ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frankel / Fraenkel  (läst 4509 gånger)

2003-06-13, 20:21
läst 4509 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Söker upplysningar om fotografsläkten Frankel eller Fraenkel. Under Porträttfynd finns en del bilder tagna av Anna Frankel i Malmö, och lite om släkten nämns i kommentarerna. Se denna länk!
 
Harri Blomberg nämner att Georg Sophus Carolus Frankel föddes i Karlstad 1859, men jag kan inte hitta honom där vare sig i stadsförsamling eller landsförsamling. Fotografen Anna Frankel var troligen hans syster, och fadern hette enligt Harri Blomberg också Sophus Frankel.
 
Anna Frankels syster Lilly Frankel, som var fotografbiträde 1890 i Malmö, gifte sig senare med Oscar Ferdinand Laurin (som startade företaget PLM i Malmö).

2003-06-14, 16:22
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Östra Ämtervik i Värmland verkar vara något att undersöka kanske; där föds nämligen dels en Fridolf Frankel 1866 (ogift bokhandlarelev med adress Trollhättan 16 i Stockholm); en Johan Gustaf Frankel 1852 (ogift snickeriarbetare med adress Lönnen 21, Stockholm) samt en Daniel Frankel 1870 (ogift handelsbokhållare i Filipstad). Alla uppgifter från 1890 års folkräkning.
 
Ytterligare en person med anknytning åt Örebrohållet (förutom de som nämnts under Porträttfynd) finns, det är en Laura Math. Frankel född 1869 i Kumla, Örebro län som 1890 återfinns som hustru i Mannarp, Södra Rörum, Skåne; gift med en Gustaf Ludvig Leveane, född 1850 i Västra Sallerup.
 
Förutom dessa så finns endast en grosshandlare i Klara församling, Stockholm (Fyrfotan Större N:o 1) Gabriel David Frankel, född 1839 i Aschersleben Preussen.
 
 
Ser man sedan till stavningen Fraenkel så förekommer den på några personer i Göteborg Kristine, alla från Raus i Skåne: handlande (gift) Johan Christian Fraenkel f. 1833 Raus, ägarinna Jeanette Laurentia Fraenkel f. 1834 Raus samt kassörska Ida Lisette Fraenkel f. 1843 Raus. Kvinnorna bor i samma hushåll, bägge ogifta och den senare står som 'barn' (men knappast till den äldre kvinnan då).
 
Dessutom en i Kalmar mosaiska församling som är född i Marienpol [i Polen, vilket väl kanske är detsamma som Preussen som nämndes ovan..!?]: handlande Levi Fraenkel f. 1846 Marienpol.

2003-06-14, 16:39
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Även några andra stavningsvarianter kanske kan gälla samma släkt/släkter:
 
Franckel förekommer på en bankirfamilj i Jakobs församling, Stockholm:  Louis Franckel f. 1851, Bankir - han är ifrån just Ascherleben, Sachsen. En trolig syster är Rosalie Franckel f. 1850 på samma ort. (Hon står som Preussisk undersåte) I samma hushåll finns två barn: Irma Franckel f. 1882 och Gösta Franckel f. 1885 - bägge födda i Göteborg. Huruvida dessa är barn till någon av de ovanstående framgår ej; både Louis och Rosalie står som ogifta..
 
När ändå Göteborg är på tapeten så kan nämnas: Edvard Fränckel f. 1836 i Göteborg, Generalkonsul i Adolf Fredrik samt en Eleonore Fränckel f. 1834 i Göteborg, privatlärarinna i Hedvig eleonora församling.
 
Sista varianten får bli en hustru i Ladugårdslands församling, Stockholm: Jeanette Estella Fränkel f. 1857 i Mariefred.
 
-Huruvida dessa andra namnvarianter kanske skall ha en helt egen rubrik får väl ge sig med tiden; tycker ändå det verkar finnas en del gemensamma nämnare..
Mvh/Peter

2003-06-14, 16:58
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Ytterligare en Frankel med Värmlandsanknytning uppenbarar sig år 1900 i Sunne:
Anton Frankel, född 1864 i Östra Ämtervik, ogift hemmansägare i By, Sunne 1900.

2003-06-14, 17:38
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Såg nu att jag ju glömt 'slå på hela landet' när jag sökte på Fränkel/Fränckel - så det finns ju ett antal till i framförallt Oskarhamn (mosaiska) samt i Göteborg. Även på dessa framförallt Tyskland/Polen-ursprung..

2003-06-14, 18:18
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack för genomgången!  Jag har missat att kolla flera stavningsvarianter.
 
Östra Ämtervik kan vi glömma i det här sammanhanget. Det visar sig att dessa Frankel (kollade Anton och Fridolf) är barn till kyrkvärden och bonden Nils Jonsson och Anna Jonsdotter i Bösvik.
 
Laura Math. Frankel tror jag är en syster till fotograferna. Hon och Gustav Ludvig Leveaux får 1894 19/6 en dotter Hanna Anna Thea Lily i kv. Rundelen 17, Malmö Caroli.
 
Det skulle kunna vara den judiska släkten. Synd att inte Halmstad, Kumla och Örebro finns i Genline ännu.
 
Fra(e)n(c)kel finns också i Danmark enligt Familysearch. Är inte Sophus ett danskt namn förresten...

2003-06-15, 18:42
Svar #6

Eva Leksell

Sophus Frankel var mycket riktigt från Danmark, född där 1825 20/3, död 1878 i Malmö. Kringresande fotograf som hade fotoatelj? i Karlstad 1858 och Halmstad 1861. Mantalsskriven i Göteborg 1864. 1866-71 bodde familjen i Kumla och 1873-76 i Örebro och därefter begav de sig till Malmö. Vid hans död var Lilly Frankel ägare av atelj?n. Gift med Lina Frankel född 1839 21/7. Barn: Anna Sophia Fredrika född 1861 14/7 i Halmstad och Sophus Georg Carolius född 1863 2/3. Dottern blev sedermera en mycket känd fotograf i Malmö. (Källa: LarsOlof Lööf: Göteborgs fotografer. Atelj?er och yrkesmän 1840-1910.)
 
I Bj?rn Ochsners Fotografer i og fra Danmark til og med 1920 finns Sophus Frankel (Johannes Sophiatus Paridon Frankel) också med. Där står bland annat att han var barberare i Sk?lsk?r, från 1854 tillika daguerrotypist, från 1855 kringresande som sådan. År 1860 fanns Frankels Atelier paa Volden ved St. Pederstre?des M?lle i Köpenhamn. Och sedan hade han atelj? i Helsingör till och med maj 1861. Det står att hans hustru Lilly Frankel av och till passade atelj?n i Örebro och signerade L. Frankel.
 
Lööf har säkert mer pålitliga uppgifter om familjen Frankel i Sverige, och i så fall är hustruns namn Lina och inte Lilly.

2003-06-15, 23:05
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Strålande Eva, hjärtligt tack för dessa uppgifter! Det var en överraskning för mig att det fanns så mycket tryckt om fotografer.
 
Hustruns namn är nog Lina, eftersom hon heter Carolina i folkräkningen 1890. Lilly heter dottern som föddes 1873 i Örebro.
 
Jag antar att det var vanligt att fotograferna reste så här mycket, eller är detta ett extremfall? En intressant antavla blir det. Som sagt finns det en hel del Fra(e)n(c)kel i Danmark, dels många födda i mosaiska församlingar, men också några i Köpenhamns garnisonsförsamling. Märkligt nog inte ett spår av namnet Sophus dock i Familysearch! Vare sig hans egen födelse eller i något annat belägg. Ingen vigsel, inga fler barn. En trolig släkting är i alla fall Rosette Benjamine Fraenkel gift 27 juli 1866 i Skaelskor, Soro, Denmark med J?rgen Andreas Frederik Madsen, alltså samma ort där Sophus var barberare enligt Ochsner.
 
Verkar det finnas många judar som jobbar som fotografer, att döma av böckerna, Eva?

2003-06-16, 13:20
Svar #8

Eva Leksell

Vid en hastig genomgång av personregistret till Lööfs bok ser jag inga fler namn som ser judiska ut.

2003-06-16, 21:04
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Den judiska släkten är mycket omfångsrik. Jag hittade följande sida på nätet http://www.fraenkel.dk/dk/fraenkel.htm som bl a innehåller svenska grenar. Ballongfararen Knut Fraenkel som försökte nå Nordpolen med Andr?e tillhör den. Ingen Sofus i den släkten dock.
 
Sofus Frankel med familj, lutheraner,  finns i Slagelse i Folket?lling 1860 (stavat Frinkel!). Både han och hustru Lene Ejtner sägs vara 35 år och födda i Köpenhamn. Lenes mor Kirstine Fik 59 år är född i Rönne, Bornholm. Johannes Sophus Paradom Fraenkel och Caroline Eitner gifter sig redan 1847 23/7 i Sk?lsk?r [IGI], men har inga barn i FT 1860. LarsOlof Lööfs födelsedata (1839 21/7) på henne måste alltså vara fel. Året 1823 i folkräkningen 1890 stämmer bättre.
 
I FT 1845 finns en guldsmedesvend i Köpenhamn 20 år vid namn Sofus Julius Frankel. Det är det äldsta troliga belägget på Sofus hittills. Han verkar ha sadlat om yrkesmässigt några gånger.

2003-06-21, 08:19
Svar #10

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Garnisons Sogn, København
Ida Andrea Margrethe Frankel, 19 år, gifter sig 21.nov. 1876 med fotograf Herman Oskar Staffel, 23 år.
Harry Ludvig Hermansen Fraenkel, 33 år, gifter sig 28. jan. 1877 med Christine Christiane Jørgensen, 27 år.
 
Ifølge en regnskabsfortegnelse over vielser i København er der ret så mange af navnet Frankel (forskellige varianter) som gifter sig i 1800-tallet. Der var også en fotograf af navnet Fangel.
Men der var ingen Sofus Frankel!
Jeg så efter hans fødsel 20/3-1825 i syv større sogne i det indre København, uden resultat.
Men han kan sagtens være andre steder.

2003-06-23, 17:47
Svar #11

Eva Leksell

Apropå fotografen Herman Oskar Staffel, som Gudrun nämner här ovan: I Porträttfynd finns bilder tagna av firman Herman Stafhell & Co i Örebro och de ser ut att kunna vara tagna på 1870-talet.  
 
Herman Osc. Stafhell hittar man som fotografelev i mantalsregister för Stockholm (Maria Södra) 1872 - men inte 1871 eller 1873.
www.ssa.stockholm.se/forskarsalen/
 
Han är nog identisk med Oskar Herman Stafhell född 1853 16/2 i Huddinge, Stockholms län (Familysearch Vital Records Index). Åldern stämmer i alla fall med uppgiften från Köpenhamn.
 
Så det vore ju underligt om inte Ida Andrea Margrethe Frankel var nära släkt med Sophus Frankel, om inte dotter så kanske brorsdotter eller något i den stilen.

2003-06-24, 17:38
Svar #12

Eva Leksell

Ida Andrea Margrethe Frankel, var född 1857 26/7 Garnisons sogn, Köpenhamn, dotter till Johan Casper Gottlieb Frankel och Christiane Amalie Elisabeth Winther, enligt Familysearch IGI. I samma databas finns föräldrarnas vigsel i Garnisons sogn i Köpenhamn 1853 18/6. Och vigseln 1876 21/11 mellan Ida Andrea Frankel och Herman Oscar Staffel - fast det står Helligaands kirke (det kan ju vara fel), Köpenhamn.

2004-03-22, 21:11
Svar #13

Lena Kronberg

Jag läser om en målning som min morfars far, Julius Kronberg arbetade med 1880-1888. I familjealbumet står, vid sidan av ett foto på tavlan att:: ”En fru Aaron, (som fortfarande lever år 1960) stod modell till drottningen. Nej  Ellen Lundberg-Nyblom skriver: Harriet Fränckel, dotter till dir. Edward Fränckel, Petersberg stod modell till tavlan. Hon dog vid unga år.”  
  Enligt en tredje uppgift har jag hört att en Grete Philipsson stod modell.
Eftersom det tog så lång tid att få tavlan färdig kan alla tre ha varit modeller, under åren som gått och Julius ändrat i den. Men Harriet Fränckel står för det slutgiltiga resultatet, för det skriver morfars mamma om i sin dagbok.
Jag undrar vilka dessa tre kvinnor var:
Harriet Fränckel (dotter till dir. Edward Fränckel, Petersberg)
Fru Aaron, (som fortfarande lever år 1960)
Grete Philipsson
Finns det några släktingar till dem i livet, och finns det fotografier, brev dagboksanteckningar från tiden?
Med vänlig hälsning Lena Kronberg

2004-03-22, 22:55
Svar #14

Jonas Kuschner

Hariet Fränckel, f. 11 mar 1870 i Mosaiska, Stockholm, d. 14 Jul 1904 på Ulfhäll vid Strängnäs. Hon var dotter till generalkonsul Eduard Fränckel (om honom se C.-R. Cram?r i Svenskt biografiskt lexikon, bd 16, s. 600-602) och Betty Davidson, en dotter till Hasselbackskungen Wilhelm Davidson.
Hariet gifte sig 14 Jan 1891 i Mosaiska, Stockholm m. advokat Sten Isaac Walter Philipson, f. 24 May 1861 i Mosaiska, Norrköping, d. 1934. Han hörde till en känd judisk Norrköpingssläkt som varit publicerad i olika årgångar av Svenska släktkalendern och behandlats i en släktartikel i Svenskt biografiskt lexikon.
 
Deras son:
 
Carl Otto Philipson, f. 1899 28/1 i Mosaiska, Sthlm, d. 1976 2/9 i Kungsholm, Sthlm. Fil. dr. Enligt Svenska släktkalendern 1967 var han gift 2 ggr och hade sönerna Walter Gunnar Valfrid Philipson, f. 1926 9/10, jur. kand, byrådirektör, och Carl Lennart Philipson, f. 1929 16/7, med dr, docent i Uppsala.
 
En son till Gunnar är författaren Joakim Philipson, född 1958, som kan vara identisk med den enda person med detta namn som går att finna med hjälp av  http://privatpersoner.eniro.se/. Men det finns fler avkomlingar, se Svenska släktkalendern 1967 (som finns på de flesta större bibliotek).
 
Grete Philipson borde man tycka skulle höra till samma släkt, men jag kan inte återfinna någon med det namnet i släktkalenderartiklarna.

2004-07-01, 22:29
Svar #15

Ingvar Blychert

Hur länge var Ida Andrea Margrethe Frankel på Sumatra ?
 
Hej !  
 
Jag har flera släktfotografier av fotografen Herman Stafhell på personer från Töreboda-trakten. Jag är därför mycket intresserad av alla möjliga personupplysningar om honom, för att kunna datera och slutligen identifiera dessa porträtten.  
 
Det äldsta porträttet (kanske från sent 1870-tal eller tidigt 1880-tal) har texten H. Stafhell & Co Örebro på framsidan och Herman Stafhell & Co ÖREBRO (f.d.Engelholms) på baksidan.
 
En mycket intressant upplysning står att läsa på en internettsida från Cambridge University om RCS Photograph Project. RCS står för Royal Commonwealth Society. På sidan om fotografen G R Lambert & Co (från Dresden, med verksamhet i Singapore) står det att läsa att H.Stafhell drev firmans filial i Deli, Sumatra i mitten på 1880-talet. Sumatra var då en nederländsk koloni, men idag tillhör ön Indonesien. Se: http://www.lib.cam.ac.uk/rcs_photographers/entry.php?id=172
Kanske var därmed också en släkting Frankel bosatt där. Herman Stafhells hade gift sig 1876 med Ida Andrea Margrethe Frankel, född 1857 26/7 Garnisons sogn, Köpenhamn, dotter till Johan Casper Gottlieb Frankel och Christiane Amalie Elisabeth Winther enligt en tidigare uppgift av Eva Leksell på denna sida.
 
Ett av släktporträtten från Töreboda har jag kunnat tidsbestämma till slutet av år 1889 eller början av år 1890. Porträttet har texten Herman Stafhell & Co utan baksidetext, adress eller annan information. Men detta kan tyda på att Herman Stafhell var verksam i Töreboda runt 1890.
 
En senare logovariant är Herman Stafhell & Co Töreboda och baksidetexten Fotografisk atelier Herman Stafhell & Co Töreboda. Ett av dessa kort föreställer journalisten och folkbildaren Anders Sundler, 1822-98. Sundler var bosatt i Töreboda från 1862 till sin död 1898. Porträttet visar en etablerad äldre herre med käpp, säkert närmare 70 än 60 år. Detta porträttet borde därför vara taget runt 1890 eller senare.    
 
En tredje logo-variant var: H. Stafhell & Co Töreboda och baksidetexten H. Stafhell & Co Töreboda. Denna varianten (utan fullt förnamn) har jag inte kunnat tidsbestämma. Flera porträtt bär logon H.Stafhell & Co, Töreboda på både fram- och baksida med ett märke som tyder på att han hade blivit Kungl. Hovleverantör. Jag tror att dessa porträtt kanske är en senare logo-variant på 1890-talet. Tyvärr saknas Herman Stafhell i Lennart Snabbs utmärkta förteckning över svenska porträttfotografer 1899-1911. Detta kan tyda på att han inte längre var verksam i Sverige då. Han finns inte heller med i de svenska folkräkningarna 1890 eller 1900.  
 
Har någon annan läsare andra eller flera upplysningar om Herman Stafhells liv som porträttfotograf  tillsammans med sin maka Ida Andrea Margrethe Frankel ?

2004-07-29, 19:26
Svar #16

Eva Leksell

Fotografen Herman Oscar Stafhell, gift med Ida Andrea Margrethe Frankel, var inte identisk med fotografen Herman Stafhell i Örebro, Jönköping och Töreboda, har jag nu kommit underfund med. De var säkert släkt på något vis, men inte far och son om Familysearchuppgiften stämmer.
 
Den Herman Stafhell som finns i Porträttfynd var fotograf i Örebro 1867-74 och vistades sedan fram till 1890 i Jönköping (Curt Göthlin: Fotografien i Örebro under 1800-talet. Artikel i Från Bergslag och bondebygd, Örebro läns hembygdsförbunds årsbok 1968). Det ser ut som om bilderna från Töreboda är av senare datum.
 
Fotografen Herman Oscar Stafhell finns med i Bj?rn Ochsners Fotografer i og fra Danmark til og med 1920 som Herm. O. Stafhell. Kom 1881 från Sverige till Köpenhamn. Hade sedan atelj? på 1880-talet på olika adresser i Köpenhamn. Vid folket?llingen 1890 anges att Manden er Fotograf og arbeider i Udlandet. Vid folket?llingen 1901 sägs han vara i Indien.

2004-07-31, 10:45
Svar #17

Ingvar Blychert

Intressant information om två fotografer Herman Stafhell. Finns det något upplysning när Herman Stafhell med atelj?er i Örebro, Jönköping och Töreboda är född ?
 
Jönköpings-porträtten är nog också äldre än de från Töreboda, som har en namnlogo i mer konstnärlig jugendform. Denne Herman Stafhell finns inte med i Sveriges Befolkning 1890. Kan han ha arbetat några år på Sumatra runt 1885 i mellantiden och etablerat en atelj? i Sverige strax efter folkräkningen 1890 ?

2005-08-07, 22:28
Svar #18

Margareta Sethman

Laura Mathilda Frankel är syster till Anna och Lilly Frankel. Laura gift Levaux är mor till min farmor Anna-Tea Levaux(gift Sethman). Jag har även brev bevarade fr?n Oscar Laurin till b?de min far och farfar. I ett annat brev fr?n Axel Laurin till min farfar berättar Axel om Georg Frankels död den 15/10 1937 p? Värnhems sjukhus. Brevet är daterat Malmö.  
Vet tyvärr inget mer om Georg Frankel, kan kanske vara en bror till Laura?

2005-11-01, 14:28
Svar #19

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2020-06-12, 16:18
    • Visa profil
Hos familjen Oskar Ferdinand Laurin och hustrun  Sigrid Ewa Lili Frankel f 1873 i Örebro och bosatta i Lund år 1900 tjänade min farmor som piga.  
Jag har ett fotografi som är daterat julen 1900 och tillägnat min farmor. På detta foto finns sju barn, föräldrar och troligen tre pigor, vet någon
var i Lund familjen bodde mer än i Klements rote i stadsförsamlingen ?
Tacksam för all hjälp
Birgitta

2006-01-09, 09:49
Svar #20

Per Gunnarsson

Jag har en kopia på ett utdrag från protokoll hållet inför Konungens Befallningshafvande å Örebro Slott den 28 augusti 1874 Här står Sedan Kongl. Majt, genom nådig resolution den 20 sistlidne Mars i nåder upptagit Johannes Sophiatus Paridom Frankel från Kjöbenhavn till svensk medborgare med villkor att han inom ett år derefter, försedd med bevis att han upphört att vara Dansk undersåte, inställde sig hos Konungens Befallningshafvande härstädes för att tro- och huldhetsed aflägga, så fick nu bemälde Frankel efter företeende av behörigt intyg att han upphört att vara Dansk undersåte, aflägga föreskrifven tro- och huldhets-ed; derom bevis, genom utdrag af protokollet, skulle meddelas. Tid och ort som ofvan. In fidem. XXX
Johannes Sophiatus Paridom (Paridon?)Frankel var min mammas farmors far.
MVH Per Gunnarsson

2006-04-18, 19:47
Svar #21

Safia Aoude

Gösta Franckel blev forfatter og rejste i 1929 rundt i Nordafrika med sit kamera. Jeg ejer hans bok En bilresa till Tunis, Alger og Tripoli.

2006-11-20, 22:31
Svar #22

Jacob Laurin

hej på er alla, Johannes sophiatus var min farfars mors far. Min farfar hette knut laurin o var en av fem söner till oskar ferdinand laurin född i halland 1865. Lilly var barn i andra kullen, hon hade fyra äldre syskon som var födda utom äktenskapet ( med pigan) Sophus gifte sig sedan med pigan ( också kallad ana & lili)o fick fyra barn till. Förra frun Caroline Eitner blev då mamsell o stannde kvar i familjen. Jag har en del bilder på lilly o hennes mor o far samt bestefar på vår släkts hemsida. om ni är intresserade så hör av er till jacob@laurin.nu  
Lillys avkommor är idag cirka 120 stycken laurinare in skåne o stockholm  
 
Jag har även lite storys om lily o hennes familj, där även familjen Levaux dyker upp  
 
Jacob (0704 10 85 24 )

2012-08-26, 22:43
Svar #23

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Fotograf Johannes Sophiatus Paridom Frankell (född 1825 20/3 i Köpenhamn) med hustru Anna Oliva Mathea Jensen (född 1837 23/6 i Köpenhamn) samt dottern Laura Christiane Mathilda (född 1869 28/4 i Örebro) bodde i Elmhults by (nuvarande Älmhults tätort) 1868-1869. Maken anges ha inkommit till Elmhult 1868 18/12 ifrån Hjo och hustrun ifrån Alingsås 1868 18/12. Familjen anges utflyttade 1869 5/6 till Örebro län och Bjurkärr. De var under sin tid i byn boende i huset no 5 i Elmhult som ägdes först av timmermannen A.G. Malmqvist i Lund och sedan av Eric Bengtsson i Sälhult. På samma gård bodde även handlaren Sven Carl Rosengren (född 1829 5/10 i Ullasjö) ohh Charlotta Malmqvist (f 1836 12/5 i Lund).
Källa: Stenbrohult AI:17 (1867-1872) Bild 151 / sid 140 (AID: v19324.b151.s140, NAD: SE/VALA/00346)
 
För mig är detta ett gott fynd då Frankel är den förste belagde fotografen i Älmhult. Något som ej varit känt tidigare och en intressant pusselbit till ortens historia.
 
Fråga:
Finns det några porträtt på Frankell och hans familj? Finns det möjligen några bevarade fotografier som kann kopplas till hans korta tid i Elmhult (då Stenbrohult socken) ?

2012-08-27, 11:57
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
På Västergötlands museums bildarkiv finns två foton tagna av Sophus Frankel
 
http://212.214.31.130:8080/
 
Biografi tidigare liv: http://www.aabne-samlinger.dk/naestved/registrant/fotografer/fotograf.asp?fotograf=Frankel,%20Sophus%20(1829-%20%20%20%20)&mode=f
 
(Meddelandet ändrat av izla 2012-08-27 12:09)

2012-12-23, 01:50
Svar #25

Utloggad Magnus Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-09-27, 14:22
    • Visa profil
Jag söker biografiska uppgifter om Knut Hjalmar Ferdinand Frænkel, deltagare i Andrées polarexpedition 1897. Han föddes i Karlstad stadsförsamling 14/2 1870 och avled på Vitön, okänt datum 1897. Knut Fraenkel var ogift och hade inga barn.
Varje uppgift/foto etc. är av värde inför ev. publicering av biografi.
Fader: Anders Fredrik Thim Frænkel, född i Raus (M) 12/12 1835 - död i Stockholm (Hedvig Eleonora, AB) 13/1 1903. ATF:s fader, som var kvarnägare, föddes i Köpenhamn 12/2 1809 och kom till Raus 1831.
Moder: Laura Fredrika Löfgren, född i Frykerud ((S) 21/6 1845 - död i Stockholm 1921 (sama fs som maken). Hennes föräldrar bodde i Kvarntorp, Frykerud. Fadern, Eskil Löfgren var född 15/10 1797 i Grums och modern Adolfina (f. Stenbeck) var född i Frykerud 24/11 1806.
Kunt Frænkels syskon var Karl Fredrik Rickard (2179 1868 Karlstad landsfs -17/6 1883 i Östersund); Anna (Annie) Gunhild (12/7 1871 Karlstad stadsfs. - 26/5 1948 Botkyrka); Alf Johan Oskar (10/2 1872 Mjölby fs - 234/6 1883 Nyhem fs); Hans Christian (2/4 1875 Lommaryd fs. - 31/10 1919 Jakob fs, Stockholm); Hulda Albertina Maria (9/8 1878 Åre - 15/3 1959 Hedvig Eleonora) samt Adolfina Fredrika (2/1 1881 - 16/1 1884). Tre barn dog således i ung ålder, brodern Hans fick en dotter (Barbro - född i Spanien 1906 - död 2006), systrarna Annie och Hulda var ogifta och hade (mig veterligt) inga barn.
 
(Meddelandet ändrat av Magnus_carlsson 2012-12-23 12:32)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna