ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grisell  (läst 949 gånger)

1999-02-22, 12:58
läst 949 gånger

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej
Jag skulle vilja veta lite ang. min mors släktnamn
i asarum.

1999-07-27, 21:24
Svar #1

Harald Hansen

Hej Anita!
Jag har forskat en del på Grisell-släkten från Asarum. Min mormors far var August Theodor Grisell f. 10/9 1856 i Asarum. Har uppgifter om släkta tillbaka till 1750.Om du kontaktar mig kan jag nog hjälpa dig. Har även kontakt med Grisellare som bor i Blekinge.
 
Med vänliga släkthälsningar
Harald Hansen

2000-10-19, 17:59
Svar #2

Eva Leksell

Anita Hadadi frågade på annan plats här i forumet om två Grisell födda i Nordmaling. Här är vad jag hittade om dem på mormonernas hemsida, IGI-databasen, som består av rena avskrifter ur kyrkböcker såvitt jag förstår:
 
ANNA ELISABET GRISELL  
Christening: 24 Jun 1790  
Nordmaling, Vasterbotten, Sweden  
Father: ANDERS GRISELL  
Mother: GRETA ISACKSDR
       
Maja Stina GRISELL  
Christening: 24 Jun 1790  
Nordmaling, Vasterbotten, Sweden  
Father: Anders GRISELL  
Mother: Greta ISACKSDR
 
Flickorna var väl tvillingar. Det är möjligt att fadern Anders Grisell hör ihop med en Griis-släkt i Gävle. Under Landskap - Gästrikland - Allmänt - Gävlefiskare och deras Norrlandshamnar skrev jag för ett bra tag sedan om den släkten och där nämnde jag också att det i Sehlbergs skrift om Gävlesläkter står att ättlingar till någon Griis där kallade sig Grisell. (Anders var ett återkommande namn i den släkten.)
 
Jag tror inte det finns något samband mellan Grisellsläkter i södra och norra Sverige utan de har nog uppstått oberoende av varandra.

2000-10-19, 18:46
Svar #3

Eva Leksell

Ska väl tillägga att Västerbotten i registeruppgifterna ovan står för Västerbottens län, inte landskapet Västerbotten (Nordmaling ligger i norra Ångermanland).

2000-10-19, 18:56
Svar #4

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej Anita
 
Enligt Nordmalings födelsebok är flickorna tvillingar och födda den 20 juni 1790 Modern Greta Isacksdr är född 1752. Familjen bor i Olofsfors som är en bruksort.  
 
Hälsningar
 
Kerstin Farm

2000-10-19, 21:55
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Uppgifterna nedan verkar stämma in på den sökta familjen som emellertid då kallas Grusell.
 
Tyko Lundkvist skriver i sin bok Av Ris och Rot, som behandlar bygderna efter Lögdeälven, i ett avsnitt om smedssläkter att mäster Anders Grusell f 1756 var i Olofsfors 1795-1805 och att en son Per Modin f 1778 for till Hörne.
 
I boken Släktnamn i Umeå 1622-1820 finns en Anders Grusell omnämd. Uppgifterna i boken är kortfattade och lyder: mästersmed Nordmaling 1796; g m Margareta Isacsdotter 1787-1798 AI:9 sn
Det sistnämnda syftar på att uppgiften är hämtad från husförhörslängden AI:9 för Umeå socken.

2004-01-09, 17:35
Svar #6

Rune Forsgren

Anders Grusell (f 1756 ) var son till plåtslagaren Anders Grusell och Cherstin Olsdotter vid Furudals bruk i Ore.
Per Modin var son till Margareta Isaksdotter i hennes första äktenskap med skogvaktaren Lars Persson Modin. Han återkom efter något år från Hörne och levde sedan i Nordmaling.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna