ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2007  (läst 5475 gånger)

2005-01-30, 12:51
läst 5475 gånger

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej Åsa!
 
Stort tack för informationen om att kyrkoherden i Ry pastorat av Karlstads stift Ericus Laurentii Falck nämns i verket Karlstad Stifts Herdaminnen. Jag skall inom den närmaste framtiden ta och leta fram den på biblioteket.

2005-02-16, 16:37
Svar #1

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Nu när Offerdals böcker kommit ut på Genline har jag kunnat följa upp några av mina jämtska anor. En av dessa leder till löjtnanten Gabriel Böriesson Falck. Hans dödsnotis 1701 säger att han föddes 1657 på Mörbyhus i Ertuna (dagens Mörby slottsruin i Fasterna, Stockholms län). Fadern hette Börie Hansson Falck och var befallningsman över något jag inte lyckats tyda med samband med Gabriel Oxenstierna (som kanske var slottsherren vid den tiden).  
Vet någon något mer om dessa Falckar?

2005-04-05, 21:08
Svar #2

Utloggad Ulrika Kämpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2017-06-20, 21:54
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har försökt förstå turerna med Falck men blir bara mer fundersam ju mer jag läser.
 
Jag har i min släkt Börje Hansson Falck, född 1625-1637 (?) i Estuna sn, gift med Katarina Andersdotter Lijten, född 1629, även hon i Estuna sn. De får tillsammans sonen Gabriel Börjesson Falck, född 25/4 1657 på Mörby Gård, Estuna socken, Uppland. Jag har tidigare inte haft någon vetskap om föräldrarna till Börje, men har i en bekants forskning sett att Börjes anor eventuellt kommer från Jens Eskilsson Falck.
 
Enligt den forskningen fick Jens Eskilsson Falck och Margareta Krognos en son vid namn Erik Jensen Falck. I texten står att Erik var en dansk frälseman och att släkten troligen flyttade till Sverige med honom.
 
Erik fick sonen Johan, född på 1430-talet, troligen i Sverige.
 
Johan fick i sin tur sonen Erik, född 1479, död 1569. Erik blev Fil.mag i Wittenberg och blev 1518 kungl. hovpredikant. Han blev biskop i Linköping 1547 och biskop i Skara 1558.
 
Erik fick sönerna Abraham, Erik, Peder, Bengt och Johan (alt Hans?).
 
Johan (eller Hans) blev ryttmästare 1566, stupade 1598 i Ryssland. Johan fick sönerna Erik och Johan.
 
Den senare, Johan, var herre till Boligstad(?) och gift, 1648, med Ingrid Pedersdotter Silfverbielke. Joahn var kapten och stupade i danska fejden 1611. Ingrid var dotter till ryttmästare Peder Bengtsson Silfverbielke och dennes hustru Christina Jönsdotter Lind. Ingrid dog 1699. Johan och Ingrid hade sönerna Hans och Börje. Hans var korpral vid Västgöta kavalleri och dog före 1667. Sonen Börje skall då enligt den forskningen vara min Börje Hansson Falck.
 
Jag förstår att ovanstående låter rörigt men tycker själv att Falck-anorna är spännande och vill gärna försöka reda ut detta. Jag tror själv inte att Börje kan vara son till Johan utan snarare till Hans, eftersom han ju heter Hansson Falck. Dessutom stupar ju Johan redan 1611.
 
Jag har som sagt inga källförteckningar till ovanstående påståenden, eftersom jag själv fått dem i tredje hand, men vill gärna veta om någon kan tillföra mer till denna diskussion. Är det någon som vet vem Börje Hansson Falcks föräldrar är?
 
Mvh Ulrika

2005-04-05, 21:31
Svar #3

Kalle Thorsberg

Om biskopen Erik Falck och hans efterkommande kan man läsa i Svenskt Biografiskt Lexikon Bd XV, s 115 ff. I denna text är hans far inte känd.

2005-04-16, 22:05
Svar #4

Utloggad Susanne Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2014-12-27, 17:28
    • Visa profil
Hej Filip! Jag tror jag stött på din Hans Falck och han kan vara en anfader även till mig. Är mycket intresserad av att ta del av dina uppgifter. Den ryttmästare Hans Falck som jag har uppgifter om förlänades 1571 en gård i Lavad socken (R) som heter Kolmestedhe (Kolmesjö) för trogen tjänst. Han uppges inte föra någon adelsfana utan har köpt gården från sin hustrus släkt. Jag känner till två söner Johan och Jakob. Hör av dig, Hälsningar, Susanne Gustafsson i Borås sus.gust@telia.com

2005-05-06, 19:57
Svar #5

Utloggad Örjan Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2021-04-14, 22:04
    • Visa profil
Hej Susanne och Filip. Jag har har lite uppgifter om Hans Falk, men som idag boende på Kolmesjö är jag mycket intresserad att ta del av vad ni båda känner till. Filip, möjligen har du rätt i ditt antagande att din Hans kan vara barnbarn till den äldre Hans då Johan har en som som heter just Hans.
 
Tyvärr har jag ännu inte haft möjlighet att läsa igenom vad som står i nedan nämda domböcker för Kållands härad och Göta hovrätt.
 
HANS FALK, gift med Elin Håkansdotter. Barn: Jacob och Johan. Det skall även ha varit en dotter gift med en Bryngel N.N.
 
Hans var 1562 ryttare vid Olof Stakes fana, löjtnant 1566, ryttmästare samma år 17/12, död 1572 troligen i Livland. Han deltog i nordiska sjuårskriget och i kriget mot Ryssland. Beordrad 29/9 1571 att med 100 ryttare eskortera Älvsborgs lösen (första) till Älvsborg.
Erhöll 29/9 1571 i förläning Kolmeskede (Kolmesjö) i Lavad sn (R). Hans änka fick på behaglig tid behålla Munstorp i Skånings-Åsaka sn (R).
 
ELIN HÅKANSDOTTER, dotter till Håkan Olsson, gift första gången med ovanstående Hans Falk, Gift andra gången med Brun Bengtsson (Svenske).
 
Brun processar 1577 mot sin hustru Elin i Stockholms rådhusrätt om Kolmesjö, en process som han dock förlorar.
 
JACOB FALK, till Kolmesjö i Lavads sn (R). Var gift två gånger. En dotter var gift med bonden Olof Svensson, en annan, Anna gift med kyrkoherden i Sjogerstad Petrus Hemmingi.
 
Jacob var ryttare 1600, rumormästare och vaktmästare 1602, löjtnant 1606 - 1618, död 1651. Deltog i krigen mot Danmark och Polen. Erhöll genom kungligt brev 15/7 1618 frihet på två hemman i Skara län i sin och sin hustrus livstid. Kallas i domböckerna ”välboren”.
 
JOHAN FALK, i Kolmesjö i Lavads sn (R). Var gift. Barn: Hans död 29/1 1672, korpral vid Västgöta ryttare, gift med Ingrid Persdotter Silfverbielke; Karin gift med fänriken Ingemar Olofsson.
 
Johan var 1604 ryttare vid Lars Jacobssons fana, löjtnant 1609. Deltog i kriget mot Polen och 1609 i fälttåget ”på gränsen”.
 
Om Kolmesjö fördes under åren 1631 - 1681 en tvist mellan Hans Falks arvingar, där alla arvingar med avkommor uppträder. (Kållands härads domböcker, Göta hovrätt Jönköping)
 
Källor: Kungliga Västgöta regemente I, av Nils Belfrage och Stockholms stads tänkeböker 1576 - 1578.

2005-05-21, 12:30
Svar #6

Joakim Bång

Fänriken och senare artillerilöjtnanten Carl Falck var gift med Maria Osenhielm (född ca.1670 och död 1700 i Sjögestad (Ög)). (Källor: Elgenstierna, Svenska adelns ättartavlor (Osenhielm); Smolandi Upsalienses II:536; ”Anteckningar om Svenska Qvinnor” (Berg & Stålberg, 1864))
 
Det är all information som finns om honom i ovanstående källor. Möjligen kan han ha anknytning till Östergötland, det finns väl några Falck-släkter där. Jag skulle bli väldigt tacksam om någon vet något mer om honom och hans ursprung.
 
Mvh
Joakim Bång

2005-06-02, 12:40
Svar #7

Utloggad Isabel Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 17:44
    • Visa profil
Hej alla släktforskare!
Söker Carl Falck och Britta Dalhberg som vigdes i Ödeborgs kyrka 1773-12-26.
Han var mjölnaredräng och hon piga.

2005-07-17, 22:18
Svar #8

Ann-Charlotte Gustafsson

Hej alla glada !
Jag söker efter information om Carl falk f 16-4-1824 i Österplana. Han var gift med Maja Cajsa Andersdotter.De fick tre döttrar: Cajsa Greta Carlsdotter Falk född 24-11-1849,Anna Maja Carlsdotter Falk född 1-10-1851, och Britta Lisa Carlsdotter Falk född13-1-1855.
 
Hoppas att någon vill hjälpa mig =)

2005-08-28, 18:57
Svar #9

filip.törnroos

Litet till från Finska sidan. Överingengör Henrik Falck har utförligt forskat de finska Falck släkterna på 50-talet. Han nämner kaptenen Hans Eriksson Falck  som verkat i Hollola och Sibbo 1640 - 1658. Han har sonen Jöns Falck som stupat ung som fältväbel (barn: Anders, Olof, jacob, Gustaf, Jöns, Margareta, Christina) och antagligen en annan son som heter Olof Hansson Falck (d. 1669) som  var befallningsman och inspektor i Österbotten (uppgifter från Toini Melanders personskrifter hänf. sig till Finland, Nr. 965, utdrag ur likpredikan i Åbo efter Margareta Tavast som varit gift med Olof F.)
Som en broder till Hans Eriksson Falck nämns Simon Eriksson Falck (sonen majoren Erik adlad Falkenfelt).  
Till vilken Falck släkt hör dessa personer ?  
Ps. Varför kallas Krigsöversten Bengt Falck för finsk tex. i Slaget vid Stångebro ?

2005-08-28, 19:22
Svar #10

filip.törnroos

Hej Susanne och Örjan. Tack för info. Det var inte riktigt som vi antagit.
Har under tiden hittat litet mer betr. Kaptenen Hans Falck nämnd (1640 - 1658). Hans? far hette Eriksson och han hade en broder Simon Eriksson Falck, vars son Majoren Erik Simonsson adlades som Falkenfelt.
Som far till Hans och Simon antages vara domprosten i Narva Ericus Johannis Falck. Vet ngn. mera om denne Ericus Johannis Falck och vem han var gift med?  
(Denna info = från forskningar gjorda av Övering. Henrik Falck på 1950-talet)
 
Ps. Hans Falck hade en son, fältväbeln Jöns som dog ung men hann få barnen Anders, Olof, Jacob, Gustaf, Jöns, Margareta, Christina.
 
Pss. det fanns också en befallningsman och inspektor Olof Hansson Falck (dog 1669) i Österbotten g. m. Margareta Henriksdtr. Tavast.
(Källa Carpelan Åbo i genealogiskt hänseende).
Vem fanken var denne Olof Hansson F ? Han hade en dotter som hette Margareta Olofsdtr.

2005-08-28, 22:11
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
(Anbytarvärden Yvonne. Denna diskussion bör väl läggas under introd adel Falkenfelt, eller släkten Falk under Finland.)
 
Filip Törnroos,
Möjligen har Du läst ingressen till adl ätten Falkenfelt i Elgenstiernas ättartavlor (EÄ). Där anges att biskopen i Linköpings stift Erik Johansson Falk, död 1569, hade sonen fältöversten Bengt Falk, född 1540, halshuggen i Linköpings blodbad 1600.  
Han finns med i Ramsay, Frälsesläkter i Finland intill Stora ofreden - under Falkenfelt, och bör väl därför också finnas med i den senare Carpelan.
Ingenstans nämns att Bengt Falk var finsk eller bodde i Finland.
Vilken är Din källa för detta?
F ö noterar jag att varken EÄ eller Ramsay nämner Hans Eriksson Falck som broder till den adlade Simon Eriksson Falk, adlad Falkenfelt. Kanske det finns senare uppgifter. De bör väl i så fall beläggas med källa.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-08-29, 17:22
Svar #12

filip.tornroos

Jaha, i all hast smög det in några fel i texten om Hans Falck.
Naturligtvis hette Hans Falcks far Erik (ej Eriksson).
Hans Falcks son hette Jöns och fick med säkerhet endast sonen Jacob.
De ovan nämnda barnen är Jöns ende son Jacobs barnskara.

2005-08-30, 17:50
Svar #13

filip.tornroos

Olle Elm,
tack för ett snabbt svar. Jo, Bengt Falck nämns i flera källor som finsk tex. hos Tomas.Håkansson: slaget vid Stångebro; tomhok@vreta.linköping.se eller edu.linköping.se/Stångebro/Fakta/blobad.  
Måste kolla källan om att Hans Eriksson Falck + Simon Eriksson Falck är söner till biskopen Erik Falck.  
I RA: Militaria I, 1,3 meddelande av Kaj Duncker nämns Hans i alla fall som löjtnant i överste Frans von Knorrings regemente 1637 och sedan 1642 - 1656 som kapten där. På samma ort (Hollola) nämns också kronofogden Henrik Falck(1621 - 1655) och  
kronofogden Mathias Eriksson Falck (1661-1685)   gift med Maria Reeth. Sonen Lorenz Reinhold blev fänrik och Mathias släkt har överlevt i Sverige  
på manslinjen 1780 och kanske senare.

2005-08-30, 18:10
Svar #14

filip.tornroos

Olle Elm,
 
vänligen kolla Proband.www.brogren.nu/antavlor. Erik  
Persson Skuthe med barn.  
Från vilken källa månne denna rad av Skuthe/Falck ättlingar ha dykt fram. Där är Peder Skuthe + Lars, Bengt(krigsöversten), Erik, Hans Falck mm som barn till Peder och Hilevi Falck.
 
Finner vi möjligen härifrån förfäderna till finska  
Falckarna i Sibbo o Hollola ?

2005-08-30, 19:57
Svar #15

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:14
    • Visa profil
Filip Törnroos,
vänligen uppmärksamma att de uppgifter som finns på den anförda sidan http://www.brogren.nu/antavlor/antavlacarl.htm under XI:957 i sin helhet utgör en osedvanligt förvirrad sammanblandning av fakta och fantasier. Någon Erik Persson med tillnamnet Skute har inte existerat; inte heller sonen Per Eriksson använde det namnet. Släkten Skute har inget samband alls med biskopen Erik Falck.
 
Bengt Falck - som f.ö. torde ha varit född omkr. 1555, enär han nämnes som småsven vid hovet 1573 - var genom sin tjänst mest verksam i den finska riksdelen och erhöll där förläningar, varför han stundom kallats finska krigsmannen (se Bengt Hildebrands artikel i Sv. biogr. lexikon XV, s. 131). (De båda hemsidorna från Linköpings kommun är självfallet inga källor, utan endast sammanställningar av div. litteraturuppgifter.)
 
Biskop Erik Falck hade fyra kända barn: Erik Falck d.y., Bengt Falck, Johan Falck (dräpt 1589) och Karin Eriksdotter (gift 1:o med Abel Palm, 2:o med Torkel Joensson [Lilliesparre af Fylleskog]); dessutom nämner Rasmus Ludvigsson två söner Olof och Christoffer, men de har inte kunnat beläggas i andra källor (Hildebrand, a.a., s. 117).
 
Hildebrand (op.cit.) avvisar också Jully Ramsays uppgift om att ätten Falkenfelt skulle härstamma från Bengt Falck som en ren konstruktion; inget är känt om gifte eller familj för vare sig Bengt eller Erik d.y.
 
Om biskop Erik Falcks härstamning är, som Hildebrands artikel i a.a., s. 116, visar, föga känt (det hos Elgenstierna anförda partonymikonet Johansson är helt gripet ur luften; biskopen levde f.ö. ännu 26 februari 1570, då han var på visitation i Rumskulla, men har dött senare samma år). Synbarligen är Rasmus Ludvigssons uppgift om att biskopens mor - som han ger namnet Anna Eriksdotter - var syster till Benkt Eriksson till Skällsnäs (avrättad vid Stockholms blodbad) korrekt, men icke bevisbar. Benkt Eriksson förde i vapnet en falk, men så gjorde även en frälsesläkt Falk, vilken möjligen kan ha ett samband med biskopens fäderne (Hildebrand, a.a., s. 118). Inget är känt om biskopens fäderne och tillgängliga uppgifter om godsinnehav ger ingen ledtråd.
 
Vad slutligen angår Simon Eriksson Falk, adlad Falkenfelt, konstaterar Bengt Hildebrand (a.a., s. 112, 135) att den av Ramsay och Elgenstierna angivna filiationen - att Simon var son till domprosten Erik Johansson Falk i Narva (om vars ursprung heller inget är känt, mer än att han tycks vara identisk med en Ericus Johannis, Ostrogothus, som 1627 i Uppsala lät trycka en latinsk dikt, Oratio de otio) - inte kan beläggas; det förefaller dock föga troligt, eftersom han säkerligen var född före 1620 (nämnd som musketerare vid livgardet 1641) och därför alltför tidigt född för att kunna vara son till E.J.F., som troligen gift sig vid 1630-talets början eller mitt (jfr matrikeluppgifterna i Kyösti Väänänen, Herdaminne för Ingermanland, I, 1987, s. 184f. (Skr. utg. av Sv. Litteratursällsk. i Finland, nr 538). Bevisligen son till E.J.F. var en Johannes Erici Falk, stud. i Åbo 1662 och ännu 1667; denne kan alltså ej vara identisk med den av Henrik Falck nämnde Hans Eriksson Falk.

2005-08-31, 10:41
Svar #16

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

5 stycken inlägg om släkten Falk/Falck är överflyttade hit från diskussionen Släkter: Övriga släkter S: Skuthe (Skute).
 
Mvh
Yvonne Carlsson - Anbytarvärd

2005-09-03, 12:19
Svar #17

filip.tornroos

Bo Persson,
 
det var beundrandsvärt mycket som Du känner till av dessa släkter.  
 
Bengt Falck - hur kan en historiskt viktig människa försvinna ur urkunderna så här fullständigt ?
 
Jag tycker att det vore av allmänt intresse att få fram litet mera om släktförbindelserna av hövittsmannen/krigsöversten Bengt Falck. Känner man till vilka förläningar han hade i Finland och för vilka tjänster han fått dem. Det är väl dokumenterat vilka ägor de finska Falckarna hade under 1600 talet, kanske vi finner förbindande länkar den vägen - om sådana finns över huvud taget.  
 
Vet man ngt. om Bengts verksamhet i Polen ?  
 
--  
 
Kaptenen Hans Eriksson Falck & Bengt Falck
 
Jag har tagit kontakt med släktforskarföreningen i Jakobstad. Där har Melker Storå studerat släkterna Brochius, Tavast, Falck (= Johan Hansson Falck,  befallningsman och inspektor för Österbotten). Tänkte kolla där om det finns belägg för att denne    
Olof Hansson är son till kaptenen Hans Eriksson Falck. Möjligen hittar vi den vägen också farfarn till Olof Hansson F.
 
Välkomnar Skuthe forskare till debatten om länkar mellan Falck- och Skuthe-släkter.  
 
Ps. kommer tillbaka med kända förbindelser mellan finska ock svenska Falckar.
 
mvh Filip

2005-11-08, 18:27
Svar #18

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker uppgifter om denna familj:
 
Kofferdiskeppare Per Bernhard Falk, d. före 1869.
 
Gift med Anna Maria Helena Cimmerdahl, f. 1809-12-09 i Karlskrona som dotter till läkaren Johan Adolf C. o.h. Anna Christina Pravitz (bodde år 1890 hos dottern Eva i Stockholm).
 
Barn:
1. Christina Fredrika Kerstin, f. 1844 i Hedvig Eleonora, d. 1870 i Karlevi. G. 1869 med läkaren Christian Rudolf Cimmerdahl (1836-1903).
2. Eva Matilda, f. 1845. G. Wedholm, bodde i Bromma 1863-71, änka i Stockholm 1890, änka i Sundsvall 1900.
3. Ida Wilhelmina, f. 1846. Mamsell och dopvittne i Kungsholm 1871.
4. Anna Bernhardina, f. 1848.
5. Sofia Dorothea, f. 1849. G. 1867 med v. häradshövdingen och notarien Anton Johan Gustaf Teuchler (f. 1832).
 
När Sofia Dorotheas och AJG Teuchlers son Thor Anton döps i Kungsholm 1869 är en Bernhard Falk dopvittne, och när sonen Bengt Gustaf döps 1871 är mamsell Lilly Falk dopvittne (ytterligare barn till Per Falk och Anna Cimmerdahl?).
 
Någon som vet mer om familjen Falk?
 
Tack på förhand, mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-02-05, 10:30
Svar #19

Utloggad Christina Bryntesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag har fastnat i min släktforskning och vet inte hur jag ska gå vidare.  
Här är problemet!
Jag har hittat en anfader:
Johan Oskar Falk född 1812-04-07 i Bettna  
gift med:
Edla Amalia Höijer född 1808-03-31 i Örebro.
Enligt Genline är Johan Oskars far :
Fältkamreren J.Falk född 1768-?-11 i Mjölby.
gift med:
M.C Ramström 1784
(Genline Södermanland Lerbo 2141.36.52200)
Problemet är att jag inte kan hitta J.Falk född 1768 i Mjölby (i Genline).Jag tar tacksamt emot alla tips och ideer.Jag är glad för all information som jag kan få.
Soliga hälsningar från Värmland !!!!
Christina

2006-02-05, 18:44
Svar #20

Lennart Persson (Lelle)

Hej Christina.
Jag hittar inget på Johan Falk, men hans hustru gick det lite bättre med.
Mariana Catharina Ramström föds 19/10 1784 i Klastorp, Ö.Vingåker ( GID:456.13.46400)
Hennes familj kan du följa framåt ett stycke från:
 AI:2 sid 50 (GID:456.18.46400), AI:3,sid.62 (GID:456.19.59900), AI:3,sid.23 (GID:456.19.57900).
Mariana gifter sig med Johan Falk den 30/5 1811 i Ö.Vingåker. (GID:456.13.86500)  
Kanske något av det kan vara till hjälp.
MVH / Lelle

2006-02-06, 18:12
Svar #21

Utloggad Christina Bryntesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Lelle !
Hjärtligt tack för hjälpen. Nu känns det bra ,då jag har något att forska vidare på. Ska bli kul att läsa om Mariana Ramström. Jag får nog leta efter J.Falk på något annat ställe eller hoppas på att det dyker upp en okänd släkting som vet!!!!Jag befinner mig fortfarande i nybörjarfasen av släktforskning så all hjälp är värdefull.
Många tack från ett snöigt Värmland!!
Christina

2006-06-11, 11:03
Svar #22

Leif Elmhov

Vem vet ngt om gästgivaren i Svinnersta, Snavlunda
i Närke Olof Falk som uppges född 1732 i Kräklinge sn och dog 1791 i Snavlunda?

2006-10-17, 18:06
Svar #23

filip.tornroos

Biskop Eric Johansson Falck och hans efterkommande  
 
Vi har med en finsk släktforskare försökt sammanbinda alla eventuella släktingarn till denne biskop. Då belägg fattas, har vi försökt via sannolikhetsprövningar komma till de mest sannolika resultaten.  
 
Vi får materialet översatt till svenska i december , alla invändingar och tillägg är sedan välkomna.  
 
Olle Elm, Bo Persson o?andra - väss era pennor vi har jobbat hårt.  
 
Om det hela verkar som sannolikt, så kan vi sedan  
med DNA analyser på manslinjen jämföra Falck släktingar i Finland med svenska och
danska Falckar.
 
mvh Filip

2006-11-20, 13:34
Svar #24

Lena Mossberg

Hej,  
känner någon till Virgilius(Gasparsson)Falck f.1672 i Fjälkinge(L)d.2/8 1726 troligen i Ystad.Han var Guldsmed i Ystad.  
Mvh.
Lena
 
Inlägget har flyttats hit 2012 23/6 från Yrken » Yrken F-I » Guldsmed. /Moderator Yrken

2007-01-05, 11:31
Svar #25

Utloggad Annelie Björklund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2010-10-19, 10:00
    • Visa profil
Hej! Erik Falk född 1479 I Västergötland och dog
1570 i Linköping, Var biskop i Skara-1547 och senare i Linköping-1558.
Bland hans barn ska det finnas en:  
Hilavi Eriksdotter Falk. Vad jag undrar är om hon fick några barn?
Jättetacksam för svar!!

2007-02-22, 22:08
Svar #26

lilian

Hej!
Känner någon till en Falk-släkt som levde i Nosaby (L) ev.på Hammars gård slutet av 1700-talet.
Lilian

2007-03-14, 16:21
Svar #27

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Anna-Lisa Göransson!  
 
Sent omsider, men jag undrar om du kommit längre med Sara Falk och Eskil Milander.  
 
Kanske kan det finnas ett nära släktskap mellan den av dig nämnda Sara Falk och den av mig tidigare nämnde Daniel Falk.  
 
Jag har ej kommit längre tillbaka med Daniel Falk och fadern Gabriel Falk. Enligt Edestam hade Daniel en bror Erland Falk om jag minns rätt (död mycket ung).
 
Med tanke på att flertalet av alla Erland-namn inom de värmländska prästsläkterna går att leda tillbaka till Erlandus Gudmundi så skulle det inte förvåna mig om även några av dessa Falkar har en gren tillbaka till denne Erlandus.
 
Mvh Marcus

2007-03-17, 22:41
Svar #28

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
hej
Letar efter föräldrarna till Hedvig Persdotter Falk.Fadern borde alltså heta Per Falk.
Hedvig gifte sig med Anders Isacsson och de fick (åtminstone) två barn i Västerås, Carl Hindrick och Anna Hedvig.
Mvh
Leif Hedberg

2007-03-18, 00:35
Svar #29

Lennart Persson (Lelle)

Hej Leif.
Hedvig är född 6/2 1777 i Hubbo.
Föräldrar: Soldaten Per Falk och Katharina Persdotter på Gräna ägor i Hubbo.
Hedvig flyttar 1792 till Romfartuna.  
Däremellan och 1805 när de bor i Västerås har jag inte,  
så du bör kolla att det är samma Hedvig.
(AIB:2A,nummer 94 eller GID:2380.33.63300)  
MVH / Lelle

2007-03-18, 15:28
Svar #30

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Tack Lelle
Ska kolla lite runt i genline så får vi se.
Mvh
Leif

2007-03-19, 22:16
Svar #31

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Lelle
Är du bra på att läse kyrkoböcker ?
GID 2339.10.85600. Soldaten Falk o h hustru Cajsa Persdotter.Var är de födda?
Mvh
Leif

2007-03-19, 23:27
Svar #32

Lennart Persson (Lelle)

Hej Leif.
Romfartuna resp. Skerike.
MVH / Lelle

2007-03-20, 00:07
Svar #33

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil

2007-06-03, 22:26
Svar #34

Inger Björkman

hittade denna hemsida om om släkten Falk, hur mycket tilltro kan man sätta till informationen på denna hemsida?
www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=8221

2007-07-19, 22:24
Svar #35

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
För alla som är intresserade av Motalasläkten Falk kan nämnas att Eric Bergqvists Boken om Släkten Falk finns utlagd på nätet,  här.
 
Det bör nämnas att det inte finns något som tyder på att släkten skulle härstamma från krigsöversten Bengt Falck samt att information om den äldre Falksläkten bör inhämtas i modernare verk.

2007-08-27, 20:35
Svar #36

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Vad hände med den svenska översättningen av materialet sedan?
 
Kanske bara kan påpeka att namnet Falck är så pass simpelt att det med ganska stor sannolikhet inte föreligger något släktskap mellan släkterna. Man kan kanske konstruera samband som kan ha funnits men vad gäller en eventuell DNA-jämförelse mellan nu levande ättlingar från bägge släktgrenar så kommer den förmodligen inte ge någon som helst klarhet utöver det att personerna är mer eller mindre besläktade X generationer tillbaka vilket inte betyder något alls... Har svårt att se poängen med det också, låt laboratorierna ägna sig åt vettigare uppdrag =)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-02, 12:13
Svar #37

Arne Sundström

Det finns en del om Per Bernhard Falk i Bengt Fredholms bok Skeppsbroadel och Djurgårdsvarv: Släkten Fredholm från 1974. Han förde på 1830-talet och början av 1840-talet oceangående segelfartyg som byggdes på Djurgårdsvarvet i Stockholm för John Burgman och Adolf Fredholm, som ägde detta varv. Där var hans släkting Carl Fredrik Cimmerdahl skeppsbyggmästare. Senare var han befälhavare på flera ångbåtar i trafik på Göta Kanal. Jag undrar om någon vet hur länge han levde? Jag misstänker att han är identisk med den P Falk som i början av 1860-talet startade ett av de första rederierna för ångslupstrafik i Stockholm, men kan detta vara möjligt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna