ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Furstenberg  (läst 744 gånger)

2012-04-19, 18:59
läst 744 gånger

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Jag är intresserad av släkten F?rstenberg.
 
 
I mitt släktträd har jag Rachel (Recha) F?rstenberg, som levde 1793-1852. Hon lär vara född i Stockholm och död i Göteborg.
 
Rachel var gift med Hirsch Salomon (Gans?).Han levde 1777-1853.
 
De fick bl.a. sonen Isak Gans 1829-1887. Troligen både född och död i Göteboerg. Han ska ha varit fabrikör.
 
 
 
Den kände konstsamlaren Pontus F?rstenberg föddes 5 oktoberg 1827 i Göteborg och var gift med Göthilda Magnus från Göteborg.
 
 
Jag söker släktskapet mellan Rachel och Pontus. Och naturligtvis information om släktens medlemmar.
 
 
 
Någon som vet?
 
Mvh
 
Leif Hedberg

2012-04-28, 22:58
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10506
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 14:50
    • Visa profil
    • Gensvaret
Här finns det vissa uppgifter om släktens tidigaste historia i Sverige. En av källorna är tydligen Elgenstierna (Svensk Släktkalender 1943).  
 
Pontus F?rstenbergs far, Levi, ska alltså vara född 21/6 1796 i F?rstenberg, Mecklenburg, och uppges ha kommit till Stockholm 1802 tillsammans med sina föräldrar, Abraham Levi/n/, d. 1831, och Rosa Philip, d. 1847.  
 
Följande uppgifter lämnas av Judiska museet i Stockholm: Pontus F?rstenbergs farfar Abraham Levi kom från Tyskland till Sverige och var en av de tidiga judiska invandrare som beviljades rätten att slå sig ner i Sverige. Pontus far, Levi, tog sig namnet F?rstenberg efter släktens hemstad i Mecklenburg. Han bosatte sig i Göteborg på 1830 -talet och drev ett framgångsrikt bomulls- och ylleväveri
 
Åldersmässigt skulle Recha F?rstenberg kunna vara en syster till Levi. Var anges att hennes födelseort är Stockholm?

2012-04-29, 21:56
Svar #2

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Tack Åke,
 
De uppgifter jag har om Recha F?rstenberg och hennes make och barn har jag fått från Mosaiska församlingen i Göteborg. Hittar inte f.n. mailet som de skickade.
Troligen har det stått att hon kom från Stockholm, inte att hon var född där.
Recha bör ju ha kommit till Stockholm från Mecklenburg 1802 tillsammans med bror och föräldrar och senare flyttat till Göteborg.
 
Tack för den fina informationen.
 
Mvh/Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna