ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Exing  (läst 991 gånger)

2011-02-23, 21:53
läst 991 gånger

Utloggad Staffan Gunnarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 13:07
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om släkten Exing, där jag funnit en ana löjtnant Nils Nilsson Exing under 1689-1700 i Alandsköp i Traryds socken.
 
Det ska i Sunnerbo häradsrätts domböcker hösttinget 1702 och sommartinget 1703 (sidan 113) omtalas en löjtnant Nils/Niklas Exing med anknytning till Traryd socken. Hans anor ska vara Länsman Nils Svensson i Kvinnhult > Hans son Sven Nilsson > Dennes dotter Mätta gift med dragonlöjtnant Nils Exing > De båda sistnämndas son löjtnanten Nils/Niklas Exing.
Länsman Nils Svensson ska även ha haft sonen löjtnanten Erik Nilsson Gadd > sonen tullinspektör Niklas Eriksson Gadd (barnlös; kusin till Mätta Svensdotter).  
 
Uppgifterna lämnade av Ola Andréasson, registrerad användare vid detta forum.
 
Ola fann även uppgiften i Lewenhaupts Karl XII:s officerare om en Nils Exing, löjtnant vid ett livländskt infanteriregemente 1704, senare kapten vid samma regemente, och troligen fången vid Riga 1710.
 
Jag fann även uppgiften i dödboken för Traryd (GID 851.12.83000) att en löjtnant Nils Exing avled 1702, vilket jag då tolkar som gällande den äldre Nils Exing.
 
Ola skrev även: ”För övrigt hade jag några ströanteckningar om några andra Exingar: En Lars Exing i Traryd omtalas i Sunnerbo dombok 27/10 1619, och en Jon Exing i Traryd omtalas i dito dombok 10/12 1619. De omtalas som vittne och edgångsman i samband med rannsakningen av ett knivbråk i Grysshult i Hallaryd socken.”
 
Jag fick även hjälp med uppgifter från Lars-Ola Jacobsson, dito användare, som bidrog med några citat nämnande Nils Nilsson Exing ur den ovan nämnda domboken.
 
Är det någon som vet mer om släkten Exing, i kontext som nämnts ovan eller på andra sätt? Tacksam för alla ledtrådar!
 
Mvh
Staffan

2022-03-21, 10:34
Svar #1

Utloggad Per Anders Dencker

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-11-11, 11:51
    • Visa profil
Finns det någon Exing-forskare, som funnit en Annika/Anna Nilsdotter? Anledningen till att jag undrar, är att jag letar föräldrar åt hustrun till häradsskrivaren & gästgivaren Bengt Nilsson Fattberg. Annika/Anna saknar jag patronymikon till, men det finns teorier om att hon tillhörde Exing-familjen medan makens vagga kan ha stått hos Nils Svensson & Kerstin Johansdotter i Fathult. All information välkomnas varmt. Jag nås enklast på : dencker.pa1@gmail.com. Vänligen/P.A. Dencker

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna