ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fjellborg / Fjällborg  (läst 1403 gånger)

2002-10-26, 16:09
läst 1403 gånger

Ingela Fjellborg

MÄRTA Aurora Fjellborg, Jukkasjärvi, född 1921
 
Hej!  
Jag söker lite mer information om min farmors släkt - Fjellborg (alt. stavning Fjällborg). Min farmor - Märta Aurora Fjellborg - var äldst av 12 syskon. Hennes mor dog strax efter hennes födsel och de andra syskonen är därmed halvsyskon. Eventuellt var styvmodern en moster till min farmor, men detta är osäkert. Jag är tacksam för all information jag kan få, då jag inte har tillräckligt med information om farmors sida av släkten (som jag trots allt brås på utseendemässigt). Tackar på förhand.

2002-10-26, 17:52
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det finns mängder av Fjellborg och Fjällborg ifrån just Jukkasjärvi på 'Sveriges dödbok' om du behöver några särskilda uppgifter.. (Ge namnen i så fall så hittar vi dom snabbt)
I folkräkningen 1890/1900 så är stavningen Fjällborg den helt dominerande, kanske kan man hitta rätt Fjällborg där.. -Har du en aning om din farmors förnamn så skulle det underlätta att komma 'förbi' år 1900 ?  
 
Det här bör förresten vara Märta Aurora:
 
19210226-6620
Nilsson-Sköld, Märta Aurora

Corneliusg 4C, III
774 00  Avesta
 
Död 8/4 1986.
 
Kyrkobokförd (1984) i Avesta, Avesta kn, Kopparbergs län. Mantalsskriven (1984) på samma ort.
Född 26/2 1921 i Jukkasjärvi (Norrbottens län).
 
Änka (3/2 1968).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Avesta, Avesta kn, Dalarnas län
Födelseförsamling i källan:
JUKKASJÄRVI (Norrbottens län)
Källor:
SPAR 90, RTB 86

 
och detta bör vara maken:
 
19120312-9091
(Inga namn- eller adressuppgifter)
Död 3/2 1968.
Kyrkobokförd i Avesta, Avesta kn, Kopparbergs län.
(Ingen uppgift om födelseort)
Man.
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Avesta, Avesta kn, Dalarnas län
Källor:
DOR 68

 
Mvh/Peter

2002-11-02, 14:16
Svar #2

Ingela Fjellborg

Tack så mycket Peter. Det stämmer - det är min farmor och hennes andra make. Mer information om min farmor och hennes släkt:  
 
Min farmors namn var MÄRTA Aurora Fjellborg (1921-1986). Var i första giftet gift med min farfar Oskar Hedenberg (senare Kareliusson). I hennes andra gifte var hon gift med Edvin Nilsson-Sköld. Farmors föräldrar hette OSKAR William Fjellborg (1894-1954) och Anna Aurora Olofsson (1894-1921). Hennes morföräldrars namn var Jonas Olofsson (1857-1921) och Johanna Johansdotter (1859-1924). Hennes farföräldrars namn var Nils Petter (Johansson) Fjellborg (1865-1946) och Brita Johanna Häggroth (1865-1903).  
 
Jag söker främst syskon till farmor samt all övrig information jag kan få reda på. Intressant är även om min farmors styvmor (mor till halvsyskonen) även är en moster till henne - vilket jag har hört. Styvmoderns namn var Aurora.  
 
Tack på förhand.

2002-12-09, 19:27
Svar #3

miaolsson

Hej Ingela.
Min mormor hette Aurora Fjällborg, styvmor till din farmor Märta. Mormor hade elva barn. Mina mostrar och morbröder. Så du måste vara min kusin Willys dotter??? Om du vill veta mer om släkten kan du maila till mej.

2003-02-22, 18:47
Svar #4

thommy

Hej Ingela och Mia !
Oskar och Aurora är mina farföräldrar.
Eftersom jag har släktforskat i över 30 år så har jag det mesta om vår släkt i min databas.
Vi kanske ses på kusinträffen i höst, då har jag nog med mig materialet. Annars kan ni höra av er till mig. thommy.fjallborg@mora.se
MVH kusinen Thommy

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna