ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Freitag  (läst 1830 gånger)

2000-01-17, 20:10
läst 1830 gånger

gabriel donner

Släkten Freitag, Freytag von Loringhoven uppges vara en stor släkt i Baltikum. Medlemmar inflyttade även till Sverige. I släkten var förnamnen Franz och Didrik relativt vanliga både i den adliga delen liksom i de grenar som nedsjönk i borgerligt stånd.
I Nyskans, grundat av Jacob De la Gardie, finner vi en viss Franz Didrik Freitag, troligen död ca 1720, som var gift med Elisabeth Röling. Dottern, Sofia Freitag var gift med Jacob Falander, anfader till ätterna Tigerstedt och Wasastjerna. Finns det mera uppgifter om släkten Freitag?

2000-01-17, 22:32
Svar #1

Yvonne Korn

En gren av släken Freitag introducerades på svenska Riddarhuset och det står en del om den grenen i Elgenstiernas ättartavlor, dock inget om om döttrarna i släkten. Jag har t ex noterat Johanna Lowisa Freitag (död i Möklinta (U) 1791 19/2, där hon uppgavs vara född i Livland 1729 13/3) som trolig dotter till Johan Fredrik Freytag von Loringhoven i hans äktenskap med Anna Elisabeth von Berends. Släkten Freytag von Loringhoven har jag för mig fortlever i Tyskland. Kanske fler kan bidra med mer uppgifter?

2010-01-28, 21:57
Svar #2

Ulla Rygin

Min mm fm mm mm Beata Freitag gifte sig med trädgårdsmästaren Anders Ram i Svärta 1749. De flyttar till Allhelgon och sedan till Lerbo, där min ana föds. Finns det någon som vet var och när hon kan vara född?
 
Vänliga hälsningar
 
Ulla Rygin

2010-01-30, 19:54
Svar #3

Utloggad Tommy Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2017-08-19, 10:42
    • Visa profil
Hej Ulla
 
Beata Freitag föddes troligen ca 1722.  
Död 4/1 1796 av hetsig feber på Stora Sundstugan i Lerbo socken.  
Hon gifte sig 1749 på Vreta i Svärta där hennes kusin Carolus Jerlin då bodde som komminister i Svärta socken.  
 
Beatas far hette Nils Freitag och var konstapel. Konstapel i detta fall är säkerligen identiskt med militär. Jag har inte lyckats att spåra honom i amiralitetsrullorna även om jag inte har gett upp. Möjligen kan artilleriet vara möjligt också.
Han måste vara identisk med den Constapel Niclas Freitag som dog 1/6 1755 av slag på Sätra i Husby-Oppunda socken, 71 år och 3 månader gammal.  
Modern var troligen Anna Taxingius och var kyrkoherdedotter i Blacksta socken. Eftersom jag inte vet var Beata föddes och inte heller när Nils gifte sig med Anna så finns det viss risk att Beata kan höra till ett tidigare äktenskap.  
Familjen bor 1729 på Trinkesta i Blacksta och 1738 på Fyrby i Blacksta.  
Två andra barn är Maria Lisa, född 1718, och Olof, född ca 1728.  
Det går säkert att hitta mer uppgifter om familjen.  
 
Strängnäs stifts herdaminnen ger mycket information om släktleden bakåt i tiden på Taxingius.  
 
M v h Tommy

2010-01-30, 22:42
Svar #4

Ulla Rygin

Tack så mycket Tommy!
 
Det var mer än jag hade hoppats på. Nu har jag fått mer att arbeta med under dessa kalla vinterdagar.
 
Vänliga hälsningar
 
Ulla

2024-02-15, 13:13
Svar #5

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:49
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Vid Karlskronas rådhusrätt 21 mars 1698 uppbjöds för 1:a ggn en gård, tomten nr 4, som framlidne överlöjtnanten vid fortifikationen sal. Niclas Freitags änka Maria Elisabeth von Vligen sålt till överlöjtnanten Peter Rosenwald, köpebrev dat. 19 mars 1698.

Källa:Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Blekinge län (K) EVIIBAA:953 (1698) Bild 370

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna