ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forthmeiier / Fortmeijer / Fotmejer?  (läst 3383 gånger)

2001-12-12, 19:30
läst 3383 gånger

Käll Anghagen

Denna diskussion låg ursprungligen under Skåne: Efterlysningar..
 
 
Fortmeijer (Forthmeijer), Jöns och Nils, i Loshult ?
 
Jöns Fortmeijer f. ca 1730 var från ca 1757 ryttare vid Södra Skånska Kavallerireg, Ö. Göinge comp. Han tjänstgjorde för rusthåll nr 2 Loshult.
 
År 1788 efterträddes han av Nils Fortmeijer f. ca 1763.
 
Jag har förgäves sökt efter dessa två ryttare i Loshults husförhörslängder åren 1780-1812.
 
Någon som vet var de var bosatta ? ?

2001-12-12, 22:44
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Käll,  
 
Nils Fortmeijer var bosatt i Algustorp, Stoby. Tituleras ryttare när han 1790 24/5 låter begrava sin styvdotter Karna 6 år gl. Själv avlider han som avskedad ryttare av kräftan 51 år gl 1807 13/4 i Algustorps hus.
 
Fortmeijer är inte något typiskt soldatnamn, och man undrar om inte dessa ryttare tillhör den släkt med detta namn som förekommer bl a i Ystad. Känner någon till något om detta? Är Nils son till Jöns?

2001-12-13, 09:44
Svar #2

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
En annan mansperson av samma släkt blev i början på 1900-talet fosterson uppe i Delsbo, Hälsingland. Han var född i Älmhult. Tyvärr har jag inte exakta data med mig här.
 
Hälsningar
Mikael

2001-12-13, 11:04
Svar #3

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Jag har i min forskning om Skånska Trumpetare stött på namnet Fortmeijer. En Henrik Henriksson Fortmeijer var trumpetare på 1690-talet och bodde då i Ystad. Han gifter sig i Ystad, S:ta Maria den 29/10 1695 med Maria Jönsdotter. Så här lyder deras vigselnotis:
1695 den 13 Aprilis lystes första gången för Ehreborna och Wälmanhaftige Hr Trumpetaren, Mons: Hendrich Hindrichsson Fortmeijer och Ehreborna sampt dygderika hustrun Maria Jönsdotter, sahl: Michel Hindrickssons efterlefwerska. Som förleden Wintertid, den 6 jan hafwa hållit Trolofwning sigh emellan, wid närwarande förnehma Personer; På hans wägnar Ryttm: Anders Masch; Hr Mag: Jonas Filenius, Hr Befallningsman Nic: Psilander och på hennes wägnar: swågren Jöran Hermansson, Jöns Hermansson medh deras hustrur och flera deras goda männer. Vigda den 29 oktober A:o 1695.
 
En trolig son (eller möjligen är det samma person som ovan) är Henrik Henriksson Fortmeijer, handlande och värdshusvärd i Ystad. Gift med Märta Uppendick.  
 
En son här är Gert (Gerhard) Johan Fortmeijer, komminister i Ystad, född 5/9 1721 i Ystad och död 6/7 1764 i Ystad.
 
I samband med min trumpetarforskning har jag även noterat uppgifter om ryttarna som nämns ovan. Från de militära rullorna att Jöns Fortmeijer är född omkring 1731 i Småland. Han är ryttare 1757-1788. Han efterträds av Nils Fortmeijer, född omkring 1763. Ryttare mellan 1788 och 1800. Efter honom kommer en Ola Fortmeijer, född omkring 1778. Ryttare mellan 1800 och 1808. Alla ungefärliga födelseuppgifter från åldersuppgifter i de militära rullorna. Om de är släkt vet jag tyvärr inte.
 
Hoppas att det var lite nya spår att jobba med.
Niklas Hertzman

2001-12-13, 23:25
Svar #4

Käll Anghagen

Tack Anders, Mikael o Niklas för upplysningarna.
 
Kan bidraga med ytterligare ett namn, nämligen
 
Jacob Andersson Fortmeijer, f. 2 febr 1776 i Pjetteryd, som 1804 kom till Stockhult, Loshult från Ljunga socken tillsammans med
hustrun Anna Jonasdotter f. 1772 i ---- och en dotter Beata f. 21 nov 1797 i Ljunga.
I Stockhult föddes sedan tre döttrar, vilka alla dog.
Familjen försvann från Loshults sn år 1813.
 
Uppgifterna hämtade från Hfl Loshult.
 
Mvh / Käll

2001-12-14, 00:11
Svar #5

Käll Anghagen

Tillägg till föregående inlägg.
 
Jacob Fortmeijer var avskedad ryttare.

2001-12-14, 09:36
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vet ej om ni uppmärksammat det, eller om det är relevant för er, men en känd Växjö-fotograf (med attelje även i Helsingborg/Ängelholm ?) var Hanna Forthmeijer på 1800-talets slut. Det står skrivet om henne och hennes make i någon av Kronobergsböckerna (Hylt?n-Cavallius föreningens årsböcker - tror just den boken kallas Växjö framför kameran eller dylikt).  
Mvh Niclas R.

2001-12-15, 09:56
Svar #7

Utloggad Christer Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:07
    • Visa profil
Redan på 1870-talet hade även Hanna Forthmeiier fotofilial i Laholm. Hon hade många krokar ute och som mest hade hon atelj?er i Helsingborg, Ystad, Åby, Ängelholm, Växjö, Höganäs, Kalmar, Varberg och Laholm. Hennes man var även fotograf och makarna flyttade från Helsingborg till Växjö hösten 1872. När och var Hanna Forthmeiier arbetade under 1870-talet låter sig inte kartläggas, men att det var på åtskilliga platser kan konstateras. Atelj?erna var inte öppna samtidigt. Hon tog en månad här och en månad där. Det är en modern och slagkraftig annonsering hon använder, när hon är ute på sitt arbetsfält. Från hennes laholmstid finns flera utmärkta porträtt. En aktiv fotograf som dog 1914, 87 år gammal.                                          Citat från Gamla Laholm, 1990, sid 9. En årsbok som ges ut av den utmärkta föreningen Gamla Laholm. Denna första årsbok hade temat: Staden genom kameraögat.
 
Christer Jonsson, Laholm

2002-03-29, 21:04
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Angående Jacob Andersson Fortmeijer, f. 2 febr 1776 i Pjetteryd, som 1804 kom till Stockhult, Loshult från Ljunga socken kan nämnas att ingen Jacob är född nämnda datum i Pjätteryd socken enligt kyrkboken.  Den ende Jacob född åren 1770-1779 i Pjätteryd är:  
Jacob Andersson född 19/1 1776, döpt 21/1 1776, som son till Anders Biörckm: ohh Sara Månsdotter i Bökhults ryttaretorp (Pjätteryd CI:2 s 236).  
[1775 9/4 i Pjätteryd (CI:2 s 75) vigdes Ryttaren Anders Jacobsson Biörckman ifr Bökhult med Pigan Sara Månsdotter ifrån Stenshult östreg ]
Jacob Andersson Fortmeijer är ej vigd i Pjätteryd sn.

2002-04-02, 18:49
Svar #9

Käll Anghagen

Hej Niclas R. !
 
I Osby husförhörslängd påträffade jag för några dagar sedan en Jeppa Fortmejer f. 2 febr 1776 i Pjetteryd. Det visade sig vara den tidigare omtalade Jacob Andersson Fortmejer i Stockhult, Loshult.
Han hade en ny hustru, Malena Andersdotter f. 10 mars 1796 i Virestad sn. De fick barnen Anders 1819, Malena 1821, Sven 1822, Nils 1824, Maria 1828 och Jeppa 1829.
Den tidigare hustrun Anna Jonasdotter ej återfunnen i Osby.
 
Man började kalla Jacob för Jeppa från ca 1818. Dock skrevs han Jacob i sonen Anders' dopnotis. Även dottern Beatas efternamn ändrades från Jacobsdotter till Jeppasdotter.
 
Från mitten av 1830-talet fick Jacob / Jeppa ny födelseort Ljunga.  -  Svårt att utläsa vad som är rätt eller fel om den här personen.
 
Mvh

2003-07-27, 08:55
Svar #10

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Vid Ädelsfors guldverk i Alseda (F) förekommer två Fortmejer:
 
1. Sven Fortmejer. Han förekommer i husförslängden efter ett husförhör av bruksfolket i Ädelsfors förättat 1769 [Alseda AI:2 p 287] där anges vara 14 år alltså född 1754 eller 1755. Han förekommer även  i mantalslängderna för Alseda under Ädelfors guldverk för 1774-81 [Jönköpings landskontor, mantalslängder EIII:26-31].
 
2. Anders Fortmejer. Med mycket stor säkerhet identisk med den här efterlyste Anders FOTMEJER. Han finns också vid guldverket i mantalslängderna för 1785-1790; se ovanstående länk för referenser och mer information.
 
Förutom namnet har jag fn ingen information som indikerar om de är besläktade eller inte, men jag har heller inte särskilt undersökt detta.
 
Michael Lundholm
//Michael Lundholm

2003-07-27, 12:28
Svar #11

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej Niklas!
Du nämner en trumpetare Henrik Fortmeyer i Ystad samt en handelsman och gästgivare med samma namn. Jag är inte heller helt säker på om det rör sig om två olika personer eller om det är samma person, även om jag lutar åt det senare. Undrar därför om du fått fram några nya uppgifter på området.
 
Följande vet jag om Henrik Fortmeyer.
 
Gifter sig 1695-10-29 i St Maria församling, Ystad med Maria Jönsdotter salig Micahel Henriksson änka. Han beskrivs som ärborne och välmanhaftige trumpetare.
 
Trumpetare Fortmeyer nämns 1701 i Järrestads dombok. Det är egentligen ett mål mellan Håkan Christiansson och Nils Åkesson i Borrby. Det framkommer dock att Christiansson är skyldig trumpetaren i Ystad Fortmeyer pengar för några skeppor råg. I domen skrivs i stället Fortmeyer som handelsman och Christiansson döms till att vara skyldig Fortmeyer. I ett annat mål stämmer handelsman Fortmeyer Rasmus Persson i Borrby angående en rågaffär.  
(Detta tyder väl på att det rör sig om samma person).
 
Maria Jönsdotters tidigare make torde vara Michael Henriksson Röll. Paret hade troligen följande barn:
Henrik som avled 1691-5-16 i St Maria.
En dotter född 1691-7-12 i St Maria. Där en av faddrarna var Mons Måns Henrik Fortmeyer.
Britta som avled 1696-1-7 i St Maria.
Herman.
 
Troligen har Maria tidigare varit gift med en Herman ?. Kanske är de svågrar som nämns i Fortmeyers vigselannons bröder till den tidigare maken? . Jag tror detta eftersom i en disbyt mellan Marna sahl Olof Svensson och Jöns Hermansson Beltram företräds Jöns av sin bror Herman Röll. (Ystad inneliggande handlingar 1708) Engelbrekt Hermansson kallar Henrik Fortmeyer sin styvfar i ett brev den 14 maj 1715 till magistraten angående sin föräldragård.
 
 Henrik Fortmeyer har en svärson inspektor Hans Brun på Alunbruket. Han tycks 1715 vilja ha del i arv. (Ystad inneliggande handelingar). Jag är osäker på efter vem.
 
Mer uppgifter om alla berörda personer mottages tacksamt!
Med vänlig hälsning,
Linda Wikland

2003-07-27, 14:37
Svar #12

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Linda !
Tack för att du påpekade att det eventuellt handlar om en och samma person. Efter lite forskning, så visade det sig att du har rätt och det är bara en person det handlar om.
 
Jag har ingen direkt koppling till Henrik Fortmejer, mer än att jag har honom i min forskning om Skånska trumpetare. Här kommer de uppgifter jag har om honom och hans familj.
 
Henrik Henriksson Fortmejer, född omkring 1665 [åldersuppgift vid döden], trumpetare, handelsman och värdshusvärd i Ystad. Bodde 1696 i nr 107, rote 3, Ystad, S:ta Maria [katekismilängd]. Här bor: Hindrich Fortmeijer, h. Marna, dott: Elina Kirstina, dott: Maria Sophia, 2 drängar och 2 pigor. Dessa båda döttrar borde vara Marias ifrån hennes tidigare äktenskap.
Död 64 år gammal 26/8 1729 i Ystad, S:ta Maria. Det skall finnas en bouppteckning efter honom upprättad den 15/2 1732. Jag har bara S. Otto Brenners häfte med bouppteckningsingresser, men där står följande:
720. 1732.15.2 Henrik Fortmeyer, bg. o hm., död. Hustru: Märta Uppendick - närv. för henne brodern kh. i Hammenhög Erasmus Uppendick. Barn: Gert Johan Fortmeyer (10 år) - förm. hm. Jöns Jöransson Richert; Dorotea Maria Fortmeyer (13 år) - förm. hm. Hans G?lich. - I boet en del guldarmband och kedjor, silverkanna m.m. märkta G:V:D:B:, E:K:J:P:D:, J:H:S:G:A:L:, A:B:S:R:K. 1642 osv. På en kanna står Hindrich Fortmeyer - Marna Jönsdotter.
 
Gift 1:o 29/10 1695 i Ystad; S:ta Maria med Maria Jönsdotter.
Gift 2:o 26/10 1715 i Lövestad med Märta Uppendick, kyrkoherdedotter från Lövestad, född omkring 1680 och död 70 1/2 år gammal 24/4 1751 i Ystad, S:ta Maria.
Barn:
Dorotea Maria, född 19/10 1718 i Ystad, S:ta Maria.
Gert (Gerhard) Johan, född 5/9 1721 i Ystad, S:ta Maria och död 6/7 1764 i Ystad, S:ta Maria, komminister i Ystad.
 
Jag har en del andra domboksnotiser om Henrik.
Korta utdrag ur Gamla Rådstugu- och kämnersprotokoll
1691 6/10 Giert Hansen Ring instämt trumpetaren Henrik Fortman, Hillebrand Petersen och Lars Herrman för att de föregående Michaeli dag om natten överfallit honom utanför hans svärson, Hans Friis, hus och huggit honom i armen. [LLA: pärmar om Ystadsläkter av Hemberg].
 
April 19 från Lilliegrip. Eget klagomål mot korpralen Gillman och Trumpetaren Fortmeijer samt en ryttare ... [Skånska Generalguvernementskansliet DIIId:22 (Brev från häradshövdingar 1693)].
 
Efter Citation framkallades Gertru Nillsdotter i Sandby [Borrby socken] som första gången besofwen af Trompetaren Hindrich som och Logerar i Sanby och dhet uthan Echtenskapz lofwan, altså plichtar hwar för sigh, effter strafordningens Innehåld [Ingelstads häradsrätt 1691 25/5]. Detta bör vara trumpetaren Henrik Fortmeijer som det handlar om.
 
Dina tankar om att Maria tidigare varit gift med en Herman stämmer nog. Från Brenners bouppteckningsingresser framgår följande:
315. 1679.1.10. Herman Engelbrektsson död. Hustru: Marna Jönsdotter, trol. med Mickel Henriksson Rull. Barn: Jöns Hermansson (11 år); Engelbrekt Hermansson (9 år).
 
Mikael Henriksson och Maria Jönsdotter gifter sig den 8/10 1679 i Ystad, S:ta Maria.
 
Hoppas att detta var lite nya uppgifter och nya trådar att dra i.
 
Niklas
 
PS. Vi kanske skall be Anbytarvärden att flytta dessa på båda sista inläggen till Ystad istället.
Niklas Hertzman

2003-07-27, 16:37
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ännu bättre vore nog om vi samlade ihop allt rörande detta namn och stoppade det under Övriga släkter - rubriken Fortmeijer (Forthmeijer) räcker väl då tror jag..

2003-07-27, 23:40
Svar #14

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Peters förslag (eller är det ett beslut?) är utmärkt. Det verkar finnas en  del personer med detta namn men det är oklart om och i så fall hur de är relaterade. En separat rubrik för detta namn kan underlätta spridningen av information om dessa personer.
 
Återstår att fastställa vad som borde vara stavningen i rubriken i anbytarforum. Många personer som bär detta namn idag stavar det Forthmeiier. Se även DISBYT som ger 35 träffar på denna stavningsform, 3 på Forthmeijer, 2 på Fortmeijer och 1 på Fortmejer. Motsvarande gäller det relaterade namnet Fotmejer (se mitt inlägg ovan) där en uppsjö stavningsvarianter förekommer historiskt men den enda stavningsform som förekommer av perosner som bär namnet idag   såvitt jag vet är Fotmeijer. I DISBYT får Fotmeijer 54 träffar (som jag är ansvarig för) medan Fothmeijer får 1 träff. Borde förresten Fotmeijer vara med under denna rubrik?
 
Michael Lundholm
//Michael Lundholm

2004-01-18, 21:10
Svar #15

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Den ovan nämnde Sven Fortmejer dog den 15 januari 1781 i Ökna (C:2 sid 383).
//Michael Lundholm

2004-08-06, 19:11
Svar #16

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Några kommentarer om den ovan nämnde ryttaren Nils Fortmejer:
 
1. Jag har vissa problem att få uppgifterna om Nils Fortmejers ålder och dödsår att gå ihop. I Stoby C:1 p 113 finns dödsnotisen för avskedade ryttaren (inget förnamn nämnt) Fortmejer i Algustorp hus, död i cancer den 16 april 1807 vid 51 års ålder, dvs född ca 1756. Anders B identifierar ovan denne Fortmejer med Nils, men  Nicklas och Käll skriver att han var född ca 1763. Något av de två uppskattade födelseåren måste vara fel. En annan möjlighet är att det rör sig om två personer så att det inte är Nils som avlider 1807. Det senare verkar mindre sannolikt.
 
2. Anders B nämner dödsnotisen från 1790 för Nils Fortmejers styvdotter Karna, 6 år.  Vem är Karna och vem är Nils gift med? Den 27 augusti 1784 föds den oäkta dottern Karna till Trued Mårtensdotter från Algustorp (Stoby C:1 p 22). Trued Mårtensdotter från Algustorp gifter sig den 1 november 1788 med drängen Nils Ohlsson från Kristianstad (toby C:1 p 35). En hypotes som låter sig formuleras är att Nils Ohlsson är den Nils Fortmejer som tillträder som ryttare 1788, byter namn, och gifter sig med Trued. Hon kulle då vara ca 22 och han ca 25 eller ca 32 beroende på vilken uppgift om hans födelsår som är korrekt.
 
3. Två barn till Nils Fortmejer låter sig bestämmas, givet att han är ryttare vid Algustorp tom 1800. Ola föds den 14 september 1789 (Stoby C:1 p 37) och Karna den 17 maj 1792 (Stoby C:1 p 48). Observera att Ola benämns som son till ryttaren (inget förnamn) Fotmejer i Algustorp. Jag menar att det inte kan röra sig om ngn annan fader än Nils Fortmejer. Eftersom det nu är vid två tillfällen som inget förnamn nämns i anslutning till en ryttare i Stoby är det möjligen så att det inte finns ngn risk för förväxling och att det är en och samma person det rör sig om. Ifråga om Karna sägs dock fadern uttryckligen vara Nils Fortmejer.  
 
Att Fortmejer i detta fall degenerar till Fotmejer är intressant eftersom det i så fall är det enda kända belägget för detta utöver den Anders Fortmejer/Fotmeijer som jag nämnt ovan. I det senare fallet ledde det dock till en namnbyte vilket det inte handlar om i fallet Nils Fortmejer.
 
Namnen på barnen, Ola och Karna, ligger väl till hands för den hypotes som här formulerats.
 
Jag har ännu inte efterforskat Nils Ohlsson i Kristianstad.
//Michael Lundholm

2005-04-05, 18:37
Svar #17

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det finns nu flera ryttare Fortmejer i tråden (Jöns, Nils, Ola och Jakob (Jeppa)) men medan Nils och Jakob belagts explicit i flera källor som redovisats ovan är några källor inte redovisade för Jöns och Ola. Nu undrar jag i vilka källor Niklas H och Käll har påträffat Jöns/Ola respektive Jöns?
//Michael Lundholm

2005-04-06, 09:13
Svar #18

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Michael !
 
Är inte riktigt säker på vilka uppgifter du saknar källorna på. Om det är min text här ovan du menar ?
 
I samband med min trumpetarforskning har jag även noterat uppgifter om ryttarna som nämns ovan. Från de militära rullorna att Jöns Fortmeijer är född omkring 1731 i Småland. Han är ryttare 1757-1788. Han efterträds av Nils Fortmeijer, född omkring 1763. Ryttare mellan 1788 och 1800. Efter honom kommer en Ola Fortmeijer, född omkring 1778. Ryttare mellan 1800 och 1808. Alla ungefärliga födelseuppgifter från åldersuppgifter i de militära rullorna. Om de är släkt vet jag tyvärr inte.
 
Tyvärr har jag inte närmare antecknat vilka specifika militära rullor det handlar om. Det är Generalmönsterrullor för Skånska Dragonregementet eller Södra Skånska Kavalleriregementet som det hette under 1700-talet.
Från den nyutkomna CD-skivan om de Skånska indelta knektarna:
Jöns Fortmeijer, SD-08-0002-1757 (Skånska Dragonregementet, Östra Göinge kompani, nr 2, första rullan han nämns i är 1757). Hade rusthåll Loshult 8, född omkring 1731 (uträknat från åldersuppgift i GMR).
 
Nils Fortmeijer, SD-08-0002-1788. Hade rusthåll Loshult 8, född omkring 1763 (åldersuppgift).
 
Ola Fortmeijer, SD-08-0002-1800. Hade rusthåll Loshult 8, född omkring 1778 (åldersuppgift).
Ola Fortmeijer, SD-08-0006-1804. Hade rusthåll Stockhult 1, född omkring 1778 (åldersuppgift).
 
Hoppas att detta svarar på dina funderingar.
Niklas Hertzman

2005-04-06, 09:29
Svar #19

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Tack Niklas, det var precis det jag efterfrågade.
 
Anledningen till att jag intresserat mig för detta är att jag bestämt mig för att undersöka relationen mellan de olika personer som under 1700-talet bar namnet Fortmejer. Jag tror nämligen inte att de finns någon relation mellan släktgrupperna (Ystad-släkten som nämnts ovan, ryttarna, gruvarbetarna samt Köpinge-släkten som inte har diskuterats här) och inte heller mellan ryttarna eller gruvarbetarna.
 
Nu har jag främst intresserat mig för ovan nämnde Nils (varav en del av jag fått fram är redovisat ovan). Jag tycker det finns flera frågetecken: (1) Det finns två åldersuppgifter, en från GMR och en från Stoby dödbok och skillnaden mellan de två är 7-8 år. (2) Nils  är dels enligt din uppgift på rusthållet Loshult 8. Men alla uppgifter jag grävt fram om honom (och vad som redovisats av andra ovan) från kyrkböcker och mantalslängder sätter honom i Algustorp i Stoby.
 
Är det samma person? det jag sagt ovanstående talar emot, Men det som talar för att Nils i Loshult 8 är ryttare 1788-1800 vilket passar in mycket bra vad jag känner till om Nils i Stoby. Jag lutar därför nu åt att det är samma person men har inte rätat ut frågetecknen om födelsåret och orten.
//Michael Lundholm

2005-04-06, 10:08
Svar #20

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen !
Det var ju bra.
Att åldersuppgifterna i de olika militära rullorna inte stämmer helt med verkligheten (läs kyrkoböckerna) är ganska vanligt. Oftast slår det på några år +/- men en 7-8 år låter lite mycket, men jag har stött på det också. Bara för att ta ett litet exempel. En ryttare angavs vid en mönstring vara 27 år gammal. Vid nästa mönstring 3 år senare är han fortfarande 27 år gammal. Sedan så kanske det fanns någon anledning till att utge sig för att vara yngre eller äldre för att få anställning i det militära.
Vad gäller rusthåll/boställe så behöver inte dessa vara samma ställe.
Det är ju så att när man blir antagen som ryttare, t.ex. nummer 2 vid Östra Göinge kompani enligt ovan, så har de rusthållarna som sörjer för denna ryttare skyldighet att fixa bostad åt honom. Oftast så sker detta på rusthållets mark, man erbjuder t.ex. ett knektatorp och där bor säkerligen de allra flesta ryttarna. Men det finns inget som hindrar honom att bosätta sig var han vill. Om han t.ex. redan har en bättre gård så kan han bo på denna och arrendera ut sitt indelta knektatorp. Det finns säkerligen andra möjligheter vad det kamn bero på också.
Niklas Hertzman

2005-04-06, 10:27
Svar #21

Michael Lundhlm

Hej
 
Tack för infon Niklas. Är det samme Nils så låter ju dina förklaringar rimliga. Men eftersom jag är mycket dåligt insatt i de militära arkiven och särskilt hur indelningsverket etc fungerade (i synnerhet i Skåne) har jag en del att sätta mig in i för att kunna gå till botten med detta. Slutligen, födelseåret 1755 eller 1756 kommer från uppgiften i Stobys dödbok; den kan ju faktiskt också vara fel.

2005-04-06, 10:46
Svar #22

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Det finns en bouppteckning i Västra Göinge härad efter husmannen Nils Fogdmäier i Algustorp. Bouppteckningen upprättades 1807 27/6 och hänvisningen är: 1807-08:85, enligt Västra Göinge bouppteckningsregister.
 
Detta var den enda med detta namnet jag hittade i bouppteckningsregisterna från Västra Göinge och Östra Göinge och dessa går till 1840. Kanske kan vara värt att kolla denna bouppteckning och framför allt om där finns omyndiga barn med tanke på förmyndare.
Niklas Hertzman

2005-04-06, 10:56
Svar #23

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Intressant! Det skall jag kontrollera. Jag har dock mer information om barnen än vad som rapporterats ovan. Jag håller nu på och sammanställa resultaten och  återkommer inom kort.
//Michael Lundholm

2005-05-23, 17:57
Svar #24

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ovan nämnda sammanställning om Nils Fortmejer och finns nu tillgänglig som det första nummret av Svenska Genealogiska Samfundets nya småskriftserie. Kan laddas ned från www.sgsf.org. Tyvärr har jag ännu inte haft möjlighet kolla av Niklas nämnda källor.
//Michael Lundholm

2005-05-24, 20:40
Svar #25

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Michael !
Då beställde jag in och kollade bouppteckningen idag. Tyvärr gav den inte så mycket, men här kommer vad som står i ingressen i alla fall.
Åhr 1807 d:27 Junii anstältes bouptekning efter Husmannen Nils Fogdmäier som med döden afliditt ock efter sig lemnat enkan Truen Mårtensdotter ock 3ne omyndiga barn son Olla 17 åhr dotter Karna 15 år ock son Mårten 11 år.
Enkan anmantes upgifwa boet i det tilstånd det wid dödstimman befants ock wilket skede på set som fölier:
... [Källa: Västra Göinge häradsrätt FIIa:39 nr 85]
Alltså inte tillstymmelse till någon förmyndare.
 
Dessutom tittade jag på bouppteckningen efter Truen 1819 som visade sig vara rätt Truen. Så här lyder den ingressen:
Åhr 1819 den 1ste November är fölljande Boupteckning af undertecknade förrättadt, Efter Hustrun Truen Mårtens:dtr i Kiälstorps hus; som med döden aflidit den 28 October samma åhr. - Och efter sig lämnade Enklingen Håkan Mårtensson och Enda Barnet med förra giftet Dottren Karna Nils:dtr, nu gift med Soldaten Nils Stolp, hvilken arfvar 3:die dellen och Enklingen Håkan Mårtensson Ensam di 2:ne Dellarna; Enklingen tillsades, att Boett uppgifva sådant som det vid dödsstunden befants. ... [Källa: Västra Göinge häradsrätt FIIa:47 nr 57]
 
Frågan som dyker upp är var de två sönerna har tagit vägen, antingen har de dött eller så är de födda i ett Nils Fortmeijers tidigare gifte.
 
Är du intresserad av bilder av bouppteckningarna så får du höra av dig. Jag sparar dem någon dag, sedan slänger jag bilderna.
Niklas Hertzman

2005-05-24, 20:56
Svar #26

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Niklas. Stort tack för uppgifterna. Har du bilderna kvar är jag mycket intresserad av dem.
 
Håkan Mårtensson som enkling efter Truen var en ny vändning; jag hade möjligen i tankarna Håkan som en bror.
 
Jag tror dock inte sönerna är födda i något annat äktenskap eftersom jag rimligen har rätt vigselår 1788 för Nils och Truen. Får leta vidare efter deras dödsnotiser.
//Michael Lundholm

2005-10-01, 21:28
Svar #27

Stefan Forthmeiier

Mikael skriver:
En annan mansperson av samma släkt blev i början på 1900-talet fosterson uppe i Delsbo, Hälsingland. Han var född i Älmhult. Tyvärr har jag inte exakta data med mig här.  
-----------------------------------------
Det är vissa data som inte stämmer här.
Detta stämmer nämligen in på min far vid namn Lars-Uno Forthmeiier född i Älmhult och forsterson till Häradshövdingen Broden i Delsbo och boende på Ås i Delsbo.
Min far är född 1940.
Hans far vid namn Uno Forthmeiier död 1943 har jag för mig och hans moder död 1941.

2005-10-02, 01:46
Svar #28

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Stefan!  
 
Han var i kontakt med mig sedan, så jag fick reda på de detaljer du nämner nu.  
Om data stämmer eller inte beror i viss mån på hur man uppfattar dem. Strängt taget stämmer det jag skrev, men det hade varit tydligare om jag i stället skrivit 'första halvan av 1900-talet', så det ber jag om ursäkt för.  
 
Hälsningar,  
Mikael!

2010-03-17, 15:36
Svar #29

Utloggad Sten Norell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-09-01, 20:14
    • Visa profil
Hej, det var länge sedan det skrevs om dessa Fort.... men nu visar det sig att en syster till min ana var gift med Jeppa/Jacob ovan och han dog i Osby 1849 31/10 då 73 år och 6 mån gammal. Är det någon som har denna familj som sina anor i giftet med Malena Andersdotter ?
 
Hälsning, Sten

2015-07-18, 11:42
Svar #30

Susanne Thorsberg

Hej Ni som forskar i Fortmeÿer
 
Jag har Jeppa Fortmeÿer född 1776-02-02 Pjätteryd och som jag förstår identisk med Jacob Andersson Fortmeÿer (Käll Anghagen se ovan inlägg)  
 
Han är stamfader till min sambo.
 
Via hans son Nils 1824-09-24 Östra Sönnarslöv mor: Malena
Östra Sönnarslöv AI:12 (1853-1858) Bild 12 / sid 7 (AID: v105058.b12.s7, NAD: SE/LLA/13528) &  
Osby CI:5 (1800-1830) Bild 1780 / sid 345 (AID: v100799a.b1780.s345, NAD: SE/LLA/13300)
Nils heter senare Lundahl
 
Nils Lundahl dör i Östra Sönnarslöf, Fors (P) där han var bosatt med familjen och var gift med Maria Helena Ingerholm de fick 7 barn och där sonen Carl Johan f. 1852-06-09 föds och bor hela livet tillsammans med sin familj och hustrun Inger Jönsdotter. De får 5 barn, där Nils Johansson Lundahl född 1881-08-17 Ö. Sunnarslöf senare gifter sig med Hulda Elisabeth Stig och får 10 barn, dottern Elsa Elisabet född 1912-09-28 Fuxerna (P) tar släkten vidare till i Skara (R) och via hennes son och sonson (min sambo)  
 
Någon som vet mer om hur släkten Fortmeÿer håller ihop? Någon som har aktuell forskning om deras släktförhållanden? Ursprungsfader, ursprung?
 
MVH
Susanne
 
(Meddelandet ändrat av thorsberg 2015-07-18 11:54)
 
(Meddelandet ändrat av thorsberg 2015-07-18 12:31)
 
(Meddelandet ändrat av thorsberg 2015-07-18 12:37)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna