ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grönhagen  (läst 911 gånger)

2009-10-28, 00:00
läst 911 gånger

Utloggad Emanuel Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2020-07-10, 15:59
    • Visa profil
Är det någon som någonstans stött på en Jonas Grönhagen f. 1762. Uppgifterna var han är född någonstans är väldigt otydliga då han flyttade till Gotland troligtvis några år före sekelskiftet 1800. Jag har sett skilda födelseorter som Bredsätra, Öland, Småland, Hanö. Min känsla är att Bredsätra är det troligaste alternativet. Hans fulla födelsedatum står aldrig i husförhören, men han föddes troligtvis i december månad.  
 
I Visby runt sekelskiftet 1800 dyker han upp vid namnet Jon Nilsson Grönhage. Efternamnet växlar mellan Grönhage, Grönhag och Grönhagen. Han är överhuvudtaget väldigt svår att få grepp om.  
 
Han gifte sig år 1802 31/12 i Visby stadsförsamling med en kvinna som hette Lovisa Juditta Jönsdotter f.1779 i Follingbo (Gotland) som innan de gifte sig står noterad som amma i Visby och som hade begått lägermålsbrott år 1799  
 
Jonas Grönhagen fick följande barn med Juditta:  
son Olof f i Follingbo 1796, död 1813  d 27/5
son Nils Abraham f i Westerhejde 1803 15/1
son Jonas f i Stenkl. 1805 21/9
son Jacob Johan f i Stenkl. 1808 10/9
son Petter f i Stenkl. 1811 10/5
dotter Catharina Maria f 1814 30/4 i Stenkl
 
 År 1803 flyttade de till Stenkumla (Gotland) och en gammal medeltidsgård som hette Martille där familjen sedan hade sin bas i minst 130 år.  
 
Det är bara i Stenkumla och Visby som jag hittat uppgifter om Jonas Grönhagen så jag är lite frustrerad. Angående yrket vet jag bara att han var husbonde. OM han hade någon militär befattning vet jag inte. Det är ett rätt stort glapp mellan år 1762 och år 1800.  
 
Jag har kollat igenom Bredsätra födelsebok för år 1762 och den är uppenbart skadad och väldigt otydlig. Har inte hittat något av det jag kunnat tyda i allafall.  
Är det någon som stött på någon Grönhagen någonstans i Bredsätra, Öland, Småland vid tiden 1762-1800 så får Du väldigt gärna höra av Dig.

2010-01-26, 15:59
Svar #1

Utloggad Caroline Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2021-03-14, 14:43
    • Visa profil
Hej Emanuel!
Jag har inte stött på Grönhagen på Öland, jag hittade honom på Gotland först idag. Hans dotter är en anmoder till mig, om jag har fått det här rätt vill säga.
Om Grönhagen är en släkting till dig vore det roligt om vi kunde utbyta lite info. Hör gärna av dig.
/Caroline

2010-03-09, 19:07
Svar #2

Utloggad Emanuel Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2020-07-10, 15:59
    • Visa profil
Hej!
 
Jo Grönhagen är en släkting till mig. Hur långt har du kommit i din forskning?  
Är det något du vill veta så är det bara att fråga så kanske jag kan svara.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna