ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gucku  (läst 1446 gånger)

2000-04-14, 10:48
läst 1446 gånger

N.Nordby

Min farmors farfar het Gucku Nils Persson og var f. 1841 i Malung. Han giftet seg og bodde i Arvika, Elgå annex församling i Värmland. Kan noen fortelle meg om hvor han kom fra og Gucku navnets opphav. Er det finsk, samisk,polsk eller et vallonsk navn? Når kom de i såfall til Sverige, og hva drev de med?? Kan noen fortelle meg om hvor jeg finner opplysninger om denne slekten?

2000-04-14, 11:44
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag rekommenderar en genomläsning av ordningsreglerna i Anbytarforum som finns på förstasidan. Där framgår att det är absolut otillåtet att skicka samma inlägg i flera diskussioner. Jag vill också påminna om att du ska fylla i ditt riktiga för- och efternamn, när du deltar i diskussionerna (se nedan).

2000-04-14, 13:03
Svar #2

Nina Nordby

Gucku -en slektning sier at de flyktet fra Malung mellom 1881 og 1900. Hva var grunnen til at de flyktet fra Malung og bosatte seg med barn i Älgå I Arvika)i Värmland?

2000-04-15, 09:51
Svar #3

Leif Mörkfors

Nina ! Namnet Gucku är ett soldatnamn som fanns i byarna Idbäck och Mon i Malung. Nils kan möjligen vara oäkta son till Gucku Marit Persdotter f 1821 i Idbäck som pga olycklig kärlek tog sitt eget liv den 20 september 1862 då hennes jordiska brudgum svikit henne. Hon var dotter till soldaten Per Olsson Storfeldt 1791-1864 ohh Gucku Karin Halvarsdotter 1798-1877.
Namnet Gucku är i Malung namnet för fågeln gök !

2000-04-15, 12:15
Svar #4

Nina Nordby

Dette var da dramatisk, men tror du det finnes noen måte jeg kan finne dette ut på? Er det noen som besitter denne kunnskapen? Er takknemlig for avklaring vedrörende Guchu-namnet

2000-12-30, 22:55
Svar #5

Emil Stenhammar

Efter vad jag förstått betyder gucku gök på dalmål. Utifrån detta skulle det alltså inte finnas någon anledning att tro att denne man kom någon annanstans än ifrån Dalarna.
 
Med välig hälsning,
 
Emil Stenhammar

2000-12-31, 11:08
Svar #6

Leif Mörkfors

Gucku användes i Malung under 1700-talet som soldatnamn i Malung. Ovannämnde Nils härstammar med mycket stor sannolikhet från denna släkt. Låna gärna Acta Genealogica Malungesia av Josef Sjögren så kan du säkert leta reda på Nils förfäder.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna