ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fegreus (Fegerstierna)  (läst 1678 gånger)

2005-07-24, 09:12
läst 1678 gånger

Irene Larsson

Hej!
Angående Petrus Caroli Undenius.
Skulle bli jätteglad om jag kan få ta del av de  första som hade sitt ursprung ur Carls och hans syskons barn och barnbarn.När ni får tag på dem eller om ni känner till dem.Jag tror nämligen att det kan finnas samband med min farfars släkt som jag ska försöka få ordning på.Jag har på farmors sida anor till Nils Finne som flyttade från Östergötland till Yngshyttan och Bergslagen och han hade en gren efter sig som tog namnet Fernell(någon blev adlad).En av hans barn barns barn gifte sig med en prästsläkt Petreaus.
Det är spännande att se ett mönster i förflyttningar samt att se hur väl folk förr visste var de hade sin släkt.Mycket är ju svårt på grund av de namnbyten som ofta följde när de fick det bättre eller av annan orsak.  
Irene Larsson

2005-07-24, 12:19
Svar #1

Gun Hansson

Hej Irene!
Tack för de intressanta upplysningarna.
Mvh
Gun

2005-08-08, 21:22
Svar #2

Irene Larsson

Joel och Gun m. flera.
Har ni fått tag i boken ännu och läst om dessa folk.
Är det någon av er som har de allra första  barn och barnbarn eller brorsbarn till Petrus Caroli Undenius.
Det skulle vara spännande att få ta del av dessa om ni har dem.
Hälsningar
Irene Larsson

2005-11-10, 14:37
Svar #3

Maria Fegraeus

Sune Lundin.
 
Per Reinhold Fegraeus 1823-1901 g m Augusta Wilhelmina Bergman. De hade 6 söner och 3 döttrar.
Den tredje sonen, Ernst Ludvig f 1846 g m Johanna Maria Svensson, var min farmors, Florence Paulina 1888, far.
 
Angående Carl Ludvig August Victor Fegraeus se svenskt biologiskt lexikon.

2005-11-10, 15:31
Svar #4

Sune Lundin

hej och tack Maria, Nu har jag namnen på 3 söner Knut, Ture och Ernst. Du har inte namnen på de övriga? Och ev. döttrarnas namn som gifta?
Jag skall försöka leta på (Får man nämna något sånt hemskt som 1890 års CD här??) 1890 års CD om de finns där.  
 
Till Benkt Berg, beror på vad du har, de äldsta leden har jag nog allt på. Det är de senare leden som saknas, för allt finns inte i Elgenstiernas släktbok.

2005-11-16, 10:10
Svar #5

Maria Fegraeus

Sune Lundin
 
Här kommer barn och barnbarn till Per Reinhold Fegraeus. Reinhold Fabian f 1853 g m Selma Larsson. Per Hjalmar f 1855 g m Ellen Kjellström, barn: Gunborg og, Margit og och Folke. Ernst Ludvig f 1856 g m Johanna Maria Svensson, barn: Reinhold d 1918, Lillie Maria og, Florence Paulina, Margareta, Sonja, Signe Ingeborg. Emil Waldemar f 1959 g m Wilhelmina Asplind. Augusta Katarina f 1861 g m Carl Qvist, barn: Lillie, Thore, Agnes, Wilhelmina, Greta, Erik. Knut Algot f 1867 (tvilling) g m Elisabeth Andersson, barn: Ralph.Thure Primus (tvilling) g m Jenny Kjellström, barn: Brita Augusta, Karin Wilhelmina, Edith Helena. Sigrid Mathilda f 1872 g m Sven Almberg, barn: Annie Hildegard. Agnes Maria f 1875 g m Edward Nilsson, barn: Lillie, Nils och Elsie.
 
Hälsningar Maria

2005-11-17, 12:54
Svar #6

Sune Lundin

Tack Maria, En hel del ättlingar finns det,
En fråga till, Har du namnet/datum på Per R Fegraeus 1823-1901 mor?

2005-11-18, 10:20
Svar #7

Maria Fegraeus

Sune Lundin.
 
Modern hette Stina Kajsa Jonsdotter Welander f. 1799-03-01 Mosjö, Mosås.
 
Hej    Maria.

2010-06-05, 22:20
Svar #8

Utloggad Char Milbrett

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2010-06-05, 22:20
    • Visa profil
    • www.charmilbrett.com
I Have recently joined the Fegraeus forums, and upon reading the entries from 2004, I see an entry That Inquirer about Carl Adolf Fegraeus, died 1819th My grandfather is Harold Fegraeus Thure, one of the two 'little son' Mary Fegraeus was inquiring about her on record. Born 1863 Died 1940th

2010-06-08, 11:40
Svar #9

Sune Lundin

Hello Char, I couldn´t anwer you on mail. No Maria didnt tell me about Harold and co

2012-04-01, 19:03
Svar #10

Utloggad Berit Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:24
    • Visa profil
Maria Fegraeus
 
Jag undrar om Greta eller Margareta är den kvinna som gifte sig med H Hellgren?
Hon kallades Greta men jag vet inte om det är hennes dopnamn.  
 
Mvh Berit

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna