ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gösling  (läst 1049 gånger)

2011-11-12, 08:48
läst 1049 gånger

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Jag forskar kring familjenamnet Gösling och har bl.a Kataring Elisabet (Kajsa Lisa) Gösling (1759-1834) som anmoder. Kajsa Lisa var född i Myssjö (Z) enligt GID 126.13.32000 Myssjö C:2 Födde 1748-1813 Bild 17 Jag känner till att släkten har sitt ursprung från Lappträsk i Finland. Jag känner också till att det finns grenar i Roslagen, bl.a Hökhuvud. Nu på senare tid har jag stött på en engelsk forskare (Jill-Christine) som bl.a har med Kajsa Lisa bland sina anor. Där finns också andra med familjenamnet Gösling bland hennes anor. Vad jag inte vet är om det finns utvandrade från släkten Gösling.
Finns det någon forskare som känner till mera kring familjenamnet Gösling?
Vänligen Martin Bergman

2011-11-12, 10:12
Svar #1

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Bland Jill-Christines anor finns också Hilda Gösling, född 1889 i Essex, Greater London UK. Hilda avled 1940. Finns också ett foto på henne. Hennes fars namnn var Fredrik Gösling, född 1827 i Suffolk UK och död 1910, Kent UK. Av dessa årtal bedömer jag det till en mycket tidig utvandring, eftersom alla är födda i England. Eller också handlar det om en helt annan släkt Gösling. Men det finns kopplingar till Sverige eftersom Kajsa Lisa också finns med. Ett litet mysterium är det. Jag har skrivit till Jill-Christine men ej fått något svar.
Vänligen Martin B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna