ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gillner  (läst 1538 gånger)

2004-03-31, 21:55
läst 1538 gånger

Carin Arbman (Kajsa)

Jag har i min ägo en bild på Gustaf Gillner från Eskilstuna. Bilden borde ha tagits kring sekelskiftet. Fotot tillhörde en min mff Julius Zimmerlund (född 1868) och troligen är G Gillner en god vän (kanske studiekamrat?) till honom och hans familj. Tacksam för mer info om någon känner till något om denne Gustaf Gillner. Namnet står skrivet på kortets baksida.  
 



2004-04-17, 22:16
Svar #1

Utloggad Erik Holmberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2008-06-23, 18:50
    • Visa profil
Det finns en Carl Gustaf Gillner fsdd 1871 i Eggby (R) i min frus  
slSkt. Han var kusin till hennes farfars far. Hennes farfar hade en  
notering att CG Gillner var ingenjsr vid en tSndsticksfabrik. Han  
var son till Wilhelm Gillner och Lina CarlZn.

2004-04-18, 18:27
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
År 1890 fanns denna familj i Skara:
 
Hemförsamling: Skara Stads församling
Hemort: Tomterna 14, 15
F.d kapten Erik Vilhelm Gillner f. 1836 i Björsäter, Skaraborgs län
Hustru Brita Karolina Aurora Karlén f. 1844 i Skara sf
Elsa Maria f. 1870 
Karl Gustaf f. 1871
Nils Erik f. 1876
Signe Vilhelmina f. 1885
- yngsta barnet fött i Skara sf, övriga i Eggby, Skaraborgs län.
 
År 1900 var Karl Gustaf Gillner ogift bokhållare i Tidaholm, adress Villagatan 11.
(Källa: Arkion)
Hälsar vänligen
Maud

2004-11-18, 19:52
Svar #3

Anders Gillner

Har inte sett bilden förut. Jag har bara bilder av personen i mer vuxen ålder. Gustaf Gillner emigrerade tidigt på 1900-talet till Kanada och dog där vi c.a 80 års ålder. Tyvärr vet jag inte speciellt mycket om honom. Min farfar (Nils-Erik f. 1876) pratade inte mycket om honomm utan de få uppgifter jag har kommer från min far, som inte trodde på ingenjörsmyten utan var övertygad om att det rörde sig om något enklare arbete som underhållstekniker. Jag vill minnas att hans tillhörigheter vid hans bortgång skänktes till den kvinna som skött hans hushåll i Kanada under ett antal år. Så vi har inte heller några föremål som kan berätta hans historia.

2017-01-14, 09:03
Svar #4

Utloggad margaretha gillner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-01-14, 09:09
    • Visa profil
Jag har i min ägo en bild på Gustaf Gillner från Eskilstuna. Bilden borde ha tagits kring sekelskiftet. Fotot tillhörde en min mff Julius Zimmerlund (född 1868) och troligen är G Gillner en god vän (kanske studiekamrat?) till honom och hans familj. Tacksam för mer info om någon känner till något om denne Gustaf Gillner. Namnet står skrivet på kortets baksida.   
 
Bilden du har på Gustaf Gillner finns även i min ägo. Och han är bror till min morfar Karl Gillner född 1866. Gustaf var några år äldre. Det fanns en bror till, men han dog i unga år, red genom isen har jag hört. Gustaf och Karl Gillner kommer från Gillbergaförsamling, Eskilstuna. Gustaf kom till Göteborg och startade upp en grossistfirma inom kolonialvaror vid Drottninggatan i Göteborg och den ägde han senare med Karl Gillner (min morfar ) Gustaf Gillner dog i Göteborg och begravdes vid Östrakyrkogården vid Göteborg.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna