ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-19  (läst 3475 gånger)

2003-12-30, 18:55
läst 3475 gånger

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Följande är främst notiser från St Malm, Sörmland och berör prosten där Johannes Esping och hans närmaste släkt. Jag har funnit en del felaktigheter i bl a herdaminnet och i Lagerholms nationsmatrikel som bör rättas och jag kan också påvisa en koppling till finländska Espingar. Däremot har något indicium på släktskap med en ev Maria Herou i Åker ej påträffats. Om ej annat anges gäller data St Malm.
 
Prosten Johannes Esping 16(58)-1726
Om denne prost och hovpredikant finns som sagt en del fel:
1. Första hustrun heter Anna Danielsdotter Lundia (ej Elisabet).
2. Uppgivna dottern Maria visar sig ha patronymikon Gabrielsdotter. Misstaget beror på att hon finns med i hfl prästgården men dock utan dtr-beteckning. Patronymikon framgår av vigselnotis. Mer om henne längre fram.
3. Uppgivne sonen Lars visar sig vara Johannes trolige bror, inspektoren vid Eriksberg.
Följande är däremot barn till Johannes:
1. Anna dpt 1697 26/6. Vidare öden för mig okända.
2. Catharina dpt 1698 3/11, g 1 1719 3/11 Andreas Erici Waleen, d 1731 som kh Helgesta. Bosatta först Oxelgården St Malm t o m 1726, sen Helgesta.
Catharina av allt att döma g2 1733 13(?)/11 i Ö Vingåker med befallningsman Anders Lundgren på Skalltorp.(Sonen Adolph f Kvarngölet Ö Vingåker 1735 1/1 blir kh i Husby-Oppunda och dör där 1828 som svenska prästerskapets senior.)I vigselnotisen kallas Catharina madame och har då varit gift tidigare och tidsavståndet mellan att hon blir änka och omgiftet är synnerligen passande.
3. Johannes dpt 1700 25/1 d 1701 29/3.
4. Johanna dpt 1703 21/9, g 1732 22/2 Gabriel G Falk (1692-1767) rektor för Strängnäs trivialskola.
 
Frälseinspektoren Lars Esping
anges i dödsnotisen 1737 vara född 1671 och blir ju då omöjlig som son till prost Johannes men desto troligare som bror/kusin. Han gifter sig (2?) med jungfru Sophia Billman från Vegersberg i Floda sn (D)1711 30/11 herr befallningsman uti prästgården. 1721 16/3 föds sonen Nils som blir lantmätare i Småland och gift Ulrika Eleonora Kugelberg.
I ett tidigare gifte föds sonen Carolus Jacob, dpt 1700 26/12 Eriksberg. Denne antas av mig vara identisk med förste kh (1754) i Ö Vingåker Johan Jacob Esping, d där 1765. Orsaken till namnbytet skulle förstås vara politiska. Carolus var inget bra namn på frihetstiden...
Ombudsmannen Gabriel Esping i Kimito
Med hjälp av en artikel i Genos (1978:11)med titeln Esping-Granbom av Bertel v Bonsdorff hittar jag relationen St Malm-Finland. Vicelänsmannen i Kimito Erik Wendell (1728-86) var gift med Maria Granbom (1723-76) dotter till herrskapsfogden och dragonhållaren Magnus Granbom d 1751, 69 år och Maria Esping d 1739 som 40-åring. Hon var dtr t ombudsmannen och rusthållaren Gabriel Esping i Kimito, g 1 Maria Claesdtr Sahlberg, d före 1707. Hon blir den MGE:s mor som nämnts ovan under kh Johannes.
Maria Gabrielsdotter Esping gifte sig 1719 20/8 i St Malm med Magnus Granbom ovan: befallningsman Magnus Granbom på Djulfors med jungfru Maria Gabrielsdotter Esping i prästgården. Bland barnen utöver Maria som ej tycks född i St Malm finns: Johan Gustaf 1720 1/10 uppbördsskrivare i Kimito, Magnus f o d 1722 och Catharina f 1725 21/1 Glabol.En Magnus Granbom, mönsterskrivare, kan vara född i Finland.
En Gabriel Gabrielsson Esping och en Catharina Gabrielsdotter Esping är vittnen 1722 i St Malm. De lär också vara barn till ombudsman Gabriel i Kimito.  
Att Gabriel Espings ättlingar är nära släkt med kh Johannes och inspektor Lars råder det ingen tvekan om. De bor nära/hos varandra och är varandras dopvittnen. Att släkten kommer från Kimito-området är också tydligt. I Ramsays verk om finländska frälseätter nämns 3 st Esping-släkter som alla har en esping, en båt, i skölden och kommer från detta område. Det mesta talar för att sörmlandsespingarna är befyndade med dessa ätter på något sätt.

2004-01-12, 19:27
Svar #1

Yvonne Tengwall

Hej Lars
Tack för ditt inlägg.  
Tyvärr har även du blandat ihop dessa familjer en del. Jag har studerat Stora Malms dopböcker och husförhörslängder noga, fått stamtavlor från Riddarhuset, jämfört Strängnäs stifts herdaminne och Uppsala universitets matrikel, och läst förteckning med svenska lantmätare med namnet Esping. Det är inte lätt att hålla isär dom. Det finns en Catharina och en Maria Gabrielsdotter Esping. Och det finns en Catharina och en Maria Johannesdotter Esping. Du kan se mer på min hemsida http://yvonne.hagalund3.se  
Mitt stora problem just nu är att jag har en anfader Lars Esping som är född 1743, men jag vet inte var. Han finns med fru och son i stora Malm 1760-1767, och flyttar till Gladhammar 1769. Jag har inte hittat hans födelseort eller föräldrar. Jag misstänker att han är släkt med den Espingsläkten du skrev om, men jag har inte hittat någon koppling ännu.

2004-06-25, 14:21
Svar #2

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Yvonne, ser först nu ditt svar. Kommer ej in på din hemsida. Jag har inte påstått något jag inte har belägg för. Bara uppgivit sådana som barn till Gabriel Esping som har patronymikon som visar detta. Kan du precisera vad som skulle vara fel här, i detta forum, så blir ditt inlägg mer givande.

2004-06-27, 19:33
Svar #3

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Bertel von Bonsdorffs artikel Esping-Granbom i Genos 49 (1978) på sidan 118 kan läsas här:
 
http://www.genealogia.fi/genos/49/49_118a.htm
 
I den sista raden längs ner står: Om Gabriel Espings och Magnus Granboms härstamning saknas uppgifter.
 
I teorin innebär detta, att författaren och genealogen Bertel von Bonsdorff inte hade år 1978, framför säg kunskap om varifrån de härstammar. Det står däremot inte, att frågan tidigare utretts. Vad jag ser i Genealogiska Samfundet i Finland år 1992 utgivna Släktregister har det aldrig gjorts en ordentlig vetenskaplig undersökning kring Gabriel Espings härstamning.
 
Enligt fru Jully Ramsays välkända genealogiska standardverk Frälsesläkter i Finland intill Stora ofreden från 1909 fanns det tre frälsesläkter med namnet Esping i Finland. Dessa var främst lokaliserade till Pargas. Endast en Esping fanns i Kimito vid det tillfälle då Gabriel Esping kan vara född. Det finns tids, namn och ort variabler med i spelet vilka alla enligt mig tyder på ett far-son genetiskt släktförhållande mellan Gabriel Esping och hans möjlige och trolige fader Claes Olofsson Esping. Han nämns i Elgenstierna under adliga ätten, Esping, nummer 739, på sid 588b.
 
Kan någon opponera sig mot min tes. Jag kan väl knappast skriva dem som far och son eller vad tycker ni andra släktforskare?
 
M.V.H.
Ralf

2004-07-05, 00:03
Svar #4

Yvonne Tengwall

Hej igen
Ursäkta att jag är otydlig. Det är verkligen inte lätt att utreda släktförhållandena.  
 
Lars: Jag kanske har missupfattat dig. Du skriver att Uppgivna dottern Maria visar sig ha patronymikon Gabrielsdotter. Men det finns två Maria.  
Husförhöret AI:2 1718-1726 Prästgården:
dottern jungfru Cath. Esping
dito jungfru Johanna Esping
dito jungfru Maria Esping
 
Dopbok Stora Malm 30 Oktober 1702 är Jungfru Anna Maria Esping dopvittne. Maria Gabrielsdotter Esping är född 1699, så det är inte hon. Kan Pastor Johannes Esping varit gift tidigare?  
Jag har en uppgift på en dotter till Johannes, Maria Esping född 1701-12-08 i Stora Malm. Jag hittar tyvärr inte var jag har fått uppgiften ifrån, men jag ska kontrollera det.
 
Du antar att det är samma Catharina Esping som gifter sig med Andreas Walleen och Anders Lundberg, men det finns två Catharina. Catharina och Anders Lundgren andra son får namnet Magnus Gabriel. Jag tror därför att det är Gabriel Espings dotter som är gift med Anders Lundgren.
 
Barnen ärvde ju i första hand far och morföräldrars namn, och i andra hand föräldrars namn. Det är bra att använda som ledtråd.
 
Ralf: Det finns flera Esping i Finland. Varför just Claes Olofsson? Claes fick barnen Claes och Katarina, men ingen uppgift om Gabriel. Varken namnet Claes eller Olof förs vidare i Gabriel Espings släkt. Var finns uppgiften att Gabriel är född i Kimito?
Kassor och Lemlaks säteri i Pargas sn och Veijby i Lojo sn har gått i arv i de olika Espingsläktena. Kan det gå att spåra släkten via godsen de ägde?  
 
Till slut undrar jag vilken koppling ni har till släkten. Min farfars mor hette Esping, och jag har kontakt med flera avlägsna släktingar. Kanske vill ni vara med i samlingen?
 
mvh Yvonne

2004-07-05, 20:47
Svar #5

Utloggad Yngve Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 481
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:01
    • Visa profil
I min hemmasocken Idenor, Hälsingland fanns på 1730-talet lantmätare Gabriel Esping om vilken det skrivs i Ekstrands lantmätarebok:
 
född 1705 i Åbo län, son till häradsfogden Gabriel Esping. Blef i barndomen fången förd till Ryssland, men lösgafs och kom till Sverige 1721. Tog examen 1732. Vikarie s.å. för N.Spole.
 
Känner möjligen någon till ättlingar till denne Esping?
 
Mvh, Yngve Aronsson

2004-07-06, 21:29
Svar #6

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Yngve,din lantmätare Gabriel platsar ju fint in i det här sammanhanget.
Yvonne, det är ingen nyhet för mig att också kh Johannes har en dtr Maria men jag listade bara dem jag fann dopnotis för i St Malm, en självvald begränsning. Bakgrunden var eg att försöka finna den koppling till vallonsläkten Herou herdaminnet uppger men inget tydde på det. Esping är svåra och mycket återstår. Jag och Donald Freij kämpade med arrendatorn Lars Esping vid Grytsberg Gryt sn som gifter sig där 1727. Grytsberg har tillhört Åkers bruk så där finns kanske en koppling till den eventuelle masmästaren där.
På Rötter finns flera lantmätare Gabriel Esping nämnda om visar sökfunktionen. Att binda ihop dem blir inte lätt. I mtl Bönesta Helgona sn 1733 finns Gab Esping. Flyttat till Västerbotten. Ännu en Gabriel Esping...
Du har rätt i att Lundgrens maka i Ö Vingåker inte behöver vara en Johansdtr. Din teori där verkar rimlig men det är å andra sidan den alternativa hypotesen också.
Har varit inne på din sajt nu och undrar vilka källorna till Johannes Herous bakgund egentligen är? Jag har förgäves försökt få klarhet i detta. Herdaminnena verkar ha en del rätt lösa påståenden.
Ralf, jag tyckte det var extra roligt att kunna knyta ihop v Bonsdorffs Esping/Granbom så klart med sörmlänningarna. Det blev detta som främst motiverade inlägget.

2004-07-06, 21:33
Svar #7

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Sorry, det ska förstås vara Johannes Esping och inte Herou.

2004-07-09, 12:25
Svar #8

Yvonne Tengwall

Hej Yngve
Jag har inte kontrollerat dessa uppgifter men enligt Viktor Ekstrands förteckning över svenska lantmätare fick din Gabriel Esping:
dottern Lovisa gift med lantmätare Joan Holmberg
sonen Salomon Bidenius som blir vice kommissionslandtmätare.
Enligt familysearch.org får Gabriel Esping och Katarina Elisabeth Renhorn:
dottern Maria Birgitta 6 December 1737 i Brunflo
dottern Magdalena Elisabeth 24 Augusti 1743 i Brunflo
sonen Gabriel 3 OCT 1740 i Brunflo
dottern Christina Catharina 27 November 1738 Brunflo  
 
1722 finns Gabriel Gabrielsson Esping och Catharina Gabrielsdotter Esping i Stora Malm. De är dopvittne till Magnus Granbom och Maria Gabrielsdotter Espings son Magnus. Antagligen kom Gabriel från Finland tillsammans med sina båda systrar.  
 
Syskonen från Finland och släkten i Stora Malm är ofta dopvittne till varandras barn. Det verkar som om det finns ett släktskap mellan dom men jag har inte listat ut hur.
 
Jag hoppas det kan vara till lite hjälp.  
mvh Yvonne

2004-07-09, 12:47
Svar #9

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Magnus Granbom
Föddes 1682.
Död 01.07.1751 i Kimito.
Herrskapsfogde och dragonhållare
 
GIFT: med
 
Maria Esping
Föddes som dotter av ombudsmannen och rusthållaren på Pörtsnäs i Västanfjärd i Kimito Gabriel Esping och Maria Claesdotter Salberg.
Död 12.04.1739 i Ekenäs.
 
DOTTER:
 
Maria Lovisa Granbom
Föddes 1723 i Västanfjärd.
Död 02.08.1766.
 
GIFT: 14.12.1756 i Kimito med
 
Erik Wendell
Föddes 10.05.1728 i Harviais som son av Erik Wendell och Lisa Mattsdotter.
Död 05.06.1786.
Vicelänsman i Kimito
 
Vet någon varifrån denne Magnus Granbom är hemma ifrån? Med andra ord kom han från Korpo eller från Stora Malms socken?
 
M.V.H.
Ralf

2004-07-09, 12:47
Svar #10

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Yngve, mer data om Esping finska släkt har du väl inte missat i mitt inlägg ovan.v Bonsdorffs artiklar om detta går att läsa på nätet om man följa upp dem vidare.
Yvonne, det vore kul om man kunde få klarhet i hur kh Johannes Esping och denne Gabriel Esping är besläktade.
Har du kunnat belägga någon Lars Esping i Åker?
I så fall, var? Hur vet man f ö att khJohannes och Lars Esping,inspektor på Eriksberg, är bröder.
Man stöter på uppgiften, men var finns den säkert belagd?

2004-07-09, 12:54
Svar #11

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Ralf, där gav du en del ytterligare från Bonsdorff och direkt krockade med mitt inlägg!
Lustigt! Ännu mer info får man fortfarande i Bonsdorffs artikel, läsbar på nätet.
Har ingen aning om varifrån Magnus Granbom kom men det var väl så att en hel del finländare mer eller mindre tillfälligt tog sig över till moderlandet när ryssarna härjade Finland under Stora nordiska krigets senare skede. I så fall är han ju född i Finland.

2004-07-09, 13:22
Svar #12

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Lars, tack för ditt inlägg!
 
Jag har läst och skrivit upp det genealogiskt sett viktiga ur von Bonsdorffs artikel i Genos. Jag tror också, att Magnus Granbom är av finlandssvenskt ursprung. Men vem han var far till det har jag ingen aning om! Däremot har jag på känn, att Gabriel Esping var son till Claes Olofsson Esping! Men för detta har jag inga bevis. Trevligt skulle det ju vara, att kunna bevisa eller missvisa min hypotes om eventuellt far-son släktskap mellan dessa två herrar.
 
Har någon forskat vidare på löjtnanten och rusthållaren Claes Eriksson Salberg och hans hustrus Karin Eriksdotter (Rääf i Finland) släkter? Har återigen på känn, att Karin Eriksdotter (Rääf i Finland) var dotter av den Erik Hansson (Rääf i Finland) som nämns i Ramsays frälsesläkter på sidan 365.
 
M.V.H.
Ralf

2004-07-09, 20:09
Svar #13

Yvonne Tengwall

Magnus Granbom är dopvittne i Stora Malm 21 mars 1714 första gången. Han är då befallningsman. Han är sedan dopvittne många gånger.  
20 augusti 1719 gifter han sig med Maria Gabrielsdotter Esping i Stora Malm.  
 
4 oktober 1720 döps sonen Johan Gustav. Dopvittne: Prosten Johan Esping, And: Waleen, Eleonora Creutz, jungfru Johanna Esping.  
 
12 september 1722 döps sonen Magnus.  
Dopvittne: Lars Esping, mons: Gabriel Gab: Esping, hustru Catharina Johansd. Esping, jungfru Catharina Gabr. Esping.  
5 oktober dör sonen Magnus.  
 
24 januari 1725 döps dottern Catharina.  
Dopvittne: prostinnan Maria Liung, hustru Sophia Billman.  
 
Sista tillfället som jag har antecknat Magnus Granbom som dopvittne i Stora Malm är 12 juli 1728.  
 
Jag har försökt hitta kopplingarna mellan släkten i Stora Malm och släkten i Finland men inte hittat några bevis. Jag vet inte heller om Lars Esping och Johannes verkligen var bröder, men det är flera källor som antar detta. Jag har inte hittat Lars Esping i Åker. Jag har letat i de arkiv som finns på landsarkivet i Vadstena. Jag bor bara 5 mil bort. Han finns inte i de förteckningar över smeder och masmästare som finns. Jag har inte tittat i protokoll från masmästarmöten. Kanske finns han där. Har kontaktat den person som har hand om Åkers styckebruks arkiv, men han ville veta namnet på det torp han bodde på för att hitta honom, och det har jag inte hittat.  
Har tittat i mantalslängder, men det enda jag har hittat var en masmästare Lars på Åkers styckebruk. Inget efternamn.  
 
En möjlig sökväg efter befallningsman Lars Esping på Erichsberg är Katrineholms stadsarkiv. De ska ha arkiv över de stora gårdar och gods som fanns i närheten. Jag har tänkt en utflykt dit i sommar.  
 
mvh Yvonne

2004-07-10, 16:09
Svar #14

Yvonne Tengwall

Hej igen
Det finns mer att läsa i artiklarna av Ove Stenroth, Länsmän i Kimito på 1700-talet.
http://www.genealogia.fi/genos/36/36_49.htm
http://www.genealogia.fi/genos/36/36_71.htm
http://www.genealogia.fi/genos/36/36_109.htm
 
Maria Espings och Magnus Granboms son Johan Gustav gifter sig med Anna Holmén. När Johan Gustav dör 1754 gifter hon om sig med Erik Wendell. Anna dör 1756 i barnsäng, och Erik Wendell gifter om sig med Johan Gustavs syster Maria Granbom.
 
mvh Yvonne

2004-07-10, 19:15
Svar #15

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej igen!
 
Hette hon Maria Lovisa Granbom eller bara Maria Granbom?

2004-07-10, 20:25
Svar #16

Yvonne Tengwall

Hej Ralf
Jag har ingen uppgift på att Maria Granbom skulle ha andranamnet Lovisa.  
Kanske fick Marias och Eriks dotter Maria Lovisa Wendell andranamnet från farmor.
 
En fundering: Har någon funderat över om släkterna kan komma från den delen av adliga släktet i Pargas som gifter in sig i släkten Agricola? Det skulle förklara prästyrket. Agneta Clemetsdotter Esping gifter sig med Elias Simonis Agricola. En del av barnen kallar sig Esping, en del för Agricola.
 
Kimito och Pargas är grannsocknar. Det vore väl inte så konstigt om Gabriel Esping den äldre är född i Pargas?  
 
mvh Yvonne

2004-07-10, 22:39
Svar #17

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Yvonne
 
Det kan mycket väl hända Maria Lovisa Wendell fick sitt andra namn av sin farmor Lisa Mattsdotter!
 
Som sagt jag tror själv inte direkt på att Gabriel Esping skulle komma från Pargas. Han nämns som ombudsman och rusthållare på Pörtsnäs i Västanfjärd i Kimito 1699. Det är väl inte så konstigt om Gabriel Esping är född som son av Klas Esping som enligt Ramsay:
 
Klas Esping
Kornett vid Karelens dragonregemente. Deltog i fälttåget till Polen 1656, och blev fången, men ransonerade sig själv. Kallas sedan löjtnant. Sålde Dönsby [i Espibol i Karis socken. Då Karis ligger 15 km från Ekenäs, där Maria Esping dör, kan man föreställa sig att hon hade kommit från Karis till Ekenäs eller någonting och dör på vägen hem eller?] för 10,000 daler kopparmynt år 1670 till en av Finlands största jordägare, ordföranden i trollkommissonen i Dalarna och kommendör på Stora Kronan Lorenz Creutz, friherre Creutz [Sondottern Friherrinnan Eleonora Maria Creutz (f. 01.02.1689, begraven på Jockis den 16 augusti 1761) deltog i Johan Gustav Espings dop den 4 oktober 1720], och bosatte sig på sin första hustrus arvgods, Fröjdböle i Kimito Socken [År 1699 gjorde Gabriel Esping rusttjänst för Pörtesnäs. Gården tillhörde då Erik Eriksson i Pörtesnäs 1657. Gabriel Espings hustrus mor var Karin Eriksdotter av ätten Rääf i Finland. Kan hon ha varit en syster till Erik Eriksson i Pörtesnäs och dotter av Erik Hansson i Pörtesnäs?], vilket gods han 1687 även försålde. [Därför kunde inte Gabriel Esping göra rusttjänst här utan under sin nära släkting Erik Eriksson i Pörtesnäs]. Introducerad 1688 på Riddarhuset [som adliga ätten, Esping, nr 739]. Död omkring 1690 [eller 1690-talet].
 
Ingen har sagt någon ålder på Gabriel Esping varför man nog kanske inte kan fastställa vem modern var men är det inte klart att Gabriel Esping var son av Klas Esping. Tycker att allting tyder på ett far-son släktskap.
 
Vad har ni för åsikter och kommentarer om min id??
 
M.V.H.
Ralf

2004-07-10, 22:58
Svar #18

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Tillägg
 
Det är nog mer troligare att Gabriel Esping föddes i det första giftet eftersom om han skulle vara född i det andra giftet skulle han ha varit alldeles för ung 1699 då han nämns som rusthållare och ombudsman! Han är nog född i det första giftet. Hans mor skulle i så fall ha varit Maria Ulf i Finland.

2004-07-11, 00:21
Svar #19

Yvonne Tengwall

Ralf
Naturligtvis kan det vara så. Jag tycker bara det är konstigt att Gabriel inte finns med i stamtavlor från riddarhuset och i Elgienstiernas och Jully Ramseys förteckning över adelssläkter.  
Men det är ju inte allt som stämmer där. Och det verkar som om släkten Esping har varit tvungen ett antal gånger att bevisa sin härkomst.
 
Det känns som om jag skulle behöva åka till Finland för att hitta mer. Jag har blivit besatt av att försöka reda ut dessa Esping-släkter pga alla rykten i min släkt.  
 
Jag har bara hittat en finskspråkig sida för beställning av mikrofilmer från Finland. Lite besvärligt när man inte kan finska. Enligt HisKi på genealogia.fi ska det finnas kyrkböcker från 1679 över Kimito. Men det ger inget resultat när man söker på Esping.  
 
mvh Yvonne

2004-07-11, 19:51
Svar #20

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Det kan vara så att man aldrig förr hittat problemet eller åtminstone har det aldrig gjorts en källkritisk och vetenskaplig metodologisk forskning gällande Gabriel Espings härkomst. Ständigt ifrågasätts och omvärderas äldre genealogisk forskning någonstans eller så studeras tidigare okända fenomen. Det här med Gabriel Espings härkomst kan vara ett sådant problem. Nu borde man gå till originalkällorna i Finland och se vad som sägs i dem. Vet någon hur många generationer av sonbarn till Gabriel Esping som hittills finns utredda? Lever månne hans ättlingar på svärdssidan ännu någonstans? Om vi kommer fram till att Gabriel Esping var son till Claes Olofsson Esping och hans avkomlingar lever i dag kan det hända att Riddarhusets styrelse godkänner resultatet och återupplivar den adliga ätten Esping, nr 739! Vad är det för rykten du Yvonne har hört talas om Esping?
 
Mikrofilmerna är troligen på svenska så det borde inte vara några svårigheter med att läsa dem. Kimito är en finlandssvensk ort och ämbetsspråket var förr i Finland svenska. Det är detta som många släktforskare i Finland har svårigheter med då mikrofilmerna oftast är skrivna på just svenska.
 
M.V.H.
Ralf

2004-07-11, 22:04
Svar #21

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Yvonne,  
masmästaren i mtl Åker har ju ett förnamn som går igen i släkten Esping, åtm dess svenska del. Det är ett litet indicium på att herdaminnet kan ha rätt i att kh Johannes Esping är masmästarson och då kan det också vara så att hans mor är en Herou. Det är svårt att förstå vitsen med att bara hitta på något sådant. Samtidigt känns det inte bra att inte kunna bekräfta det.
Inspektorn/befallningsmannen Lars Esping finns på Eriksberg i ett par omgångar. Först runt 1700 då sonen Carolus Jacob föds av okänd mor och sen fr o m 1711 då han gifter sig andra gången med Sophia Billman. För det kan väl inte vara två olika?
Tyvärr har jag inte stött på patronymikon på vare sig kh Johannes eller inspektor Lars. Den arrendator Lars Esping som finns på Grytsberg i Gryts sn på 1720-talet kan misstönkas vara inspektor Lars son. Kanske Lars i 3:e led?
Ralf,  
Maria Gabrielsdtr Esping föds ju inte i St Malm. Så sent som sept 1722 föds dock där Johan Gustaf Esping. Då måste Maria vara född andra halvan av 1723 för att kunna vara hans syster. Går det att få fram ett mer precist födelse-/dopdatum på henne?
Det är roligt att mitt inlägg på Rötter skapat en så livlig diskussion!

2004-07-11, 22:44
Svar #22

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag har alltid trott att Maria Esping var född i Finland eftersom denna min linje hela tiden varit i Finland och ingen annan stans. Därför blev jag ytterst förvånad och delvis är ännu att denna släkt även verkat i Sverige!
 
Jag har inget konkret födelse eller dopdatum för Maria Esping. Däremot vet man att hon avled den 12.04.1739 i Ekenäs som 40-åring. Därför måste hon ha blivit född omkring året 1699. Med andra ord samma år som fadern Gabriel Esping nämns som rusthållare på Pörtsnäs i Kimito. För ytterligare information, kolla:
 
http://www.genealogia.fi/genos/49/49_118a.htm
 
M.V.H.
Ralf

2004-07-12, 14:42
Svar #23

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Ralf, mittåt! Det är förstås Maria GRANBOMS födelse jag undrar över !! Syskon som föds både före och efter henne föds i St Malm. Det är så tätt mellan Johan Gustaf Granbom f sept 1722 och  
Maria Granbom så man kan undra en aning. Dock hävdar ju v Bonsdorff att Johan Gustaf är hennes bror.

2004-07-12, 14:58
Svar #24

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Ralf,
rätt namn på gossen Granbom f 1722 sept St Malm är Magnus som ju f ö dör samma år men tydligen föds en senare son med samma namn?
Det intressanta är dock inte vad han heter utan tätheten mellan födslarna.

2004-07-12, 21:44
Svar #25

Yvonne Tengwall

Hej på er
Ralf:
Mikrofilmerna i Finland är på svenska, men det är svårt att beställa. Jag har lyckats få hem film över Pargas och Lohjo men inte hittat något. Tyvärr är det avskrivningar av kyrkböcker, så det kan ju finnas svårlästa ställen som inte är med. Jag skulle hellre titta i kyrkböckerna direkt.
 
Lars:
12 september 1722 döps Magnus Granboms son Magnus.  
3 februari 1723 är Magnus Granbom dopvittne i Stora Malm och nästa gång 17 maj 1724.  
24 januari 1725 får döps deras dotter Catharina.
 
Det är möjligt att Maria Granbom är född i november 1723. Då är det 14 månader mellan barnen. Min syster har barn med 15 månader mellan, så det är inte omöjligt.
 
Mantalslängs över livgedinget 1655 s 447:
Albin No?  
Lars masmästare wid hyttan och sin hustru
undertecknad Albin No?
 
Albin hade fler arbetare men jag har inte skrivit upp dom.
 
Ralf:
De rykten som gått i släkten är att Esping skulle vara fin fransk adel, som jag tycker låter vansinnigt. Många i släkten är dock högfärdiga för detta och därför började min syster och jag forska för att sätta dom på plats. Det adliga ryktet finns dock på grenar som sammanstrålar 150 år bakåt i tiden, så någonstans kommer det väl ifrån. Det sägs också att vi skulle ha vallonskt påbrå. Nog är det många som fortfarande ser vallonska ut men det kan väl inte synas i 400 år.
Jag tror att det adliga ryktet kommer sig av att min farfars morfars syster gifte sig med Vilhelm Leonard Agaton Klinckowström. Det är det mest adliga jag har hittat i släkten.
 
Däremot har smedyrket gått i arv i många generationer. Det tycker jag är intressantare, och jag har en känsla av att min Esping-släkt kommer från släkten Lars Esping - Maria Hero. Det skulle förklara det vallonska i släkten. Adligt eller inte så är det ju spännande att veta var de kommer ifrån.
 
Den tidigaste jag har hittat i min släkt är Lars Esping född 1743. Jag har hittat honom i Stora Malm på Forssjö bruk 1760.
 
Det finns en lantmätare i Mariefred som heter Johan Esping gift med Anna Katarina Falk. Han dör 1733. Jag har inte kunnat hitta något samband mellan honom och de andra i södermanland, men troligen är han väl släkt han också.
 
mvh Yvonne

2004-07-13, 21:39
Svar #26

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Yvonne,  
jag har exakt samma granbom-noteringar som du men skulle inte litat på mitt minne om vem som föddes när.
Albin eller Abine Noy är faktiskt gift med Herou, möjligen är då Lars masmästare (Esping?) Abines svåger. Verkar inte orimligt.
Jag hoppas du lägger ut vad du hittar här eller på din hemsida?
Är Maria Granbom född första halvåret 1723 kan hon inte vara syster till Stora Malmarna men jag litar på Bonsdorffs uppgift om syskonskap. Tydligen har åtminstone modern tagit en tur hem till Finland ett tag.
1723 råder ju fred igen.

2004-07-16, 19:57
Svar #27

Yvonne Tengwall

Hej Lars
Jag lägger ut det som jag känner mig någorlunda säker på, på min hemsida.  
 
Jag kom på en sak.  
Maria Espings och Magnus Granboms son Magnus, som föddes 1722-09-09, dör 1722-10-22. Eftersom amning var det enda preventivmedlet som fanns förr, och Maria inte hade barn att amma när Magnus dog, så kan hon teoretiskt sett ha fött ett barn 1723-08.
 
mvh Yvonne

2004-07-18, 18:38
Svar #28

Yvonne Tengwall

Hej igen
Lars, en fråga: Du skrev att det fanns en arrendator Lars Esping på Grytsberg i Gryts sn på 1720-talet. Hur har du hittat honom? Enligt Svar finns det inget husförhör mellan 1707-1722 från Gryts sn.
mvh Yvonne

2004-07-19, 20:01
Svar #29

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Hej, vigsellängd 1724. Gift Britta Pedersdr. Han finns också i mantal Grytsbyn med fru, 1 son och 2 döttrar om jag fattat uppgift från Donald Freij rätt. Exakt vilket år det gäller vet jag tyvärr inte. Säteriet Grytsbyn namnförbättrat till Grytsberg senare.
En fullträff i dombok är nog vad som krävs för att reda ut alla Lars och för den delen Gabriel Esping.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna