ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frischenholtz / Friskenholtz  (läst 967 gånger)

2013-02-05, 00:45
läst 967 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Har någon stött på namnet Frischenholtz under 1600- och 1700-talet?  
 
En Gouvernamentz Gevallier (i regel kallad landsgevaldiger, eller bara gevaldiger) Abraham Frischenholtz dyker upp i byn Djurslöv, Tottarp sn. i Skåne 1693. Han är gift med en Kirstena Svensdotter (född ca. 1661 i Småland enl. db., begravd 1694 18/7 i Tottarp), vars mor heter Bärtilla [?] Persdotter (född ca 1623, begravd utan datum i Tottarp kort tid före dottern 1694, 71½ åhr. Uppenbarligen dör Kirstena i barnsäng, eftersom paret får en son Jacob i Tottarp 1694 (döpt 15/7 samma år).
 
Året därpå gifter Abraham om sig, för i Tottarps vigselbok 1695 kan man läsa att Dominica 16 Trinitatis blef Gouvernamentz Gevallier Abraham Frischenholtz boendes uti Diurslöf ok Barbara Mathißd. (en feltskiär Enckia fr. Malmöe) Wijgde til thet h. Echteståndhet. De får dock inga barn i Tottarp, men 1699 22/2 nämns landsgevaldigern Abraham Frischenholtz i Önsvala (Mölleberga socken, där kyrkoböckerna börjar först 1720) angående en skuldfordran till en prästänka, där även Abrahams första hustru Kirstin Svensdotter omnämns. Därefter tappar jag spåret.
 
År 1729 dyker en Christina Frischenholtz upp i Husie, gift med klockaren i Husie och Västra Skrävlinge pastorat, Petter Kiellström (ca 1703-1746). Sedan han avlidit omnämns i domkapitlets protokoll 1747 äldste sonen Andreas Kiellström (född ca 1729), eftersom bemälte klockares änka som sitter i stor fattigdom med tre barn måtte under nådårstiden få betjäna sig av sin son, som frekventerat Malmö trivialskola, till klockaresysslans förestående. Av de tre barnens födelsenotiser hittar jag bara dottern Marias (född 1731 21/7 i Husie), utan ledtrådar till någon Frischenholtz.
 
Gissningsvis skulle ju klockarehustrun Christina kunna vara dotter till landsgevaldigern, och att hon döpts efter dennes första hustru Kirstena. Att ingen Frischenholtz är fadder åt hennes barn kan ju antyda att det inte fanns några levande släktingar, men varför döps då inte barnen till Abraham och Barbara?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-05-02, 10:47
Svar #1

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej!

Kan komma med några pusselbitar till.

Det finns en lysning i Husie 1739-12-02 (s.8) mellan trädgårdsmästaren Hans Christensson på Torup och "klockare Kielströms syster Anna Brorsdotter". Jag har dock inte följt upp detta spår vidare.

En annan sak värd att beakta, som jag dock inte vet hur pass det spelar någon roll, är att klockarna i Husie pastorat brukade på Kvarnby N:r 7. När man läser i mantalslängderna står det ofta att denna gård "tillhör (Södra) Sallerups socken".

Om detta rent kyrkligt haft någon betydelse vet jag inte, men teoretiskt sett skulle ju många aktiviteter på Kvarnby N:r 7 ha hamnat i Södra Sallerups (uppbrunna?) kyrkobok.

/Paul

2020-05-02, 22:52
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Paul!
 
Stort tack för tipset om Södra Sallerup, och uppgifterna om klockarens syster! Sedan tidigare visste jag bara att klockaren Petter Kjellström var född omkring 1703 i Fjelie som son till en skräddare (”natus 18 annos in Fiellie patre sartore”, enligt Lunds univ. matrikel 1667–1749), och nu när jag fick ett sannolikt patronymikon gjorde jag ett nytt försök i Fjelie – och hittade faktiskt en Bror!  :)
 
Lustigt nog fanns det två Bror i Fjelie vid samma tid, Bror Svensson och Bror Månsson, som dessutom är faddrar åt varandras barn nästan varje gång. Det lutar dock åt att Bror Månsson är den rätte, för när ”Bror skräddares” tvillingar döps i Fjelie i oktober 1704 är Bror Svensson fadder medan ”Broder skräddares hustru” är fadder åt Bror Svenssons barn i februari 1715 - men omvänt omnämns aldrig Bror Månsson och ”Bror skräddare” vid samma tillfällen.
 
Bror Månsson gifter sig 1697 7/11 i Fjelie med Hanna Gresdotter, och får med henne barnen Måns (född 1699 23/3), Per (född 1700 21/12), Gres (född 1705 24/9), tvillingarna Kirstina (född 1704 1/10) och en son (född 1704 1/10, begravd samma dag som tvillingsystern döptes 9/10), Gres (född 1705 24/9) och Ola (född 1713 4/9). Per 1700 stämmer ju någorlunda in på klockaren Petter Kjellström, men någon Anna lyckas jag inte hitta – kanske beror det på att jag missat notisen, men Fjelies och Flädies kyrkoböcker tycks vara fulla av luckor i början av 1700-talet.
 
Det kan förresten tilläggas till ovanstående uppgifter om familjen Frischenholtz att landsgevaldiger Abraham Jacobsson(!) och hans hustru Barbara Matthisdotter får sonen Andreas, född 1702 14/8 i Lunds domkyrkoförsamling. Inom några år avlider fadern, för i ett brev från guvernören Magnus Stenbock till biskopen i Lund 1709 1/3 sägs det att framlidne landsgevaldigern Abraham Frischenholtz änka har erhållit resolution 1707 28/1 på att få ett rum å Lunds hospital vid första öppning (Domkapitlets i Lund arkiv, vol. FIIna:3).
 
I källorna framträder ytterligare en son, för hösten 1741 beklagar sig klockaren Petter Kjellström till landshövdingen Carl Georg Siöblad i Malmö över att ”dess släkting Israel Abrahamsson, som för några år tillbaka varit intagen å Lunds hospital, men sedan han därstädes en tid förblivit av stark huvudyra bortrymt, och nu återkommit, måtte i sitt förra rum i hospitalet satt bliva” (Domkapitlets i Lund arkiv, vol. FIIna:3), varom domkapitlet meddelar en tid senare angående rummet å hospitalet att ”så synes väl Israel Frischenholtz vara närmare berättigad” (Lunds domkapitels protokoll 1741 2/9 § 12, Domkapitlets i Lund arkiv, vol. AI:18).
 
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-05-02, 23:40
Svar #3

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej Markus!

Väldigt intressant om Bror Skräddare i Fjelie.

Kan fylla på med att dottern Maria Kjellström född 1731 i Kvarnby blir 1760 i Görslöv gift med sockenskräddaren i Särslöv Johannes Kromnow född 1733 i Skanör. Paret bor kvar i Särslöv till c:a 1766 och flyttar sedan till Skanör (senast 1769) möjligen med ett kortare stopp emellan.

/Paul

2020-05-19, 23:18
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Paul!
 
Ett stort tack för dessa uppgifter; jag har förgäves eftersökt Maria Kjellströms vidare öden, så det var trevligt att äntligen få veta var hon tog vägen!  :D
 
Nu återstår bara att lokalisera det tredje av klockaren Kjellströms barn som levde 1747. Jag misstänker att detta barn kan vara identisk med klockaren i Kyrkheddinge, Bernt Kjellström (född ca 1734, död 1798 7/2 i Kyrkheddinge), men några säkra indicier har jag tyvärr inte.



Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna