ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gardell, Knut, f. ca 1870-80, indelt soldat i Roslagen (Närtuna socken?)  (läst 501 gånger)

1999-08-22, 18:52
läst 501 gånger

Bjarne Gardell

Jag och min mor har tagit min mormors flicknamn Gardell. Detta kan vi spåra till mormors far, Knut Gardell som var indelt soldat någonstans i Roslagen, möjligen Närtuna socken, Uppsala rotel.
Möjligen placerades han ut som barn hos någon bonde. Det vore roligt att spåra den här släkten Gardell längre bakåt.

2001-12-27, 22:45
Svar #1

Christina Wahlsten född Gardell

Hej Bjarne!
jag undrar om du har fått svar sedan 1999 ang Knut Gardell? Han var nämligen min farfar!
Han var född i Stockholm, Adolf Fredriks församling den 28/5 1877. Han hade en tvillingbror som förmodligen dog som liten. Brodern hette Niklas. Knut hade flera syskon:Anna Lenhult f 6/5 1868, Gustav Norén f? och Elvira f efter 1877. Dessa tre emigrerade till Amerika. Det enda jag vet om dessa är att Anna hade en son som var med i 1:a världskriget.
Jag vet inget om min farfars barndom, men han gifte sig två gånger, den 2:a ggn med min farmor, Karolina Lina Hammar. De fick tre barn:Eva,Svea och Sixten. Sixten var min far, han dog tyvärr för två år sedan. Alla Sixtens syskon är nu döda: Sigurd, Gunnar, Evert. Eva och Svea är också döda. Farfar Knut var mycket riktigt indelt soldat i Roslagen och bodde i ett soldattorp i Kårsta, Närtuna socken. Han flyttade emellertid till Svartsjölandet (närmare bestämt till Kungsberga, Färentuna)under början av 30-talet.
Jag kommer inte ihåg min farfar, han dog när jag var mycket liten (i början på 50-talet), men har hört att han var väldigt sträng. Jag har forskat lite bakåt, men bara kommit fram till Knuts föräldrar: Niklas Gardell f 29/8 1839 i Stola församling och hans hustru Inga Kajsa Johansdotter f 4/8 1843 i Skeppshult. Förmodligen flyttade de till Stockholm rätt så tidigt, för de inflyttade i Ad. Fred, församling 15/8 1872 från Rörstrandsgatan 8 i Johannes församling.  
Ja detta är allt jag vet. Jag förmodar att det är samma Knut Gardell vi talar om, det kan väl inte finnas så många fler indelta soldater (framförallt inte med samma namn) i Närtuna?
 
Jag är förstås också lite nyfiken på vem du Bjarne är, har aldrig hört ditt namn. Undrar också förstås vem din mor och mormor är!
 
Många hälsningar från
Christina Wahlsten, född Gardell
Hagen Falerum
597 97 Åtvidaberg
Tel:0120-20033 eller 0120-20156.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna