ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fagerstedt  (läst 1450 gånger)

2004-07-09, 04:35
läst 1450 gånger

HElena Miller

JAg har borjat forska i slkten fagerstedt fran ostergotaland, finns det nagon som har nagon information att tillhandahalla?

2004-08-26, 20:46
Svar #1

Sylvia Kronlid

Hej Helena!
 
Jag har hittat släktingar med namnet Fagerstedt födda i Dala socken Skaraborg. Vet inte om de är släkt med dem från Östergötland. Men det är ju ett ovanligt namn. All info kommer från Familysearch.org.
 
Det är Ullrica Sophia Fagerstedt född ca 1790 i Dala, Skaraborg. Hon gifte sig 10 maj 1818 med en Anders Johansson Jungström. Ev. hette hennes mor och far Hans Fagerstedt född ca 1753 i Dala, Skaraborg, och hennes mor Maria Dahlgren. Om de inte är hennes föräldrar måste de vara hennes farbror och faster. Hon hade också en rad syskon eller kusiner födda på samma plats:
Johanna född 1795
Carl född 1797
Maria Greta född 1802
Anna Catharina född 1805
 
Hoppas det är till någon hjälp.
Jag är också tacksam om du hör av dig med mer info om du hittar något.
 
Mvh
Sylvia Kronlid

2004-08-29, 13:45
Svar #2

Sylvia Kronlid

Hej Helena!
 
Jag har hittat mer info om Hans Fagerstedt. Han var inte alls född i Dala, Skaraborg, utan i Nyland, Finland. Han var trädgårdsmästare på Dala herrgård och dog 65 år gammal år den 15 maj 1818. Den infon kommer från kyrkböckerna i Dala över döda 1764-1849. Prästen skrev att föräldrarna var obekanta. Enligt samma kyrkböcker gifte han sig med Maria Pettersson Dahlgren den 28 dec 1788. Han var då 35 år. De fick nio barn: Beata Gustafva 1789 , Ullrica Sophia 1791, Pehr 1793, Johanna 1795, Carl 1797, Anna Greta 1798, Anna Maria 1800, Maria Greta 1802, Anna Catharina 1805 (enl. Familysearch.org).
 
Om man söker på Internet finns det gott om Fagerstedts kvar i Nyland. Antagligen är de alla släkt.
 
Hör gärna av dig om din släkt. Åkte en del av dem till Finland, och i så fall när?
 
Mvh Sylvia Kronlid

2004-10-05, 15:33
Svar #3

Björn Fagerstedt

Hej,
 
Jag har tittat lite grand ytligt på Fagerstedt-forskning. Fagerstedt finns som uppmärksammat både i Sverige (Småland, Östergötland, Stockholm) och i Finland. På mitten av 1800-talet utvandrade några personer ur släkten till USA och återfinns där bl.a. i Boulder, Colorado (nu spritt, givetvis).
 
Frågan är om alla Fagerstedt är släkt och om släkten från början kom från Finland, det vet jag inte.
 
Jag har en del info, inte särskilt långt bak, om mina Fagerstedt-anor.

2004-12-14, 23:37
Svar #4

Arne Fagerstedt

Hej Helena!
Jag tillhör en Fagerstedt-gren i Östergötland som har sitt ursprung i Kalmar, Småland. Kan det vara av intresse? Kontakta via e-post för utbyte av eventuella gemensamma anor.
Mvh Arne Fagerstedt

2005-04-07, 21:34
Svar #5

Björn Fagerstedt

Arne m.fl,
 
Min farfars farfar Karl Henrik FAGERSTEDT föddes 13/12 1849 i Åby, Kalmar län. Han flyttade till Stockholm (Sickla) med sin blivande fru Maria Lovisa NILSDOTTER 1871.
 
/Björn.

2005-04-08, 20:41
Svar #6

sten thunberg

Hejsan Björn!
Jag har en notering om att Karl Henrik är född 13/10 1849 (Stora Vångerslät Åby(H) C1:4 8/8 p.709). Han och Maria Lovisa Nilsdotter fick 3 barn födda i Sicklaö Nacka. Jag har uppgifter om hans far, mor, farmor och farfar. Hans ena son, August Schemrik är farfar till min systerdotters man Gunnar Fagerstedt. Det vore trevligt om du kunde verifiera detta och komplettera mina noteringar.
mvh/Sten

2005-04-11, 09:38
Svar #7

Björn Fagerstedt

Hej Sten,
 
Det är samma Karl Henrik, även om jag tror att datumet ska vara 13/12 (alt. så har det skrivits fel i alla HFL senare).  
 
Av hans tre barn med Maria Lovisa så är jag ättling till Axel Henrik (f. 19/1 1872 i Sicklaö), min farfars far. Systern Bernhardina Lovisa (f. 1881) har jag viss koll på ättlingarna till medan jag inte kollat August Schemriks ättlingar.
 
Jag återkommer med lite ytterligare info om Karl Henriks anor bakåt i tiden. Jag håller på att kartlägga hans väg till att flytta till Stockholm (Sickla).
 
/Björn

2005-04-11, 22:30
Svar #8

Björn Fagerstedt

Karl Henriks far hette Carl August Nilsson, f. 31/5 1824 i Fliseryd. Hans far hette Nils Carlsson Fagerstedt (Fagerstedt finns med ibland, i alla fall efter 1830) f. 18/5 1792 i Fliseryd (Kalmar län fortfarande). Längre tillbaka har jag inte kommit än.
 
Carl August dör tidigt, 1865, vilket försätter familjen i fattigdom efter 30 år i lite bättre situation som torpare med drängar. Carl Henrik är dräng på ett par olika platser innan han flyttar till Sicklaö utanför Stockholm 1871 tillsammans med Maria Lovisa. Jag tror att de möttes då de var dräng resp. piga i Björnö, Åby, 1870.  
 
Två till av Carl Henriks syskon flyttar också till Stockholm, vilket förmodligen gör en stor del av Fagerstedtar i Stockholmsområdet till ättlingar till dessa tre.

2005-05-26, 10:16
Svar #9

Björn Fagerstedt

www.fagerstedt.se
 
Jag har snickrat ihop en liten website som presenterar Fagerstedt-släktforskning i största allmänhet samt även de reslutat som jag hittils funnit i min Fagerstedtgren.
 
Gå gärna in och kolla http://www.fagerstedt.se
 
och kom gärna med frågor, kommentarer och förslag! Har ni något som ni
tycker borde vara med så hör också av er.
 
Jag kommer lägga ut ny information då och då.  Senare kommer jag även att utöka själva websiten
med mer allmän information och också göra en version på engelska (ffa riktad till ev. intresserade Fagerstedt i USA).
 
/Björn

2005-06-02, 18:45
Svar #10

Björn Fagerstedt

Hallå på er! Fick idag ett e-mail utav Björn Fagerstedt, som tar hand om sidan www.fagerstedt.se Jag tittade snabbt igenom det mesta och känner att jag inte rikigt platsar in någonstans! Den Fagerstedt del som jag tillhör Har bl.a. Bott i Östergötland, Nyköping och i Stockholm. Min mormor (Kerstin Fagerstedt)har hållit på med lite avancerad släktforskning under de senaste åren och hon har säkert bra information som hon kan bibehålla.  
 
MVH / Den andre Björn Fagerstedt*

2005-06-03, 15:14
Svar #11

Björn Fagerstedt

Jag ändrar en del i min text har över, det är min far Rolf Fagerstedt som är med i sälkten, inte min mormor. Dessutom så har jag fått reda på att den här delen av Fagerstedt jag känner kommer ursprungligen från Östergötland, vilket jag inte trodde. Hör av er ifall ni hittar något mer!
 
/MVH
Den andre Björn Fagerstedt

2005-06-07, 09:10
Svar #12

Björn Fagerstedt

Hej Björn,
 
Trevligt att du hittade hit till Fagerstedtanbytarforumet. På websidan presenterar jag ju än så länge bara mina Fagerstedtanor. Om ni andra vill presentera era Fagerstedtrelaterade anor m.m. så hör gärna av er till mig, så lägger jag gärna upp dem på websiten. Än så länge har vi ju inte satt upp något speciellt format för utbytandet/databasen så kontakta gärna mig med det ni har så får vi se vad vi kan göra av det.
 
Om din Fagerstedtgren kommer från Östergötland så kanske du är släkt med Arne Fagerstedt och/eller Helena Miller ovan.
 
Jag skall snart uppdatera www.fagerstedt.se med lite ny information om namnet generellt som jag funnit. Namnet är ett soldatnamn från 1700-talet, eller har i varje fall givits till indelta soldater/ryttare i några fall som jag funnit. Det betyder naturligtvis inte att alla Fagerstedt stammar från soldater, utan man kan ju ha tagit namnet utan att givits det som soldat. Detta betyder i vart fall att det inte finns en släkt Fagerstedt utan flera stycken som av olika anledningar fått/tagit sig namnet.  
 
Då namnet är ganska ovanligt så borde det i och för sig handla om ett inte alltför stort antal ursprungspersoner som burit namnet, så det är inte ett omöjligt mål att kartlägga allihop med hyfsad säkerhet.
 
Björn- Om du har namn och födelsedata på din farfars far (eller något liknande) så kanske vi kan hjälpa dig att se om vi hittar något samband med andra Fagerstedt.
 
/Björn

2005-07-18, 23:46
Svar #13

Björn Fagerstedt

www.fagerstedt.se är nu uppdaterad med ny text och med information om Arne Fagerstedts Fagerstedt-släktforskning.
 
Kom gärna med kommentarer, frågor m.m. !
 
/Björn

2007-02-02, 20:49
Svar #14

Anna Fagerstedt

Hej
 
Jag blev så nyfiken. Jag är Anna Fagerstedt född -80. Dotter till Claes Göran Fagerstedt - 28. Son till Bertil och Brita Fagerstedt.
 
Nu är det länge sedan någon skrev något här. Men hör gärna av er till mig. Jag är nyfiken på vilken Fagerstedts gren jag tillhör..
anna@foxyproductions.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna