ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forsenius  (läst 2348 gånger)

2000-10-12, 10:08
läst 2348 gånger

Monica Gustafsson

Är det någon som stött på namnet Fors(s)enius i sin forskning. Min släkt härstammar från Kalmartrakten (H). En förgrening till Stockholm sent 1800-tal. I Skaraborgs län finns en prästsläkt med detta namn som, vad jag vet, vi inte är släkt med.  
Monica Gustafsson

2001-07-06, 09:26
Svar #1

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Monica  
 
Se att du fråga efter släkten Forsenius i Kalamr trakten det var i okt.2000 ,  men jag  kan berätta att även jag har Forsenius på min Farmors sida. Min farmor härstamma från kh. Sundelius i Kastlösa på Öland. Hans dotter Brita Christina Sundelia född omkr. 1705 i Karlskrona var gift med Olof Danielsson Forsenius och det tog tid att finan familjen. Via  Kalmar skola (läroverk ) i början av 1700-talet  fann jag en Anders Forsenius  som var född i Förlösa. Därav namnet Forsenius.
 
Olof Danielsson Forsenius född omkr 1705  (skriver av minnet) i Förlösa sn (H) s:t Bonden, klockaren Daniel Jonsson o.h.h. ?????   En son övertog gården Anders Danielsson i Förlösa by, Förlösa sn (H)
Olof Danielsson Forsenius blev bonde på prästgården? i stora Smedby på Öland. dog ung.
Brita Stina Sundelia gifte om sig med prästgårds arr. i Kastlösa Per Persson och faddrar till någon av barnen var bl.a.Borgaren  Daniel Forsenius i Kalmar Jag undrar om inte han var Sadelmakare ?? men det är jag lit eosäker på. Det fanns flera Forsenius vid denna tid och någon några uppgifter har jag någon stans.  En Forsenius i Kalmar blev gift med Bramstedt i Gärdslösa sn (H) Har intekollat närmare , men vill minnas att hon var dotter till Anders Forsenius. Hur äventuella släktrelationerna är mella Forsenius i Kalmar vet jag inte . Att forska i en stad är alltid besvärligt.
 
Jag kollade ochså prästsläkten Forsenius utan att komma till bevis.  Min Forsenius kommer av namnet Förlösa sn (H). Å andra sidan  vet jag inget om Daniel Jonssons  1:a hustrun ? som var mor till Olof Danielsson.
 
Vilken Forsenius härstamma du ifrån?
 
MVH
Sweneric Andersson
 
e-post. Sweneric.Andersson@kemi.slu.se

2002-02-21, 06:15
Svar #2

gladys

Hej
Jag ha Forsenius: Anna Maria Forsenius som gifte sig med Carl Christian Henrici  dotter var
Karolina Wilhelmina Henrici f. Västervik 1816-2-22
MVH  
Gladys Johnson
e-post  gladysjkj@yahoo.com

2005-11-18, 09:45
Svar #3

Sten Öberg

Hej
Jag har släktingar som heter Forsenius och kommer från Forshem i Västergötland. Anders Forssenius var biskop i Skara och hans son, som också hette Anders, gifte sig med superkargören af Dittmers dotter Anna Britta af Dittmer.
Jag har en hel del om Forsenius - kontakta gärna
Sten Öberg - sten.e.oberg@comhem.se

2006-10-02, 10:30
Svar #4

Rosalie Ekvall

Betr. släkten Forsenius
Min mor Linn?a Forsenius 1904-1972 adopterades 1914-12-19 i samband med moderns giftemål av en Frans Oskar Forsenius litograf, stenslipare från Karlskrona i Blekinge född 18730203.

2007-09-22, 11:48
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 09:28
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag har köpt Doct. Mårt. Luthers Lilla Cateches med förklaring af Doct. O. Svebebilius tryckt i Stockholm 1830.  
 
Ägare var Hedvig & Mathilda Forssenius.  
 
1) Någon som känner till vilka dessa personer var?
2) Någon som är släkt med dessa?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-11-13, 17:48
Svar #6

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
 
   Forskare på Forsenius  Jag blev förvånad när namnet Forsenius dök upp i Uppland.  
 
   Tror det var i Hacksta . Inspektor Jonas Forsenius  omkr. 1740 -talet födelsebok. Han var vittne
   i ett dop.  Namnet Forsenius kommer från Förlösa norra Kalmar l. Vill minas ur en klockar och bonden  
   Anders Danielsson i Förlösa by, i slutet av 1600 - talet och början av 1700 - talet  Fadern Bonden
   och klockaren Daniel Jonsson (Jansson ?).
 
   Hur långt har man kommit i forskningen på alla släktingar med namnet Forsenius.
   
   mvh
 
   Sweneric

2019-07-28, 18:35
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 09:28
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag fick ett e-postmeddelande:
"Dear Stefan,
I have just come across a mention on the rotter.se forum of you having bought  Doct. Mårt. Luthers Lilla Cateches med förklaring af Doct. O. Svebebilius tryckt i Stockholm 1830.  Ägare var Hedvig & Mathilda Forssenius.

Anna Mathilda Forssenius was my great, great grandmother, and Hedda was her older sister!

Best wishes,
Penny Crowe"
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2019-11-29, 12:02
Svar #8

Utloggad Åsa Bergenheim

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:18
    • Visa profil
Do you by any chance know when Hedda Forssenius died?

Åsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna