ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Freding  (läst 945 gånger)

2007-09-06, 23:30
läst 945 gånger

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Jag söker Carl August (Wilhelm) Freding, född 1850-03-21 i Sigtuna, död 1923 i Bod?.
 
1860-65 bor han tillsammans med modern (Uppsala AIab:1 sid 290: Jungfrun nr 19). Flyttar 2/11 1865 till Dahlby, att nr 17. Så säger även flyttlängden: Uppsala B:10 1865: Carl August, trumslagare flyttar 2/11 från K (?) till Dahlby.
 
1872 gifter han sig i Bod?, Norge med Brigitte Eliasdotter, får barn och barnbarn och blir kvar där.
 
Familjetraditionen säger att Carl August var ombord på en båt som förliste utanför Bod? och att Carl August simmade i land och hade planer på att landvägen ta sig hem till Sverige, gåendes över fjällen. Dock mötte han Brigitte Eliasdotter och tycke uppstod och Carl August blev kvar i Bod?.
 
Jag har kartlagt Carl August bakgrund men det fattas sju år av hans liv (1865-1872). Jag hittar inte honom inflyttad i Dahlby (C) aktuella år, ej heller i Dahlby (S) eller Dalby (M). Jag har också sökt i Röra församling, Dalby gård (AI:4) men inte hittat där heller.
 
Jag har även letat i diverse sjömanshus men inte hittat honom.
 
Finns det någon som vet var han finns de sju åren eller har tips att komma med som hjälper mig i mitt fortsatta letande.
 
Isa Kilsbo

2007-12-18, 00:35
Svar #1

Runar Karlsen

Hei  
 
jeg fikk oppgitt navnet hans som Karl Gustaf av min mor i sommer. Dette er noe forvirrende ettersom han har en sønn som heter akkurat det, men fødselsdata er de samme.  
Jeg fant derimot en liste over alle svensker som har jobbet i Sulitjelma http://home.no.net/saulo/Historie/alle.htm hvori oppnevnt er Gustav Freding. Noen andre data er der ikke, men ettersom dette er svensker kan det ikke være sønnen hans da han neppe ble regnet som svensk.
Jeg har derimot ikke kommet noe videre med slekten hans bakover, bortsett fra at mor skulle være en Tornquist og faren en Wahlgren. Vet du noe om dette?

2008-01-07, 16:21
Svar #2

Karl-Gustav Freding

Hei.
 
Min far som var sønnesønn til Carl August fortalte at Carl kom til Beiarn fra Rana i Nordland. Jeg har søkt i diverse kirkebøker under innflyttet og utflyttet men har ikke funnet han ennå. Første gang jeg har funnet han er 1872 når han gifter seg med Bergitha Kristina Eliasdatter. Dette står i klokkerboken for Beiarn år 1872 til 1887 side 184 nr. 3
Jeg har letet i kirkebøker fra Bodø, Skjerstad, Saltdal, Beiarn, Folda og Gildeskål. Jeg har ikke funnet han som innflyttet i noen av disse kirkebøkene.
Jeg holder på å lete i området Rana.
Han har oppgitt sin fars navn til Nikolaus Freding handlende i Upsala. Kan dette være rett?
 
Karl-Gustav Freding

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna