ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fockner  (läst 945 gånger)

2006-11-01, 03:09
läst 945 gånger

Utloggad Bente Möller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 20:00
    • Visa profil
Hej.
 
Jag har via denna sajt tidigare frågat efter det tagna namnet Fockner. Nu gör jag ett till försök genom att upprätthålla det som diskussionsgrupp. Det togs av en Ella Elisabet Fransson. Hon hette således Ella Elisabet Fockner. Efter hennes död 1977 så tog hennes bror och svägerska detta namn. Jag är så förundrad över det namnet. Jag vill gärna få svar på varifrån hon kan ha fått det. Inte mindre för att hennes bror tog det efter hennes död! Jag undrar nu om ngn. vet hur man gick till väga då man ville byta efternamn förr. Fick man bara hitta på det man ville heta och registrera ett namnbyte? Var man tvungen att ha en förklaring till sitt namnval, eller hur gick det till

2006-11-01, 09:11
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det kan väl vara av intresse att Ella Elisabet Fransson enligt uppgifter under Haurida var född där 1908-09-05 samt att ingen av föräldrarna bar namnet Fockner. I den diskussionen anges också att den omtalade dog ogift.
 
Det som kan vara av speciellt intresse är om Ella Elisabet Fockner levde ensam och då antog ett eget namn. Är osäker på hur vanligt detta var.
Om hon sammanlevde, kanske på Stockholmsvis, kan det vara intressant vad partnern hette.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-11-01, 11:59
Svar #2

Utloggad Bente Möller

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 20:00
    • Visa profil
Hej Olle.
Tack för ditt inlägg. Vad jag vet om Elisabet Fockner är att hon föddes Fransson i Haurida. Ngn. gång under sitt liv fram till 1977 så tar hon namnet Fockner. Hon blir ensam om det i Sverige. Men jag har en uppgift som säger att hennes bror Nils Axel Fransson 1907-07-21 samt hans fru Margareta Viola 1909-12-05 ska ha tagit det namnet efter Elisabets död 1977. Det är uppgifter som jag fått härifrån men inte kunnat kontrollerat. Däremot så stärker det min känsla av att det här namnet hade ett djupt band till henne och bottnade i ngt. särskilt. Jag undrar så var det kom ifrån. Denna Elisabet Fockner levde i Stockholm och var en mycket färgstark och speciell människa. Det är ju inte allt för länge sedan hon dog och jag har förstått att man inte ska skriva så öppet om människor som inte varit döda länge här. Men nej, jag tror inte hon levde med ngn. på detta stockholmsvis Och varför tog hennes bror namnet efter hennes död? Är det inte märkligt? Ja, jag vet ju inget, menjag tycker det känns svårbegripligt. Stadsarkivet här i Stockholm ska söka på uppgiften för mig. Men här finns ju så mycket kunskap och jag kan inte annat än fortsätta att fråga under min väntan. Vänligen. Bente

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna