ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flojér / Flojerus  (läst 1074 gånger)

2013-07-19, 21:35
läst 1074 gånger

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Flojér och Flojerus i Växjö skola och gymnasium
 
Under rubriken Hagshult att uppgifter om Magnus Flojér efterfrågats. Då mitt bidrag avser flera församlingar, väljer jag att svara under släktnamnet som rubrik.
 
Någon Magnus Flojér eller Flojerus finns inte omnämnde i Växjö skolors eller Gymnasiums matriklar (såvida man kan lita på det register som upprättats av Erik Hård af Segerstad). Däremot omnämns tre andra elever med detta släktnamn. Av dessa har Nicolaus patronymikonet Magni, vilket eventuellt kan åsyfta att Magnus Flojér kan vara fadern.
 
Laurentius Danielis Flojerus antogs den 18 maj 1684 till Växjö skola, ”pl. R:di pastoris fil. In Unneryd. 9:nis in class. Inf.”. (Växjö skolors matrikel  1651-1751 s. 32)  Några uppgifter i gymnasiematriklen finns inte.
 
Nicolaus Magni ”(Flojerus obiit Promotus magister)” antogs i gymnasiet 1702. (Växjö Gymnasiematrikel 1653-1808, s. 30). Han lämnade gymnasiet 1708 ”(Domestecus Reverendissimi Episcopi, obiit A:o 1717)”. Några uppgifter om att han tidigare gått i Växjö skolopr finns inte.
 
Andreas Jacobus Flojér skrevs in i Växjö skola den 3 november 1765. ”antea Inspectoris Praedi Araby, prope Wexioniam, jam Scribae Judicis Territorialis Alboënsis, D:ni Petri Flojér, filius, natus d.28 Nov.br. anni 1757: isque ut unicus superstes & non ita pridem matre orbatus: ita, ob paupertatem, omni commiseratone dignus, ideoque in classem 4:tam introd. gratis”. (V.S.M. 1752-1819, s. 22) Några uppgifter i gymnasiematrikeln finns inte.
 
Jag hoppas dessa uppgifter kan ge vidare uppslag i släktforskningen.
MVH/Lars-Åke

2013-07-24, 09:10
Svar #1

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Med hjälp av olika källor, bl.a. inlägget ovan, tror jag att jag fått ihop släktskapen mellan de olika personer med namnet Flojer från denna tid. Här kommer en skiss, vill någon veta mer är det bara att skicka ett e-brev.
 
Kh i Barkeryd Laurentius Andrae hade (minst) två söner som blev präster: Andreas (1617-1673) och Daniel (1622-1688). Det är med sönerna namnet Flojerus dyker upp. Andreas tre (kända) barn: Lars, Elisabet och Kirstin, Daniel två: Anna Elisabet (1674-1760) och Lars (f 1675). Den senare nämns ovan, men övergick till soldatyrket och dog i 35-årsåldern. Anna Elisabet fick en dotter.
 
Kirstin Andersdotter Flojera dog på rusthållarstället Musebo i Hagshult 16/4 1735 i en ålder av 78 år. Enligt herdaminnet ska hon ha varit gift med rusthållare Anders Svensson, men det stämmer inte. Hon var gift med ryttaren där Måns Nilsson och fick med honom sönerna Nils, född omkring 1682 och Anders 1689. Nils blev e.o. präst i Växjö stift och nämnd ovan, medan Anders enrolerades vid roten efter Poltava i september 1709 under namnet Anders Hagman. Omkring 1722 blev hans själv rusthållare, ägare till 1/3 Musebo och dog 1742 på Musebo.
 
Innan dess hade han den 11/1 1718 fått sonen Magnus, som skrevs in som Magnus Andreae i Växjö skola men som Magnus Flojer vid Lunds Universitet 1744. Denne gifte sig med en Margareta Roberg/Rogberg/Råberg och fick ett överlevande barn: Anders Jacob, nämnd ovan. Denne i sin tur fick bl.a. en dotter och följer man hennes avkomlingar hittar man bl.a. undertecknad.
 
Jag har inte 100% verifikationer på allt, men lämnar gärna ut det jag har på begäran. Och tack för all hjälp på detta forum.
-anders
 
(Meddelandet ändrat av Balder_ 2013-07-24 09:54)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna