ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flodell  (läst 1061 gånger)

2009-08-16, 22:22
läst 1061 gånger

Utloggad Christina Hjalmarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 23:38
    • Visa profil
Efter många års sökande har jag fortfarande inte funnit en av mina anfäders ursprung. Finns det någon som kan hjälpa mig på traven? Det gäller Erik Flodell (1746-1782).
 
Comminister Herr Candidaten i Singö (AB) Erik Flodell var född 1746 (okänt var, något som liknar Ba.) och dog 1782 okänt var, men han var då bosatt och verksam på Singö (AB). Han var gift med Margareta Elisabeth Edling (f. 1758-05-21 i Tuna (C)) (släkten Edling från Vendel (C)). Deras dotter Anna Elisabeth Flodell föddes den 16 augusti 1782 efter faderns död.  
 
Vittnen vid dotterns dop var förutom släktingar, vänner, Erik Flodells efterträdare på kyrkoherdeposten samt från socknen ett 10-tal ”Representanter” angivna i dopboken. Så många vittnen har jag inte stött på i någon dopbok tidigare (GID 2513.13.105800, sid. 57).
 
Erik Flodell tillhör inte den släkt Flodell som har utretts av Gunvor Flodell. Hon har skrivit artikeln ”Släkten Flodells ursprung” , i Släkten 1999, nr 60, sid. 3-   . De är ättlingar till båtsmannen Hundsjö i Arnäs Påhl Påhlsson Blyg (född 1702 Uleå, död 1768 Flyggsjö i Gideå).  
 
Hoppas på ledtrådar.//Christina

2009-08-30, 09:17
Svar #1

Utloggad Christina Hjalmarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 23:38
    • Visa profil
Niclas (Nils) Flodell föddes i Lilla Mellösa (D) 1714 där fadern var klockare. Nils Flodell studerade i Uppsala 1733, var auskultant vid Stockholms domstolar 1737 och var skådespelare vid Stora Bollhuset i Stockholm. Den 23 dec. 1739 gifte han sig med Catharina Fenton och fick tre barn. De gifte sig i Maria Magdalena församling i Stockholm. Han dog 1759.  
 
Till min fråga. Är det någon som vet vad Nils Flodells barnen hette, när de var födda och var?
 
Mvh Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna