ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Galenius  (läst 828 gånger)

2007-01-04, 17:49
läst 828 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

Söker efter en tåt att börja dra i. Har funnit en arrendator, inspector Johan Galenius f. 1726 i Tengene (R) och d. 1782 i Flo (R), med föräldrar Sven Galenius och Brita Abrahamsdotter (?). Mer vet jag inte om honom, än att han var gift med Katarina Eriksdotter från Levene.
Jag önskar alltså alla sorters ledtrådar som kan finnas om denne man och hans familj.
Tack på förhand!
 /Monica

2022-10-15, 13:05
Svar #1

Utloggad Mats Janson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:15
    • Visa profil
Jag tänkte här delge det jag funnit om släkten Galenius. Främst i trakterna söder om Vänern, (Skaraborgs och Älvsborgs län). Min ana ffmmmff Torsten Svensson Galenius fann jag för ca 12 år sedan, och har i perioder försökt hitta någon källa till hans ursprung, utan att lyckas. Har dock hela tiden anat vem som var hans fader, och nu känner jag mig säker. Den tidigaste källan jag hade om Torsten var från 1766 då han finns i ML som dräng på Restad säteri, Naglum. Samma år även som dopvittne i Naglum. 1767 står han som Gårdsfogde på Restad. 1769 vigs han med Inggierd Jonsdotter i Naglum. 1744 finns han som Torpare i Juta, Naglum. 1800 död vid Kohagen under Restad 64 år. Skulle då varit född ca. 1736.


Hans farfar var Trädgårdsmästaren på Hjälmsäter i Medelplana socken, farmor hette Marit Torstensdotter. Dessa två får minst fyra barn. 1691 Karin, 1693 Sven, 1697 Bengt och 1701 Gustaf. Sonen Sven 1693 är alltså Torstens fader, Trädgårdsmästaren, Befallningsmannen på Halleberg och senare Bonden Sven Johansson (Galenius). Själv står han endast som Johansson i kyrkböcker och mantalslängder. Det är endast i sonen Johans noteringar som han kallas Galenius. Brodern Bengt är Prästen Benedictus Johansson Galenius.


År 1721 vigs i Hyringa Trädgårdsmästaren Sven på Ekedal med pigan Britta (Abrahamsdotter) på Tomten. 1725 föds sonen Måns och 1726 sonen Johan i Påvelstorp Hyringa.
Denne Johan kallar sig endast Galenius och har därför varit lättare att följa. Han flyttar mellan flera socknar och tituleras då som Befallningsman, Inspector och Frälse inspector.
Vid sin död 1782 står han som Inspector och Arendator av Prästgården i Flo.
Vad som rör till det är att det samtidigt finns en Inspector Johan Bengtsson Galenius (1733-1772) som även han flyttar mellan olika socknar. Vid sin död i Skepplanda 1772 står han som
Gästgivare i Skepplanda. Dessa två Johan Galenius bör ha varit kusiner.
I Tvings socken i Blekinge fanns Kniphammarsmeden Bengt Galenius (1720-1783), boende under Prästgården. Innebränd 1783 tillsammans med sin hustrus styvdotter.


Sven Johansson (Galenius var gift tre gånger. Först med Britta Abrahamsdotter, andra hustrun är min Torstens moder, som det återstår för mig att finna, men troligen är det hon som 1743
står i V Tunhems dödsbok som Svens hustru i Gäddebäck. Tredje hustrun blir Änkan Ingeborg Larsdotter, (vigsel V Tunhem 1744-03-21). 1762 dör både Sven och hans hustru, och i
Bouppteckningen efter dom Väne Häradsrätt (P) FII:3 (1758-1769) Bild: 313 Sida: 607 står följande.
Åhr 1762 25 Augusti blef behörig
Bouppteckning förrättat efter afledna
Bonden samt dess hustru
Ingebor Larsdotter på foglegården hvilka bägge genom
döden aflidit nästleden Sommar och
efter sig lämnat sammanaflade dotern
Karin, Hvars rätt bevakas av närvande
dannemannen Sven Persson i Vixängen,
likaledes med medlersta giftet
af Sven Johansson dess barn tillstädes
Mågen Lars Olsson i Gäddebäck, som fådt
dotern Britta, samt myndiga Sönerna
Torsten och Bengt, hvilka 3ne föregiva
dess möderne arf ännu i Sterbhuset
innestå, som och arfvingarna med första
giftet hvilka äro Johan och Bengt, skola
redan ärhållit sitt mödernearf.
Och företogs Bouppteckninen på sätt som
nedan förmäles nämns.


Bouppteckningen är underskriven av Torsten Svensson
/ Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna