ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forsander / Forssander  (läst 900 gånger)

2012-06-12, 00:52
läst 900 gånger

Utloggad Thomas Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-11-14, 21:02
    • Visa profil
    • www.bytecode.se/ged
Jag har några Forssander i min forskning och just nu så har intresset fastnat för Maria Helena Forssander, född 1790-06-12 i Karlskrona Amiralitetsförsamling.
Hon gifter sig med Magnus Löfdahl, född 1776-12-08 i Malmö. Efter att de fått tre barn (nja, fyra barn men den yngste sonen dog under sitt första levnadsår) så flyttar paret isär.
 
Det finns sedan uppgifter om att Maria Helena Forssander gifter sig med Christian Friis och sedan gifter hon sig en tredje gång med Anders Granfeldt. Dessa uppgifter har jag inte lyckats verifiera.
 
Det sista spåret som jag har efter Maria Helena Forssander är i Sövestad AI:4 sidan 208 där hon 1816 står som utflyttad till Östra Vemmenhög. Dåvarande maken Magnus Löfdahl gifter sedan om sig 1819 med Christina Ahlgren.
 
Finns det någon som vet mer om vad som hände med Maria Helena Forssander? Var gifte hon om sig (om hon nu gjorde det)? Var och när dog hon?
 
Hoppas att någon sitter på mer information i detta fallet.
 
MVH
Thomas Björk

2012-06-12, 08:18
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Thomas,
 
De står en del om familjen i boken Ofrälse studenter i Lund utanför nationsindelningen av Barbro Edlund. Där ser man att Christian Friis dör 1819 13/3 i Ystad, och att Anders Granfeldt bor som mönsterskrivare 1827 i Västra Vemmenhög socken.
 
Kanske du kan fånga upp Maria Helena där. Dock saknar Edlund även hon ett dödsdatum på hustrun.

2012-06-12, 08:24
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Se en tidigare diskussion om den här släkten Forsander/Forssander under Blekinge här.

2012-06-12, 09:39
Svar #3

Utloggad Thomas Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-11-14, 21:02
    • Visa profil
    • www.bytecode.se/ged
Hej Anders
 
Tack för ditt snabba och upplyftande svar. Hittade Anders Granfeldt (och Maria Helena Forssander) i Västra Vemmenhög (Östra Vemmenhög AI:4 s.186). Spårade dem tillbaka till Gislöv där jag hittade modern till Anders tre barn.
Dock verkar det som om upplösta äktenskap är rätt vanliga på den här tråden i min forskning. För det verkar som om även Anders Granfeldts hustru flyttar till Karlshamn den 14/11 1825 och ersätts sedan av Maria Helena Forssander. (Gislöv AI:2 bild 56 (ADOnline)) Dock hittar jag ingen notis om varken äktenskapsskillnad eller vigsel i Gislövs vigsellängd.
 
/Thomas

2012-06-12, 22:49
Svar #4

Utloggad Thomas Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-11-14, 21:02
    • Visa profil
    • www.bytecode.se/ged
Efter en del rotande i kyrkböckerna så har jag hittat Maria Helena Forssander.
Hon lever slutet av sitt liv i Västra Vemmenhög där hon dör den 28 november 1853 (Västra Vemmenhög CI:5 s 95)
 
/Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna