ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkberg  (läst 926 gånger)

2014-02-18, 18:27
läst 926 gånger

Utloggad Linda Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2022-10-29, 14:58
    • Visa profil
Söker ledtrådar som kan hjälpa mig att hitta min anfader Olof Folkberg.  
Han var född ca 1695 död 1748-05-11 på Norra Palsbo i Bondstorp socken (F).  
Fick nyligen en ledtråd här på Anbytarforum under Öreryd där det framgår att Olof var fadder i Finnerödja (T) 1718-10-12 och uppgavs då vara bosatt i Bodarna (Ramundsboda).
Olof var bruksbokhållare vid Nissafors bruk i Öreryd (F), han kom troligen dit redan i uppstarten av bruket och finns nämnd där redan i februari 1726.  
Gifte sig med Juliana Björk omkring år 1727 och paret bodde en period i Stengårdshult (F) och senare då i Bondstorp (F). De fick minst sex barn som alla verkade göra 'fina giften'.
Har ganska bra koll på ättlingarna, men före ovan nämnda datum i Finnerödja vet jag ingenting om Olof eller hans släkt.
Så vem var han? Vart kom han ifrån? Vem var hustrun och vart kom hon ifrån?
Har hört om en västgötasläkt Folckberg, vad vet man om dem?
Tacksam för tips och ledtrådar, vänligen Linda på Tjörn

2014-02-22, 21:09
Svar #1

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Linda.Har varit lite inblandad i Folckberg innan när du efterlyst.Jag skulle nog börja kolla bakåt i mantalslängderna för Finneröja och se när han inte finns på den sk.Bodarna längre.Då skulle jag titta i hela den häraden på efternamnet Folckberg men även Björk.Det är ju lättare att bläddra i häraden över alla orter och utesluta en härad i taget.Och sedan titta på närliggande härader samma år och successivt utesluta härad för härad.Mycket arbeta men vem har inte som släktforskare läst tusentals sidor och inget napp.Man kan ju även i mantalen titta vid år 1727 då Olof och Juliana gifter sig i skaraborgslän men även älvsborgslän alla härader och beta av socken för socken.AD-Online har ju fotat mantal under Skaraborgsläns landskontor som går att läsa bra.Sedan finns ju i AD-Online släktnamnsregister Älvsborg och Skaraborgslän.Lycka till Thian Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna