ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Feirig / Feirick / Feirik  (läst 1088 gånger)

2011-08-07, 22:03
läst 1088 gånger

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
bland mina ingermanländska anor har jag stött på namnet Feirig. Mina övriga anor där har relativt finska namn, men det här tycker jag utmärker sig lite. Vad kan det ha för ursprung?
Stavningen på namnet varierar i böckerna.
 
Mvh Sara

2011-08-08, 10:18
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Terhi Nallinmaa-Luoto har skrivit en artikel för GENOS 60, s. 25-30 (med kort svensk resumé här nedan). Terhi Nallinmaa-Luoto: På spår efter Mårten Feirich
 
Kangasala vinterting den 27.2.1741 utfärdade intyg över arvingarna till avlidne kornetten Mårten Feirich som tjänstgjort vid överste Tiesenhausens värvade dragonregemente och vid Åbo läns kavalleri. Författaren har letat fram uppgifter om Mårten Feirich ur källorna.
 
Enligt Ingermands mantalslängder bodde Marja, hustru till korpral Feirich vid major Klebecks kompani, i Papinkontu by i Tyrö församling i Nöteborgs län. Enligt Nöteborgs läns böteslängd för 1689 dömdes Mårten Feirich vid tinget i Tuutari till böter för lönskaläge och var således då ej ännu gift. Enligt domböckerna för Nöteborgs län behandlade Tuutari ting 1693 hans tvist med bonden Jaakko Laula. Enligt domböckerna bodde han i Tuutari åtminstone ännu 1697-98, då han vårdade i strider sårade soldater. Uppgifter om honom har inte påträffats efter 1698, och han torde knappast ha avancerat högre än till korpral.
 
Medlemmar av Mårten Feirichs familj bodde i Finland från år 1710, de flesta i de omgivande socknarna till det nuvarande Tammerfors. Ättlingar till honom lever fortfarande i Finland under flere namn.
 
 
Genos 60(1989), s. 25-30, 39

2011-08-08, 20:57
Svar #2

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Tack för hjälpen!
 
Står det vilka arvingarna var?
 
Skulle Feirik kunna vara ett soldatnamn då? Vet inte om soldatnamn förekom i Finland/Ingermanland.
 
Jag har själv stött på på namnet i Venjoki/Tuutari i slutet av 1700-talet/början av 1800-talet.
 
Mvh Sara

2011-08-09, 07:59
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Mårten Feirichin perheen jäseniä esiintyy Suomen lähteissä vuodesta 1710 lähtien: poika Friedrich Wilhelm edellämainitussa Turun ja Porin läänin ratsuväkirykmentin päällystöluettelossa v. 1710 ja uudelleen syksyllä 1711 sekä Kemiön syntyneiden luettelossa 30.1.1712 (jolloin hänen ja Helena Mulinan poika Henrik Mårten kastettiin), tyttäret Katarina ja Hedvig Teiskon vihittyjen luetteloissa 1714 ja 1715, tytär Susanna Kangasalan vihittyjen luettelossa 1726, poika Gustaf Kuhmalahden vihittyjen luettelossa 1728 ja vaimo tai leski Marja Kangasalan haudattujen luettelossa 1732 (tässä lueteltu ensimmäinen kustakin perheenjäsenestä löytynyt maininta). [21] Perhe asui siis Ylä-Satakunnassa viimeistään v. 1714. Mårten Feirichin jälkeläisiä elää Suomessa edelleen eri sukunimillä; O. Louhelaisen mukaan Feirik-nimisiä henkilöitä asui Inkerinmaalla Slavankan eli Venjoen seurakunnassa vielä v. 1912. [22]
 
Nallinmaa-Luoto nämner här barnen: sonen Friedrich Wilhelm, döttrarna Katarina och Hedvig, dottern Susanna, sonen Gustaf. Mårtens hustru hette Maria.  
Vad angår namnet kunde det vara en förfinskad form av fänrik (min hypotes) eller också komma från tysk Feurich.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna