ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grevesmuhl  (läst 1435 gånger)

1999-10-26, 16:57
läst 1435 gånger

Daniel Törner

Den 13/11 1768 gifte sig kunglige hovpredikanten Thomas Törner  
(1734-1783) med Anna Lisa Grevesmuhl (1736-1809). De var födda i  
Visby, och levde på Gotland till sin död.  
I Gamla Stan i Stockholm ligger Stortorget. Där finns ett hus att beskåda  
som har en kanonkula inmurad i ena gaveln. Huset ägdes en gång av en möbelhandlare  
F.H.H Grevesmuhl, och det var han som lät mura in kanonkulan vid husets  
ombyggnad 1795.  
Det jag nu undrar är om denne Grevesmuhl möjligen kan vara släkt med  
Anna Lisa från Gotland? Namnet är ju en smula ovanligt.
/Danne

1999-10-27, 00:46
Svar #1

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Släkten Grevesmühl är redovisad i Svenska Ättartal, band 12 (1898).
Anna Elisabeth Grevesmühl (1736-1809) står som enda barnet till handelsmannen i Stockholm Herman Grevesmühl (1707-1736) och Christina Barck.
Hermans bror, Carl Henrik Grevesmühl (1712-1782), var möbelhandlare i Stockholm. Carl Henriks son, Carl Adolf Grevesmühl (1744-1827), var också bl.a möbelhandlare i Stockholm.
Detta stämmer inte riktigt in på initialerna F.H.H. som namnet på han som lät mura in kanonkulan. Var kommer den uppgiften ifrån ?

1999-11-06, 12:19
Svar #2

Daniel Törner

Hej Pehr. Boken jag fick uppgiften om kanonkulan i hette Sagor och sägner om Stockholm, eller något liknande. Vidare finner jag en Fr. Grevesmuhl, möbelhandlare i boken  Stockholmsliv av Staffan Tjerneld. Där omnämns området Zinkensdamm i Stockholm, som fick sitt namn av en Franz Zink på 1680-talet. Vidare står det: Ett drygt sekel senare förvärvades området av möbelhandlaren Fr. Grevesmuhl, som ytterligare utökade ägorna. [--] Grevesmuhl uppförde en ny malmgård och rustade upp också bland ekonomibyggnaderna.  
Själv känner jag mig mest förvirrad, men om du har någon teori om denna Fr.- grevesmuhl och hans eventuella koppling till de Grevesmuhlar som du nämnde i ditt inlägg, så hör gärna av dig.
/Danne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna