ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gestricius  (läst 4142 gånger)

2005-07-31, 12:11
läst 4142 gånger

Yvonne Olofsson

Två olika uppgifter jag hittade på nätet, förbryllar mig, vet någon vilket som är det riktiga?  
Vet inte vilka källor jag ska leta fakta i.
 
Problemet är detta:
I material av Leif Boström  
är  
Karin Andersdotter Grubb & Olof Mårtensson, Rådman i Gävle?s son:
Mårten Olofsson, Biskop i Linköping, gift med Kristina Månsdotter. de får sonen:
Olaus Martini f.1557, blivande Ärkebiskop i Uppsala.
 
I ett annat material, på adressen:  
hem.bredband.net/slekt/hems/Karin/0001/5 457.htm  
är
Katarina Andersdotter Grubb & Olof Olaus Mårtensson Martini?s son:  
Martinius Olai Gestricius gift med Kristina Larsdotter, och de får sonen:  
Olaus Martini f.1557 i Uppsala.
 
Är det en och samma familj?
 
Dessutom har Leif med barnen till Olaus Martini:
Kerstin Olofsdotter g. Elias Ralambius g.2? Samuel Andreae
Karin Olofsdotter g. Nicolai Myliandrus
Anna Olofsdotter g. Simon Nauilerus
Elisabeth Olofsdotter
Martin Olofsson g. Sara Kenica
Haquinus Olofsson
 
Andra matetialet, barnet:
Nils Olai Olsson
 
Vad är riktigt?  
Och vilket är Kristinas riktiga efternamn, Månsdotter eller Larsdotter?
 
MVH Yvonne

2005-08-01, 02:25
Svar #1

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Yvonne  
Martinus Olia (Gestricius) gift med Christina Laurentti.
Martinus Olai har ansetts härstamma från den gamla adliga Buresläkten och tros ha varit född i Gäfle, i alla händelser i Gästrikland, enär han bar binamnet Gestricius.?Han var son af rådmannen i nyss nämnda stad
Olof mårtensson  och Katarina Grubbe.Sin lärda uppfostran erhöll han i Tyskland och promoverades
1550 i Wittenberg till magister. Försedd med Melanchtons rekommendationer, utnämndes
han vid sin återkomst till Sverige 1557 till skolrektor i Uppsala, antogs därefter till konung Eriks hofpredikant och befordrades 1562 till superintendent öfver Norrland och prost i Gäfle. 1569undfick han fullmakt såsom biskop i Linköping, tillträdde ämbetet 1571.
Hans son Olaus Martini född 1557. gift med Ranghild Håkansdotter  han var Ärkebiskop åren 1601-1609.
barn: Karin Olofsdotter  - Myliandrus Nicolai
     Christina Olofsdotter- 1)Samuel Andrea[Grubb]-2)Ralambius, Elias Magni
     Elisabeth Olofsdotter
     Martin Olofsson - Sara Kenicia
     Haqvinus Olofsson  
 
Svar: Kristina Larsdotter är rätt hennes far var Lar Persson (Laurentius Petri) Kyrkoherde i Frossa socken (X)

2005-08-01, 09:30
Svar #2

Yvonne Olofsson

Tack Marc.
Vågar man fråga efter källmaterialet? Är det från Herdaminnet?
Nästa fråga ang denna familj rör hustruns anfäder, så det är väl kanske inte riktigt rätt ställe för fortsatt diskussion, men jag gör ett försök.
Hette Kristina Larsdotter?s mor Elisabeth Didriksdotter?
Laurentius Petrus, kallade han sig Nericus? Var han Sveriges förste Evangelisk-Lutherske Ärkebiskop?  
Det känns som om dessa uppgifter är fel...
MVH Yvonne

2005-08-01, 09:56
Svar #3

Yvonne Olofsson

Hej igen Marc.
Har letat och letat i både kartbok och nätet, men hittar inget Frossa socken. Det finns ett Frossarbo men det är ingen stor plats och ligger på västra sidan utmed E4 mellan Uppsala och Tierp i C län.
Vet du vart det ska ligga, i X län?
MVH Yvonne

2005-08-01, 10:11
Svar #4

Michaël Lehman (Philippos)

Det är en felstavning. Marc avser Forsa församling i Hälsingland.
 
Angående dessa ärkebiskopar kan jag rekommendera studium av Svenskt Biografiskt Lexikon. Enligt de uppgifter, som jag har, hette Olai Martini moder Kristina Månsdotter, dotter till Magnus Erici, kyrkoherde i Forsa. Enligt andra uppgifter hette hon Kristina Larsdotter och var dotter till Laurentius Petri Nericius, som dock inte var kyrkoherde i Forsa, utan ärkebiskop av Uppsala.
 
Att Olaus Martini hade en son vid namn Nils Olai Olsson är otänkbart. Antingen använder man den svenska namnformen (Nils Ol[of]sson) eller den latinska (Nicolaus Olai), men ingen sådan kontamination.

2005-08-01, 23:50
Svar #5

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej igen yvonne,  
 
Källa : Svensk uppslagsbok  band 19 spalt 507 Kyrkoherde och skolmästare i uppsala 1557,sen blev han Ordinarius 1563 och Prost i Gävle,Superintendent över Norrland, Biskop i Linköping 1569-1580.
biskop. Martinus Olai har ansetts härstamma från den gamla adliga Buresläkten och tros ha varit född i Gäfle, i alla händelser i Gästrikland, enär han bar binamnet Gestricius.?Han var son af rådmannen i nyss nämnda stad
Olof mårtensson  och Katarina Grubbe.Sin lärda uppfostran erhöll han i Tyskland och promoverades
1550 i Wittenberg till magister. Försedd med Melanchtons rekommendationer, utnämndes
han vid sin återkomst till Sverige 1557 till skolrektor i Uppsala, antogs därefter till konung Eriks
hofpredikant och befordrades 1562 till superintendent öfver Norrland och prost i Gäfle. 1569 undfick han fullmakt såsom biskop i Linköping, tillträdde ämbetet 1571, men invigdes ej till detsamma förrän 1575, då han, ärkebiskopen Laurentius Petri Gothus och den nyutnämnde biskopen i Västerås Erasmus Nicolai på en gång installerades med stor prakt och alla påfviska ceremonier. När konung Johan på riksdagen i Stockholm 1577 ville införa sin nya kyrkoordning,den s. k. Röda boken, underskref Martinus tillika med det öfriga prästerskapet beslutet om dess antagande, men ändrade snart åsikter och uppträdde med mycken häftighet mot konungens mässordning. Johan, högligen förtörnad, inställde sig 1580 tillika med jesuiten Antonio Possevino i Linköping och befallde biskopen, sedan han förgäfves sökt göra honom gynnsamt stämd motden nya gudstjänstordningen, att ikläda sig full biskoplig ornat och därefter, medelst densammasnedläggande på altaret i domkyrkan, offentligen afsäga sig biskopsämbetet. Biskopen underkastade
sig ock i närvaro af konungen och en stor människomassa denna ceremoni. Hans skriftliga förpliktelse af 1577 att vidhålla liturgien spikades på skampålen, och själf förklarades han
fredlös öfver allt konungens rike. Martinus begaf sig genast till hertig Carl i Södermanland,
som satte honom till kyrkoherde i Nyköping, där han slutade sina dagar 1585.
Gift med Kristina,prästdotter från Forsa socken i Helsingland. Sonen Olaus uppfostrades på hertigens bekostnad och blef slutligen
ärkebiskop.  
Eftersom källan bara anger Kristina från Forsa  
så borde det vara Kristina Månsdotter, dotter till Magnus Erici, kyrkoherde i Forsa. jag har nog fått larsdotter från nätet.
en källuppgjift till...
Olaus Martini,1584 utnämdes av Hertig Karl till Skolrektor i Nyköping ,deltog 1593 iuppsala möte som notatrie och underskrev mötes beslutet,han blev 14 feb 1593 utnämnd av Hertig Karl till Kyrkoherde i Nyköpings västra församling.Erkännandet kom dock officiellt först 14 maj 1601 som Ärkebiskop. Han var Ärkebiskop åren 1601-1609.Johan Skytte som var den avlidnes tackasama Lärjunge och sedemera Riksråd och Universitet kansler lät lägga en gravsten på Martinis grav i Uppsala Domkyrka.
Källa: gift med  Ranghild Håkansdotter.Källa: Svea rikes Ärkebiskopar av Åsbrink och Westman sidan 248-251.Släkt och hävd 1993. han hade 4 döttrar och två söner. mvh Marc

2005-08-02, 17:02
Svar #6

Yvonne Olofsson

Hej Marc.
Jättetack för källhänvisningen, Du är verkligen snäll som delar med dig!
Vågar man fråga hur du funnit ut att Kristina Månsdotter far hette Magnus Erici? Jag gjorde en liten förfrågan till Forsa-forskarna om henne, och ännu har ingen kunnat bekräftat vad hennes far hette. Däremot fick jag veta att Magnus Erici och Ericus Magni finns med i en skrift i Släkt och Hävd, av Thomas Sverker.
Vet ännu inte om där har redovisats några ättlingar.
Biblioteket ska försöka hjälpa mig få tag i den.
Vänligaste hälsningar  
Yvonne

2005-08-03, 00:36
Svar #7

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Yvonne, genom herdaminne får man den här familjen.  
 
Magnus Erici  föddes ca. 1500 i Forsa socken  (X). Han dog år 1562 i Forsa socken  (X). Magnus Erici. Kyrkoherde i Forsa, Hälsingland. Gift nämnd sista gången 1562 i Forsa (X).
 
         Magnus Barn:  
Christina Månsdotter  föddes år 1532 i Forsa socken  (X). Christina gifte sig med Martinus Olia Gestricius  son till Olof Mårtensson och Katarina Andersdotter [Grubb] år 1552 i Nordingrå socken  (Y). Martinus föddes år 1532 i Gävle  (X). Han dog år 1585 i Nyköping (E).  
 
 
Ericus Mangi  föddes år 1535 i Forsa socken  (X). Han dog år 1613 i Hudiksvall socken (X). Kyrkoherde i Hudiksvall .Ericus gifte sig med Apollonia Mårtensdotter [Bure]  dotter till Mårten Siggesson. Apollonia föddes omkring 1537 i Gävle  (X).  
Jag skriver inte ner deras sex barn, mvh Marc

2005-08-03, 10:02
Svar #8

Yvonne Olofsson

Tackar vänligast Marc.
På bara några dagar har Ni med Er hjälp, fått mig att inte ta bort Laurentius Petri, och ersatt honom med Magnus Erici som fader till Christina.  
Detta forum är fantastiskt.  
Jag hann inte ens få svar från biblioteket, huruvida böcker och skrifter fanns tillgängliga för lån.
Hoppas att jag nån gång kan hjälpa nån.
Tack för all hjälp,  
MVH Yvonne

2005-08-03, 14:01
Svar #9

Utloggad Yngve Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 481
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 09:53
    • Visa profil
Yvonne!
 
Se även under Forsa socken.
 
Mvh, Yngve A.

2005-08-03, 14:54
Svar #10

Yvonne Olofsson

Hej igen.
Jag menade förstås fått mig att TA BORT och inte fått mig att TNTE TA BORT. Ursäkta skrivfelet.
Ja tack Yngve.
MVH Yvonne

2005-09-01, 01:57
Svar #11

Lars

Hej! Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med följande. Min ana,Anders Holgersson/Andreae Holgeri Gestricius var troligen f på 1560-t i Gästrikland. Han var sannolikt broder med kyrkoherde Laurenti Holgeri Gestricius i St Skedvi,bådas flyttningar i stiftet torde sammanhänga med att de haft biskop Belinus till rektor i Gävle under sin skolgång där. I Ore,som då var annex till Orsa i Dalarna,nämndes Andreae Holgeri som kaplan 1:a gången 1603.När Ore enl kungl brev i jan 1607 blev eget pastorat,blev han församlingens 1:a kyrkoherde och uppehöll denna tjänst till sin död 1610 alt 1612(d ef 1610-03-01).Hans sigill var initialerna AH över ett fallande blad. Han var gift med Ingeborg f i Sunnanhed,Ore.Hon bjuder upp jord i Sunnanhed 1611-13.  Känner någon till härkomsten för någon av dem? Mvh Lars

2005-09-01, 07:25
Svar #12

Maritha Berglund

På Lars Jamebrant?s släktsida hittade jag följande...om det kan hjälpa.Mvh Maritha
Andreas Holgeri Gestricus
Occupation:    Vicar in Ore  
   
        Notes  
Born:   between 1560 and 1565 Gästrikland    
Clergyman:   from 1603 to 1607 Ore   Annotated as Herr Anders in Oredt.(Herr (Mr.) is said about noblemen and priests)  
Vicar:   1607 Ore   Appointed as the first Vicar in Ore, in a letter by Karl IX dated 1607-01-28.  
Dead:   1610-03 Ore   Died after the March 1:st  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Family with Ingeborg (1560 - 1613)  
Marriage:   before 1590  
Residence:   from 1603 to 1610 Ore  
Children:    Israel Andreae Dalekarlus (1590 - 1666)  
    Karin Andersdotter (1606 - 1697)  
    Erik Andersson (- 1666)  
    Anna Andersdotter (- 1666)  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Notes  
Was a brother to Laurentius Holgeri Gestricus in St. Skedvi.
Both went to college in Gävle when Bellini was head-dean there. Moved to Västerås when Bellini became the Bishop there.

2005-09-02, 03:36
Svar #13

Lars

Hej Maritha. Tack för ditt inlägg,hade inte barnen,förutom Israel som är min ana.  Mvh Lars

2006-10-25, 18:58
Svar #14

Lars

Undrar om det framkommit något nytt angående föräldrar till Anders och Lars Holgersson,kom att namnas Andreae Holgeri Gestricius och Laurenti Holgeri Gestricius? Födda omkr 1565 i Gästrikland. Andreae kaplan Ore,annex till Orsa,1603.Kyrkoherde Ore pastorat fr 1607.Död ca 1612.Laurenti kh St Skedvi.  Mvh Lars

2010-02-14, 13:42
Svar #15

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com
Jag har forskat litet om släkten Gestricius och kanske ni hittar NÅGOT av intresse?
 
http://www.gavledraget.se/Gestricius_i_Njurunda.htm

2014-07-05, 01:10
Svar #16

Utloggad Björn Hedman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-07-05, 01:10
    • Visa profil
Någon som har koll på barnen till Petrus Olai Gestricius, kyrkoherde i Umeå, d. 1607? Barnen, som var födda i Njurunda, tog i allmänhet efternamnet Niurenius. Men källor på nätet har olika uppgifter om en ev. son Jon Persson som ska ha varit bonde i Baggböle.  Några anger att Jon Persson föddes ca 1587 och att en annan son, Johannes Persson Niurenius föddes 1596 och hur troligt är det är det att två syskon (i livet) får så liknande namn. En annan källa anger däremot att endats en son med liknande namnvariant, Johannes Petri Niurenius, föddes 1587. Har sammanblandningar skett och vilken variant är troligast?

2021-12-31, 14:54
Svar #17

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Kyrkoherden Olaus Erici Gestrinicus 1536 i Årsunda X d i Kjula D


Min undran är, i vilket herdaminne han finns med  ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna