ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gubbe  (läst 1382 gånger)

2002-03-18, 11:59
läst 1382 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Gubbe - en och samma släkt?
 
Hej,
 
En av mina anfäder hette Daniel Jonsson (född cirka 1510) och var borgmästare i Norrköping, Östergötland. I herdaminnet över hans svärson Matthias Petri, kyrkoherde i Västra Husby 1567-1611, kallas han Daniel Jonsson Gubbe (i andra källor och antavlor kallas han dock Daniel Jonsson Grubbe, därav mina tidigare inlägg rörande det tillnamnet).
 
Finns det någon som känner till släkten/släkterna Gubbe och vet om denne Daniel Jonsson verkligen tillhörde den/dem?
 
Och i sådant fall, känner någon till något mer om hans ursprung och livsöde?
 
Alla tips, råd och upplysningar tages emot med största tacksamhet.
 
MVH,
 
Christian Juliusson

2002-08-01, 16:43
Svar #1

Lotte Jensen

Kring släktnamnet Gubbe kan jag nämna att en Petrus Svensson Gafvelius Gubbe  var verksam som först komminister i Erentuna och sedan Slottspräst i Visby.Han var född i Gävle. Kanske kan det vara en ledtråd. Jag vet inte när han var född men hAns barn dog på 1660-talet. SE min hemsida om gotländska präster http://w1.498.telia.com/~u49815801/praster/praster.htm
 
mvh Lotte Jensen

2014-01-01, 10:04
Svar #2

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
I Älvsborgs lösen 1571 för Norrköpings stad nämns en Daan iönßon:
 

 
SVAR, Älvsborgs lösen 1571, Norrköpings stad, Bild 7.
 
Den annars äldsta källan som jag hittat som nämner honom är Jonas Petri Gothus likpredikan över Peder Matsson Stiernfelt (tryckt 1641), nämner Stiernfelts morfar som Dan Jönsson, borgmästare och handelsman i Norrköping. I Nicolaus Rudbeckius likpredikan över Dan Jönssons andra dotterson Johannes Matthiæ (från 1670) nämns han som Daan Gubbe, Erik XIV:s hövitsman i danska fejden. Hans förnamn bör alltså ha varit Dan, vilket i senare litteratur ändrats till Daniel. Att han skulle hetat Grubbe nämns aldrig heller i någon tidig källa, men relativt tidigt kallas han Gubbe.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna