ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gervalds  (läst 778 gånger)

2010-01-18, 09:28
läst 778 gånger

Utloggad Björn Hall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2010-03-22, 15:06
    • Visa profil
Hej!
Jag är ny användare som använder detta forum för första gången.  
Av en äldre släkting har jag erhållit det imponerande resultatet av hennes (och hennes makes) mångåriga sökande i arkiv utan dator. Den av min släkting kände anfadern är Olof Gervalds på södra Gotland.  
Har vi möjligen någon anförvant i detta forum?  
Finns det någon som kan hjälpa oss med mer/djupare information? Vi vet att Olof Gervalds var domare vid Hoburgs ting 1485-87.
Med vänliga hälsningar!  
Björn Hall

2010-01-20, 06:24
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Björn. Gervalds är inget släktnamn, utan anger sannolikt att Olof kom ifrån gården Gervalds i Vamlingbo. Om den socknen finns en bok utgiven med Kerstin Jonmyren som redaktör. Där kan han stå med.
 
Om du gör till inlägg under Landskap Gotland; Socknar Vamlingbo, så tror jag att chansen att få svar ökar.
 
Dessutom är det bra om du bifogar lite mer informarion om hur man kommit fram till denne Olof Gervalds som levde för så länge sedan. Vilka källor har använts? Vilka som gjort dessa forskningar kan också vara av värde.
 
Lycka till med ditt sökande!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna