ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fondell  (läst 1981 gånger)

2001-10-20, 17:53
läst 1981 gånger

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Jag söker information om Daniel Fondell f.1709 d. 1783. Han var gift med Lisbeth Nilsdotter f.1706 d. 1788. Båda dog i Ysane, Blekinge län, men förövrigt vet jag inget om dessa båda personer eller deras anfäder. All information om dessa personer är välkommet.

2003-01-05, 15:56
Svar #1

Maj-Britt Nilsson

I vilka militära rullor skulle man kunna få ytterligare information om Daniel Fondell. Han finns väl som ryttare knappast i båtsmansrullorna.Som ytterligare info till vad som tidigare skrivits om honom : hans son Eskil föddes 17/5 1748 i Öjamåla, Asarum.

2005-11-20, 18:41
Svar #2

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Fondell-diskussion pågår just nu på Scangen efterlysningsforum
Hans Rosenlund

2006-04-01, 11:55
Svar #3

Andreas Fondell

Hej!
 
Jag har några nya uppgifter om Daniel Fondell som inte har cirkulerat här på Anbytarforum eller på Scangens forum tidigare.
 
Vigseln med Lisbet/Elisabet Nilsdotter ägde rum den 10 mars 1736 i Vislanda (G). [GID 858.20.88400]
 
Sonen Gabriel föddes i november 1741 i Möcklagård, Bolmsö (G). [GID 266.5.65400]
 
Vidare har jag en teori om att Daniel Fondell är son till komministern i Tannåker (G) Nicolaus Nydelius och Annika Gabrielsdotter Bolm. Annikas far var Gabriel Bolm, kyrkoherde på Bolmsö. Denna teori grundar jag på följande:
 
1. I min farfars fars familjebibel står det noterat att Fondell (förnamnet nämns ej) skall ha sitt ursprung från en prästsläkt på Bolmsö.
 
2. Nicolaus och Annika fick 1712 en son med namnet Daniel (enl. Växjö Stifts herdaminnen).
 
3. I juni 1732 dyker en monsr Daniel Wondell i Amundshylte upp som dopvittne i Härlunda (G). I Amundshylte bor Annika Bolms syster Greta tillsammans med komministern Haquinius Noraenius.
 
4. Daniel och hustrun Lisbet är 1738 (HFL) och 1741, då sonen Gabriel föds, bosatta i Möcklagård, Bolmsö. Prästfamiljen på Bolmsö bor i Möcklagård.
 
5. Vittnen vid Gabriels dop är bl.a. pastorskan Agneta Bolm (Annikas syster) och Anna Maria Bolm (Annikas brorsdotter).
 
6. Namnen på Daniels barn och barnbarn stämmer mycket väl överens med namnen som cirkulerat i familjerna Bolm och Nydelius.
 
Se vidare http://hem.fyristorg.com/ingegard-lennart/anorlenk/sida0/h_____2o.htm för Nydelius och Bolms anor.  
 
MVH
 
Andreas

2006-04-02, 09:53
Svar #4

Utloggad Annelie Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2022-07-03, 09:32
    • Visa profil
Hej Andreas, och tack för att du delar med dig av de av många eftersökta uppgifterna. Hur ledde dig spåren till Vislanda och Bolmsö? Det måste varit som att leta efter en nål i en höstack, gick du igenom socken för socken?
MvH
Annelie

2006-04-03, 15:16
Svar #5

Andreas Fondell

Hej!
 
Vanja Jonasson i Bräkne-Hoby hjälpte mig genom att söka på KGF:s CD över födda, vigda, döda i Kronobergs län. Hon fick napp på vigseln samt två dop vid vilka Daniel Fondell varit vittne. Det ena dopet ledde oss till Bolmsö, och i födelseboken hittade Vanja även Gabriels födelsenotis.
 
Med hjälp av herdaminnen kopplade jag ihop Möcklagård och Amundshylte genom systrarna Greta och Annika. Insåg då att det låg sanning bakom anteckningen i min farfars fars familjebibel om att vi skulle härstamma från en prästfamilij på Bolmsö.
 
Tyvärr tycks inte Annika Bolms bouppteckning finnas bevarad, så det kan bli knepigt att få alla bitar helt på plats. Förhoppningsvis leder min förfrågan hos Krigsarkivet till fler uppgifter som kan styrka teorin. Namnet Fondell är förmodligen Daniels soldatnamn.
 
MVH
 
Andreas

2006-04-06, 21:30
Svar #6

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Det verkar som Nydelius härstammar från (och är latiniserat av) Nydala/F, vilket ligger ca 3 mil NO om Bolmsö. Nydala var annexförsmling till Vrigstad, vilken har födelsebok fr 1688. Jag har inte hittat något nytt här, men det är ju ytterligare en tråd att följa...
 
Hoppas att Krigsarkivet har något spännande angående Fondell-namnet. Daniel lär ju ha varit ryttare. Det är ju annars konstigt att ändra ett så 'fint' namn som Nydelius!
 
/Hans
Hans Rosenlund

2006-04-07, 08:25
Svar #7

Andreas Fondell

Hej!  
 
Har, med hjälp från Vanja Jonasson i Bräkne-Hoby, hittat ytterligare ett bevis för att Annika  
Bolm och Nicolaus Nydelius är Daniels föräldrar.  
 
Daniels syster Susanna Nydelia fick en son Johannes i Ås 1737. Barnet döptes den 22 aug  
1737 och Daniel Fondell är fadder. Se GID 1150.10.31700.
 
Jag är nu helt övertygad om att Annika och Nicolaus är Daniel Fondells föräldrar.
 
Daniel döptes 1 juli 1712 i Bolmsö.
 
Krigsarkivet gav inte så mycket om Daniels bakgrund, men är kanske ändå av intresse (från Generalmönsterrullor 1733 och 1744:
 
Daniel Fondell antogs vid Smålands kavalleriregemente, Sunnerbo kompani, rusthåll nr 24 den 10 mars 1732 men begärde och fick avsked därifrån redan 5 september 1740. Skälet till att han ville avgå anges inte, men han skulle själv skaffa en ersättare.  
 
Rusthåll nr 24 ligger i Tubbarimma, Vislanda.
 
MVH
 
Andreas

2006-04-09, 22:29
Svar #8

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Andreas,
 
Detta låter mycket övertygande! Vi kan nu vara säkra på släktskapet med Nydelius/Bolm.
 
Rättelse: Daniel döptes 1 april (Avrilis står det nog i dopboken, och ordningen avslöjar att det är april). Texten är svårtydd på Genline.
 
Jag fotograferade några sidor ur Växjö Stifts Herdaminne när jag var på RA i veckan, så jag håller på att utreda sambanden där. Återkommer med GEDCOM-fil när jag har kommit lite längre, så kan vi kanske sammanställa allt tillsammans. Har du tillgång till dessa herdaminnen? Jag saknar några sidor, ser jag.
 
MVH/Hans
Hans Rosenlund

2006-12-03, 14:42
Svar #9

Lilian Sköld

Nicolaus Nydelius, som var komminister i Tannåker, dog 1714 och efterträddes av Daniel Gustorphius. Han gifte sig med änkan Annika Bolm. När hennes far Gabriel Bolm avled 1722 blev Daniel G kyrkoherde i Bolmsö. Det var inte helt utan problem. I boken HÄNT OCH OMVITTNAT av Carl Lindst?n kan man läsa om detta i berättelsen HÄNDELSER KRING ETT PRÄSTVAL.

2006-12-06, 22:36
Svar #10

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hej Lilian,
 
Tack för uppgifterna, det ska bli spännande att läsa!
 
MVH/Hans
Hans Rosenlund

2006-12-07, 10:13
Svar #11

Birgitta Ohlsson

Hans
 
Jag startade ju denna diskussion en gång och skulle också gärna vilja se uppgifterna ur Växjö Stifts Herdaminne. Har du möjlighet att skicka filen även till mig?
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna