ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 augusti, 2010  (läst 4204 gånger)

2010-01-29, 21:33
läst 4204 gånger

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Hej Filip,
 
Den som kan tänkas ta ett DNA-prov av oss är mamas kusin, som har släktboken, Åke Falck. Morfar är nämligen inte så värst intresserad av släktforskning, tyvärr.
Jag vet däremot inte om han är så sugen på att spendera pengar på ett prov av denna typ; DNA har aldrig kommit till vårt intresse i detta fall.
 
Jag tror att det är bäst om du själv pratar med honom och ser om han är villig att genomföra testet.
 
Hans mailadress är: ake.falck@saabgroup.com
 
MVH,
 Calle

2010-01-31, 16:24
Svar #1

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Tack Calle,
 
jag kontaktar Åke och meddelar sedan hur det blir.  
 
mvh
Filip

2010-03-06, 21:41
Svar #2

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Hej Calle,
 
råkar Du ha ngn annan adress till Åke ? Jag antar att hans Saabgroup adress är för business ärenden.  
 
Ps. som information till de som deltagit i diskussionen om Biskopsläkten. Jag försöker få kontakt med Thelin ättlingar för att få en Y-Dna test även därifrån, då kunde man bekräfta om deras förfader Olof Falck också hörde till biskopsläkten och i alla fall kunde man verifiera om Olof Thelins far var kaptenen Hans Eriksson Falck från Sibbo eller ej.
 
 
mvh Filip

2010-04-13, 07:05
Svar #3

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som är kunnig på rättskipningens område? Jag undrar vad som hände med efterlevande familjer till personer som blev dömda till förlust av ära, liv och gods?
 
I Falcks fall, så måste de ha förlorat sina gods och gårdar (redan innan Bengt Falck avrättades). Vad beträffar Bolltorp, måste de ha förlorat det, då Gustav II Adolf, donerade Bolltorp 1614, till Olof Bure, och då måste det ju ha tillhört kronan.
 
Vad var brukligt med minderåriga barn till dessa straffade? Fick de bo hos släkt och vänner? Fick familjen behålla några egendomar? Hur försörjde de sig?
 
Vore tacksam om någon kunde berätta vad som gällde eller var jag kan finna litteratur om detta.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2010-04-13, 10:25
Svar #4

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Biskop Erik Falks dotter Karin Eriksdotter på Bolltorp nämns där så sent som 1627. Hon var gift 1:o med Gustaf I:s, sen Erik XIV:s sekreterare Abel Palm ,levde 1563, G2:o med Torkel Joensson (Lilliesparre af Fylleskog), avrättad 1569 i Åbo (han höll på Erik XIV). Med Abel Palm hade hon en dotter Kerstin Abelsdotter, som nämns i ett brev från Johan III 1590 om ett stenhus i Stockholm, som tillhört Abel Palm  och hade  beslagtagits  men som Johan III nu återbördade till änkan. (Stockholms rådsturätt 1590 7/3). I Joh.Ax. Almquist, Frälsegodsen Österötland band II  3:e delen s 679 sägs om Bolltorp: ( Efter Erik Falk dy hade Bolltorp indragits som förbrutet gods 1600).. MEN ” Att icke heller inom orten den gjorda  indragningen 1600 tagits särdeles allvarligt framgår därav, att ännu 1627 Falks dotter, ”välbördig kvinna” hustru Karin Eriksdotter, kvarsatt på Bolltorp, och at Bure först det året genom stämning till tinget sökte förmå henne att avstå från gården och det underlydande Gångstatorp. Domstolen skött avgörandet ifrån sig till hovrättens beprövande, men dessförinnan gjordes likväl ett uttalande, att citat: ” ingen rätteligen visste, huru med samma gård var, på vad sätt han var kommen under kronan (från skatten) och sedan till frälse. ” Gångstatorp var t.o.m. bortsålt  av hustru Karin (1627) till fru Brita (Uggla) under Marsäter .. hade t o m vunnit laga skötning..”
Bolltorp hade varit sl Falks gård med fullt ägande - gården fick frälsefrihet ca 1590 för biskopens hustru men indrogs alltså till kronan 1600 o bortförlänades genast till en Joakim v Berfelt som 1612  som fick avstå dem  till Peder Månsson Utter. Der var 1614 som Olof Bure erhöll Bolltorp.  Dvs uppbar frälseräntan av godset. Som så ofta var villkoren vid frälsedonationer svåra att  förstå, ens för de berörda. Detta är inte det enda exemplet på att gamla ägare bodde kvar sedan gods bortdonerats till andra,  
Berit Sjögren

2010-04-13, 22:00
Svar #5

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej Berit!
 
Tack för ditt svar. Intressant att ta del av.
Det dyker upp några ytterligare frågor för mig.
 
Om gården varit Släktens Falcks med full äganderätt borde väl det betyda att det inte var fråga om en förläning utan ett arvegods?
 
Jag har för mig att jag har sett att Olof Bures dotter Elisabeth är född på Bolltorp 1615, hur går det ihop?
 
Jag menar inte att dina uppgifter skulle vara felaktiga, bara att jag inte förstår.  
Var kommer dessa uppgifter ifrån?
 
Jag är fortfarande nyfiken på vad som hände med efterlevandes familjer, då någon dömdes till förlust av liv, ära och gods (i de fall där kronan verkligen fullföljde indragningen).
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2010-04-13, 23:33
Svar #6

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Charlotte! Uppgifterna är från den källa jag angivit, Almqvist Frälsegodsen Östergötland II under Bolltorp. Hur frälsedonationer gick till är svårt att förstå, speciellt om Bolltorp, där transaktionerna var ovanligt krångliga. Från början var Bolltorp en skattegård tillhörig biskop Falk. Min poäng är att trots att hustru Karin Eriksdotter tillhörde familjen som gods förbrutits från kunde hon hävda sin rätt och kvarsitta på gården. Mvh Berit Sjögren

2010-04-14, 19:28
Svar #7

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej Berit!
 
Tack snälla för ditt svar.  
Har du boken ifråga?  
I så fall undrar jag om det står fler gårdar som tillhörde släkten Falck.  
Vore roligt om du har tid och lust att svara.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2010-04-14, 21:02
Svar #8

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Frälsegodsen (Skrifter utgivna av Svenska Riksarkivet) bör finnas på alla större bibliotek. Jag köpte mitt ex. i Ramsele där det då var till försäljning. inga andra gårdar än Bolltorp o  underliggandeGångstatorp berör biskopssläkten Falck. Berit

2010-04-17, 16:15
Svar #9

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej alla som intresserar sig för Falckar!
 
Tack Berit för ditt svar.
 
På Bolltorp bodde Karin Eriksdotter Falck. (som hon höll fast vid eftersom det var ett arvegods från fadern, biskop Erik Falck, se inläggen ovan)
Bolltorp tillföll Joakim von Berfeldt sedan Peder Månsson Utter och slutligen Olof Bure.
Intressant är att Peder Månsson Utter var i onåd hos Hertig Carl (IX), för sympatier med Sigismund.
 
Olof Bure fick en dotter, Elisabeth Bure född 23 januari 1615 på Bolltorp, samt
Anna Bure född 1625 i Stockholm (det fanns fler barn).
 
Denna Anna Bure gifte sig med Henrik Rehbinder född 1604 i Livland.
 
Elisabeth och Annas kusin Anna Bure gifte sig med Carl Silfversparre född 16 april 1614.
 
Carl Silfversparres syster Margaretha Silfversparre gifte sig med Peder Svensson Falck död 1637.
 
Det fanns dessutom en Carl Silfversparre d. 1692, som gifte sig med Catharia Maria Utter d. 1694.
 
Dessa båda Carl hade en gemensam förfader Måns Pehrsson Silfversparre.
 
Det var farfars farfar till Catharina Maria Utters make Carl och
Farfars far till Anna Bures make Carl.
 
Gustaf Falck ( barnbarn till Peder Svensson Falck?) född 1682 gifte sig med Dorothea Margaretha Utter.
 
Hoppas ni hänger med bland släkterna.
 
Nu undrar jag om någon kan finna ett släktband mellan Peder Månsson Utter och Dorothea Margaretha Utter?
 
Det finns onekligen många band mellan släkterna kors och tvärs. Att de Falckar som dyker upp på 16- och 1700-talet inte skulle ha band till den gamla Falcksläkten, tror jag inte är sannolikt.
 
Tacksam för olika idéer,uppslag och uppgifter.
Med vänlig hälsning
Charlotte

2010-04-19, 22:01
Svar #10

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hejsan!
 
Svarar själv på min fråga om Gustaf Falcks hustru  
Margaretha Dorothea Utter, född 1679 död 17/10 1750.
 
Hennes föräldrar var Peter Johansson Utter född 18/9 1638 på Thorsvi död 13/9 1691 och andra hustrun
en ? Fägersköld
 
Peter Utters föräldrar var Johan Pedersson Utter född 25/6 1605 död 1659 och hans andra hustru Karin Oxe (vars föräldrar var Christoffer Oxe och Brita Stålhandske).
 
Johan Utters föräldrar var Peder Månsson Utter och hans första hustru  
Margaretha Andersdotter.
 
Alltså var den Peder Månsson Utter som fick Bolltorp (samtidigt som Karin Falck bodde där), farfars far till Margaretha Dorothea Utter.
Det verkar rimligt att antaga att Gustaf falck härstammar från den gamla biskop Erik Falck.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2010-04-30, 09:21
Svar #11

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:52
    • Visa profil
I diskussioner under Virserum och Vimmerby har det ställts frågor rörande länsmannen Augustin Falk i Virserum, död 1715.
 
Jag kan med anledning av detta presentera en preliminär version av första delen av en kommande tidskriftsuppsats om Augustin Falk.
 




2010-05-01, 10:55
Svar #12

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Mycket imponerande. Det ska bli mycket intressant läsning! Funderar du att publicera den i omgångar eller allt på en gång? Vart kommer den att publiceras?
 
Beträffande sakerna märkta HW
Jag tycker möjligheten att härleda föremål mellan olika bouppteckningar och personer är mkt intressant  
 
Ett alternativ är att tillgångarna märkta HW kommer från någon av Helena Falks makar. Sett till hennes bou så har hon det ju betydligt bättre ställt än sina syskon. Dessutom är ju vissa saker lika i Helenas och Catarinas bou. T ex örngottshuvorna.  
 
Det talar för att Catarina skulle ha ärvt sakerna märkta HW från Helena, vilket innebär att de nödvändigtvis ej behöver ha kommit från släkten falk. Det som talar mot detta är att det i Helenas bou inte finns ngra tennfat märkta med HW. Det kan dock inte uteslutas att man struntat i att ta upp märkningen på tennfaten. Dock när man kollar i catarinas bou finns det (sid 56) ett par lärftslakan märkta HW no 30 och ett par märkta HW no 9. När man kollar på lärftslakan i Helenas bou finns det ett antal som är märkta med ett nummer samt med HW. Dock finns det inte, vad jag kan se, några sådana märkta med no 9 och 30. Detta borde tala för att vissa delar av Catharinas saker märkta med HW ej är ärvda av Helena och således borde ha sitt ursprung i släkten Falk (precis som du nämner).  
 
Håller du med om detta ovan? Kan vi anta att det är ngn i släkten Falk, alternativt i Nils Falks frus släkt som har initialerna HW? Frågan är bara vem. Det verkar ju ej vara Nils Jonsson Falks fru då jag har sett uppgifter på att hon hette Katarina Andersdotter Höök. (Om inte Nils falk var gift 2 ggr vill säga)
 
En annan bou det borde finnas saker märkta HW i är ju Kyrkoherden i Tryserum Nils Falk. Jag har dock inte hittat ngn bou för honom. Kanske kan det finnas någon för hans fru? Jag vet dock ej vem han är gift med. Finns det några andra barn till Nils Jonsson Falck där man har tillgång till bou och skulle kunna spåra söka föremål i?
 
(En ytterligare observation: I Helenas bou finns dock flera föremål i förgyllt silver märkta H.W H.F samt bland guldet finns det H.W.B.H.F. (Vilket du också noterat) Det ligger nära till hands att tolka HF som Helena Falk. Då skulle man ju kunna tro att HW skulle kunna vara en make, men kan hon lyckats att ha varit gift 5 ggr? HW stämmer ju ej som initialer till någon av hennes 4 makar.)  
 
Jag såg att Alfvings bou finns i Linköping FI:8 sid 494. Där verkar man dock ej ta upp märkningar på föremål. Har du hittat bou för Helena Falks tidigare makar?
 
 
 
*Beträffande Augustins barn. Du tror alltså att Elisabeth Falk var dotter till Ingrid och Augustin och inte i ett tidigare gifte som hennes åldersuppgifter tyder på?
 
*Känner du till härkomsten för Augustins Föräldrar Nils Falk och Höök? (Jag har tyvärr ej tillgång till böckerna du nämnde i noterna.)
 
Jag har f ö  noterat att 1710-09-05 nämns länsman Augustinus Falck i Vimmerby stads dombok.
 
Återigen, oerhört intressant läsning och mycket uppskattad artikel!

2010-05-01, 22:39
Svar #13

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Bo, vilket fantastiskt arbete!
Tack för allt jobb du har lagt ned.  
Barbro

2010-05-02, 23:37
Svar #14

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Är detta samma släkt som biskopssläkten?

2010-05-03, 17:19
Svar #15

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:31
    • Visa profil
Tack Bo Persson! Vilken lycka att få veta så mycket om min anmoder. Vi är flera ättlingar som hjälper varandra med att hitta uppgifter om henne och så läser jag det här. Underbart.  
 
MVH
Christina

2010-05-03, 20:22
Svar #16

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:31
    • Visa profil
Hej igen Bo Perrson!
 
Upptäckte på sid 4 not 28 att Lisa (Elisabeth )Jonsdotter och GB Gyllenrahm finns med där. Lisa Jonsdotter om jag inte läst fel i C:4 sid 555 dog år 1820 24 mars på Ödet, Ödhults ägor i Målilla och det gjorde fadern till barnen men 8 år senare. När Lisa dog levde barnen Sohia Lovisa Charlotta Rahm f 1795 i Vimmerby, Bonaparte Rahm f 1799 i Vimmerby och min Albertina Vilhelmina Elisabeth Rahm f 1803 på Upsala i Molilja skn.
Deras äldsta dotter gifte sig 1814 med Gjutare David Henriksson vid Hagelsrums masugn och långt senare fanns släkten vid Ankarsrums Bruk dit fadern oxå kom på äldre dar.Sonen Bonapart Rahm saknas men hittades häromdan i Fagerhult, Horna Rote 1818 (tillsvidare). Den yngsta dottern Albetina gifte sig med V Häradshövdingen Olof Magnus Ekelund i Vimmerby och de fick en dotter Hilda som bosätter sig i Döderhultsvik med en bokhållare Olof Gisslen och fick många barn.  
Dottern Amanda (Magna ) får inga barn, är gift och bor i Ringtorpet, Algutsboda enl CD:n Sveriges Befolkning. Sonen Ernst Julius försvann till Norrköping. Carl Attle blev först volontär och senare sergeant i Calmar Reg på Öland Inget ännu om hans vidare öden.
Dottern Catharina Elisabeth Ekelund gifte sig med Johan Eilert Jern fr Vimmerby och bodde i Käreby och inne i Vena sockenstuga. Deras 6 barn flyttade därifrån till Amerika, Norrköping och Vaxholm och modern slutade sina dagar boende hos sin dotter Anna Amanda i Boston Mass i USA år 1915.  
 
MVH  
Christina (Lisas dotterdotters dotterdotter dotter)

2010-05-11, 22:58
Svar #17

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon vet vem Johan Falck var, som var diaconus i Viborg 1688 - 1690 sedan
Archidiaconus 1690 - 1692 i Viborg, därefter Pastor i Ruokolaks 1694?
 
Det finns även nämnt Johannes Falck - Oratium landem studiorum continens, Åbo 1667 samt
Johannes Falck - Disp. Synod de decretis et operibus Dei, Viborg 1702.
 
Vet inte vad den latinska texten betyder, eller vilken/vilka Falck/ar som åsyftas.
Kanske någon kan hjälpa mig?
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2010-07-16, 12:38
Svar #18

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 10:17
    • Visa profil
Hej alla glada sommarforskare!
 
Bengt Eriksson anges ofta som Anna Eriksdotters bror. Anna Eriksdotter var gift med en okänd man, eventuellt Johan Falk. Om vi kan faställa Erikssons släkttillhörighet kan vi kanske finna kopplingen till Johan Falk (som ibland anges som Biskop Erik Falks far).  
 
I Svenskt Diplomatorium huvudarkiv, SDHK nr 153 02:
 
”Bengt Eriksson (tre kors) säljer till riddaren Bengt Nilsson (lejonansikte) sina gods i Värend: en gård i Ekesås (Gårdsby socken, Norrvidinge härad) och 4 gårdar i Åby i Tjureda socken (samma härad) för 100 mark, sådant mynt som nu går i Tjust. ” Brev utfärdat på Stäkeholm.
 
Om detta är den Bengt Eriksson som vi söker är epitetet tre kors i Anbytarforum tidigare okänt. Givetvis kommer man att tänka på Kristi kors som ofta avbildas flankerat av två kors där de två rövarna hängdes. En ofta använd symbol bl a på prästkläder och vapensköldar.
 
Filip! Har du tillgång till Bengt Erikssons sigill? Vore mycket intressant att se om det har dessa kors.
 
Bengt Eriksson förde i sitt vapen en Falk. Den enda ätten som jag finner har tre kors och en falk i sitt vapen är Adlercreutz, dock adlade ca 1700, en Ryttmästare i Finland, Tomas Teuterström. Han är det inte men vapnet är tämligen vackert, se exv: http://www.adlercreutz.info under länkar.
 
Intressant är dock att Skällsnäs, vilken Bengt Eriksson var herre på, låg närgårds till Stegeborg (tid Stäkeholm).  
 
Skälsnäs innehades i lång tid av den förnäma Aspenäsätten. Aspenäsättens vapen var en lejonörn med en lilja som svans, dvs med stor likhet till Adlercreutz vapen. Se Aspenäsättens vapen: http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/svenske/Aspenaes/Aspenaes.htm
 
Vissa forskare önskar tillföra Bengt till Aspenäsätten, vilket jag dock inte har sett något bevis på.  
 
Jag har nästan en klar ägarlängd avseende Skällsnäs från tidig medeltid och framåt. Publicerar den här efter semestern. Där framgår det bl.a. att Bengt Eriksson tillbytte  sig Skällsnäs mot Moretorp och Råby gårdar av Åke Svarte Skåning samt Tönne Eriksson Tott.

2010-07-18, 14:34
Svar #19

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Jag håller på att leta efter mina emigranter i USA och har en släkting som heter Eliane Tillberg senare Falk f. 1905 i Stanton Iowa. Hon är dotter till Axel Johansson 1887-1904 som utvandrade ifrån Barkeryd socken. Axel gifte sig med Signe som sedan gifter om sig med en Falk, förnamn okänt samt födelse och varifrån han kom i Sverige. Dock hade han två syskon Oscar och Elisabeth Falk. Elisabeth sedemera gifte sig med Hugo Hammer, okänt varifrån han kom och mer uppgifter om honom. De får minst tre barn Carroll f. 1915, Kenneth f. 1917 och Curtis f. 1920-1961. Elaine kan eventuellt ha en halvsyster Goldie f. 1908. Under några år bodde Falk och Hammer i Nebraska men från 1920 i Chicago.

2010-07-27, 10:34
Svar #20

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Om du håller på med ägarlängderna för Skälsnäs, så har du kanske funnit att Skälsnäs, efter Bengt Erikssons död i Stockholm, ärvdes av hans Bror Nils Eriksson.  
Denne Nils Eriksson säljer gården (i slutet av 1520-talet?) till Halsten Bagge (Halsten Månsson Bagge av Berga).
 
Jag har också sett att Bengt Eriksson skulle haft Tre Ekeblad på blått fält.
 
Dessa uppgifter är synnerligen osäkra, men kanske värda att kolla upp.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2010-07-28, 11:18
Svar #21

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej alla som är intresserade av Falcksläkten!
 
I Svenska adelns Ätta-taflor står: Peder Svensson Falck till Borrestad i Wadsbro socken och Södermanland, adlad 1626 och introducerad 1627. Ryttmästare. Död 1637 på Borrestad, barnlös, begraven i Wadsbro kyrka. Gift 1:o med Märtha Eketrä och 2:o med Margareta Silfversparre.
 
I en annan bok står det:… efter Baltzar Beck, som dog ogift och barnlös 1581, så gick gården Horn i Överenhörna, till hans svåger ryttmästaren Peder Falck. Peder Falcks sista hustru Margareta Silfversparre, tog efter hans död alla inventarier från gården och lämnade sin mans lik obegravt där. Peder Falck kom emellertid till ro i Över Enhörna kyrka och vilar under en gravsten med en rustningsklädd man som fortfarande finns i behåll.
 
Jag har själv inte varit i dessa kyrkor, men det är verkligen förbryllande att samma man skulle ligga begravd på två olika ställen.
 
Dessutom infinner sig frågan, vem var Peder Falck gift med som gjorde honom till svåger med Baltzar Beck?
 
Dessutom undrar jag om någon vet om det fanns/finns ett Borrestad i Wadsbro socken, det enda jag hittar ligger i Skåne.
 
Vore roligt om någon kunde svara på dessa frågor.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2010-07-29, 18:59
Svar #22

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Hej Charlotte!
 
Det är roligt att du tar upp denne Peder som dog i Överenhörna; det är han jag har förundrat mig övet så väldigt länge!
Jag har en bok om herrgårdar i Sörmland där denne historia du nu nämner står med. Där står kopplingen med Baltzar Beck.  
Jag kan desvärre inte kolla upp det just nu eftersom vi håller på att flytta och boken ligger i en låda någonstans.  
 
Det är hur som helst denne Peder Falck och hans syssling, också vid namn Peder Falck, jag grubblat över. Det är tydligt att historikerna blandat ihop dessa.
 
En Peder nämns i den gamla släkttavlan jag skickade till dig och en till nämns i släktboken. Den enes farfar är Johan Hansson Falck och den andres är Erik Hansson Falck, boda söner till Hans/Johan Eriksson Falck.
 
Mvh,
 
Calle W

2010-07-31, 21:55
Svar #23

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det har åtminstone funnits ett Borresta i Vadsbro (verkar ibland skrivas Bårsta(d)),
men om det inkluderat en herrgård vet jag inte.
Ulf Berggren

2010-08-02, 12:56
Svar #24

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Tack så mycket för din hjälp.  
 
Då blir det helt rätt, Båresta ligger i anslutning till Vadsbro kyrka.
 
Båresta var ett av Svante Stures hemman. Senare gick det över till Hogenschild Bielke (Svante Stures Svärson) men drogs in i och med att Hogenschild Bielke blev dödsdömd av Hertig Carl (IX).
 
Såvitt jag förstår fick Peder Svensson Falck det som donation 1626 och därefter gick det vidare till Gyllenheim.
 
Båresta(d) bebyggs med sätesgården Dagheholm (Dagöholm) och dras in, är i kronans ägo 1693 - 1878. 1693 blir det översteboställe vid södermanlands regement.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2010-08-02, 21:46
Svar #25

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Svar till Mikael,
 
har inte stött på Bengt Ericksson Falcks vapen men skildringen av den är följande: delad sköld i det övre fältet som är blått, en pansarklädd böjd arm med en svärd, i det undre, af silfver, en sittande svart fågel.  
 
Som det framkommit tidigare i våra inlägg, så har Falck släktens äldsta vapen en svart kråka som motiv.  
 
Calle - här kommer en renskrivning på din intressanta släkttavla Anno 1760 !
 
M. ERICUS JOHANNES FALCK  
 
Thenne Släktens Förste bekente Ätteman af Adelig Stam, ifrån ungdomen studerad, såsom the af Familier, then tiden brukade, ty ej är otroligt, at Han (fast owisse af faderne och Möderne) varit i Släkt selskap, eller åtminstone uti svågerskap med K GUSTAF WASE eller ERICSSON. Therföre och han som menas, hafva warit ??utses Informator, ej allenast i all sin tid hos högbemälte Konung ägt större nåd och fustrande, än någon Biskop i hela Riket. Ty honom betrodde Konungen Scara stift 1547. Och sedan han thet inrättat, äfwen Linköpings 1558, ther han dödde 1569 och ligger under en hwit sten emodt i Domkyrkans Hög-Chor. Lika med och förtroende ägde han af K ERICH XIV som år 1561 sände honom på en bevärlig och farlig legation til Tyrannen Czar Iwan Wasiljewitz. Uti i sitt gifte hade thenne Birkopen några qwicka söner, som komma att nämnas.
 
Fortsätter i följande post...

2010-08-02, 21:52
Svar #26

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Svar till Mikael,
 
har inte stött på Bengt Ericksson Falcks vapen men skildringen av den är följande: delad sköld i det övre fältet som är blått, en pansarklädd böjd arm med en svärd, i det undre, af silfver, en sittande svart fågel.  
 
Som det framkommit tidigare i våra inlägg, så har Falck släktens äldsta vapen en svart kråka som motiv.  
 
Calle - här kommer en renskrivning på din intressanta släkttavla Anno 1760 !
 
M. ERICUS JOHANNES FALCK  
 
Thenne Släktens Förste bekente Ätteman af Adelig Stam, ifrån ungdomen studerad, såsom the af Familier, then tiden brukade, ty ej är otroligt, at Han (fast owisse af faderne och Möderne) varit i Släkt selskap, eller åtminstone uti svågerskap med K GUSTAF WASE eller ERICSSON. Therföre och han som menas, hafva warit ??utses Informator, ej allenast i all sin tid hos högbemälte Konung ägt större nåd och fustrande, än någon Biskop i hela Riket. Ty honom betrodde Konungen Scara stift 1547. Och sedan han thet inrättat, äfwen Linköpings 1558, ther han dödde 1569 och ligger under en hwit sten emodt i Domkyrkans Hög-Chor. Lika med och förtroende ägde han af K ERICH XIV som år 1561 sände honom på en bevärlig och farlig legation til Tyrannen Czar Iwan Wasiljewitz. Uti i sitt gifte hade thenne Birkopen några qwicka söner, som komma att nämnas.
 
Fortsätter i följande post...

2010-08-02, 22:11
Svar #27

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Herr HANS ERICSSON FALCK  
 
Wår Biskop Falcks äldsta son, född 1515. Hans fruns såsom hans möders både släkt och namn äro obekanta. Ibland hans yngre bröder war Herr Peder Faclk CHRISTI grafs Riddare. Känd af sit affall till Påfwiska Religionen och Herr Bengt Falck af K. SIGISMUND medhåll, therföre han kom under blodbadet i Linköping år 1600. Bägge Höglärda, wida bereste och i Historien icke glömda. Theras äldsta Broder, Herr Hans Falck var ock väl Studerad, men gaf sig dock med Faderns samtycke under Milicen, tjente sig upp och blev den 20. Decemb. 1566 af k. ERIK gjord till Ryttmästare. Han blef slagen i Ryssland år 1598, men lämnade dock hemma i landet, jämte flera barn, sin förstfödde Son, som nu följer          
 
(Här kunde man kolla upp om det verkligen var Hans Ericsson Falck som blev ryttmästare den 20.12.1566 eller om en förväksling skett med andre brodern Johan, nämnd som far till kyrkoherden i Narva Ericus Johannis Falck; likaså nämnd som stupad 1598 i Ryssland. Antagligen har man ej velat skriva att han stupat på Sigismunds sida i de trupper i Österbotten, som leddes av Bengt F och som enligt hertig Carls beskyllningar ofta hindrat hans framfart)    
 
Forts. i följande post...

2010-08-02, 22:25
Svar #28

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
HERR ERIC HANSSON FALCK  
 
Nämnd efter Fader Fadren, född 1546. Hans wärdinne och gifte har man ej änn igen funnit. At bägge wart af Familia, kan theraf skötas, at han såsom väl studerad och berest, blifwit af K. Johan III den 8 Jul. 1592 med förnyad Adelskap antagen för Hofs Junkare, men under K CARL IX tjente i fält och föll i danska Fegden 1611. Ibland hans söner har mäst varit gåten Herr Swen Falck.
 
HERR SWEN ERICSSON FALCk  
 
Född 1578 på Boligstad, ther hans Fader besatte efter sin olyckliga Fader broder Bengt Falk. Efter studier och reson, tjente Milicen lärer dödt ung, dock gift med en Anna. Olof Cederbjelkes dotter af LindingÖ. Hwars fader, Bengt Nilsson, warit K. Johan III Feldtskär som blifwit ther före halshuggen at han inom borgen ihjelskutit Konungens hynda.            
 
Fortsätter i nästa post...

2010-08-02, 22:41
Svar #29

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Härefter ej ordagrant. Herr Petter Svensson Falck f. 1600, studerade och tjänte i militären. År 1626 utnämnd till ryttmästare. samma år förnyade kungen hans adelskap och donerade honom flera gods i Södermanland. Var gift med Arendt Silfwersparres dotter Margareta. Peder dog den 4.6.1638.  
 
Hans son Gustaf Pedersson f. 1638, kapten (borde väl vara ryttmästare) vid Öst-Göta ryttare, d. 1712. Gift med Märtha Drake, de hade flera söner, bl.a Peder Israel. Gustaf Gustafsson f. 1682. Utlämnad från adeln utan grund. Förlorade i reduktionen flera gods. Var löjtnant i ??? regement. G med Dorothea M. Utter. från vilket gifte adliga barn, bl a 3 söner. Av pojkarna Carl Gustaf, dog barnlös. Per Gabriel f. 22.3.1719. I gifte Hedwig Rehbinder. II gifte Eva Lovisa Ekestubbe. Frid. Adolf f. 30.11.1722, vicehäradsdomare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna