ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2011  (läst 4910 gånger)

2010-08-03, 08:33
läst 4910 gånger

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej!
 
Släkttavlan ovan, nedtecknad av Anders Olofsson Rhyzelius, år 1760 (året innan Rhyzelius dog, 83 år gammal) är måhända intressant som kuriosa, men knappast som användbar som källa. Mycket stämmer säkert, men det är också mycket som är uppenbara feltolkningar.
 
Sven Eriksson Falck är en person som är mycket svår att belägga, han måste uppenbart ha funnits, eftersom Peder Svensson Falck finns, men vem var han, finns det något bevis på han patronym?
Vad gäller Peder Falck, har det funnits två och dessa förefaller att ha blivit ihopblandade.
 
Jag undrar också över Boligstad. Vad var Boligstad, gods, gård, eller var låg Boligstad?
 
Om Sven Falck var född på Boligstad 1578, så var det knappast aktuellt för hans fader att besätta detta vid den tidpunkten, då Bengt Falck (och även Erik Falck) inte blev av med gods och gårdar förrän 1599.  
När hertig Karl drog in deras egendomar, är det knappast troligt att en bror skulle kunna ta eller få dessa.
 
Vill bara att man skall reflektera över vad som står i släkttavlan, rimligheten i uppgifterna, vem som har skrivit den, varför den kommit till, vilka källbevis som finns etc.
 
Det är bara att fortsätta gräva efter hållbara källor som styrker släkttavlan.
 
Vore tacksam om någon kan hjälpa mig med Boligstad.  
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2010-08-03, 09:22
Svar #1

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Visst är det så att det har det har skapats sammanblandningar i skapandet av tavlan, men det är extra tydligt när det gäller de båda Peder Falck.
Jag har läst att tavlans Peders syssling, Peder, fick renoverat adelskap men dog i Överenhörna barnlös. Ryttmästare var även ett yrke som ofta gick i arv på den tiden så det lär inte vara en slump att de flesta i tavlan blev det.
 
Jag ska försöka gå vidare i saken vad gäller Peder Falck och hans syssling.
 
 
Boligstad tror jag ligger i Östergötland och ägdes, enligt boken, av Johan Hansson Falck. Mycket mer än så vet jag inte för tillfället.

2010-08-09, 13:45
Svar #2

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Till Calle,
 
tänkte kolla upp om Sibbo Falckarna fått testresultat från Y-DNA labben.
 
Jag fick aldrig ngt svar från Åke (SAAB) Falck. Råkar Du ha hans privata e-mail adress eller tel nummer ?  
 
Till Charlotte  
 
Jag har ngn gång stött på en Sven Falck på 1600-talet - mäste kolla vad källan var. Han var nämnd i Åbo och sades komma från Växjö.  
Har just nu alldeles för lite tid för forskning men följer med intresse vad Ni andra bidrar med.  
 
Ps. alldeles rätt  - släkttavlan från 1760 har felkopplingar men i tydliga texter kan finnas ledtråd som kan följas tex. kunde man kolla upp om det fanns ngn Falck som avancerade till ryttmästare den 20.12.1566 eller om där tex finns ett skrivfel och det borde vara den 20.12.1586, då kunde det vara den spårlöst försvunne Johan Bengtsson Falck, som också varit ryttmästare (Hausen, Guvernementsekreteraren Paul Falck)

2010-08-11, 13:41
Svar #3

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Hej!
 
Joakim Von Berfeldt var rikstygmästare. Kan inte finna någon koppling mellan honom och Falck.
 
Boligstad är troligen sammansatt av det norskdanska ordet Bolig- och -stad, vilket betyder ungefär boplatsställe. En teori kan vara att det är exv Bolltorp som syftningen avser angående boplatsstället i detta fall. Har någon av er tillgång till orginaldokumentet där Boligstad nämns?

2010-08-16, 19:15
Svar #4

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Några funderingar:
 
1. Det blir trevligt att se resultaten av Y-DNA tester från de diverse biskopsläkter som anser sig ha biskopen som förfader. Om några av dem har samma förfader så blir det fullträff direkt.
 
2. Biskopen verkar ha haft barnbarn i Estland. I estniska Vikipeedien står det Hans Heinrich Falck f. den 15.4.1791 Järvajoe, Ambla Kihelkond d. den 19.7.1874. Han ägde en pianofabrik mm och var oltermann. föräldrar Niklas Falcki och Gertrud Koppelsohni. Peregonnapärmuse järgi on ta Linköpingi piiskopi Erik Falcki järglane Efter Hans finns det en Falcki tee (väg) och en Falcki park i Tallinn döpta.  
(Ein Baltisher B?rger von alytem Schrot und Korn. Nach hinterlassenen Aufzeichnungen Hans Heinrich Falcks mitgeteilt von Paul Th. Falck, Riga. Verlag von Jonck & Poliewsky, 1914. Har ngn kännedom om innehållet i boken ? En annan hänvisning till artikeln är Valdeko Vende, Ununnenud allinn, 1990)  
       
Har ngn tidigare stött på denna förgrening av biskopsläkten ?  
 
Vilken av biskopsönerna eller deras söner månne vara stamfader för denna släkt ?  
 
Kan det ha varit ryttmästaren Johan Falck, nämnd som son till Bengt (Hausen, Paul Falck 1900), som enligt samma källa hade en son krigsprästen på finska sidan som senare blev kyrkoherde i Narva dvs, Erik Johansson Falck. Jag har funderat på hur han lärt sig estniska och finska. Dessa språkkunskaper fordrades av prästerna i början av 1600-talet för att kunna använda hemspråket av allmogen i estniska och finska församlingar. Kanske Johan bott på bägge sidor med familjen ?

2010-08-23, 21:04
Svar #5

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Ang. Augustin Falck
 
Känner någon till om artikeln om Augustin Falck är publicerad ännu, alternativt var och när den ska publiceras?

2010-08-24, 19:47
Svar #6

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:14
    • Visa profil
Svaret är att den inte är publicerad ännu, men förhoppningsvis kommer att bli det inom det närmaste året.

2010-08-24, 21:14
Svar #7

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Filip,
 
Den mailadressen jag gav dig var det rätta. Jag talade med honom och han hade bara glömt att svara.
Maila honom igen så ska han nog svara dig.
 
 
Mvh,
 
Calle

2010-09-02, 16:59
Svar #8

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Försök till ägarlängd för Skällsnäs gård, ca 1300-1658.  
 
Gården har intresse då den kan leda till vilken adelssläkt Anna Eriksdotter (gift med Erik Falcks far) och hennes bror Bengt Eriksson tillhörde. Detta kan i sin tur leda till vem Erik Falcks far var.
 
Skällsnäs låg nästgårds till Stegeborg Slott. Genom ägarna får vi veta att gården har varit framstående i svenska historien bl.a. genom den förnäma Aspenäsätten (äv kallad Blå) med förmodade anor på fädernet via Knut Långe till Erik den Helige. Via mödernet förmodade anor med fyra kungaätter (bl a Bjällbo).
 
Skilj på Skällvik (-s borgruin) nära Stegborg som oftast ägdes av kungen eller biskopen i Lidköping. Skilj även Skälsnäs i Tjureda Sn, ryttmästarboställe.  
 
1. Knut Jonsson/ Knut Johansson Lejonörn (Aspenäsätten). D: ca 1346-47. Riddare, riksråd, riksdots (under kung Birger Magnusson och Magnus Eriksson), östgötalagman, häradshövding. På sin tid en av Sveriges mäktigaste män. Bosatt 1292-1345 Malexander sn, Aspenäs. Vid Nyköpings gästabud deltog han i upproret mot Birger Magnusson. Förmyndare och regent åt Magnus Eriksson fram till 1332. Släktledet efter Knut delas i Edshults- och Skälsnäsgrenen. Gift med  
1. Katarina Bengtsdotter(Bjälboätten). D: eft 1350. Heliga Birgittas mors syster.  
 
Barn:
Filip Knutsson (Aspenäsätten). Utnämnd 1328 av påven till kanik i Uppsala med expektans på prebende, trots att han redan hade ett i Linköping. D: före 1335.  
Birger Knutsson (Aspenäsätten). Känd 1342-1350.  
Magnus Knutsson (Aspenäsätten). Riddare, lagman.
Jon Knutsson (Aspenäsätten). Känd 1335-1357. Häradshövding i Ydre hd, Småland. Riddare 1338 el 1342. 1344 häradshövding i Göstrings hd, Östergötland och 1352 häradshövding i Vedbo hd, Småland. Utfärdade 1350 och 1356 brev från Aspenäs. Trol död 1359. Ärvde efter fadern jord i Dals hd, Östergötland.  
Cecilia Knutsdotter (Aspenäsätten). Nämns som Bo Nilssons trolovade 1306. Levde som änka 1336. Fru Cecilia ägde jord i Bråbo och Ydre hd, Östergötland. Död tidigast 1350.  
Ingeborg Knutsdotter (Aspenäsätten). Levde ännu 1333, då hon som änka av fadern ingavs i S:ta Klara kloster. Var gift med riddaren och riksrådet Erik Valdemarsson (Folkungaättens Valdemarsgren).
 
Knuts far: Johannes/ Johan Filipsson Lejonörn (Aspenäsätten). Känd 1248, halshuggen i Stockholm efter folkungaupproret 1280, Drots. Hans far var Filip Birgersson, mor: Cecilia Knutsdotter (Bjällboätten).
Mor: Ingeborg Svantepolksdotter Lejon (Skarsholmsätten).  
 
Katarinas far: Bengt Magnusson (Folkungaättens lagmansgren), d: ca 1294.
Mor: Sigrid den fagra.
 
2. Bo Nilsson (Natt och Dag) till Ringshult, f: 1295, d: 1327. Svensk storman, bl.a. riksråd och lagman i Östergötland. Son till Nils Sigridsson. Gift ca 1320 m  
2. Cecilia Knutsdotter (Aspenäsätten).  dotter av Knut Knutsson Lejon även kallad Kristinesson (gift tid m 1) Knut Filipsson bror till Jon/ Johan Knutsson Lejonörn o Birger Knutsson Lejonörn, 2) Bo Nilsson, 3) trol Magnus Johansson Ängel)
 
3. Ingeborg Bosdotter (Natt och Dag), f: ca 1317, omgift m Waldemar Ericsson f ca 1320, Blåvik, Ekeby, Ögötland. Far: Eric Waldermarsson, farfar: Waldemar av Sverige.
3. Jon Tomasson (Grip), uppländsk frälseman, död 1331. Hade som byte för arv i Uppland erhållit hemman i Mellby sn vid sjön Solgens strand. Genom sin hustru Ingeborg Bosdotter Natt och Dag kom Tomasson även i besittning av bl.a. Skällsnäs gård, på andra sidan Solgen.
 
4. Bo Jonsson (Grip). F: senast 1335, Vedbo härad i N Småland, död 1386. Väpnare, riksråd, drots och en av de mäktigaste personerna i Sverige under kung Magnus Eriksson och kung Albrekt av Mecklenburg. Hans föräldrar var Jon Tomasson (Grip) och Ingeborg Bosdotter (Natt och Dag). Givit namn åt Gripsholms slott.
4. Margareta Petersdotter Porse (Tre sjöblad). D: 1360 i barnsäng. Förmögen.
Skällsnäs och Håfvaryd i Vittbo hd överlämnades genom byte av Bo Jonsson (Grip) till sin frus bror:  
 
5. Peter Peterson Porse (Tre sjöblad). Känd 1336-86. Tillträdde Skällsnäs 1377. Äv Peder Pedersson. Porse är svensk uradel från Halland, känd från 1200-talet. Ätten tillhör ”sjöbladsätterna”, en benämning på ätter som förde sjöblad i sina heraldiska vapen eller sigill. Ätten Ribbing antages vara gren av Porseätten.
5. Ingeborg Magnusdotter (Röde)
 
6. Eggert Krummedike, ägde Skällsnäs ca 1446-1458. Hövitsman på Rumlaborg, ca 1446, trol från Tyskland. Flydde 1452 till Danmark. Kallade sig dock 1458 förfarande riddare i Skällesnäs. Svenskt och senare danskt riksråd. Gift med Helena Porse dotter av riddare Peter Peterson Porse och Ingeborg Magnusdotter (Röde).  
6. Helena Petersdotter Porse (Tre sjöblad)
 
7. Eggert Eggersson Krummedige, riddare, känd 1446, död 1488, gift m 1) Ramborg Mattisdotter (Lillie), gift 2) m
7. Marine Jensdatter (Göye/ Gøye). Far: trol Jens Jacobsen till Asserstrup (Göye) (1471 till DK, ägde Skällsnäs, d: före 1466). Marina Jönsdotter sålde sina ägor i Småland till Sten Sture d ä.
 
8. Sten Sture d. ä. till Skälsnäs (Sjöblad). Riksföreståndaren hade inte tid att ägna sig åt Skälsnäs. Tros då ha varit arrendegård då. Den äldre Stureätten, också kallad Sjöbladsätten efter sköldevapnets tre sjöblad i balk. Till skillnad från ovan som var på ”ren” gul sköld.
8. Ingeborg Åkesdotter (Tott). Sten Sture d. ä.:s änka. Död 1507, inga barn tillsammans, ärver vid hans död 1503.  
 
10. Åke Jönsson Svarte Skåning (Båt) och  
10. Tönne Eriksson Tott. Dessa ärvde tillsammans Skällsnäs innan änkan Ingeborg Åkesdotter (Tott) dött. Dessa gör jordaskifte med Bengt Ericsson 1512.
 
11. Bengt Eriksson var från Södra Vedbo, skrev sig till Skällsnäs vilken han tillbytt sig 1512. Fick besök på Skällsnäs 1520 av Gustav Vasa. Förmodad syster till Anna Eriksdotter (gift med Erik Falcks far).
 
12. Nils Eriksson ärvde broderns gård Skälsnäs och utfärdar ett salubrev utan år till sin svåger Halsten Bagge, vari han säljer och upplåter ”till ehrligh wällbyrdig man min svåger Halsten Bagge min gård Skiellesnäs.  
 
Svåger = min systers man (kan ej stämma eftersom hon heter Andersdotter och inte Eriksdotter) alt min frus systers man. Tyder på att Nils Eriksson kan varit gift med  
 
12. XX Andersdotter (Slatte).  Finns ej någon sådan känd.
 
13. Halsten Månsson Bagge. till Berga samt Skällsnäs i Hults sn, köper del av Skällsnäs i slutet av 1520 talet. F: ca 1500, död 1555. Gift med  
13. Karin (Catharina/ Katarina) Andersdotter Slatte till Yxnaberga, f: ca 1502-1514, Hagby, d: ca 1564. Mor: XX Hageby, Yxneberga. Far: Anders Nilsson (Slatte) till Forsa Slattefors.  
 
14. Anders Halstensson Bagge, Herre till Berga samt Skällsnäs. Krigsöverste i konung Gustav Vasas armé och hövidsman på Kalmar slott 1540; förseglade, bland adeln Västerås arvförening 1544.  
Han levde ännu 1550-02-05. Ägde Skällsnäs åtminstone år 1562
14. Malin Lydertsdotter Slatte. Från Söderby
 
15. Johannes/ Hans Strang. Född i Skottland. 1581 Johan III:s hovtjänare, 1586 Ryttmästare Upplands hofmannafana, 1588 rätt att besitta frälse, 1594 Ryttmästare Upplands Ryttare. Höll Kung Sigismunds parti mot hertig Carl och skulle år 1598 understödja Jacob Naef emot dalkarlarna. For därefter till Skottland, stämdes år 1600 av hertig Carl och Riksens Bönder att återkomma, vilket också skedde, då han medförde sin fru och barn. Död 1609 begrafven i Hults kyrka, Småland.  
15. Karin Bagge af Berga till Skällsnäs. Levde ännu 1629. Dotter af Anders Halstensson Bagge till Skällsnäs och Malin Lydertsdotter Slatte  
 
Barn:  
Albrecht Strang  
Hercules Strang, stamfader för släkten Strang, Västmanland  
Karin Strang, g m assessoren Lindorm Stråle till Skällsnäs  
Malin Strang, gift 1616 med Fänriken sedan Majoren Carl Jönsson Sabelsköld
 
16. Lindorm Stråle till Skällsnäs. Assessor i Åbo hovrätt. Introducerad på riddarhuset 1625 på ättens vägnar. Död 1633.
16. Karin Strang. Gift med m Lindorm Stråle till Skällsnäs
 
17. Gustaf Lood.  Major, Småland
17. Catharina Stråle. Dotter till Lindorm Stråle.
 
18. Lars Joensson Enhörning. Ägde Skällsnäs 1658, bytte till sig från Gustaf Lood. Lars Enhörning sålde 1658 till Västervik stad.
18. Margaretha Stråle. Dotter till Lindrom Stråle.
 
19. Västervik stad
 
(Meddelandet ändrat av mikaelandersson 2010-09-02 21:14)

2010-09-13, 12:03
Svar #9

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Philip,
 
Jag måste bli påmind om en sak. Var hade du läst att Johan Falck var son till Bengt? Jag kan ha läst det någonstans men jag minns inte riktigt.
Och på vilket sätt var han kopplad till Sibbo?
 
Kopplingen från Biskopen som liknar din berskrivning är också via Hans:
Hans, som ibland var kallad Johan, var ryttmästare och dog i Ryssland 1566. Han hade två kända söner: Eric och Johan. Eric blev 1608 präst i Narva och 1651 prost i Allenstadt.
 
Johan var kapten och dog 1611 i Danmark.
 
Här ifrån har det uppstått lite sammanblandningar i släktträden. Min släkttavla från 1760 tar en lite annorlunda väg än släktträdet på www.lottisen.se.
De intar samma väg igen från Gustaf Pedersson Falck.
 
Den här sammanblandningen tycker jag är väldigt förvirrande. Det vore kul att få någon ordning på det hela.
 
 
Mvh,
Calle

2010-09-16, 20:26
Svar #10

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Hej Calle,
 
Sibbo Falck Y-DNA testen är under bearbetning och din länk meddelade att han deltar ! Det här blir spännande.    
 
Nu är det ju så att Hans Falck som en son till biskopen finns i er släkttabell men övriga källor som skulle bestyrka saken fattas.  
Vår Y-DNA jämföring kan bekräfta att båda Falck-släkter (från Hans versus Bengt) har samma förfader dvs. biskopen. Förutsatt att så är fallet och förutsatt att ingen av hustrun varit otrogen.
 
Betr. din förfrågan om Johan som son til Bengt, vänligen kolla mina tidigare inlägg från den 10. och 27 oktober.  
 
Enligt min syn för tillfället hade Bengt Falck två söner:
 
Simon och Johan  
 
Simon hade barnen Erik, Jöran, David och Zacharias. Erik, Jöran och Zacharias  har verkat i Sverige; Daniel har stannat i Estland och en del av den släkten blev senare mycket känd i Estland.  
 
Johan hade sonen Erik Falck, militärpräst och senare domprost i Narva, som hade i första giftet sönerna majoren Simon Eriksson Falck (senare Falkenfelt) , kaptenen Hans Eriksson och Sven Eriksson Falck. Av vilka åtminstone Simon och Hans verkade i Finland. Domprosten Erik Falck hade från sin andra gifte sonen Johan Erici Falck och döttrarna Brita och Katarina.          
     
Det betyder  tex att då Daniel Simonsson Falck verkade som tullinspektör i Narva, så var hans kusin Erik Falck domprost i Narva och Allentaguse. Allentaguse var ett svenskt friherrskap, kanske bådas karriär främjats av friherren ?    
   
Släktforskaren Henrik Falck konstaterade i sin forskning att de i Finland på 1600 talet verksamma Henrik och Matthias ej kunde vara söner till domprosten Erik Falck. Mitt föslag är då att de kan vara söner till Erik Simonsson Falck.
 
Trevlig fortsättning på hösten till alla vänner av biskopsläkten Falck

2010-09-18, 17:33
Svar #11

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Bland ”Förteckning på de monumenter af Grafstenar och Vapn för Adelige personer, som finnas i Lands-Kÿrkiorna i Calmar Stift”
Ur Frigelianska samlingen, Kalmar läns Museum.
 
I Södra Mörad härad i Ljungby kyrka finns:
 
Falck, Zacharias 1644 - 1721, Ryttmästare.
 
Jag undrar om denne Falck på något sätt passar in i biskopens släkt? Är det någon som känner till mer om honom?
 
Det finns ytterligare några Simonsson Falck i Kalmartrakten.
Hans (Johannes Simonis Falkius)präst i Persnäs och Föra församling, död 1643
Lars bodde i Kalmar
Peter (Petrus) bördig från Kalmar, var även verksam i Göteborg, död 1622
 
Vore roligt om någon kunde klargöra för mig vilka dessa personer var.
Med vänlig hälsning
Charlotte

2010-09-30, 00:24
Svar #12

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Peder Svensson Falck fick gården Horn i Överenhörna av Baltzar Bäck (Beck), då Baltzar var ogift, fick gården gå till hans svåger Peder Falck(svåger behöver nödvändigtvis inte betyda att Peder var gift med en syster till Baltzar, utan de kunde vara besläktade genom annat gifte inom släkterna).  
 
Baltzar Bäck dog 1618 (född 1570-talet?) och var son till Melker Bäck som fått Horn av Hertig Karl (som i sin tur fått det vid delningen av arvet efter fadern Gustav Vasa).
 
Carl Bäck, död 1616, bror till Baltzar, hade en gård i Finland i Nyland. Där finns sedan hans son Carl och senare en sonson Hans Johan Bäck.
(Denne Hans Johan Bäck var gift med Elisabeth Gustafsdr. Grass som dog 1724 och då gifte han om sig 1727, med Maria Margaretha Falck, född 1689?.)
 
En syster (Karin ? Getrud?) till Baltzar och Carl, var gift med Ryttmästare Johan Eriksson till Retula i Finland.
 
En annan syster Anna var gift med Erik Göransson Hufvudsköld.
 
Falck-släkten och Bäck-släkten går ihop på fler sätt.
 
Simon Eriksson Falk (Falkenfelt), död 1675 i Riga var gift 2:o med Anna Juliana von Reichter, de fick sonen Gustaf som gifte sig med Margareta Göransdotter Huvfudsköld, deras dotter Ebba Margaret gifter sig med Johan Wilhelm von Hohenhosen.
 
Carl Bäck var gift med Cecilia Göransdotter Huvfudsköld
 
Intressant med kopplingarna mellan Sverige och Finland (eller olika delar av riket, kanske man ska se det som vid tidpunkten), samt mellan släkterna, det kanske kan ge några ledtrådar.
 
Jag undrar vem denne Ryttmästare Johan Eriksson Var?  
Är det någon som har någon idé eller vet?
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2010-10-02, 21:33
Svar #13

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Charlotte
 
Din förfrågan om ryttmästaren Johan Eriksson till Retula.
 
Kan han ha varit Erik Tasainen(adlad Hufvudsköld)som ägde en del av Retula nämnd 1612. Erik Tasainens far fogden i Hattula härad Yrjö Heikinpoika (Georg Henriksson)Tasainen med sina bröder Matts och Knut hade tidigare ägt en gård och en torp på Retula ö. Erik Hufvudsköld (d. 1641) var senare slottsbefähavare på Nyslott/Olofsborg/Savonlinna.  
 
Ps. som Charlotte tar fram, så styrdes det svenska riket från Stockholm och Åbo och riket bestod av områden omkring dessa huvudcentran tills Sverige blev till en stormakt.

2010-10-02, 21:54
Svar #14

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Till Charlotte  
 
Vill ännu tillägga att Erik Tasainen/Hufvudskölds moder hette Tawast.
 
Ps. beträffande Johannes Simonis Falkius. Falkius namnet verkar ha använts även av kyrkoherden i Narva, Erik Falcks, son Johan Erici Falkiu, senare Johannes Ericus Falk. Kan det här vara en ledtråd ? Hör Johannes Simonis till samma Falck släkt - hoppas vi hittar ett svar.

2010-10-06, 12:28
Svar #15

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej Filip!
 
Ryttmästare Johan Eriksson till Retula kan inte ha med Erik Hufvudsköld att göra. Det skulle inte stämma årtalsmässigt.
 
Erik Göransson Hufvudsköld var gift med Anna Melkersdotter Bäck,systern,
Cecilia Göransdotter Hufvudsköld var gift med Carl Melkersson Bäck. (Carl och Anna är också syskon)
Margareta Göransdotter Hufvudsköld var gift med Gustav Simonsson Falck (Falkenfelt, Simon Erikssons son)
 
Två gifta syskonpar födda på 1580-talet och gifta i början på 1600-talet. Det sista med anknytning till Falck-släkten.
 
Göran (du skriver Georg) Hufvudsköld var gift med Malin Tawast, men som jag ser det har den Tavastsläkten inga påvisbara släktband med Henrik Tavast som har dottern Margaretha Henriksdotter Tavast.
 
Frågan kvarstår för mig. Vem var denne Ryttmästare Johan Eriksson till Retula?
 
Med vänlig hälsning
Charlotte
 
(Meddelandet ändrat av Charlotte Söderblad 2010-10-06 12:53)

2010-11-21, 09:53
Svar #16

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Hej,
 
Betr. Sibbo Falckarna härkomst från biskopen Erik Falck - Johan - Bengt - Erik (kyrkoherden i Narva) - Hans ...    
 
Första resultat från Sibbo Falckarnas Y-DNA pekar motI2b. Det är skäl att vänta tills flera markers är analyserade men resultaten tyder på att Mikael har rätt i att härleda biskopens svärdlinje till Danmark, om nu mitt antagande om att Sibbo Falckarna är ättlingar till biskopen stämmer. I Skandinavien är det endast i Danmark och södra tippen av Sverige och Norge där denna rätt så sällsynta Y-DNA förekommer hos mera än 4 % av befolkningen.            
 
Hoppeligen så får vi i ngt skede analysera biskopens Y-DNA.
 
Till Charlottes fråga betr. Johan Falck Viburgensis 1689. Han torde vara den samma person som nämnes som kaplan i Viborg 1690 och senare kyrkoherde i Ruokolax (Ruoholahti); nämns som Johan Falck Narvaensis och vice pastor Viburgensis (Sternm. h511). Han verkar höra till biskopsläkten pga att han har kommit från Narva, där åtminstone Erik Falck verkade som kyrkoherde och hans antagna kusin Daniel som tullmästare (fick Kurtna herrgård i närheten av Narva av Gustaf Adolf år 1620).  
 
Ps. det kan hända att en stor del av våra problem med att finna ngt dokumenterat om biskopsönerna och deras efterkommande beror på att de bott och verkat i riksdelar som senare blivit förlorade och dokumenten likaså; en del kan dock finnas kvar men borde då letas i respektive länder Polen, Estland, Lettland, Vatikanen.            
 
Pss. till Charlottes fråga för länge sedan betr. biskopens son Johan nämnd enligt vissa källor som rådman i Linköping enligt andra som ryttmästare.
Jag kan tänka mig att det för en insatt person inte är alltför tidskrävande att kolla upp om ngn Johan Falck verkat som rådman i staden denna tid eller ej. Ryttmästare fanns det ej heller en omöjligt stor mängd, tyvärr så skrevs de ofta i rullorna utan släktnamn men då är det bara att kolla upp alla med namnen Johan Eriksson.

2010-11-21, 14:13
Svar #17

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Hej,
 
Låter mycket spännande Filip! Jag kan ingenting om DNA analys men följer detta med spänning. Om vi finner vägen till Danmark har vi led till danska kungahuset och till flera andra i Europa.
 
Håller f.n. på att samla fakta runt Slaget vid Stångebro, för att utfinna falkarnas eventuella roll där. Har du något om Bengt Falcks eskapader under Sigismunds styre? Var han med Korvtåget när finländarna kom Sverige?  
 
Jobbar även på en ägarlängd avseende Skällvik borg (inte samma som Skällsnäs ovan) som ägdes omväxlande av folkungarnas kungar eller biskopar.

2010-11-25, 14:35
Svar #18

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Erik Falck d.y.
 
År 1591 skickades Erik Falck d.y. och Sigfrid Rålamb som legater till khanen av Krim för att söka förmå honom att sluta förbund med Sverige emot Ryssland. Sigfrid Rålamb finns med i texten nedan.
 
I en defekt minnesbok, tillhörig Umeå fornminnesförenings museum, med tryckta latinska sentenser och interfolierade blad med målade bilder och vapensköldar samt med minnesord, dedicerade hufvudsakligen af utlänningar till svensken Erik Falck, som enligt anteckningarna vistades i Konstantinopel år 1582 -- hvarifrån han ämnade sig till Jerusalem -- och i Danzig år 1587, förekommer följande anteckning under minnesorden: »Nobili generosoque Domino Erico Falck, Gotho nec non Equiti Hierosolimitano Fratri suo dilecto hcec scribebat Sigfridus Rhalambius in perpetuum amoris signum anno 1584, die Sancti Michaelis Archangeli». Ofvanför synes Rålambska vapnet, måladt i blått och guld.  
 
Andra minnesord äro undertecknade: »Hæc scripsit amicitiæ  
(ett ord oläsligt) Laurentius Rhalamb, Mariestadii 1589 15/2».
 
Min fråga är om någon har tillgång till Rålambs vapen. Mig veterligen var det i äldre tider, ett rålamm, det vill säga en springande rådjurskalv.
 
Långt skott med ändå: Om inte vapnet ovan i texten tillhört Rålamb så kan det ha tillhört Erik Falck d.y.

2010-11-28, 18:26
Svar #19

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Hej,
 
Erik Falcks d.y. vapen var efter återkomsten från Jerusalem och dubbandet till Riddare av den heliga graven följande:
 
F:s vapen är målat med utsatta tinkturer. Det visar delad sköld, övre fältet kluvet; i övre högra fältet ett rött Jerusalemskors på gul botten, i det övre vänstra en grå Falk med hopslagna vingar på ett blått fält, i det nedre en grönaktig ekstubbe med blad och ollon i vitt fält, hjämtäcket (bladverk) är i rött och blått, däröver en grå falk med utbredda vingar.

2010-11-29, 15:39
Svar #20

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Ibland har jag som vana att själv besvara mina inlägg. Här kommer Rålambska vapnet som det ser ut idag. Dvs i blått och guld med rådjurskalven:  
 
http://www.riddarhuset.se/jsp/index.jsp?id=553
 
(Meddelandet ändrat av mikaelandersson 2010-11-30 13:13)

2010-12-11, 21:51
Svar #21

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Y-DNA resultat
 
Två Falck släkter testades för att fastställa om de har en gemensam förfader under historisk tid  
 
1. En i Sverige bosatt släkt som säges härstamma från biskopen Erik Falck via sonen Hans - Eric - Sven osv.  
 
2. En i Finland (Sibbo) bosatt släkt som antages härstamma av biskopen via hans son Bengt - Johan - Eric - Hans - Jöns osv.  
 
Resultatet visar att de ej har en gemensam förfader under historisk tid.  
 
Y-DNA hablotypen för den svenska Falck släkten är (stort i) I1 och för den finska släkten (stort i) I2b  
 
Bägge släkter har vandrat till Norden samma väg dvs. de har under den sista istiden bott i Frankrike och har sedan vandrat norrut.  
 
I1 som ibland kallas för Vikingars Y-DNA bärs av ca 35 % av befolkningen i Sverige och tex av mera än 50 % av befolkningen i Sadakunda som ligger mellan Österbotten och Västra Finland, och av ca. 40 % av människor i Västra Finland och Danmark.  
 
I2b som jag skrev om tidigare är mera sällsynt och förekommer +10 % i Danmark och norra Tyskland.                  
 
Nu är det sedan att vänta på tills vi får ta Y-DNA prov på biskopen för att kunna dra slutsatser. Å andra sidan utvecklas analyssystemen hela tiden och man kan redan konstatera släktskap mellan två olika släkter om de har en gemensam förfader för 12 generationer sedan, kanske vi snart kan den vägen hitta blodband mellan de olika Falck släkterna.      
 
Ps. hittar ngn på ett historiskt sett intressant skäl varför det vore motiverat att ta ett Y-DNA prov av biskopen ?

2010-12-13, 21:59
Svar #22

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Hej Filip, länge sedan sist!
 
Intressant med resultatet, vilken medverkande härstammade från Hans?
 
Spännande att de har vandrat upp från Frankrike, Falckarna. Det kanske kan styrka att vissa idag levande faktiskt härstammar från de danska ur-Falckarna.
 
 
Mvh,
 
Calle

2010-12-15, 09:50
Svar #23

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Hej Calle,
 
1. är från Åke = din släkting.  
 
2. är från Sibbo = Ulf Falck.  
 
 
Som sagt så kan vi på basen av dessa resultat ej befästa släktskap med biskopens släkt, då resultaten visar att dessa två Falck släkter ej har samma förfader under historisk tid, men om vi en vacker dag får analysera biskopens Y-DNA, så får vi svaret direkt; alternativt att vi hittar ngn annan lik som hört till samma släkt och man kan ta prover från den liken.
Dessutom så kan vi hitta andra släktmedlemmar som låter sig testas och kan sedan förbinda vissa av Falck släkterna ihop. Forskningen går vidare och snart kan man tom. testa släktskap mellan manliga och kvinnolinjer (under vissa förutsättningar)      
 
Jag hoppas att denna Y-DNA testning ej hade ngn inverkan på den traditionella släktforskningen. Spår av Biskopens släkt är så utplånade att det liknar redan Dan Browns historier dvs att samtiden och eftervärlden velat gömma och glömma hela släkten, pga vad kan man fråga sig ?  Men då släktens medlemmar varit så inflytelserika (tex Erik Falck dy) och har levt ett så märkvärdigt liv, så tycker man att ngt ännu kan fås fram som belyser släktmedlemmars liv.  
Y-DNA tester visar nog i ngt skede sedan vilka av Falck släkterna som slutligen är biskopättade.

2010-12-23, 04:58
Svar #24

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Från en elevs släktforskning i Östervåla:
 
MORMORS MORFAR:
 
Post 3847158
 
Arenander, Carl Fredrik
 
f. handlande
 
f. 20/6 1849 i Österunda (Västmanlands län, Uppland)
 
Gift man, far i familjen
 
Landberga
Enåker (Västmanlands län, Uppland)
 
Födelseort i källan: Österunda
-----------------------------------------------------------------------
 
UR ÖSTERUNDA FÖDELSEBOK 1849:
 
20 juni. Carl Fredric. Döpt 18/7.  
 
Fader: Comminister N. Abr. Arenander.
 
MORMORS MORFARS MOR:
Moder: Hustru Carolina Mathilda Falck, 32 år. (=f 1817)
 
Dopfaddrar: Fabrikör P. Lindbom i Sala. Fru Flora Åström i Altuna. Nämndeman Andersson och Demoiselle Charlotte Markén i Mjölkebo. Nämndeman A. Källström och hans hustru Anna Stina Ersdotter i Sånkarby.
 
--------------------------------------------------------------------
 
UR HUSFÖRHÖRSLÄNGDEN I ÖSTERUNDA AI:13 1847-1851, sidan 1:
 
Prestgården
 
Comminister Nils Abr. Arenander, född 18/12 1803 i Tuna, inflyttad ifrån Lohärad 1844. Död 3/3 1851. (47 år gammal)
 
Hustru Carolina Mathilda Falck, född 22/3 1817 i Hilleshög, inflyttad ifrån Frösthult 1847. Änka 1851.
 
Son: Nils Gustaf, född 4/2 1848 i Österunda.
 
Son: Carl Fredric, född 20/6 1849. (Faderlös 1 ½ år gammal).
 
Hattstofferaren Gustaf Adolph Falck, född i Stockholm 1785, inflyttad från Frösthult 1850. Dog 28/8 1850.
 
-------------------------------------
 
MORMORS MORFARS MORFAR:
 
Hattstofferaren Gustaf Adolph Falck, född i Stockholm 1785, inflyttad från Frösthult 1850. Dog 28/8 1850 i Prästgården i Österunda.
 
Frösthult församlings husförhörslängd (1842-):
 
Långtibble trumpetarboställe
 
F.d. hattstofferaren Gustaf Adolf Falck.
 
Dottern Carolina Matilda Falck har flyttat in från Haga 1846 och flyttar vidare till Österunda 1847.
------------------------------------------------
 
Husförhörslängden innan 1826-41:
 
Fadern Gustaf Adolf Falck bodde på samma ställe som hattstofferare inflyttad från Tillinge 1839.
 
Dottern står som demoiselle och är inflyttad från Riala 1840.
 
-----------------------------------
 
Tillinge husförhörslängd:
 
Där bor Arrendator och hattstofferare, änkling Gustaf Adolf Falck på Broby i Tillinge. Enligt utflyttningslängden är han fabrikör.
 
Även 3 barn bor där.
 
Son Lorentz Gustaf, f 1821-09-29 i Hilleshög.
Son Carl Fredrik, f 1822-11-25 i Hilleshög.
Dotter Fredrica Charlotta, f 1814-11-21 i Svartsjölandet.
 
-------------------------------------
 
I hfl innan i Tillinge:
 
Broby
 
Gustaf Adolf Falck med sönerna, inte dottern, Fredrica Charlotta inflyttade från Hilleshög 1832.
 
Hustrun till Gustaf Adolf Falck heter Palmaer.
 
---------------------------------------------------
 
Hilleshög husförhörslängd AI:3 del 2:
 
Prästnibble
 
Hattstofferare Gustaf Adolf Falck med barnen:
 
Lorentz Gustaf,
Carl Fredrik,  
Sonen Nils Fabian f 2/4 1825, döpt 10/4 i Hilleshög.
Dotter Edla Henrietta f 1826,  
 
Gustaf Adolf Falcks syster Gustafva Matilda Falck f 1783 i Frösunda bor där.
 
-----------------------------------------------------------
 
Hilleshög husförhörslängd AI:3 del 1:
 
Prästnibble
 
Gustaf Adolf Falck
 
Hustrun Margareta Charlotta Palmer f 1795. Död 1827-04-03 av rötfeber.
 
Barn:  
 
Fredrika Charlotta,  
 
Carolina Matilda,  
 
Amalia Juliana, f 1818-04-15,
 
Gustafva Clementina, f 1820-07-25,
 
Lorentz Gustaf,
 
Carl Fredrik,  
 
Nils Fabian  
 
Edla Henrietta.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-12-23, 05:25
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ur Sveriges Befolkning 1880:
 
Post 1880-16-266-2615
 
Falk, Lorentz Gustaf
 
Sadelmakare Tomtägare
 
f. 1821 i Hilleshög (Stockholms län, Uppland)

 
Gift man, far i familjen
 
Nya Staden Tomt N:o 53
Lidköping (Skaraborgs län, Västergötland)

 
Registrerad födelseort: Hilleshög Stockholms län
 
-------------------------------------------
 
Hans hustru:
 
Post 1880-16-266-2616
 
Lundgren, Anna Charlotta
 
f. 1820 i Norra Härene (Skaraborgs län, Västergötland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Nya Staden Tomt N:o 53
Lidköping (Skaraborgs län, Västergötland)
 
Registrerad födelseort: Härene Skaraborgs län
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-01-03, 20:45
Svar #26

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Ang. länsmannen Augustin Falck i Virserums släkt (Nils Joensson Falck och Katarina Andersdotter i Smacka, Skeda)
 
Efter att sedan en tid tillbaka ha återupptagit forskningen kring Augustin Falck gäckar mig fotfarande initialerna HW som syns på så många föremål i Catharina och Helena Falcks bouppteckningar. Mer om detta kan läsas ovan i denna tråd. Bland annat i den mycket intressanta artikeln av Bo Persson som finns inscannad ovan. Kortfattat kan dock sägas att i några av släkten Falcks medlemmars bouppteckningar nämns föremål märkta med initialerna HW varför det är rimligt att anta att det är en släktning. Frågan är dock VEM?  
 
Det som talar för att HW är en person från släkten Falck är att det är olika föremål i de båda bouppteckningarna varför Catharina inte kan ha fått alla från Helena. Detta förutsatt att man inte missat att tagit upp märkningen på några föremål.
 
Ett annat möjligt alternativ är att föremålen hör hemma hos ngn från Augustins mor Katarina Andersdotter Hööks släkt. Detta ser jag som rimligtvis lika sannolikt. När dog Katarina Andersdotter Höök? Ett alternativ kan ju också vara att Augustins far Nils Joensson Falck faktiskt var gift två ggr och ett arv skulle komma från denna fru/frus släkt.  
 
Ett alternativ vore ju att hitta ytterligare bouppteckningar i släkten Falck. Jag har dock inte hittat ngn mer relevant bouppteckning.
 
Helena Falck har föremål märkta HW HF, HW BHF samt HVB. Hör B således snarare till HW snarare än HF?. Man kan ju gissa HF är Helena Falck. Initialerna står bredvid varandra känns det ju nästan rimligare att det är två personer som är gifta snarare än att Helena Falck har ärvt ett föremål från HW och sedan satt dit sina egna initialer? Eller vad säger ni?  
 
I brist på några mera värdefulla fynd står jag i princip fortfarande kvar på ruta 1 där jag befann mig när jag släppte detta senast. Jag efterlyser uppgifter krng detta om någon annan har kommit längre än mig?
 
Jag är även nyfiken på om någon känner till Nils Joensson Falk och Katarina Andersdotter Hööks förfäder!

 
Alla uppgifter mottages med tacksamhet.

2011-01-12, 14:38
Svar #27

Utloggad Kenneth Bohman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-12-15, 19:06
    • Visa profil
Hejsan alla forskare,har fått fram en släkting som heter Erik Falk båtsman f 1749 gift med Lisa Lockman f 1748 deras son Jan Fredrik.
Undrar varifrån denne Erik Falk kommer ifrån,sammalunda med hustrun Lisa Lockman från? Tacksam för all info om föräldrar syskon och
annan släkt till dessa. MVH Kenneth Bohman/Boman

2011-01-13, 07:56
Svar #28

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Lockman finns i Bjärtrå. Kan man tänka sig att hon är dotter till båtsmannen Olof Pärsson Lockman på 8:e rotan i Bjärtrå (som jag inte vet var han bor!)?
 
(Meddelandet ändrat av Per Sundin 2011-01-13 07:56)

2011-01-14, 09:26
Svar #29

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag fick en mejlförfrågan, men har inte mer koll än att hon Stora Tuna är helt fel spår enligt kyrkböckerna. Därför lägger jag upp förfrågan här:
 
Jag söker Brita Falk. Gift den 14 nov. 1776 med Anders Gutenberg på Gute i Bäl. Hon dog 21 jan 1814 på Gute.
Brita Falk var min morfars morfars farmor.
 
Enligt DISBYT föddes Brita i Borås 1752. Inga uppgifter bakåt finns på nätet.
 
Enligt Erland de Flon på Anbytarforum Källunge 9.11 2009 (träff Ingrid Falck Gahne):
 
Cirka 1763 kom Ingrid Falck från Borås till Gotland och gifte sig med Jöns Gahne från Bäl (Gane gård och Källunge) den 15 nov 1763. I hushållet fanns också Jungfru Brita Falck som möjligtvis var Ingrids yngre syster. Enligt Erland flyttade Brita till Gute i Bäl och gifte sig med Anders Gutenberg 14 nov 1776. Det stämmer ju. Men Erland uppger att Brita, enligt Bäls kyrkoböcker, föddes den 16 aug 1749. Det stämmer inte med alla uppgiftslämnare i Disbyt.
 
Borås och Gotland alltså. Men i Familysearch finns uppgiften att Brita Falck och Anders Gutenberg gifte sig den 14 nov 1776 i Stora Tuna kyrka i Dalarna. I Stora Tuna föddes också deras 2 första barn -  
Den 20 nov 1777 döptes dottern Margareta Gutenberg i Stora Tuna.
Den 11 nov 1778 döptes andra dottern Brita Margareta Gutenberg också i Stora Tuna. Enligt Disbyt föddes/döptes hon i Bäl.
 
I Familysearch tituleras Anders Gutenberg 'Traktör, tracteur'. Det är korrekt. Gute i Bäl var gästgiveri - skjutshåll på vägen mellan Visby - Slite.
 
Enligt min morfar fanns det en släkttradition på Gute (hans mammas hem) om Brita. Hon skulle ha tillhört ett knallegäng från Borås som sålde textilier på Gotland. Vid övernattning på Gute blev hon och Anders - sonen på gården - kära och gifte sig. Tja?
 
Borås - Stora Tuna - Bäl.
 
Kan man identifiera Brita Falk (Falck) ? Vem var hon? Varifrån? Vilka var föräldrarna?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna