ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grön  (läst 1165 gånger)

2002-05-05, 23:05
läst 1165 gånger

Utloggad Dan Rosenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
GRÖN i NV Skåne
 
Hej!
 
Jag blev ganska förvånad när jag såg att det inte fanns något forum om släkten Grön som i mitt tillfälle bodde i Wäsby församling utanför Höganäs.  
 
Finns det några efterlevande som fortfarande heter Grön bosatta i Kullabygnden eller som vet om att de har släkt som arbetat vid gruvan i Höganäs vilket var Grön-släktens huvudsakliga sysselsättning, kunde det varit skoj om ni skrev till mig så vi kan reda ut eventuellt släktskap.  
 
Min morfars farmor hette alltså Maria Grön, hennes far hette Anders Grön. Det ser ut till att han var den som fick namnet för hans far hette Anders Persson också född i Wäsby.
 
Anders Grön fick 9 barn varför det måste finnas en del nulevande härstammande från honom. Anders son Johan Peter fick också en hel dröse barn sammanlagt8 stycken. Så det vore konstigt om alla dött barnlösa.
 
Med vänliga vårhälsningar  
 
Dan Rosenberg

2002-07-19, 20:12
Svar #1

anna

Hej
Agnes Augusta Grön f 1868 i Örebro. Vet någon något om henne. Vilken församling hon är född i eller var hon kommer ifrån, dvs föräldrar, syskon mm.
 
Hälsningar
 
Anna

2002-11-24, 12:42
Svar #2

Elisabeth Svensson

Hej! jag söker upplysningar om Min mormors mors mors  släkt som ska hetta Grön som bodde i Värmland och Dalsland.Det verkar nästan omöjligt att hitta något om dom.
Mvh  
Elisabeth

2002-11-24, 15:35
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Grön i Värmland och Dalsland - har du lite namn och årtal så blir det lättare för någon att hjälpa dig. Det finns säkert en hel del olika 'Grön' (5 personer i Värmland i folkräkningen 1890 t.ex)

2002-11-26, 10:53
Svar #4

Elisabeth Svensson

Hej!Peter.Det jag vet om Grön.Är att min Mors mormor hette Edith Johansson som är född 9/10-1900.Hade ungefär 8 systrar varav två av dom var tvillingar som hette Gulli och Emma Johansson sm var födda 26/10-1899 i Åmål.Resten av systrarna ska utvandrat till Amerika.Nu till hur Grön Kom in i bilden är att deras mamma ska hetat Grön innan hon gifte sig.kanske inte så mycket till hjälp.
Mvh
Elisabeth

2002-11-26, 12:47
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Då det verkar vara Dalsland (Älvsborgs län) så är det tyvärr bara klart till en mindre del i folkräkningen 1900 - hade det gällt Värmland hade jag nog kunnat finna familjen.. Det ser ut som du måste gå på Åmål om ingen känns vid någon Grön här.. Var var Edith född, var det också i Åmål..?

2002-11-26, 12:51
Svar #6

Elisabeth Svensson

Ja,Edith var också född i Åmål.

2003-01-17, 23:51
Svar #7

Utloggad Dan Rosenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Du skriver om några syskon till mors mormor skulle ha flyttat till USA. Vet du något om dessa? Jag har nämligen också lite försvunna Grön i USA.
 
Mvh Dan Rosenberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna