ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Greve / Gerve  (läst 887 gånger)

1999-04-23, 18:46
läst 887 gånger

Inga Isaksson

Söker födelseort och vigseldatum för klockaren och organisten Carl Johan G.(född ca 1765, död 1837.12.18 i Veinge (N)) och hans hustru Anna Martina Strömberg (född ca 1764, död 1829.12.30 i Veinge (N)).
Kanske från skåne.

2004-05-17, 00:33
Svar #1

Magnus Olsson

Söker information om en Sven Grefve. Det jag vet om honom är följande: (hämtat ur Ortnamen i Göteborgs och Bohus län, XII, Ortnamnen i Lane Härad av David Palm)
 
En båtsman Sven Grefve, född 1742, bodde på tp Kaserna enl. 1756-84 Hfl.
 
Ortsnamnet på där jag bor är Greveröd, och Kaserna (eller Kvarnkasen) är samma plats. Därav intresset. Har sökt i Skredsviks sockens kyrkoböcker efter hans namn utan framgång. Är det någon som kan hjälpa mig?
 
Greveröd/Kvarnkasen ligger under Kalsås, Skredsvik(O) socken

2017-09-04, 16:21
Svar #2

Utloggad Lena Jonasson Fransson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 15:03
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som har kommit vidare med G.C Greve/Greife? Jag försöker bifoga ett par bilder ur arkiven, hur tror ni efternamnet ska uttolkas? Det ser lite olika ut i Födelseboken för dottern Fredrika Petronella och i husförhörslängden.
Lena
det verkar inte lyckas bifoga bilderna, så det blir länkhänvisningar istället
https://app.arkivdigital.se/production/index.html?aid=v101501.b32.s22&page=main/index
https://app.arkivdigital.se/production/index.html?aid=v101534a.b760.s71&page=main/index

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna