ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustavsson / Gustafsson *  (läst 1010 gånger)

2001-01-09, 10:53
läst 1010 gånger

Utloggad Per Thomas Gustavsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2015-11-10, 16:03
    • Visa profil
Jeg søker min slekt og har meget lite opplysning.
Jeg søker August Gustavs(s)on/Gustafs(s)on, født 1866/7, senere flyttet til Oslo (Kristiania) for til slutt å emigrere til USA 17 april 1903. Han var da 37 år og arbeidet som gartner.
Kan noen hjælpe?

2002-07-29, 13:33
Svar #1

Johanna Gustafsson

Jag söker släkten Gustafsson. De har bott på Skälby, Uppinge och Husby gård i Grödinge sn. Vart kan jag finna mer info för släktforskning?
 
Johanna Gustafsson

2002-07-29, 21:52
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Hej igen Johanna!
Vanliga 'son-namn' (s.k. patronymikon - fadersnamn) räknas inte in bland släktnamn som denna avdelning handlar om. Att det låg kvar en rubrik för Gustavsson här var nog bara för att jag inte hunnit ändra.
-Det bästa i ditt fall här (Ett namn som Gustavsson finns i varje socken..) är att du söker direkt under den socken och landskap det gäller; dvs Grödinge, som du hittar under Landskap: Södermanland. Försök där även ange allt vad du vet (årtal, datum m.m.) - så kan någon lättare hjälpa dig..
Du kan kanske även ha nytta av att studera den Nybörjarhjälp som du kommer till via RÖTTER's första sida..
Lycka till!

2003-04-21, 20:38
Svar #3

Eva Songe Paulsen

Jeg søker etter min tipp-oldemor Augusta Karoline Gustavson, født sanssynligvis 1858 i Værmland. 
 
Hun flytter til Norge, vet ikke hvor hun kom til først, men jeg finner en del opplysninger i folketellinger for Oslo. Ut fra adressene tror jeg dette er samme person (selv om det kanskje ikke ser slik ut):
 
Hun får en uekte sønn i 27.11.1890 (døpt 28.12.1890) da hun bodde i Sulerud i Enebakk, Akershus v. Oslo, men gutten dør 04.04.1891. Faren til gutten het Gustav Karlson fra Enebakk født 1861. Augusta står her oppført med navnet Augusta Gustavsen Veen, født 1858.
 
Hun føder en uekte datter, Asta Kristine, 19. 08.1892 i Oslo. Faddere i dåpen var kone Kari Andersen, Mina Hansen, Arb. Anders Hedlund og skrædder Ole Olsen. Faren til jenta het Kristoffer Kristiansen f. 1847 fra Enebakk (Sulerud) (han har jeg funnet). Augusta og Kristoffer gifter seg i løpet av årene 1902 eller 1903, men jeg har ikke greid å finne giftermålet i noen kirkebøker. Kanskje de giftet seg i Sverige?
 
Augusta finnes (født 1845 Wermeland) i folketellingen i 1900 i Kristiania, med sin datter Asta Kristine født 1892. 
 
Dette har jeg funnet i folketellingene for Oslo:
FT 1901: Augusta Gustavsen, født 1845 Wermeland.
FT 1904: Augusta Kristiansen, født 1855 Sverige. Innflyttet 1898
FT 1905: Augusta Kristiansen (Gustafsen) født 27. november 1854. Opdr. i (Odalen) Vermeland. Innflyttet til Kristiania 1860. 
FT 1907: Augusta Kristiansen, født 27. november 1854 Sverige
FT 1908: Augusta Kristiansen, født 27. november 1854 Odalen.
FT 1909: Augusta Karoline Gustavsen, født 27. november 1858 Sverige
FT 1910: Augusta Karoline Gustavsen, fødested Sverige
 
Hun dør i 1921: Augusta Sullerud, alder 65 år.
 
Dersom noen har opplysninger som kan hjelpe meg til å oppspore hvor min tippoldemor kom fra, ville jeg bli veldig glad.
 
Hilsen fra Eva Songe Paulsen, Sand i Roagaland, Norge

2003-04-21, 22:02
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag ser nu att jag glömt att stänga denna rubrik.. (Se mitt inlägg före ditt från förra året; fadersnamn som Gustavsson räknas inte till egentliga släktnamn.)
 
Jag gör så att jag ställer om din fråga som en egen efterlysning under Anbytarforum: Landskap: Värmland: Efterlysningar: Augusta Karoline Gustavson född 1858? i Värmland istället - där får du bäst hjälp..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna