ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-04  (läst 4619 gånger)

2005-08-02, 21:52
läst 4619 gånger

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Nils Andersson [Grubb]  föddes år 1667 i Uppsala Stad. Han dog år 1720 i Tegelsmora socken.  
Kyrkoherde i Tegelmora under åren 1701-1720.
 
Nils gifte sig (1) med Christina Avander  dotter till Per Avander år 1685 i Tegelsmora socken (C). Christina föddes omkring 1667 i Umeå. Hon dog år december 1688 i Tegelsmora socken (C).  
De fick följande barn:
 
Anders Nilsson [Grubb]  föddes år 1687 i Tegelsmora socken. Dog ung.
 
Christina Nilsdotter [Grubb]  föddes år december 1688 i Tegelsmora socken (C). Hon dog år januari 1689 i Tegelsmora socken (C).  
 
Nils gifte sig (2) med Christina Nilsdotter[Ruuth]  dotter till Nils Jakobsson var Borgmästare 1661-1669, tullnär i Luleå. Född i Bensbyn, Luleå lfs. Död 1703-01-11. Nämnd som borgare från 1642 till 1703 i Luleå stadsförsamling (Olle Malmsten). Nämnd från 1650 till 1654 i Bensbyn, Luleå landsförsamling Mantalslängder.  
och Anna Hansdotter [Ruuth] som Testamentera efter sig 1670,Barnen kallas Ruuth efter modern (Anna).Obs Ruuth är adelsläkt nr 125.  
Christina föddes år 1653 i Luleå  Stad.
Hon dog i Tegelsmora socken.  
De fick följande barn:
 
Nils Nilsson [Grubb]  föddes år 1689 i Tegelsmora socken (C). Handelsman i Stockholm.
 
Brita Nilsdotter [Grubb]  föddes år 1691 i Tegelsmora socken (C). Hon dog i Tegelsmora socken (C). Brita gifte sig med Elias Pertrus Rut  år 1714 i Uppsala Domkyrkosocken (C). Elias föddes år 1687 i Delsbosocken  (X). Han dog år 1739 i Tegelsmora socken (C). Kyrkoherde i Tegelmora  från 1721.
 
Carl Nilsson [Grubb]  föddes år 1692 i Tegelsmora socken (C).  
 
Nils gifte sig (3) med Chatarina Buchan i Uppsala Domkyrkosocken (C). Chatarina föddes år 1665 i Tegelsmora socken (C). Hon dog i Tegelsmora socken (C).  
 
Uppsala Herdaminne  så är ordningen som jag har skrivit ner fruarna den tredje Hustrun skall kallas Buchan enligt Herdaminne. Leif Boström kallar henne för Buchow.jag vet inte vilken källa han andvänt .
Nils och Chatarina hade följande barn:
 
Alexander Nilsson [Grubb]  föddes den 29 december 1706 i Tegelsmora socken (C). Han dog den 8 december 1789 i Strängnäs Domkyrkosocken.  
Alexander Nilsson Grubb  var Häradsdomare  och Rådman  i Strängnäs.
Källa:Strängnäs död och begravnings bok.
Citat död1789-12-08,begr 20 /12  Grind Perssinge.För detta Råd-och  
Heradsdomaren i Strengnes,Alexander Grubb Rötfeber,82år,11mån ,11 dagar.
 
 
Alexander gifte sig (1) med Anna Katarina Lenning. . Anna dog den 23 oktober 1744 i Strängnäs Domkyrko socken (D).  
Alexander gifte sig (2) med Cathrina Odhelia  dotter till Lars Odhelius och Annika Victorin år 1745 i Strängnäs Domkyrkosocken (D). Cathrina föddes år 1710 i Flo socken  (P). Hon dog år 1776 i Strängnäs Domkyrkosocken (D).  
 
Christoffer det är vad jag har obs .Både Leif Boström och jag har denna ordningen på fruarna och har fått den från Herdaminne, nu är inte Uppgifterna bara från herdaminne utan Bland annat från en dödsbok jag tagit men det finns fler Hfl ect jag andvänt,och när det Gäller Ruuth har jag andvändt Elgenstiernas. mvh Marc  ättartavlor.

2005-08-12, 06:17
Svar #1

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Mia!
Vart kommer uppgifterna om Nils Grubb och hans hustrus födelseförsamlingar?
 
Björn

2005-08-12, 07:21
Svar #2

Rune Edström (Rune)


2005-08-12, 15:24
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag orkar inte läsa allt som skrivits om denna släkt, utan vill bara citera vad jag fann när jag läste Beskrivning över Umeå socken och Umeå stad år 1771 sidan 27 på www.foark.umu.se/samlingar/urkunden/urkund10.pdf
 
Där beskrivs hur och var Umeå stad bildas och då står det Anders Nilsson hade en dotter vid namn Brita Sand, som dog 1735, 96 år gammal, gift med Nils Andersson Grubb, af hwilken Grubbiska slägten härstammar.  
 
Lite underligt att dottern har efternamnet Sand. Är det någon som stött på denna Brita Sand?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-08-13, 12:45
Svar #4

Rune Forsgren

Ann-Mari,
Anders Nilsson var far till Nils Andersson Grubb. Brita Månsdotter Sand var alltså svärdotter.

2005-08-13, 14:22
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det förklarar saken! Tydligen var det så att Anders Nilsson var från Ytterhiske och sålde mark, där Umeå stad byggdes upp.
 
Det verkar rörigt med alla dessa Grubb, men hette Anders också Grubb eller var det sonen, som tog det namnet? Alla Grubb, är de släkt med varandra? Annars var det ju inte så noga förr i tiden hur man tog sitt efternamn.
Ann-Mari Bäckman

2005-08-13, 21:54
Svar #6

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Ann-Mari här får du lite om det du frågat efter.  
 
Anders Nilsson [Grubb]  föddes omkring 1600 i Grubbe,Umeå lfs (AC). Han dog år 1674 i Umeå Stad.  Borgare i Umeå Stad.
men han var även ängat sig åt köpmannaskap som sin far. Brita var dotter till Anders Nilsson, åbo Sanda Skattehemman ,Umeå socken.
Denne Anders sålde sin jord för 600 d km som troligen ej gäldades förrän 1648. enl uppjift  omfattade Sanda Skatte Hemman mark större delen av blivande Umeå Stads område,samt delar av Ytterhiske, Grisbacka, Talve och Halva Teg. Anders blev stadens första Borgare och genom sin dotter Brita Blev han en av stamfäderna i Umeå för släkten Grubb-Grahn-Graan,
 
 
Anders hade följande barn:
 
Nils Andersson [Grubb]  föddes år 1630. Han dog år 1703.  
 
 
Andra Generation
 
Nils Andersson [Grubb]  (Anders Nilsson) föddes år 1630 i Umeå  Stad (AC). Han dog år 1703 i Umeå  Stad  (AC). Handlande och Rådman i Umeå Stad.(Stadens Magistrat utgjordes på denna tid av en Borgmästare och fyra-fem Rådmän valda bland ansedda Borgare som levde av sitt Borgliga näringsfång)
om Nils förekom knapphändiga uppgifter  ,I en sepc på umeå borgerskaps fiske för år 1676 har nils  noterasför 23 tunnor.
Nils gifte sig med Birgita Sand  år 1660. Birgita föddes år 1639 i Umeå lfs (AC). Hon dog den 5 augusti 1735 i Umeå Stad  (AC). Hon begravdes den 10 augusti 1735 i Umeå Stad  (AC).  
 
De fick följande barn:
Anders Nilsson [Grubb]  föddes år 1661 i Umeå Stad (AC). Han dog den 22 februari 1713 i Stockholm (Ab). Handlande i Stockholm och sedemera Kommisarie vid Kommerskollegiet.
Anders gifte sig med Elisabeth Giöding  den 24 november 1691 i Stockholm stad (Ab). Elisabeth föddes år 1670 i Uppsala Stad (C). Hon dog år 1707 i Stockholm stad (Ab).  
 
Mikael Nilsson [Grubb]  föddes år 1663 i Umeå Stad (AC). Han dog år 1736 i Stockholm  (AC).  
Rådman och Riksdagsman i Stockholm.
 
 
Anna Nilsdotter [Grubb]  föddes år 1665 i Umeå Stad (AC). Hon dog den 4 februari 1743 i Umeå Stad  (AC). Hon begravdes den 22 februari 1743 i Umeå Stad  (AC). Hon var Stammoder för Umeå -Släkten Graan-Grahn.
Anna gifte sig (1) med Moses Andersson  år 1692. Moses föddes omkring 1660 i Umeå  (AC). Han dog år 1703 i Umeå  (AC). Handelsman i Umeå.
 
 
 
Anna gifte sig (2) med Olof Mårtensson [Graan]  år 1708. Olof föddes år 1683 i Klinsjön,Nysätra socken (AC). Han dog den 6 januari 1741 i Umeå Stad AC). Handelsman och Borgare i Umeå Stad, Burskap 1706 och adlad till Graan, Rådman 1722,Riksdagsmanår 1731, Täfteböle, gift med Anna Grubb d. 1743 från Anumark.
 
 
Brita Nilsdotter [Grubb]  föddes år 1678 i Umeå Stad (AC). Hon dog år 1727 i Umeå Stad (AC). Hon begravdes den 1 augusti 1727 i Umeå Stad (AC).  
Brita gifte sig med Pehr Mårtensson [Graan] . Pehr föddes år 1665 i Klingsjön,Nysätrasocken (AC). Han dog år 1723 i Umeå Stad  (AC).  
Handelsman och Rådsman i Umeå Stad . Burskap 1699 adlad till Graan.Riksdagsman år 1719.
 
 
Nils Nilsson [Grubb]  föddes den 3 december 1681 i Umeå Stad (AC). Han dog den 2 oktober 1724 i Umeå Stad (AC).  Dödsorsaken var Bröstsjukdom.  
Prost och Kyrkoherde i Umeå lfs under åren 1713-1724.
Nils gifte sig med Anna Charlotta [Adelcrantz]  den 28 maj 1713 i Umeålandssocken (AC). Anna föddes den 13 maj 1698 i Nikolai,Stockholm  (Ab). Hon dog den 27 maj 1758 i Klara,Stockholm (Ab).  
 
År 1736 Bodde prostinnan Grubb hos sin Styvfader i Stockholm med sina fyra barn.

2005-08-14, 01:15
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för det! Även om inte Grubb finns i min släkt, vad jag vet, så var det en intressant läsning.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-08-15, 21:20
Svar #8

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
I Släkten nr 48 (1996), som utges av Södra Västerbottens Släktforskare, har jag försökt beskriva borgarsläkten Grubb i Umeå stad. Det är den släkten som Marc är inne på i sitt inlägg från den 13/8. I likhet med lagmanssläkten Grubb har den sitt ursprung i byn Grubbe, men dessa två släkter kan inte med säkerhet knytas samman. Några av Marcs uppgifter kan ifrågasättas och andra är ofullständiga och eftersom uppgifter som läggs ut i Anbytarforum lätt får vingar vill jag hänvisa till min artikel som i allt väsentligt bygger på primärkällor.

2005-08-15, 23:08
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jo, jag har förstått av de långa diskussioner, som varit här och under andra rubriker att man inte är ense om vad som sant eller inte.
 
Om jag skulle vilja läsa din artikel, hur får jag tag på nr 48 (1996) av Släkten? På bibliotek?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-08-16, 22:25
Svar #10

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Släkten är ju en medlemstining som du kan hitta i släktforskarrum o dyl i ett antal västerbottniska bibliotek. Jag tror inte att den går att beställa. Däremot säljer nog Södra Västerbottens Släktforskare gamla nummer för några kronor

2005-08-17, 08:46
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag är själv medlem, men bara sedan ett par år tillbaks. Jag får kolla på biblioteket, när jag besöker släktforskarrummet nästa gång.
Ann-Mari Bäckman

2005-08-17, 09:34
Svar #12

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Staffan Du kommer med klagomål från mitt inlägg 13 aug 2005 ,då får du ju säga vad som är fel det är både fegt och och dåligt för oss  som är är rötters läsare, även för mej,ingen får veta vad du tycker är fel,om du tycker hela inlägget är fel eller endast en rad är fel och kan du backa upp det.för det här handlar om umeå stad,och det här inlägget är väl under byggt med Primär källor. du jämför det med 1300talets Grubbe som jag skrivit om det är ju som att jämföra glas och plåt i hållbarahet?  
nej berätta istället vad du tycker är fel?

2005-08-17, 19:48
Svar #13

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Marc
 
Jag har inte kommit med klagomål - det var i vart fall inte min avsikt men om du uppfattar det så ber jag om ursäkt. Att se det som fegt och dåligt att hänvisa till en artikel som jag har skrivit tycker jag är en felaktig inställning. Jag blir själv glad när någon tipsar mig om artiklar. Alternativet i det här fallet vore att jag inte skulle ha skrivit något alls för jag har tyvärr inte tid att skriva ett längre inlägg och på ett fullständigt sätt kommentera, korrigera eller komplettera dina uppgifter. Men visst kan jag ge dig ett par exempel:
 
? Det du skriver om Brita är väldigt oklart. Menar du att hon var dotter till Anders Nilsson Grubb? Kan du belägga det? Någon Anders Nilsson har, enligt de olika skattelängder som finns bevarade, inte varit åbo på Sandahemmanet sedan det först omnämns 1539 till att hemmanet går upp i staden.
? Anders Nilsson Grubb var gift sannolikt tre gånger och hade inte bara sonen Nils utan minst sex barn.
? Du skriver att Anders Nilsson Grubb dog 1674. Han förekommer dock som levande i rådstugurätten under 1675, men hans arvingar listas i länsräkenskaperna 1675 varför han torde ha dött under året.
? Nils Andersson Grubbs andra hustru hette Britta Månsdotter Sand. Hon hade sina rötter i Sandahemmanet (därav namnet)
 
Du skriver vidare att jag jämför med vad du skrivit om 1300-talets Grubbe. Jag skriver inget alls om det. Du måste ha blandat ihop mig med någon annan.

2005-08-19, 10:26
Svar #14

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Staffan ,jag får väl be om ursäkt att jag missförstod ditt inlägg ,  och jag har kollat upp de saker du frågat om.
 
Det blev som du sa lite otydligt med Brita!
 
1)Britta Sand var dotter till Anders Nilsson,åbo på Sanda Skattehemman,Umeå Lfs,Denne Anders sålde sin jord för 600 daler koppar mynt,som troligen ej gäldats förrän 1648,enligt uppgift omfattade  Sanda skattehemmans mark större delen av den bivande staden Umeås områdensamt delar av Ytterhiske,Grisbacka,,Tavle,och halva Teg.Anders Blev Stadens första Borgare, Genom Sin dotter Brita Sand Så blev han en av Stamfäderna för Grubb/Graan ,Grahn.    
Källa Lars Bäcklunds bok 700 anor under tio sekel, och Umeå stads historia av B.Stecks?n  
Umeå Stad Kyrkoböcker.  
 
2) Det var mer som ett påstående än fråga du säger att Anders Nilsson Grubb var gift tre gånger och hade mins sex barn, inte bara Nils.  
den frågan eller påståendet kan jag inte bemöta för jag vet inte något om det,du kan gärna räkna upp hans andra barn och fruar så kan jag komplettera min forskning.  
 
3)Jag skulle formulerat mej som i källan att Anders Nilsson Grubb Levde ännu 1674.
 
4)Brita Sand Som det står i de flesta handlingar kunde inte heta något annat än Andersdotter  
Brita Andersdotter Sand.
 
 
dotter Sand.

2005-08-21, 19:40
Svar #15

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Marc
 
Någon Anders Nilsson har inte bott på Sandahemmanet. Nämndemännen Olof Östensson, uppförd i skattelängder 1607-1640 och hans son Måns Olofsson som står för hemmanet 1641-1647, var de sista som bodde på Sandahemmanet. I roteringslängd för 1647-1648 står det att Måns Olssons hemman i Ytterhiske är given under staden.
 
Måns Olofsson blev borgare och rådman i Umeå stad, omnämnd 1648-1674 och död senast 1675. Hustrun hette Gunborg Tomasdotter. Hans dotter Brita blev gift med Nils Andersson Grubb, dottern Malin med Petter Hansson Rochman.  
 
Vårtinget 1735, då Brita Sand uppges vara 90 år, nämns t ex att Britas farfader Olof Östensson ägt Sandahemmanet.
 
Du skriver att Britta Sands patronymikon enligt de flesta handlingar skulle varit Andersdotter. Vilka handlingar då? Det finns flera belägg i domböckerna för att hennes patronymikon var Månsdotter. Och som sagt - hon var gift med Nils Andersson Grubb, som var son till Anders Nilsson Grubb. Den Brita som du skriver om var alltså inte dotter till någon Anders Nilsson i Sanda utan sonhustru till Anders Nilsson Grubb.
 
Att Sandahemmanet skulle ha omfattat delar av Ytterhiske, Grisbacka, Tavla och halva Teg är helt uteslutet.
 
Avslutningsvis var inte Anders Nilsson Grubb stadens första borgare. Han var en av ca 35-40 stycken.

2005-08-22, 00:03
Svar #16

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Det var bra att du redde ut det här staffan,jag redovisa mina källor Lars Bäcklund som jag citerat ordagrant när det gäller Anders Nilsson och Sanda Hemmnanet och även Umeå stads historia av B.Stecks?n.men det verkar vara felaktiga källuppgifter och det vill inte jag sprida sånt. jag tar till mej de nya uppgifterna, naturligtvis kollar jag ju skattelängder osv sen så jag inte gör om samma fel att skriva okontrollerade källuppgifter som sen visar sig vara felaktiga. mvh Marc

2005-08-22, 06:33
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marc!
 
Du är nog inte ensam om att ange okontrollerade källuppgifter. Det finns väl inte något sådant krav här på Anbytarforum. Anges källan tydligt och klart är det upp till frågeställaren eller läsaren att kontrollera uppgifterna, anser jag. Sedan är det fritt fram att diskutera riktigheten av de lämnade uppgifterna.
 
Staffan! Dina källuppgifter finner man dem i Släkten nr 48 (1996)?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-08-22, 08:58
Svar #18

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Tack Ann-mari för att du stärkte mitt självförtoende det är lätt när man har en databas på över 40.000 ättlingar att man inte alltid kollar sin källuppgifter,och då är det skönt att läsaren kan kolla inläggen själv och bilda sig en uppfattning.
Staffan jag acceptera utan att kolla dina uppgifter att du förmodligen hade rätt, men jag kolla några saker och genast kom det upp frågetecken?
 
1)Brita sand nämns i Umeå döds och begravnings bok att hon blev 96 år gammal död 5 aug 1735 och begravd 10 aug 1735. och i dom kyrkoböcker hon nämns är det som Brita Sand även i Vigselboken Nils Andersson Grubb. så var du får det ifrån att hon nämndes som Mårtensdotter undrar jag starkt överJag sa bara att hon borde heta Andersdotter men jag har inte sett hennes namn utan patronymikon.på vårtinget 1735 skulle Brita Sand 90 år talat om att hennes Britas farfader Olof Östensson ägt Sandahemmanet? för det första var hon 96 och dog i aug 1735 så var hon huvudtaget i hälsa för att befinna sig på vår tinget 1735. (den uppgiften finner ja inte så trovärdig men jag kan be min vän Ulf Lundström kolla upp tings protokollet eftersom han kommer åt det lättare än jag)  
 
2)Du nämner Olof Östensson uppförd i skattelängder 1607-1640 var det som ägare för sanda hemmanet ?  
 
3)Sen säger du att Måns Olofsson var ägare av sanda hemnanet under 1640 -1647 varför var han inte uppförd i skattelängderna då ? och att han helt plötsligt skulle befinna sig i roteI roteringslängd för 1647-1648 står det att Måns Olssons hemman i Ytterhiske är given under staden.  
Är det inte en konstig tillfäkllighet att Britta Sand var dotter till Anders Nilsson,åbo på Sanda Skattehemman,Umeå Lfs,Denne Anders sålde sin jord för 600 daler koppar mynt,som troligen ej gäldats förrän 1648,enligt uppgift omfattade Sanda skattehemmans mark större delen av den bivande staden Umeås områdensamt delar av Ytterhiske,Grisbacka,,Tavle,och halva Teg.Anders Blev Stadens första Borgare,1621 fick umeå Stadsprivilegier och all handel skedde i staden och då upphörde birlkarlsysslan dvs  Handel med Samerna  och Handel vid kusten. uppgift av Umeå Stads räkenskaper och adminstratslängd 1647-1648. Källa Lars Bäcklund,och Umeå stads historia av B.Stecks?n  
 
Lite extra info av källforskare som visar deras noggrannhet och det är väl varför jag sällan dubbelko0llar deras matreal.  
Nils Grubb hade ängat sig åt rätt omfattande handelsverksamhet och som rådman troligen bidragit till den då så unga staden Umeås utveckling,Stades Magistrat utgjordes av 4-5rådmän valda av ansedda Borgaresom levde av sitt borgliga näringsfång,om Nils föreligger knpphändiga uppgifter i en secifikation på umeå borgerskaps fiskeför år 1676har han noterats för 26 tunnor.  
Källa Lars Bäcklund,och Umeå stads historia av B.Stecks?n  
 
4 Du säger citatAtt Sandahemmanet skulle ha omfattat delar av Ytterhiske, Grisbacka, Tavla och halva Teg är helt uteslutet?
 
Inte enligt mina källforskare som jag redan citerat,hur stort mantal var det var Olof Östensson hemman och var det sanda hemman hurkommer det sig att du inte skriver ner Jordaboken som källa och skriver upp mantal alternativt storlek.  
 
jag vet att det jag har är lite tunt men tyvärr var din komplettering lika tun eller den lämmna  kvar en del frågor. mvh Marc

2005-08-22, 22:36
Svar #19

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Marc
 
1 Brita omnämns med sitt patronymikon Månsdotter bl a vid Umeå rådstugurätt 1688 p 551 samt 1696 p 17. Det finns ytterligare belägg.
 
2 Ja
 
3 Måns Olofsson var uppförd i skattelängderna. När jag skriver står för hemmanet så betyder det att det är han som skattar för det.  
 
3b Du återkommer envist till att Britta var dotter till en Anders Nilsson åbo på Sanda skattehemman. Är denne Anders Nilsson samme person som Anders Nilsson Grubb enligt dina uppgifter? Jag har för ett antal år sedan gått igenom alla skattelängder som jag kunnat hitta för Umeå landsförsamling, utan att påträffa någon Anders Nilsson i Sanda. Däremot registreras Anders Nilsson (Grubb) i Grubbe från 1626.  
 
4 Snälla Marc. Jag tycker inte att det är jag som har bevisbördan när jag ifrågasätter uppgiften att Sandahemmanet skulle ha omfattat bl a halva Teg. Kommer den uppgiften från Lars Bäcklund? Vilka källor anger han i så fall? Sandahemmanet skattade för 1/2 mantal - hyggligt stort men inte mer. Byarna Öst- och Västteg omfattade som en jämförelse vid den här tiden 22-23 hemman med flera hemman som enskilt var större än Sandahemmanet.
 
Punkt

2005-08-23, 00:56
Svar #20

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Staffan du ska inte se det som negativt att jag ber om källuppgifter ,för om jag skall ta till mej de nya uppgifterna känns de bra att kunna backa upp det med källor ,därför bad jag om komplettering och skall ha tack för det,jag är inte ute efter ställa dej mot hörnet och avkräva bevis utan det är bara en disskution där vi byter källor. ha det gott mvh Marc.
   
Ps. Jag fick Av Lars Bäcklund källan om sanda hemmanet tabell 367 sid 198 hans bok citatBritta Sand var dotter till Anders Nilsson,åbo på Sanda Skattehemman,Umeå Lfs,Denne Anders sålde sin jord för 600 daler koppar mynt,som troligen ej gäldats förrän 1648,enligt uppgift omfattade Sanda skattehemmans mark större delen av den bivande staden Umeås områdensamt delar av Ytterhiske, Grisbacka, Tavle,och halva Teg.Anders Blev Stadens första Borgare. (jag börjar undrar om han inte blanda ihop med Anders Nilsson Grubb och skulle ha skrivit Svärdotter,det som du var inne på i och med att han hade säcker en hel del mark och sanda hemmanet kom väl i bilden genom svär dottern kan det vara en trolig teori?)

2005-08-23, 09:37
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Egentligen ska jag inte lägga mig i detta resonemang, men man kan ju undra när dessa felaktigheter angående Brita Sand dyker upp?
 
I min fråga, som jag inledningsvis tog upp, citerade jag komministern i Umeå landsförsamling Israel Lindahls Beskrivning över Umeå socken och Umeå stad år 1771. Israel Lindahl levde mellan 1718-1793.
 
Alltså redan 1771 så hade man den uppfattningen att Brita Sand var dotter till skattebonden och åboen Anders Nilsson. Det var det som jag tyckte var underligt, att dottern hade efternamnet Sand.
 
Är det dessa uppgifter som ligger till grund för de källor du, Marc, hänvisar till? Ingen har brytt sig om att kontrollera sanningen i Lindahls påstående, eller? Kan det finnas ännu tidigare felaktiga källor, som Lindahl i sin tur hänvisar till? I så fall är det inte bara genom internet, som felaktiga uppgifter kan få vingar.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-08-23, 10:27
Svar #22

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Ann-mari, Ja det stämmer att Lindahl...
påstod att Skattebonde och åboen Anders Nilsson var far till Brita Sand,även för en Michael sand,och enligt staffan var en syster Malin. Sand tog dom väl efter Sanda Hemmanet i Ytterhiske.men vad jag förstod Så fick Lars Bäcklund den uppgiften från andra håll med tillexempel tror jag att han fick en del uppgifter från Umeå stads historia av B.Stecks?n. sen är det nog så att felaktiga uppgifter kan få vingar, därför är vi tacksama till dej staffan när vi fått källor som kan bryta felaktiga uppgifter som säkert har givits i god tro.mvh Marc

2005-08-23, 17:11
Svar #23

Rune Forsgren

Marc,
du hänvisar ovan flera gånger till Umeå stads historia. I den finns på s 73-76 en rätt så ingående redogörelse för Sandahemmanet och hur det kom att hamna under staden. Där framgår att hemmanets sista åbo var Måns Olofsson. Även hemmanets storlek behandlas.

2005-08-25, 00:48
Svar #24

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Tack Rune ,det visar vikten att själv kolla de uppgifter man får.mvh Marc

2005-09-07, 22:33
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
För er som är intresserad av släkten Grubb rekommenderar jag Allan Sandströms Oron vid älven En bok om Nils Grubb.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-10-10, 17:45
Svar #26

Lars

Hej! Skrev denna fråga lite för snabbt först under Bureätten,då den gäller en Bureättling,men den passar  nog bättre här...  Per Andersson Grubb f 1497 Grubbe,son till Anders Persson G i Grubbe.Hur blev det sedan av med honom? Jag har att han var borgmästare i Gävle o.1539-ef 1564 (vilket överspelar ett tidigare dödår 1559 Gävle). Nu har jag sett att Anders Persson G:s son,Per (Petrus) Anders Caroli Andersson,efter att ha varit bosatt i Gävle under dessa år,även blev till Linköping där han dog 1587? Detta låter väldigt intressant i o m att det är där jag föddes och levt.Hur är det? Vad hände efter 1564,finns något därefter? Kom han till Linköping? Vad står Anders Caroli för? Ska det vara Andreae för Andersson?  Finns det kännedom om något om Pers hustru,Christina Samuelsdotter??? (De barn jag har kännedom om är;Nicolaus Petri G 1522-94,Erik 1523,Anders 1525-1611,min ana. Mvh Lars

2005-10-10, 19:44
Svar #27

Lars

Oj,felskrivet.Rättelse: Christina Samuelsdotter var inte gift med Per A utan med hans son Anders/Andreas Petri Grubb.Tar dock fortfarande gärna emot information om Christina S. Per Anderssons hustru har jag ingen kännedom om,vilket ju ökar tyngden av information. (Per var son till Anders Persson och Mariet Jakobsdotter (Bure))

2006-03-03, 12:26
Svar #28

sofia

Jag letar efter en Karin Nilsdotter Grubb som skall ha varit gift med Johan Berendtsson Lambert (Guldsmed i Umeå ) under 1500-1600 talet?  
 
Mvh Sofia

2006-03-04, 23:19
Svar #29

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Sofia
 
Karin var dotter till Nils Andersson i Grubbe, Umeå socken, nämnd 1604-1625 och död ca 1628 enligt länsräkenskaperna. Han omnämns som birkarl 1611 och som nämndeman 1618 och var sannolikt en av de som var med vid Umeås stads grundande 1622.
 
Om borgarsläkten Grubb har jag skrivit i Släkten nr 48.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna