ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fundahn / Fondahn  (läst 6134 gånger)

2005-04-22, 22:22
läst 6134 gånger

Elisabeth Helldén

Hej!
 
Håller för närvarande på att forska kring en släkt Fondahn i Karlskrona, Blekinge, Sverige. Denna släkt finns huvudsakligen i Karlskrona, Blekinge, men har periodvis varit i Stockholm, huvudsakligen på Söder och i Klara. Nu har jag upptäckt att det finns en hel del av dessa Fondahn som kommer från Roskilde, men även en och annan från Köpenhamn. Är Fondahn möjligen ursprungligen en dansk släkt?
 
Med vänliga hälsningar
Elisabeth Helldén

2009-09-15, 19:22
Svar #1

Utloggad Ingrid Lindeberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-01-19, 08:30
    • Visa profil
Hej Elisabeth, Andreas Fondahn var snickare och flyttade till Karlskrona under första hälften av 1700-talet. Är du intresserad kan jag givetvis återkomma med mer exakta uppgifter. Han kom från Trelleborg där hans far Matthias Andersson Fundahn/Fondahn/Foundahn var snickaremästare. Matthias far, alltså Andreas Fondahns farfar, var också han snickarmästare i Trelleborg. Och Anders far var klockaren Sven Andersson Fundahn, han verkade i Gislöv från 1640-talet till början av 1690-talet. Både de Fondahn som bosatte sig i Karlskrona och de som blev kvar i Skåne skrev även då och då sitt namn von Dahn. Det är det namn som jag tror släkten ursprungligen har haft. Denna släkt är dock inte dansk. Den är antingen fransk eller tysk. I Tyskland ligger staden Dahn i Phalz-området där Mosel rinner. I närheten av denna stad finns tre borgare som beboddes av släkten von Dahn - där finns det fransk/tysk forskning. Kan även ge länkar till det. Men det troligaste är att Fundahn/Fondahn/von Dahn i Skåne/Blekinge kommer från den franska grenen - den som var bosatt i Alsace. Varför? Enligt fransk forskning är von Dahn en av de släkter som var hugenotter. Dessa hugenotter var förföljda under lång tid från slutet av 1500-talet till slutet av 1600-talet. Massor flydde. Cirka 2000 flydde till Danmark och ytterligare några fortsatte längre upp till dåvarande Sverige. Det är alltså inte helt otroligt att någon slog sig ner i Skåne. Hugenotterna var borgare, duktiga hantverkare och tjänstemän. Det jag har sett av mina släktingar är att alla kunde läsa och skriva, även långt tillbaka till 1600-talet och de var inte svensk adel - alltså måste det bero på något annat.
 
Har du kommit längre i dina efterforskningar efter 2005? Jag är mycket intresserad av om vi kunde vara några stycken som gjorde gemensam sak för att försöka se om det går att hitta när Fondahn/von Dahn/Fundahn kom till Sverige.
 
Mvh
 
Ingrid Lindeberg

2009-09-30, 21:00
Svar #2

Utloggad Ingrid Lindeberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-01-19, 08:30
    • Visa profil
Hej igen, upptäckte att jag gett min släkting, klockaren, fel efternamn. Rätt namn är Sven Mattsson Fundahn.
Hans son: Anders Svensson Fundahn, snickaremästare i Trelleborg.
Anders son: Matthias Andersson Fundahn, snickaremästare i Trelleborg
Matthias son bl.a: Martin Fundahn, snickaregesäll som efter att ha flyttat runt flyttade till Lund i slutet på 1700-talet.
Martins son bl.a: Ola Fundahn, handelsbokhållare född i Lund, därefter Vellinge, Skanör och Skegrie. Blev karabinjär 1807 och fick avsked 1812. Avled 1820 i Skegrie.
Ola Fundahns barn: Andreas Fundahn, skomakare i Skegrie senare Skanör
Jacob Fundahn - bytte senare namn till Johan (Jacob) Bering, korpral, avled i Örkelljunga
Jakobina Fundahn - född och död i Skegrie.
Martin Fundahn - skolemästare i Räng.

2009-09-30, 22:27
Svar #3

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Den här diskussionen har flyttats hit från Länder - Danmark.

2010-01-07, 00:00
Svar #4

Utloggad Margreth Sjöström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2010-01-07, 00:00
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Läste ditt inlägg om släkten Fundahn. Min släkting Helena (Elna) Fundahn född 1 aug. 1758 i Trelleborg.1785 flyttade Elna till Lund från Malmö. Hon gifte sig med hökaren sedermera klockaren Anders (Andreas) Lundqvist. När snickaregesällen Martin Fundahns dotter Elna född 1790-02-20 i Lund döptes var Elna och hennes man Anders faddrar till henne. Min fråga är, kan Helena (Elna) Fundahn var syster till Martin?
 
Mvh
 
Margreth Sjöström

2010-02-25, 12:54
Svar #5

Utloggad Alexander Boman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-03-14, 01:16
    • Visa profil
Hej Ingrid,
 
Jag har släktingar från Skåne som hette Fundahn. De härstammar från kyrkoherden Rasmus Larsson Fundahn (1620-1689) i Slöinge, Halland, som enligt Göteborgs stifts herdaminne var född i Varberg. Hans son kyrkoherden i Reslöv & Östra Karaby Sven Fundan (1684-1763) var far till kyrkoinspektor Isak Fundahn (1725-1796) som levde i Billinge och Ängelholm och i sin tur hade dottern Annika Katarina Fundahn (1761-1835) g.m. häradsskrivaren och hovkamreraren Petter Gotthard Ewerlöf.
 
Tror du att det kan finnas någon koppling mellan ovanstående och dina släktingar? Det vore oerhört intressant att forska vidare på hugenott-spåret.
 
Mvh,
Alexander Boman

2010-02-25, 19:10
Svar #6

Utloggad Ingrid Lindeberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-01-19, 08:30
    • Visa profil
Hej Alexander, det är mycket möjligt att det är samma släkt, men lite olika grenar. Du verkar ha prästerna, jag har klockaren som sedan fick en snickaremästare och sedan är det snickare hela 1700-talet igenom. Men det intressanta är att min förfader Martin Fundahn, född i Trelleborg och avliden i Lund, flyttade runt till flera orter i slutet på 1780-talet. Bl.a. till Billinge. Kan det kanske ha varit så att det fanns släkt där som familjen kunde bo hos eller utnyttja släktens kontakter?  
 
Din släkting Sven är väl förmodligen direkt släkt med Rasmus Fundahn? Även han inom prästyrket på 1600-talet. Kan det varit så att det var flera i släkten Fundahn som kom till Sverige samtidigt? Rasmus tror några på anbytarforum kom från Danmark. Min klockare har jag inte sett några teorier om. Men verkade som sagt från 1640-talet och fram till 1690-talet som klockare i Gislövs kyrka. Hugenotterna flydde i olika omgångar, först direkt i anslutning till Bartholemeimassakern på 1500-talets slut, några flydde då till Pfalz området. I Pfalz fanns då redan en von Dahn släkt, är du intresserad kan du gå in och se på de tre riddarborgarna som tillhörde släkten. De ligger alla i staden Dahn och det finns ett museum i ett av dem - verkar intressant. Men det är omöjligt att någon av oss skulle vara direkt släkt med slottsherren - släkten dog ut. Men det kan ju hända att det ändå finns släkt. Och det kan ju vara så att vi är släkt med hugenotterna von Dahn som bodde i Alsace. Men hur hittar man de saknade länkarna. Min klockare bör ju finnas i de danska böckerna och kanske på ytterligare något ställe hos domkapitlet i Lund - har hittat flera brev som klockaren skrev till biskopsämbetet. Just nu kommer jag inte hinna leta så mycket, men det kommer ju en sommar också. Hör gärna av dig om du hittar någon pusselbit.
 
Mvh
 
Ingrid Lindeberg

2010-08-25, 23:29
Svar #7

Utloggad Caroline Guntur

  • CEO, The Swedish Organizer, LLC
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 10:01
    • Visa profil
    • Searching Scandinavia
Hejsan Ingrid och Alexander m fl...
Jag ger mig gärna in i denna diskussion eftersom jag har samma anor som Alexander, och härstammar alltså ifrån Ewerlöf/Fundahn grenen i Skåne...
 
Martin Fundahn, som Ingrid berättade om ovan, skulle nog kunna finna mycket släkt i Billinge. Några av barnen till Sven Fundahn och Cecilia Frisenbeck är vad jag har hittat födda i Billinge. Där är också Cecilia Frisenbeck död i Prästgarden 11 Dec 1764.
Hennes son Isaac Fundahn, kyrkoinspektör, fick i varje fall 6 barn med Helena Regina Billberg som ar födda i Billinge. De flyttade vidare till Ängelholm runt 1767, och resten av barnen kommer sedan där. Sara Fundahn (d. 20 Feb 1778 i Billinge), troligen då dotter till Sven Fundahn i Reslöv, var gift med Carl Peter Kåhre, pastorn i Billinge. Jag har inte gått in så mycket än på ättlingarna utanför min egen gren, men det är ju mycket troligt att det fanns många kvar med namnet Fundahn i Billinge på 1780-talet.  
 
MvH
Caroline i Chicago

2012-10-01, 21:53
Svar #8

Utloggad Björn Olov Marklund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 21:42
    • Visa profil
Hej
 
Jag har i en gammal bouppteckning från 1953 sett att min farmors syster Elsa Lovisa Lundström född 1895 var gift med Charles Alfred Leonard Fondahn Stationskarl till yrket och boende i Umeå. Är det ngn av er släktforskare kring Fondahn som vet något mer som kan länka vidare bakåt (eller framåt) för denna gren av Fondahn?

2012-10-02, 06:34
Svar #9

Björn-Åke Petersson

De flesta Fondahn kommer från Karlskrona
så det gäller att knyta ihop Umeå och Karlskrona
 
Björn-Åke

2013-01-04, 21:13
Svar #10

Utloggad Ingrid Lindeberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-01-19, 08:30
    • Visa profil
Hej Björn-Åke, jo visst finns det många Fondahn i Karlskrona. Helt klart har de anknytning till Tyskland. Vem annars får namnet Gottlieb och Andreas? Karlskrona som bas för svenska flottan byggdes upp av Karl XI. För den som vill gå längre bak måste följaktligen rötterna sökas någon annanstans.
 
Släkten i Karlskrona är  direkt släkt till Fundahnsläkten i södra Sverige. En av snickarsönerna i Trelleborg flyttade till Karlskrona i början på 1700-talet och fick där många barn. Därmed inte sagt att han är stamfader till alla Fundahn/Fondahn i Karlskrona. Mina Fundahnar använder namnet von Dahn i officiella sammanhang - vid giftermål, i yrkeslivet och i armén. Min teori är att det är skånska dialekten som omvandlat namnet till Fundahn. I sommar tänker jag åka ner till Pfalz och se om det går att hitta bryggan mellan Tyskland och Sverige. von Dahn familjen levde i sydvästra Pfalz och i nordöstra delen av Alsace. Går det att hitta länken går det också att få fram ytterligare 400 år av släkthistoria. Om inte är det ändå värt en resa för att uppleva en underskön natur, härliga vandringsstigar och goda viner. Ett äventyr. Bara att besöka staden uppkallad efter von Dahn kommer att bli en riktig höjdpunkt. Där är svindlande vackert.

2013-01-19, 08:30
Svar #11

Utloggad Ingrid Lindeberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-01-19, 08:30
    • Visa profil
Fundahn, Fondahn, von Dahn - samma släkt enligt Wendela Korps samling som förvaras i Malmö Stadsarkiv. I samlingen finns tre släkttavlor och några brev. Det finns dessutom en släktberättelse med mer utförlig beskrivning av den mer nutida generationen (på 1920-talet)och denna generations minne av sina äldre släktingar. Forskningen sträcker sig dock bara bakåt till 1770-talet. Till stamfader har samlingen pekat ut Andreas Fondahn, snickaremästare i Trelleborg som flyttade till Karlskrona. Däremot har de inte fått fram hans födelseår. (Det har däremot jag). Han hade hunnit få sju barn medan familjen bodde i Trelleborg och tre i Karlskrona.  
I samlingen finns också ett brev från den gren av Fundahn, Fondahn, von Dahn-släkten som finns i Falsterbo. Brevskrivaren hänvisade till sin släktforskning (med hjälp av landsarkivet) som lett fram till två släkttavlor och som bekräftar sambandet mellan släktlinjerna. Dessa släkttavlor är dock inte bifogade brevet och huruvida de två släktintresseraade fränderna någonsin träffades framkommer inte. Brevet är skrivet 1922.
I samlingen framkommer också hur och varför namnbytet från von Dahn till Fondahn gick till och tvärtom. Återkommer till det i kommande inlägg.
Berättelsen om släkten von Dahn inleds med följande mening: Man har ej lyckats utforska vid vilken tid släkten von Dahn utflyttade från Tyskland, inom vilket land dess ursprungliga hemort synes hava varit belägen.  
Jag har hittat ytterligare en äldre släktforskning som förvaras på offentligt arkiv. Den forskningen gäller släktgrenen som bott i Malmö,Ängelholm, Varberg. Har ingen möjlighet att åka dit förrän i sommar. Men är nu helt övertygad om att alla Fundahn, Fondahn, von Dahn hänger ihop. Någon som varit i Varberg och läst samlingen där?

2016-02-07, 16:31
Svar #12

Utloggad Nina Kvint

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2019-09-27, 15:43
    • Visa profil
Jag söker föräldrar och födelsedag och plats till Isac Wilhelm Fundahn. Enligt folkräkningen är han född i Knäred 1812 och jag har i senare husförhörslängder hittat att det ska vara den 2 december. Han är tullförvaltare och bor senare i Varberg, Marstrand och Uddevalla bland annat. Begravd i Grimeton, han dör 15 mars 1885, och han var gift med Augusta Bexell född i Rolfstorp. De hade en dotter Maria Lovisa Fundahn född 1847 i Marstrand. Jag kan inte hitta honom i födelseboken för Knäred och inte heller i husförhörslängder eller flyttlängder i Knäred.  
Hälsningar
Nina Kvint

2016-02-07, 17:37
Svar #13

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Nina!
 
Isac Wilhelm Fundahn finns med i Carl Sjöströms Göteborgs nation i Lund 1669-1906 (Lund, 1907), sid. 402-403:
»2257. Isak Wilhelm Fundahn, son af landskamreraren, sedan tullförvaltaren Sven F. (? 1842) och Jeanette Marie Rhodin (? 1825); f. i Laholm 2 dec. 1812; e. o. kammarskrifvare vid Christianstads tullkammare i Åhus 1832; kanslist i Bevillningsutskottet 1840; tullförvaltare i Marstrand 1842; kameralexamen i Ups. våren 1844; notarie i Bevillningsutskottet 1848; tullförvaltare i Strömstad s. å., i Varberg 1849; afsked 1880; ? i Varberg 15 mars 1885.
I flera år stadsfullmäktiges ordförande i Varberg. - Broder till Fride Villgott (f. 1819; stud. skån. 1835; landskanslist i Halmstad; ? 1848). - Fadren blef stud. skån. 1793; om slägten, se »Sk. nat. 1682-1832». - Gift i Grimetorns prestgård 1846 med Lovisa Arkadia Augusta Aurora Bexell (f. 1814; ? i Varberg 1895).»
Fadern Sven Fundahn föddes 1781 28/6 i Ängelholm som son till kyrkoinspektorn Isak Fundahn (1720-1796), i sin tur son till kyrkoherden i Reslöv, Sven Fundahn (1684-1763) (källa: Carl Sjöström, Skånska nationen före afdelningarnas tid 1682-1832 (Lund, 1897), sid. 97, 461, 465).
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2016-02-07, 17:40
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Varifrån kommer förresten uppgiften att den ovannämnde klockaren i Gislöv, Sven Mattsson (död 1693 6/1) ska ha kallat sig Fundahn? Vilken är källan till att han är far till snickaren Anders Svensson i Trelleborg, och när dog denne?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2016-02-07, 20:22
Svar #15

Utloggad Nina Kvint

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2019-09-27, 15:43
    • Visa profil
Tack för hjälpen med Wilhelm Fundahn! Jag trodde, att han var son till Sven F. och Jeanette Marie R., men jag kunde inte hitta födelsenotisen i kyrkboken. Jag får leta vidare där, men än en gång tack för att jag fått detta bekräftat. Är släkt med Bexell och bor i Grimeton, så deras liv i övrigt har jag rätt bra koll på.
Hälsningar
Nina

2016-09-06, 14:41
Svar #16

Utloggad Björn Olov Marklund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 21:42
    • Visa profil

Denna gravsten (inga datum eller årtal) såg jag av en slump på Ramdala kyrkogård


MVH
Björn Marklund

2016-09-10, 08:46
Svar #17

Utloggad Jan Lundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-11-04, 08:16
    • Visa profil
Hej.

Någon som vet mer exakt när Rasmus Larsson Fundahn föddes och dog och vilka som kan tänkas vara hans föräldrar?

Tack på förhand

2018-10-30, 17:46
Svar #18

Utloggad Robin Joyner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2021-03-09, 13:50
    • Visa profil
Jag ser att denna tråd pågått länge och att senare tids aktivitet inte varit så hög, men jag hoppas ändå att någon ser mitt inlägg:

Jag är ättling till Anna Maria Fundahn (1846-1916) = morfars farfars mor. Hennes far var skolmästaren i Stävie skolhus, Martin Fundahn (1812-1858). Hans far i sin tur var Ola Fundahn (1775-1820) och dennes hustru hette Sophia Magdalena Schmidt (1770-1850). Enligt uppgift hette Olas far Martin Fundahn (och var född i Trelleborg). Längre har jag inte kommit med bekräftade uppgifter.

Däremot ser jag både här och på Ancestry att kopplingen bakåt görs genom att hävda att Martin Fundahn (d.ä.) föddes som Johannes den 2 augusti 1748 i Trelleborg - son till Mattias Andersson (Fundahn), som i sin tur var son till Anders Svensson (Fundahn) och sonson till Sven Mattsson (Fundahn), klockare i Gislöv på 1620-talet.

Nu till min första undran: Har någon forskat på samma gren av släkten Fundahn och skulle ni i så fall vilja dela med er av era fynd?

Och den andra undran: Vilka källor ligger bakom uppgifterna om Johannes Martin Fundahn, Mattias Andersson (Fundahn), Anders Svensson (Fundahn) och Sven Mattsson (Fundahn)? Vet någon? Jag ser inte riktigt var och när namnet Fundahn kommer in i bilden och hur det passar med de anor som ovan nämnts. Tacksam också för insikter i var och i vilka källor ni hittat forskningen före sent 1700-tal.

Jag har läst och tagit till mig av samtliga tidigare trådar under rubriken Släktnamn Fundahn.

Med bästa hälsningar,
Robin Joyner Borgström
Kristianstad

2019-01-26, 23:49
Svar #19

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Robin,

Vi kan i princip avfärda att Martin Fundahn skulle vara son till snickare Mattias Andersson i Trelleborg och heta Johannes vid dopet 1748.

Däremot på Trelleborg N:r 76 bor 1771 en snickarmästare David Olsson (gift 1755 i Lund med pigan Helena Håkansdotter) som i mantalslängden bland annat har sonen Martin. År 1772 dyker snickargesällen Martin Fondahn upp och gifter sig i Bara med pigan Ingar Olsdotter. I mantalslängden 1773 är David Olsson borta från gården.

Frågan här är vem var David Olsson gift med tidigare och var bodde han innan han kom till Trelleborg? Där finns svaret på var och när Martin Fundahn föddes.

/Paul

2019-01-29, 08:11
Svar #20

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil

David Olssons son Martin som nämns i mantalslängden är inte den samme som snickargesällen Martin Fondahn som gifter sig 1772.
 
Snickaren mäster David Olsson gift 1755-04-18 i Lund med Helena Håkansdotter
har åtminstone barnen:
Peter f 1756-02-02 Lunds domkyrkoförsamling
Lars f 1759-04-06 Trelleborg
Johanna f 1762-05-07 Trelleborg
Martinus f 1765-05-14 Trelleborg
Maja f 1768-10-07 Trelleborg
När Peter föds 1756 har David namnet Lundberg.

ArkivDigital har fotograferat arkivmaterial från Snickareämbetet i Malmö, kanske finns där något intressant.

2019-01-29, 08:48
Svar #21

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hej Karin,

Jo, precis som du kommit fram till avfärdas David Olsson som fader till Martin Fondahn. Det är möjligt jag varit alltför snabb att avfärda Mattias Andersson som fader till honom, men det finns en del besvärande omständigheter.

Det finns en bouppteckning i Skytts HR den 2 januari 1776 efter Elna Persdotter Bornholms barnlösa syster Boel Christina Persdotter Bornholm gm skräddarmäster Christoffer Grönbeck. Bland arvingarna nämns systern Elna Persdotter (utan adress) och skriver under gör "på min moders vägnar" Andreas Fondahn.

Löser då detta mysteriet? Nja, det kopplar samman snickaren Mattias Andersson med namnet Fondahn. Det gör det ju onekligen, men om Martin Fondahn skulle vara den son Johannes som föds 1748, vem är då snickaren Johannes Mattiasson som gifter sig 1779 i Trelleborg med Magdalena Larsdotter?

Det saknas en Martin i barnaskaran efter snickaren Mattias Andersson/Elna Persdotter Bornholm. Det synes också saknas naturlig plats för en Martin i passande ålder i barnaskaran om man tänker sig han skulle missats i kyrkoboken. Om han skulle finnas i barnaskaran, vem skulle han varit döpt efter? Dessutom när Mattias Andersson dör 1771, så döper Martin Fondahn 1773 till Magnus. Vad jag förstår döper väl Martin Fondahn aldrig till Mattias - eller?

I mantalslängden 1771 för Trelleborg finns hos snickare Mattias Andersson på N:r 24 en son Martin, men det är också enda gången det syns en son Martin. Innan dess har det synts en son Johan ett par år. Kan Martin vara en fosterson? Sonen till en släkting som dött när Martin varit i barnaåren?

Tror säkert att snickarämbetet kan ge något - om det nu inte var så att Trelleborgs snickare sorterade under Ystad - för det är nog inte filmat än.

/Paul

2019-01-29, 23:25
Svar #22

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hej igen,

Tog en titt i Snickarämbetets och Snickargesällernas arkiv i Malmö. Följande iakttagelser kan göras.

Inskrivningsboken för lärogossar börjar 1759. Fram till 1772, då Martin Fundahn kallas snickargesäll, förekommer han inte som inskriven i ämbetet. Det förekommer inte heller någon annan Martin eller Mårten som skulle kunna tänkas vara någon realistisk kandidat. I gesällernas protokoll förekommer han inte heller någon gång mellan 1760 och 1790. Å andra sidan så förekommer inte heller snickaren Mattias Andersson i Trelleborg som mästare i ämbetet eller ens i kronoräkenskaperna (Riksgälden) som hantverksmästare i Trelleborg. Man kan starkt misstänka att Mattias Andersson, som ibland anges som "utfattig", inte avlagt något mästarprov och därmed inte fick utbilda lärogossar. Han är nog att närmast betrakta som en "övervintrad" gesäll.

Vad har då påträffats som varit intressant?

Jo, den 14 november 1761 skrev mästaren Carl Möller från Trelleborg in gossen Anders Mattiasson från Michaeli tid 1761 till samma tid 1765. Den 18 december 1765 blev lärogossen Anders Mattiasson för gesäll förklarad.

Gesällernas protokoll, som är på tyska, visar att gesällen Anders Mattiasson von Dahn, som hade lärt hos Carl Möller, togs in i sällskapet den 27 december 1765. Låda hölls dagen efter den 28 december 1765 då även Anders Mattiasson von Dahn "von Malmö" deltog. I gesällernas bok framgår att i juni månad 1774 tituleras Anders von Dahn som "mästare".   

Vad så med Martin Fundahn?

Ja, gåtan består. Det är känt sedan tidigare att enda gången det är synligt att Mattias Andersson skulle ha en son "Martin" är i mantalslängden 1771, men det är också intressant att i mantalslängden 1772 så har gården tagits över av en "Mats Mattiasson" med "modern Elna" inhyses. Vad känt är finns varken en "Martin" eller "Mats" i barnaskaran. Domboken för Skytts HR åren 1770-1774 borde kunna ge något.

/Paul

2022-07-01, 19:58
Svar #23

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Två tillfällighetsfynd ur Skytts häradsrätts dombok 1709 (Göta Hovrätt – Advokatfiskalen Malmöhus län, vol. EVIIAABB:89, opag.) som kanske kan bidra med ny information om Fundahn-släkten i södra Skåne:
 
Skytts häradsrätts dombok 1709 26/1.
”Såsom framl:ne Mathiæ Fundans arfwingar hafwa hoos HäradzRätten anhållit om wederbörligit och laga witnesbörd angående dheras förwant- och skyldskap med förenämbde dheras framl:ne Sahl: Broder och Morbroder Mathias Fundan, sampt till HäradzRättens närmare effterrettelse ingifwit en H:r Kyrckioherdens uthi Dahlkiöpinge försambling Wählärewyrdige Johannis Wanzonij d. 20 Januarij sidstl:ne uthgifne attest, som ock jembwehl är tillijka underskrifwen af twå ärliga och hedersamma Män Mårten Jpson uthi Gislöf sampt Lars Pärson uthi Fiälingzlöf och innehåller att Klåckaren uthi Kneslinge och Giärsåhs församblingar Axel Swenson Fundan, sampt snickaren uthi Trelleborg Mest:r Anders Swenson Fundan tillijka med hustru Karin Swensdotter Fundahn jämpte Marina Swensdotter Fundan som med döden afgångne är och har lembnat effter sigh twå söhner och twå döttrar, äro alle förbem:te Mathiæ Swenson Fundahns rätta syskon och systerbarn; Fördenskull och emedan allmogen tillijka med Häradetz edswurne nämbd sammaledes wiste om dhenne förberörde skylldskap att intyga; Altså warder härmed alt sådant wederbörandom till säkert bewijs under Ordinarie dombhafwandes och Skiutz Häradz wanlige Signeten bekräfftat.”
 
Skytts häradsrätts dombok 1709 4/6.
”Snickaren uthi Trälleborg Mest:r Anders Fundan kom för HäradzRätten och beklagade sigh huruledes dhet wid sidstl:ne WinterTing af HäradzRätten uthgifne Attestatum angående dess och dess medarfwingars skylldskap med dheras Sahl: Broder och Morbroder Mathias Fundan hwilken skall genom döden wara afgången uthi Kiöpenhambn, icke skall blifwit wid dheras arfs uthfordrande attenderat af dhen orsak, att uthi samma Attestato ey äro uthnämbde förbem:te Mathiæ Fundans sampt dess syskons förälldrar. Så ehuruwähl HäradzRätten nogsampt befinner att dhet attestatum som allaredan och wid sidstl:ne WinterTing d: 27 Januarij 1709 fullkommel:n och inför hela wärlden uthan gensäyelse kan intyga framledne Sahl: Mathiæ Fundans skylldskap med dess bröder och systerbarn hwilka äro effter all Landz och wärdzlig Rätt sedan ingen uthi ascendenti vel descendenti linea, mehra finnes, närmaste och owedersäyelige arfwingar effter framl:ne Mathias Fundan, lijkwehl på dhet att icke omtallde arfwingar må skee något motstånd angående dheras arfsRätt i anseende därtill att icke Mathiæ Fundans och dess syskons föräldrar äro uthi förberörde attestato nämbde, fördenskull har HäradzRätten funnit för Rättwijst att betyga dhet Sahl: Mathiæ Fundans föräldrar hafwa i Lifstiden warit Swän Matzson Fundan så och hustru Johanna Andersdotter boende uthi Gislöfs by wid Trälleborg, af hwilka dhen förra är genom döden afgången d. 6 Januarij A:o 1693, och dhen sennare Moderen, nembl:n död blifwen åhr 1697, hwilket alt wederbörande till Laga säkerheet jämpte dhet förra Attestatum betygat warder.”
 
Dessa notiser ger alltså följande familjebild:
 
Sven Mattsson (Fundan), klockare i Dalköpinge och Gislöv, död 1693 6/1 (sannolikt i Dalköpinge, där han är mantalsskriven 1691 och vars församlings död- och begravningsbok börjar 1719). Gift med Johanna Andersdotter, död 1697 (sannolikt i Dalköpinge, där död- och begravningsboken börjar 1719).
Barn:
1. Mattias Fundan, var död barnlös före 1709 26/1 i Köpenhamn.
2. Axel Svensson Fundan, var 1709 klockare i Hjärsås & Knislinge.
3. Anders Svensson Fundan, var 1709 snickarmästare i Trelleborg.
4. Karna Svensdotter Fundan, var död före 1709 men efterlämnade barn.
5. Marna Svensdotter Fundan, var död före 1709 men efterlämnade barn.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-07-20, 10:15
Svar #24

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hej!

Ett par nya notiser som kastar ljus över snickaren Martin Fundahns ursprung.

I Lunds Domkapitels protokoll A1:48 (1770) den 14 november §10 dyker ett intressant ärende upp.

Det handlar om en anmälan från hustru Anna Dans i Trelleborg och om hennes sons snickaregossen Mårten Dan flykt till Köpenhamn två år tidigare för att undslippa stockstraff. Målet handlar om att Mårten nu fått tillstånd att återvända till Trelleborg. Resolutionen blir att magister Bruzelius ska inkomma senare med "förklaring och utlåtande".

Den 28 november §9 fortsätter det så.

Nu har dock "gossen" blivit snickarlärling och heter Mårten Mattsson och hans moder heter Elna Persdotter. Detta stämmer precis på den tentativa kopplingen med Martin Fundahn som son till snickare Matts Andersson och h.h. Elna Persdotter Bornholm.

Målet verkar fortsätta in på 1771, men det protokollet har jag inte påbörjat än.

/Paul


2022-07-20, 12:38
Svar #25

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
I målet som kommer 9 januari 1771 §5 så får det sin upplösning.

Mårtens pardonsplakat godkännes vad jag kan förstå, men det intressanta är namngivingen på honom. Han kallas Mårten Dahn eller Mattsson.

Nu kan vi väl med säkerhet fastslå att han är som till snickare Matts Andersson.

/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna