ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Guddi  (läst 703 gånger)

2006-01-14, 18:30
läst 703 gånger

Bente Løvli

Hei!
Da jeg begynte å forske på min Hjerpeslekt for noen år tilbake, var etternavnet Guddi det første utenlandsk klingende etternavnet jeg fant.
En Emerentia Mårtensdotter Guddi, f.1667, var gift med Karl Hjerpe, f.21/1 1708, i Ackkärr, Lungsund sogn, han var hennes 2.ektemann.
Bror til Karl Hjerpe sin far, het Johan Svensson Hjerpe f.1670 i Lungsund, han er min farmors 4.tippoldefar.
Jeg har hele tiden undret meg over hvor etternavnet Guddi kan ha sin herkomst, og hva er egentlig bakgrunnen til Guddi navnet?
Det jeg vet er at Guddi etternavnet er et smedslektsnavn, jeg har også fått vite at Guddi, muligens kan være en omskrivning av vallonslektsnavnet Gode (Goude,Godet).
Er det noen som vet noe mer om etternavnet Guddi?
Mvh Bente

2006-01-15, 12:09
Svar #1

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Har du tittat på www.familysearch.org? Namnet bärs bl.a. av danskar och tyskar, olika stavning, t.ex. Gudi, men hittar även en dansk Maren Guddisdotter.
 
Christina

2006-01-15, 15:31
Svar #2

Bente Løvli

Christina!
Takk for ditt tips ang. www.familysearch.org, det var interessant å se i hvilke land Guddi etternavnet er utbredt, og det var lærerikt å se de ulike stavemåtene av Guddi navnet.
I følge Norsk etternamnleksikon, så finnes ikke etternavnet Guddi i Norge, men etternavnet Gude finnes, det står følgende: i tysk av tilnamn gute god, også i dansk. Et slektsnavn som kom fra Tyskland til Norge, med Nicolaus Gude 1624-1696.
Mvh Bente

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna