ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grill  (läst 3229 gånger)

2000-08-25, 10:51
läst 3229 gånger

Siwe Raadik

Vill gärna veta varför den kända skeppsbroadel-släkten Grill bär en trana i sitt släktemblem (Vapen vore väl fel att säga, eftersom släkten såvitt bekant inte är adlig).
 
Adliga släkten (von) Hofsten har en trana i SITT vapen. Finns ett samband, vilket?

2000-08-25, 19:53
Svar #1

mats sundström

Hej Siwe!
Grill-namnet kommer från invandrade
släkten GRILLO,..som betyder gräshoppa på
italienska. En sådan läckerbit lär finnas
i gapet på bemälda trana. Därav fågelns
förekomst i släktvapnat....!!
(Hängde Du med...?!)
M.v.h......mats sundström

2000-11-20, 11:37
Svar #2

Ann-Helen Lindroos

Hej! Härstammar själv från släkten Grill på spinnsidan, och har alltid fått höra att tranan håller en gräshoppa i den lyfta foten...
 
Släkten adlades i Genua år 809 (!) genom att Umerberto Grillo skrevs in i den gyllene boken. Släkten har också varit adlig i Tyskland/Bayern och återfinns bland de ointroducerade adliga släkterna i Sverige.
Ann-Helen Lindroos ahl@komforb.ostersund.se

2000-11-20, 18:38
Svar #3

Jonas Kuschner (Jonas)

Grill, släkt från Augsburg, där namnet burits av hantverkare åtminstone sedan 1418.
Något samband med adliga ätten Grillo i Genua har ej kunnat påvisas. I släktmedlemmars ägo finns bestyrkta kopior från 1679 o 1682 av brev på borgerligt vapen för vinhandlaren Andreas G, daterat Augsburg 29 juni 1571. [Mina kursiveringar.]
 
Citat ur: [Hans Gillingstam], Grill (släktart.), Svenskt biografiskt lexikon bd 17, s. 276-78.

2001-02-01, 17:22
Svar #4

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Så bör väl kanske också påpekas för Siwe Raadik att det är en egendomlig missuppfattning att bara adliga ätter skulle kunna ha vapen.
 
Själv är jag medlem (och blivande huvudman) av en ungefär lika adlig släkt som Grillarna, med väldigt likartad historia, eftersom vi också kom till Sverige från Augsburg. Vi har också (minst) ett borgerligt vapenbrev, något decennium äldre än vinhandlaren Grills. Så då är vi väl nästan lite finare. Men vi har inte lyckats bli medlemmar i Ointroducerad Adels Förening...
 
Lyckats och lyckats, vi har väl inte direkt försökt heller. Jag tog i och för sig en kontakt i tonåren och frågade i ungdomligt oförstånd om de tog in nya släkter i Grill-kategorin nu för tiden. Vilket de naturligtvis inte gör.
 
Skillnaden är att vi inte har någon medeltida adelsätt som vi har några muntliga traditioner om att vi skulle höra till, så där har ju Grills ett visst försprång vid jämförelserna.
 
Lite lustigt att släkten Grill får kvarstå i OAF, när någon säkert bevisbar koppling till de gamla Grillo inte verkar föreligga. Det är ju rimligen just släkten Grill (och vilka fler?) som avses i stycket slutligen finns också av gammal hävd några äldre vapenförande patriciersläkter med, vars eventuella adelskap inte har kunnat bevisas (ungefär) i förorden till den ointroducerade adelns kalendrar.
 
Men en släkt som en gång intagits i föreningen kanske aldrig kan kastas ut. Sedan är det väl kanske tänkbart att de verkligen hör till de gamla Grillos, även om bevisen inte finns kvar. Men det är ju en helt annan sak.
 
I övrigt har jag aldrig försökt bringa mer reda i hur det här hänger ihop och på vilka grunder man från början tog sig in i OAF. Någon som vet och kan dela med sig av kunskapen här?
 
Om man får skoja lite, så är ju en tanke att man bildade Föreningen gamla vapenförande patriciersläkter, vars eventuella adelskap inte kan bevisas. Släkterna Grill och Pemer skulle genast vara kvalificerade, och det är ju rätt lustigt när båda kom till Sverige närmast från Augsburg. Frågan är om min förste anfader i Augsburg, Nicolaus Pemer d ä, som i sin tur kom från sydligare bayerska/österrikiska områden (och vars sonson med samma namn kom hit till Sverige) handlade vin av ovanstående Andreas Grill. Det kanske inte är omöjligt.

2001-05-28, 15:52
Svar #5

Ann-Helen Lindroos

Min morfars farmor var född Grill. I Svenska Släktkalendern sägs att släkten härstammar från Holland och Italien och kan härledas mycket långt tillbaka. I ett annat forum fick jag bakläxa på att detta skulle stämma, en debattör påstod bestämt att den svenska släkten Grill inte hade något att göra med den italielnska släkten del Grillo som så småningom spred sig över Europa. Hur ligger det egentligen till? Kan någon hjälpa mig?

2001-05-28, 18:58
Svar #6

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Ann-Helen!
 
Det var jag som gav dig bakläxa på detta, och det var inte i ett annat forum, utan här på Anbytarforum, under Övriga släkter, där väl diskussionen skulle kunna få fortsätta. (Det är ju inte så praktiskt att splittra en diskussion om en viss släkt på flera ställen.) Varför är du inte är nöjd med det svar du fick där?
 
 
Grill är alltså en rent borgerlig släkt - se Jonas länk här ovan till diskussion under Övriga släkter..

2003-03-01, 17:41
Svar #7

Anna-Johanna Grill

Hej! Jag blir en aning förvirrad.... Har alltid hört att  en GRILL är alltid en GRILL och så även med ett O på slutet. Släktens början måste väl ändå härleda från Grillo, det är ju ett ganska självklart antagande, och jag har fått det berättat för mig sen jag var liten att Umberto Grillo är min anfader. Hur ska man ta reda på fakta?

2003-03-01, 18:59
Svar #8

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hans Gillingstams utlåtande i Svenskt Biografiskt Lexikon att något samband med Genuasläkten Grillo inte kan påvisas torde vara mycket väl underbyggt, så de urgamla traditionerna om ett sådant samband får nog allt anses motbevisade.
 
Åtminstone betraktas det som helt klarlagt att något sådant samband inte kan bevisas. Men det är väl alldeles självklart att en släkt som bär nästan samma namn som en väldigt gammal adlig släkt genom seklena har hunnit hoppas, önska och tro att ett sådant samband finns.
 
Att det tidigare har betraktats som ett bevisat faktum tyder väl kanske snarare på att släkten Grill vid någon tidpunkt har haft en motsvarighet till den här på Anbytarforum beryktade baronen Bertelsen?

2003-03-01, 19:19
Svar #9

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Anna-Johanna! Det har redan påpekats här ovanför att det inte finns några belägg för att den borgerliga släkten Grill i Augsburg har något samband med den genuesiska adelssläkten Grillo.  
 
Ytterligare en litteraturhänvisning: Karl Grillo Ankarswärd, Det grillska vapenbrevet, Personhistorisk tidskrift 1970, s. 89-99.
 
Vilka fakta är det du söker?

2003-08-02, 11:55
Svar #10

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Hei.
Jeg forstår at det er interesse for å lage et oppdatert slektstre for familien Grill. Jeg har i gjesteboken for Grill tilbudt meg å gjøre dette arbeidet og har fått positiv tilbakemelding fra Tomas, hjemmesidens redaktør. Jeg går nå igang med dette.
 
Jeg ønsker å få registrert så mange som mulig av etterkommerne etter Andreas Grill og Euphrosina Erhart i Augsburg, både manns- og kvinnelinjer samt inngiftede slekter.
 
Grillska släktsföreningen v/Magnus Grill vil holdes løpende orientert undervegs.
 
Mitt utgangspunkt er en slektstavle utarbeidet i Desember 1956 og jeg søker nå  opplysninger om etterkommere som har kommet til etter dette. I praksis betyr dette alle etterkommere f?dt etter år 1900. 
 
Jeg forsøke å benytte internett mest mulig som kommunikasjonekanal og sender derfor denne henvendelsen i føste omgang til alle jeg har funnet i gjesteboken og på Rötters Anbytarforum og ber alle spre min henvendelse til flest mulig. 
 
Epostadresser mottas også med takk slik at flest mulig kan nås over internett.
 
Jeg oppfordrer alle i slekten  til å sende meg opplysninger, 
 
på epost: 
 
kfasting@online.no   
 
eller til adressen 
 
Knut Fasting, 
Vesterled 134, 
4877 Grimstad, 
Norge
 
eller tlf: 00 47 91 70 35 73
 
Ha en fortsatt god sommer og så ser jeg frem til en spenneden høst !
 
Vennlig hilsen
Knut Fasting

2004-07-13, 22:12
Svar #11

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Hei
 
Hvorfor er familien Grill flyttet hit, Grillene er da vitterlig registrert som ointroduserad adel - OAF? 
 
Er det ikke enklere om man følger den de facto status hos den instans som holder rede på adelskapet ?
 
; o} knut f

2004-07-14, 12:26
Svar #12

Jonas Kuschner

Grill är en borgerlig släkt och hör alltså hemma här och inte under Ointroducerad adel.
 
Ointroducerad adels förening har ingen officiell ställning utan är en privat förening som kan uppställa vilka godtyckliga regler de vill för inkluderande av en viss släkt i sin förening och kalender (vilket de i praktiken också gör, genom att familjer som en gång har kommit med på grund av påstått adelskap inte åker ut).

2004-07-14, 16:24
Svar #13

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Aha, OAF er altså kun en forening, har den ingen tilknytning til Riddarhuset ?
 
; o} knut f

2004-07-14, 17:20
Svar #14

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nej, precis, det är en privat förening för sådana adliga ätter som aldrig har sökt eller vunnit introduktion på det svenska Riddarhuset, svenska släkter som fått utländska adelskap, utländska adliga ätter som invandrat, några släkter som är adlade i Sverige och skulle kunnat söka introduktion på Riddarhuset men aldrig gjort det...
 
...och slutligen den lilla grupp släkter man numera efter mer källkritisk forskning än i gångna tider har tvingats börja kalla ungefär en liten grupp vapenförande patriciersläkter, vars eventuella adelskap inte har kunnat bevisas. Den lilla grupp som väl vad jag förstår handlar om släkten Grill och ingen mer.
 
Om det inte föreligger någon ytterligare släkt i samma sits som tagit konsekverna av vad modern källkritisk forskning har visat och inte längre tycker det känns adekvat att låta sig publiceras i OAK?
 
Är det någon från OAF eller med insyn där som kan berätta något om den saken?

2004-07-14, 17:33
Svar #15

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Takk, takk.....men hva i all verden driver en slik forening med ?
 
; o} knut f

2005-06-18, 22:04
Svar #16

Henrik Maude

Hej
 
Jag har några undringar angående kopplingen mellan den Svenska släkten Grill och den italienska släkten del Grillo. Finns det någon som vet om det går att få tag i någon som tillhör släkten del Grillo så att det går att höra sej för med dem och se vad som finns utforskat om den. Eller om det finns någon bok/handling (även utanför Sverige) som tar upp släkten del Grillo och dess avkomma.

2006-11-30, 19:11
Svar #17

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Har missat Knuts sista fråga 2004. Jag antar att utgivandet av deras egen kalender över ointroducerad adel är den mest bestående verksamheten. Just deras kategori av släkter har väl inga direkt gemensamma intressen att tillvarata, som är unika just för dem. Och inte äger de väl något riddarhus som man behöver dra in medel för att hålla i skick, vad jag vet.
 
Alltså en ren intresseförening för att visa att vi är adel, om än inte svensk introducerad adel på Riddarhuset, där dessutom ett par - om uttrycket må tillåtas mig - wannabe-släkter har slunkit med, genom att i äldre tider till synes haft starka dokument för att släkterna någon gång varit adliga, eller genom namnlikhet måste ha släktskap med äldre adelsätter, vilket väl är fallet med Grill genom de gamla traditionerna om samhöre med ätten Grillo i Genua.
 
De släkter i OAF utöver Grill som enligt modern källkritik inte har något bevisat adelskap - men alltså en gång i tiden tydligen ansetts/uppfattats ha det och kommit med i föreningen och fortsätter stå med i dess kalender - är von Sydow, de Champs, Munthe och Ouchterlony.

2007-07-25, 17:09
Svar #18

Utloggad Olov Öjner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2010-04-24, 17:00
    • Visa profil
Jag känner mig tveksam att göra ett inlägg på denna sida om den svenska släkt Grill som ju i alla fall bevisligen härstammar från Andreas Grill i Augsburg på 1500-talet. Släkten Grill har på denna sida underligt nog beskrivits som en samling uppkomlingar vars verksamhet i Sverige de senaste 375 åren har bestått i att tjata om hur fina de är, fast de alls inget skulle ha att komma med. Man känner sig tack vare detta som en bedragare och illaluktande backstusittare med anspråk på att tillhöra huset Habsburg om man på något sätt ens bryr sig om en släkt med så uppblåsta medlemmar.
 
Släkten Grill ägde på 1700-talet det ledande handelshuset i Stockholm (Nationalencyklopedin 8, sid 77), och tillhörde den så kallade skeppsbroadeln (enligt t.ex. Sten Carlsson: ”Svensk Historia 2”, 1961 sid 156), ett begrepp som betecknar en grupp förmögna borgliga släkter av mestadels utländskt ursprung (Nationalencyklopedin 16, sid 525). I Stockholm fanns också släkten Plomgren (adlad von Plomgren 1751), Finlay och LeFebure. I Göteborg fanns Sahlgren och Campbell (Behre m.fl.: ”Sverige historia 1521-1809” 1985, sid 255).
Det finns skäl att anta att familjen Grill skulle ha adlats om de inte varit fullt så förmögna. Ett adelskap gav nämligen tillträde till statens högsta ämbeten och man får förstå att tanken på att ge adelskap åt medlemmar av en så förmögen ätt väckt dubier, de skulle helt enkelt ha blivit för mäktiga. Det är i detta sammanhang man skall se deras försök att påvisa utländskt adelskap. (Ingen källa, bara resonerande). De gifte in sig i bördsadeln.
En medlem av släkten Grill skänkte 1828 till vetenskapsakademin ena halvan av stommen till det som blev Naturhistoriska Riksmuseet (NE 8, sid 77), de har instiftat borgerskapets änkehus och har även (genom den så kallade Grillska donationen) skänkt pengar till uppförandet av aphuset på Skansen (kanske ville de ge en bostad åt sina gamla kunder från Augsburg).
 
Medlemmar av släkten Grill gav på 1700-talet kronan ansenliga medel (Sten Carlsson (ibid.); Gabriel Anrep: Svenska Slägtboken I, 1871 sid 96). Dessa åtgärder, om några, borde ha föranlett ett adlande.
 
Som borglig släkt förekommer de alltså redan i Anreps första band. De finns också med 2 gånger i Örnberg: 1886 och 1896 och 5 gånger från och med första årgången av Svenska Släktkalendern 1912 fram till 1930. I samtliga större svenska encyklopedier finns flera släktmedlemmar representerande. ”Svenskt biografiskt lexikon” upptar 8 medlemmar av släkten på sammanlagt 16 sidor.
 
Tror någon verkligen att detta beror på att någon släktmedlem antagit att de är släkt med en släkt Grillo i Genua? Det enda en ”nästan lite 'finare'” släkt har att uppvisa mot allt detta är att den enligt tidigare inlägg härstammar från en hypotetisk vindrinkare och att denna släkt finns med i Svenska Släktkalendern 1989.
 
Det är vidare inte bevisat att Andreas Grill härstammar från en adlig släkt Grillo i Genua.
Att påstå att det därmed är bevisat att han inte gjorde det är emellertid felaktigt. (”Det är icke bevisat att” är nämligen inte logiskt ekvivalent med ”det är bevisat att icke”).
Det korrekta är att vi inte vet vilka han härstammar från. Om vi någonsin, mot förmodan, får reda på detta, först då kan det anses bevisat eller motbevisat huruvida han härstammar från släkten Grillo.
 
Jag måste dock redovisa ett bakslag för den som anser det vara mycket troligt att Augsburgs Grillsläkt måste ha italienskt påbrå eftersom syrsa (!) heter grillo på italienska. Det består i det faktum att Grille betyder syrsa på tyska. (Är jag verkligen den förste att ha ”upptäckt” detta sedan 1871?). Gräshoppa heter däremot cavalletta på italienska, Heuschrecke på tyska.
 
Ett annat faktum man bör beakta i sammanhanget är att namnet Grillo tycks vara rätt vanligt i Italien: 5323 personer i 1168 kommuner enligt italienska Wikipedia nu i juli 2007 på sökordet ”Grillo (cognome)”. Av dessa förefaller endast mycket få vara adliga (se nästa stycke) . (På italienska Wikipedia kan man bland annat också läsa att den adliga släkten Grillo härstammar från Gubbio, att familjen hänvisade till en legend som sade att de härstammade från en följeslagare till den tyske kejsaren Otto under hans fälttåg till Italien [Otto I och Otto II genomförde minst fyra fälttåg till Italien 951-983], att en Pietro Grillo 1070 gav en donation till katedralen Eugubina tillsammans med sin hustru Maria, att en Paolo Benedetto [tillhörande släkten Grillo] skall ha varit kapten i ett korståg år 1091 [det så kallade ”första korståget” påbörjades 1095], att Giovanni Paolone [också en släktmedlem] skall ha varit kapten under Fredrik Barbarossa i kriget mot Milano och senare korsfarare med Gottfrid av Bouillon [mycket underligt eftersom Gottfrid av Bouillion levde nästan 100 år före kejsar Fredrik Barbarossa], att släktens huvudgren skall ha härstammat från en Pietro på 1000-talet och denna gren skall ha erkänts som adlig 1724 av en ”pretor” i Genua, att namnet, inte förvånande, har skrivits ”Grilla” om kvinnor och stundom ”Grilli” i pluralis. Här nämns också en berömd markis ”del Grillo” och den nu levande komiske skådespelaren Beppe Grillo, men de hör kanske inte till samma ätt. Så långt Wikipedia som man naturligtvis inte kan använda som genealogisk källa. Jag refererade detta då det illustrerar vad man kan vänta sig för svårigheter även om man kan påvisa att Andreas Grill härstammar från Genua).
 
Till den som ändå vill lägga ned tid på att göra några nya försök att hitta en sådan koppling har jag bara ett litet futtigt bidrag som jag bara kan redogöra för i grova drag, eftersom jag själv inte är så engagerad i detta.
Källan är Libro d'Oro della Nobilit? Italiana 2000-2004 (A-L).
Här upptas i alla fall en släkt Grillo från Genua. Vapenskölden är en syrsa balkvis på en gyllene balk på röd botten. Det finns alltså ingen likhet (utom själva syrsan) med den borgerliga Grillska tranan i Augsburg.
Nu är min italienska stapplande och jag har inte varit helt säker på hur uppställningen är gjord men det står något om en Pietro Grillo år 1110 och om en hans ättling Johannes Grillus [Giovanni Grillo] som är känd 30 januari 1433 då han upprättade ett testamente. Den sistnämnde tycks ha en son vid namn Antoniotto Grillo, och denne i sin tur en son Luca.
Efter en lång uppräkning av olika personer i inledningen upptas några få nu levande medlemmar, vars namn jag inte bör redogöra för här. Det kanske kan vara möjligt att ta kontakt med dessa personer och höra vad de har att visa upp om adliga ätten Grillo på 1500-talet.
 
I en annan källa, ”Ensiclopedia storio-nobiliare italiana”, del 3, 1930 (liksom ovan på uppslagsordet Grillo) upptas två grenar av ätten, den ena med svart den andra med naturfärgad syrsa i vapnet.  Om ”de naturfärgade” står att de utvandrade från Genua till Alessandria före 1528. Denna källa upptar en räcka personer i den ”svarta” grenen (far-son) födda från 1669 till 1809.
 
I ytterligare en källa, ”Elenco storico della nobilit? Italiana” från 1960 upptas en släkt Grillo med ett par personer som torde vara döda sedan länge (de hade barnbarns barn 1960) Francesco & Alessandro Grillo. Denna källa innehåller mycket lite information, inga årtal eller platser. Deras släktskap med Grillo i utgåvan 2000-2004 framgår därför inte helt klart. Francesco tycks dock vara farfars far till enligt ”Libro d'Oro della Nobilit? Italiana 2000-2004” nu avlidna personer som var födda på 1910-talet och tillhöra ”de naturfärgade” medan Alessandro troligen går att identifiera som tillhörande ”de svarta”.
 
Samtliga tre källor står framme i referensavdelningen på Kungliga Biblioteket.
 
Avslutningsvis skulle det vara roligt om man diskuterade den augsburgsk-svenska släkten Grill i högre utsträckning på denna sida. Lämpligen diskuterar man medlemskap i OAF under något annat sökord. Jag hoppas att mitt bidrag uppmuntrar medlemmar av denna släkt att komma med egna inlägg.  
Jag hävdar att de borde ha blivit adlade i Sverige omkring 1720 enligt de principer för adlande som rådde då, inte på grund av några kuriösa griller om länge sedan avsomnade genuensare, utan av egen kraft. Därför passar de i ”Kalender över Ointroducerad Adels Förening”.
 
Jag har några brev skrivna omkring 1900 av makarna Howard & Mariana Grill till mina förfäder på mödernet. Jag skulle gärna diskutera dem med någon som vet något om släkten och om vad som finns bevarat av äldre släktmedlemmars brev och dagboksanteckningar eller med någon som bara är intresserad.
 
Olov, huvudman för den fula släkten Öjner.

2007-07-26, 22:29
Svar #19

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hej Olov! Kul att du har kollat lite mer om de italienska Grillos!
 
Det är alldeles sant som du säger att det inte är bevisat att Andreas Grill inte kunde ha med Grillos från Genua att göra, utan bara att det inte är bevisat att han hade det, rätt ska så klart vara rätt.
 
Och det verkar mycket plausibelt som du påpekar att de svenska Grills måtte ha blivit adlade i Sverige av egen kraft om de inte redan hade uppfattats som så ädla till sin börd. Det ser man i inte så liten grad om de äldsta leden Pemer i Sverige också, att de kallas för af ädel familia från Augsburg, och uppfattades som adliga.
 
Kanske helt enkelt borgerliga vapenbrev överlag uppfattades som så liktydigt med adelskap att medlemmar av släkter med sådana vapenbrev kallades för ädel familj?
 
Vi får väl aldrig veta.
 
När kretsarna som drog igång sådant som kalendrar över ointroducerad adel, och OAF bildades, hade släkten Pemer bara torpare och bönder som tappat släktnamnet och bar patronymikon kvar. Hade det däremot varit en högborgerlig ämbetsmannasläkt där alla i släkten var väl förtrogna med äldre traditioner om adelskap i släktens förflutna kanske någon hade ansökt om medlemskap i OAF, och släkten troligast intagits där. Ett borgerligt vapenbrev hade gått att hitta vid forskning i Wien, och muntlig tradition om adligt ursprung i Venedig har vi haft i släkten, så...
 
Men det är naturligtvis fel forum för den frågan.
 
Själv har jag tveklöst uttryckt mig onödigt raljant om släkten Grill och om OAF här i tråden, för vilket jag ber om ursäkt.
 
Mycket roligare om tråden kan börja användas för diskussioner om släkten som sådan!
 
Anders, blivande huvudman för den namnbärande grenen av släkten Pemer (men inte totalt sett)

2007-07-27, 13:16
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det var roligt att se dina diskussioner om släkten Grill, Olof! Min sambo härstammar från dem (på fel sida altaret) så lite mer kött på benen var intressant att läsa.

2007-07-28, 07:08
Svar #21

Utloggad Olov Öjner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2010-04-24, 17:00
    • Visa profil
Jag har nu också skojat tillräckligt med Anders Pemer, som varit vänlig nog att be om ursäkt.
 
Jag vill förtydliga mitt resonemang ovan något.
 
I våra dagar är adelskap uteslutande en fråga om börd. På 1700-talet var det ännu i hög grad en praktisk fråga. Om någon ansågs vara lämpad till ett högre ämbete så adlades han. Hans anor ansågs inte så viktiga även om man på riddarhuset gärna sökte efter något samband med äldre eller utländska adelsätter i efterskott. Om någon utmärkte sig särskilt, som t.ex. Abraham Grill (Anrep: Svenska slägtboken I, 1871, sid. 96), blev han ofta adlad.
 
Grill var på 1700-talet en av landets rikaste familjer.
Denna rikedom i kombination med tillträde till statens högre ämbeten (vilket hade möjliggjorts enbart genom svenskt adelskap), hade givit familjen Grill mycket stor makt.
Det är därför ingen orimlig gissning att ett sådant adlande motarbetats från inflytelserika grupper som sett sin egen ställning hotad.
 
Anrep skriver på sidan 98 i samma publikation om Abraham Grills svärdotter:
”Det berättas, att fru Grill utvecklade en sådan lyx, att hon nästan öfverglänste sjelfva drottningen, Lovisa Ulrica, hvaröfver högstdensamma svårligen förargade sig.”
Nu är visserligen ”Det berättas” knappast någon god källhänvisning, och Anrep är ålderstigen i källkritiskt hänseende, men om det ligger aldrig så lite i Anreps anekdot kunde det tänkas att man även från kungligt håll ansett släkten Grill mäktig nog utan adelskap.
 
Huruvida släkten Grill är ”adlig” gör den inte på något sätt mer eller mindre intressant för mig. Nog alltså från mitt håll om den synnerligen hypotetiska frågan huruvida ett adlande, enligt 1700-talets normer, borde ha inträffat.  
 
Chris! Inträffade denna uraktlåtenhet med altaret för jämt 200 år sedan?
 
vänligen
 
Olov

2007-07-28, 08:28
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Den inträffade mellan ca 1821 och 1859! Flera barn blev resultatet.

2008-10-02, 11:55
Svar #23

Utloggad Maria Ljungdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 18:06
    • Visa profil
Eftersom jag ibland får frågan (utanför detta forum) om hur vi i släkten Ljungdahl är släkt med Grill, så kan det kanske hjälpa någon om jag klargör detta på denna plats. Anknytningen finns till den del av släkten Grill som i ”Svensk Ointroducerad Adel” (eller vad eländet nu heter) kallas Garphyttegrenen, men eftersom den inofficiella s k ”adelskalendern” inte listar döttrar och inte tar upp andra ättlingar som inte har fört det *borgerliga* [det är alltså inte och har aldrig varit adligt] släktnamnet Grill vidare, måste man först veta att lektorn i Helsingborg, Samuel Johan Ljungdahls (f 31/10 1840 i Västerås - d 8/10 1903 i Helsingborg) hustru (g 29/7 1875) Anna Grill  (f 6/12 1852 i Hedemora (?) d 1940 i Uppsala?) var dotter till provinsialläkaren i Hedemora, Claes Anton Oscar Grill, f 1813 d 1879 (son till häradshövdingen i Nyköping, Anton Johan Grill, f 1771 d 1831, och Ulrica Eleonora Torner, f 1786 d 1837) och Gustafva Erica Ödmann, f 1827 d 191? (dotter till prosten i Vendel, Eric Samuel Ödmann, f 1786 d 1845, och Brita Catharina Stenfelt, f 1796 d 1885). Sedan bör man kunna reda ut resten av anorna och hitta uppgifterna i kyrkböckerna för den delen av släkten med hjälp av ledtrådar från andra släktkalendrar, handböcker, uppslagsverk och webbplatser. I vårt släktarkiv (=några flyttkartonger på en av kusinernas vind) finns ett stort fotoalbum från 1800-talet som har tillhört en Edward Wetterlind. I det albumet finns porträtt på medlemmar av familjerna Grill, Ljungdahl, Ödmann och Stenfelt.
 
(Meddelandet ändrat av maljharbour den 02 oktober, 2008)

2011-04-28, 00:13
Svar #24

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Med skammens rodnad på mina kinder läser jag ännu en gång om de underbart roliga gliringarna till mig från Olov Öjner för ett par år sedan. Den om aphuset på Skansen tror jag till och med jag har skummat ouppmärksamt förbi och inte sett förrän den här gången.  
 
Jag har just konstaterat att ytterligare en manlig Pemer-ättling utöver Samuel Johan Ljungdahl varit gift med en kvinnlig Grill, nämligen en direktör Hans Georg Sievert, och då bestämde jag mig för att sammanställa hur alla olika Grill i mina släktuppställningar är släkt med varandra.
 
Vi har nämligen en kvinnlig Pemer-ättling tidigare gift Grill under mer modern tid, som jag mer kuriöst hade konstaterat inte vara listad i någon av de årgångar jag själv äger av Ointroducerad Adels Kalender. Jag hade utgått från att det bara handlade om att inte alla grenar har varit medlemmar i OAF och listats i kalendern, men när jag letade upp hans födelsenotis konstaterat jag att hans far inte fanns med i Svenska Släktkalendern 1912 heller.
 
När jag börjat skrapa på ytam verkan det röra sig om en släktkrets Grill med småländskt ursprung. Tydligen en helt annan släkt, måhända helt obefryndad med Augsburgs-släkten. Eller är det de Grill födda på fel sida altaret som Chris Bingefors talar om?
 
I folkräkningen 1880 är de småländska Grill födda i Adelöv, Vireda, Eksjö och Lommaryd.

2011-04-28, 21:23
Svar #25

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej
Som fullständigt okunnig i de olika grenarna Grill blev jag ändå nyfiken.
hittade drygt 20 st Grill i Centrala soldatregistret
Så det verkar ha varit ett knektnamn också, bl.a. från småland.
 
Lasse

2011-06-08, 00:57
Svar #26

Utloggad Hans Sander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 08:50
    • Visa profil
God morgon,  
Jag har hamnat hos Baltzar Grill, död 1697 och enligt uppgift gift med Elizabeth Faltz.  
Jag har emllertid inte lyckats få fram något mer material om Baltzar och undrar om han var släkt med Anthony Grill som verkar vara den första Grill(en) i Sverige. Tacksam för uppgifter och även om hustrun, om det finns.  
med vänlig hälsning,  
Hans Sander  
Australien

2012-09-15, 08:50
Svar #27

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Förteckning på den egendomb som lemnades, efter min afledne kiära hustru Johanna Groen, som år 1713 uti Julij Månad är med döden afgången, och ingen med mig kommer at dela uti, efter som wår dåtter Catharina Grill 3 dagar efter des Moder och är död blefwen, hwars dehlning tillbacka_ ärfwer, bestående Egendomen sedan mina Barns af förra giftet Modernes Arf, der ifrån skield är, i fölliande ....
 
Stockholm den 23 Aug. 1717
Abraham Grill
 
Källa: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:77 (1717-1717) Bild 2450 / sid 233 (AID: v222386.b2450.s233, NAD: SE/SSA/0145a)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2014-10-17, 02:32
Svar #28

Utloggad Mats Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 314
  • Senast inloggad: 2020-09-26, 10:11
    • Visa profil
Angående vi som är släkt med familjen Grill, så finns det en bra sida på nätet, http://grilliana.wordpress.com/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna