ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finerus  (läst 1698 gånger)

2005-03-28, 14:52
läst 1698 gånger

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Finerus/Finnerus, Johanna.  
Född 1672 eller 1673.  
Död 17/5 1751 i Kristianstad Stadsförsamling (L). (GID 10.87400)
 
Gift med Andreas Frick (1672-1751) Skräddare i Kristianstad.
De får minst 4 barn mellan 1703 till 1717 som jag känner till.  
 
Vet någon om släkten Finerus var en Kristianstd-släkt? (Eller hör den ihop med Finerus-släkten i Helsingborg?) Tacksam för alla tips!
 
M v h/Yvonne Dider

2005-03-29, 13:43
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Yvonne!
 
Har stött på en salpetersjuderigevaldiger Per Månsson Finnerus i slutet av 1600-talet som kom ifrån Finnanäs, V. Torsås socken (Kronobergs län). Troligen har det väl funnits flera olika släkter med detta namn. Finns det något skrivet om Helsingborgssläkten Finerus i något tryckt verk?

2005-03-30, 20:02
Svar #2

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Hej Nicklas!
det enda jag vet om Finerus från Helsingborg är följande:
Uppgifterna nedan har jag funnit på nätet och kopierar in texten här, man hänvisar till Lunds stifts herdabrev.  
 
KYRKOHERDAR/ PROSTAR  
Lars Finerus (1698-1768) kom från Helsingborg. Prästvigd 1728 för tjänstgöring i Fjelie och Flädie. Fil mag 1730 och kom till Burlöv 1738. Han var gift med en företrädares dotter och hade en egen dotter som gifte sig med efterträdaren. Vid denna tid (1740) fanns även en präst vid namn Andreas Ahlmström. Under Finerius tid blev kyrkstapeln nedtagen 1760 och klockorna upphängda i kyrktornet. Finerius var en allvarsam, beskedlig och mycket förmögen man. Han köpte den nerdtagna klockstapeln och lät av virket bygga Burlövs mölla på en bronsåldershög öster om kyrkan. Han var ägare till Storegård som vid utflyttningen från byn blev Kronetorp. Själv bodde han aldrig på Storegård men höll pigor och drängar för dess skötsel.  
 
 
På nätet (www.ripa.se/carl-erik) har jag även funnit uppgiftetn om en Ebbe Finerus:
 
Ebbe Finerus.  Född 1691-12-17 i Helsingborg (M). Död 1729-09-21 i Helsingborgs Stadsförsamling (M). Tullförvaltare.              
 Biografi:  
 Tullförvaltare. Född 1691-12-17 i Helsingborg (M). Levde 1720 i Helsingborg (M). Död 1729-09-21 i Helsingborgs Stadsförsamling (M).  
  Gift 1720-01-13 i Helsingborgs Stadsförsamling (M).  
    Maria Ståhle (Ståle).  Född 1690-03-31 i Helsingborg (M).  
 
M v h/
Yvonne

2006-05-26, 14:54
Svar #3

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!
 
Abraham Isak Finerus född 4:de december
1769 skrev ner lite om sin släkt i Enskildte Slägt- och lefnadsanteckningar af A. I. Finerus. Vet inte om den finns utgiven, men vi har en avskrift av det handskrivna orginalet. Orginalet och en del andra skrifter av A. I. Finerus lär ha blivit donerade till Kulturen i Lund.
 
Denna Enskildte Slägt- och lefnadsanteckningar af A. I. Finerus Påbörjades av A.I.F men fortsattes efter hans död av dottern.
 
Jag lägger här ut en avskrift av den första en och en halv sidan då den skulle kunna vara av intresse här (Notera att det är en avskrift av en avskrift, då jag varit osäker på vad det stått har jag skrivit (?)):
 
Min farfader Ebbe Finerus var Tullförvältare  
I Helsingborg, och dog där, den 15 sept. 1729.
Hans första hustru Maria Pictorius dog den ?
1719 och begrofs i Landskrona kyrka.
 Den 13 jan. 1720 gifte han sig med min
farmoder Maria Ståhle. Hon var född den
13/3 1690 och dog år 1778, 88 år gammal.
 Af detta par föddes:
1721 den 24/5 min faster Anna, som dog den
4 april 1722.
 1722 den 23/10 (?) föddes min käre fader Hans
Peter Finerus.
 1724 den 12/8 föddes min faster Anna  
Beata, som dog ogift i helsingborg å 1794.
 1726 den 2/4 föddes och den 30/5 samma år
dog en faster Helena.
 1727 den 5/4 föddes min farbror Isak  
Finerus; sekreterare i Tull- direktionen
Uti Stockholm, dog han där år 1805.
 1729 den 17 maj föddes och den 26/12
1731 dog min farbror Abraham Finerus
 
Efter sistnämnde 2ne farbröder är jag uppkallad.
Vid min farfaders död voro befvarade barn  
af  första gifter 8 - och i det senare 4 ut (??).
Af de sistnämnde känner jag blott,
Att en farbroder Lars Finerus varit kyrkoherde
i Burlöf, och en faster Christina gift
med en rik grosshandlare Lunde i Carlskrona.
Dessa folk dogo Barnlösa, mannen  
Senast med fri Dispositionsrätt, tillade  
Min kära fader den lilla summan
Af 333 Rst. 16 sk.
 
 
I boken finns även lite om Hustrun Margareta Koldeveijs familj med flera. Om någon är intresserad av hela texten så har jag den avfotograferad (avskriften alltså) och kan vidarebefodra den. Jag jobbar lite smått på att skriva av den, men har inte kommit så långt ännu.
 
Mvh Staffan Benedictsson

2012-07-15, 17:43
Svar #4

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
På ett antikvariat fick jag tag i boken Kort utsigt öfwer den uppenbarade Religions Historien ... av Christian Bastholm. Boken tryckt 1791 i Lund.
 
Två namn inskrivna, dels Victoria Maria Bruzelius (ställer fråga om henne under släkten Bruzelius), dels F S S Finerus 1793. För att få mer historia om bokens ägare, skulle jag gärna veta mer om denne Finerus.

2012-07-15, 21:29
Svar #5

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!
 
Jag delar upp mitt svar mellan trådarna Bruzelius och Finerus.  
 
Victoria Maria Bruzelius mor, Helena Sofia Finerus hade inte inte några syskon och hennes far (Victorias morfar) Abraham Isak hade inte några syskon med initialerna F.S.S. Jag hittar inte några andra släktingar med initialerna F.S.S. heller. De uppgifter jag har om släkten Finerus är nedtecknat av A. I. Finerus själv och sedan avskrivet av hans dotter.  
 
Men jag finner det troligt att F.S.S. är ett felläst A.Is. eller dylikt. Jag har en hel del text skrivet av A. I. Finerus, bland annat några namnteckningar, så om du har möjlighet att scanna namnteckningarna så kan jag jämföra med det jag har. Om vi kan konstarera att det är samma så kan jag förmedla information om honom såsom han själv antecknat den och även förmedla bilder av de två porträtt av honom (och två av hans hustru) som finns i min släkts ägo.
 
(Meddelandet ändrat av ztaffe 2012-07-15 21:34)

2012-07-15, 22:05
Svar #6

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för bilden på namnteckningarna. Det ser absolut ut att vara Abraham Isak Finerus som ägt boken.
 
Här är en liten jämförelse med två andra namnteckningar som jag vet tillhör Abraham Isak.
 

 
Och här är ett porträtt föreställande Abraham Isak Finerus. Troligen målat i början av 1800-talet.
 
 
Jag skickar e-post till dig med ytterligare information som är för omfattande för att lägga ut här.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna