ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 19 september, 2014  (läst 3419 gånger)

2013-07-14, 23:31
läst 3419 gånger

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Paul!
 
Du som fördjupat dig en aning i Getinge: vet du vem smedmästaren Jörgen i Getinge var som miste sin dotter Lisabet Malena på orten 1712 (s.48), och som i Gårdstånga var dopvittne till Ola Jeppssons barn 1719 (s.65)?
 
Har du även en aning om vem skytten Hans på Löberöd är i dopnotiserna från 1706.06.13 (s.43) och 1719.04.05 (s.66) i Gårdstånga födelsebok?
 
Ni andra som händelsevis råkat på dessa personer får naturligtvis mer än gärna svara!
 
Christian

2013-07-15, 09:33
Svar #1

Paul Bergström

Hej Christian!
 
Jag dras just nu med en havererad hårddisk som jag försöker rädda upp. Jag har backup på det mesta, men det mesta jag petat in under det sista kvartalet lär försvinna om jag inte räddar upp situationen. Därför kommer jag inte åt min forskning just nu.
 
När det gäller dina frågor så har jag för mig att Jörgen är lika med Jöran Smed som är den som s.a.s. ärver Jöns Perssons jobb som smed i socknen (och förmodligen också på Viderups gård). Minns inte hans patronym just nu.
 
Hans Skytt på Löberöd är son till förre skytten på Löberöd Christen Skytt, således Hans Christensson. Han bodde i Skyttahuset (vilken namngivningsfantasi) i Hammarlunda socken.

2013-07-15, 22:18
Svar #2

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Tack för hjälpen!  
 
Jag som hade hoppats... Jag tror i och för sig inte i första hand att Johan Hagelbecks far var smed. Mer sannolikt då skytt och/eller soldat. Det skulle bättre förklara kusktjänsten. Jag menar, det verkar osannolikt att Jörgen lämnade en trygg inkomstkälla som sockensmed för att sätta sig på kuskbocken. Å andra sidan var det inte ovanligt att döttrar till smeder gifte sig med smeder. Cecilias första make var just smed.  
 
Så om du erinrar dig vad smeden Jörgens patronymikon var, säg till! Jag är nyfiken trots allt. Jörgen hade kanske en släkting som hette... något tyskklingande.
 
Eftersom vi är inne i ett skytt-tema gör jag ett nytt försök med skytten i Harlösa Heinrich Grönman; gift med en Fredrika Larsdotter. Har du koll på honom? Och kan han händelsevis ha haft en bror som hette Hans Jörgen?...
 
Tyke Orup var dopvittne till deras barn, Anna, då hon döptes i Harlösa i oktober 1726 (s. 6).
 
I den andra dopnotisen från Harlösa som Tyke Orup nämns i, från november 1724 (s. 4), tycker jag mig läsa att han tjänstgjorde på Hjularöds slott.
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-07-16 08:04)

2013-07-16, 10:53
Svar #3

Paul Bergström

Hjularöd är ett mindre gods i Harlösa socken. Ska försöka gräva fram vad jag vet om Grönman efter jobbet.

2013-07-17, 20:46
Svar #4

Paul Bergström

Jag har lite äldre noteringar om denna släkt. Källor saknas helt. Dessutom vill kanske moderatorn flytta detta till släkten Grönman.
 
Den förste Grönman jag stött på i Harlösa-trakten är trädgårdsmästare Olof Grönman (förekommer också som Grundman, Gr?ndman). Han dyker upp på Löberöds gård c:a 1707 och flyttar sedan (eller skriver sig, hustrun bodde kanske redan där) 1720 till Slogstorp N:r 2 i Hammarlunda Sn. Han var född c:a 1665 och avlider någon gång under 1720-talet. Han var gift med Elna Åkesdotter född 16?? och död 1736.
 
Paret har - vad jag vet - 3 döttrar; Gun, Anna och Ingar vilka bör vara födda i början av 1700-talet. Det är möjligt, men ej känt, att här även finns en son Henrik Grönman. Den enda dottern som jag lyckats följa upp är Anna som blir gift med Jeppa Andersson i Hesselhult, Harlösa Sn.
 
Hoppas du kan knyta ihop säcken med denna info
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2013-07-17 20:48)

2013-07-17, 22:12
Svar #5

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Tackar hjärtligast!
 
Det här med att knyta ihop säckar verkar inte vara min grej! En svaghet i min forskning är att jag inte har tillgång till mantalslängderna. Men det är ett medvetet val. I nuläget känner jag dock att måste ladda ner ett program som kan läsa de danska kyrkoböckerna.  
 
Beträffande namnet Mats (Mattis/Mads) Bengtsson så har jag funnit det en gång i Gårdstånga och en gång i Harlösa födelsebok: i Gårdstånga 1703.11.09 (s. 44), där Mads Bengtsson är far till oäkta dottern Sine; i Harlösa 1729.09.28 (s. 9), där Mats Bengtsson är fadder till Olof Anderssons dotter.
 
Ett omnämnande bara.
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-07-17 22:23)

2013-07-18, 06:23
Svar #6

Paul Bergström

Den där oäkta flickan från 1703 kan vara värd att följa upp. Rätt namn. Rätt tid. Rätt område. Hur lyder notisen?

2013-07-18, 11:11
Svar #7

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil

2013-07-18, 12:52
Svar #8

Paul Bergström

Det hade inte varit dumt att fiska upp målet i domboken. Det kan ju stå lite mer information om vem denne Madtz Bengtsson egentligen är. Det som är intressant med denna notis är även att nämndemannen Ola Nilsson i Roslöv är vittne. Då är inte modern vem som helst och då är säkerligen inte Madtz Bengtsson vem som helst heller. Prästen skriver bara Madtz Bengtsson och inget annat. Det tolkar jag som att han är känd för prästen och från bygden.
 
Sedan om detta är samme Madtz Bengtsson som vi letar efter är en helt annan fråga.
 
En vigsel 1705 i Gårdstånga:
 
Lars Nielson, Stångby
Gertrud Swensdotter, Roslöv  
 
Gårdstånga
17050404

 
Det kan handla om samma kvinna.

2013-07-19, 17:01
Svar #9

Paul Bergström

Här kommer domboksnotisen. Som man kan läsa sägs båda vara fattiga och unga samt jag tolkar det som att båda är hemmahörande i Roslöv. Kvinnans fader Sven Nilsson motsätter sig äktenskap.
 
Tyvärr har jag inte tillgång till mantalslängd som finns på SVAR för att se var det finns en dräng Madtz i Roslöv 1700-1703.
 

2013-07-28, 18:55
Svar #10

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Jag gör ett nytt försök med denna bilden, gällande 1736 års hushållerska på Svenstorp (hushållerskan för 1735 hette Annika Hansdotter. Gissningsvis makan till skytten Jörgen Hansson Krok):
 


 
 
Om den nämligen avser Johan Hagelbecks mor, Cecilia Jönsdotter, kan det överstrukna ordet/namnet möjligtvis ge oss en ledtråd gällande maken, Hans Jörgen Kiebba.  
 
KAN det stå gröniskans???  
 
Kom igen nu!
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-07-28 22:41)

2013-07-29, 17:33
Svar #11

Paul Bergström

Christian,
 
Man kan inte krysta fram mer än vad källorna ger vid handen - tyvärr
 
Sedan förstår jag inte riktigt vad det är du vill ha fram?
 
Vi vet ju var Cecilia Jönsdotter kommer från. Vi vet med vem hon blev gift - både första och andra gången. Och vi vet hennes barn. För min del är det 95% säkert att Johan Hagelbeck är son till Hans Jörgen Kiebba/Cecilia Jönsdotter.
 
När det gäller var Hans Jörgen Kiebba kommer från är frågan öppen. För min del är jag helt övertygad om att hans ursprung finns i det tyskspråkiga området och med anledning av familjen Hegardts koppling till Slesvig (Schleswig) lägger detta nära till hands. Men det finns ju andra delar i Tyskland:
 
Johann Albert Kebbe
Germany, Births and Baptisms, 1558-1898
christening:
18 Oktober 1744
EVANGELISCH, SCHWELM, WESTFALEN, PRUSSIA
residence:
Schwelm, Westfalen, Preussen
father:Hans Juergen Kebbe
 
Name:
Catharina Maria Kebbe
Gender:
Female  
Christening Date:
Christening Place:
Birth Date:
21 Feb 1754  
Birthplace:
Schwelm, Westfalen, Preußen, Germany  
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name:
Hans Jorgen Kebbe  
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Name:
Anna Margaretha Hiebie
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number:
C94634-8
System Origin:
Germany-EASy  
GS Film number:
578282
Reference ID:
v 4 p 148
 
Vill du snacka med någon idag? Kolla denna länk:
 
http://www.yelp.no/map/siegfried-kebbe-dingen
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2013-07-29 17:35)

2013-07-29, 18:27
Svar #12

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Jag delar helt och fullt din beskrivning. Jag vill inte ha fram annat än ordet efter Cecilia (någonting måste det likväl stå). För just med tanke på de knapphändiga källorna är det kanske enbart genom krystade pusslanden som karlen går att spåra.  
 
Jag menar, hur svårt kan det vara!  
 
Det enda vi vet om Hans Jörgen Kiebba är att han efter Johans födelse 1724 försvinner från Igelösa tillsammans med hustrun. Var? År 1730 finns han och Cecilia åter i socknen. Efterföljande år försvinner Hans Jörgen ensam - för att tillfälligt dyka upp igen 1733. Efter det återvänder han aldrig mer.  
 
Vad tyder detta på? Att han var soldat? Resande?
 
Cecilia är fr.o.m. 1730 inhyst hos olika familjer i Igelösa. 1746 försvinner även hon från socknen. Jag hittar henne inte som död där. Hon måste alltså ha flyttat till någon utanför Igelösa.  
 
Till vem? Och var?
 
Varje gång Hans Jörgen återvänder till Igelösa noteras en ny person i Igelösa nattvardslängd: Abraham Hansson Friman, Jörgen Hansson Krok, Annika Hansdotter, Anna Maria Lundgreen... Gemensamt för dem alla är att de försvinner från socknen några år senare. Var?
 
Ingeborg L?tterberg, som jag tidigare nämnt, är inhyst hos både Abraham och Jörgen (Jörgen övertar Abrahams plats i nattvardslängden då denna försvunnit från socknen); samt är dopvittne till Catharina Hansdotter Lundgreens barn. Hon var tidigare amma på Svenstorp (enligt en notis i Odarslövs födelsebok). Hon gifte om sig i Igelösa 1738 med borgaren och bryggaren från Malmö, Per Nilsson Möller. Dennes tidigare hustru hette Karna Jönsdotter. På dopet av deras barn i Malmö St:Petri 1727 närvarade en tobaksspinnare, senare bryggare, Jacob Rattke (anländ från Hamburg omkring sekelskiftet 1700, enligt vigselboken). Karnas dotter från ett tidigare äktenskap hette Cecilia Catharina...
 
Osv.
 
Oftast leder dessa pusslanden ingen vart. Man kan avfärda personer lika snabbt som de dyker upp.  
 
Men genom att oförtröttligt försöka, så kanske så småningom...
 
Och vad det än står efter Cecilias namn, så måste väl detta ändå betraktas som intressant!? (Såvida det är Cecilia Jönsdotter som avses.)
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-07-30 13:18)

2013-07-31, 08:42
Svar #13

Paul Bergström

Christian,
 
Här är dagens distribution av namnet Kebbe i Tyskland. Som du ser en förtätning i nordvästra delen av Holstein - inte alls långt från där Hegardt-släkten kommer från.
Hade varit kul att djupdyka i befintlig forskning i detta område. Någon som vet något?
 

2013-07-31, 13:06
Svar #14

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Det är nog inte så svårt att hitta karln trots allt. Vi har bara inte varit tillräckligt metodiska. Att slumpvis söka i de svenska kyrkoböckerna kommer inte att ge något, det förefaller alltmer tydligt. Och att ta mig an de danska tänker jag inte göra. (Så angeläget är det inte.) Även om det nog är mer troligt att vi finner honom i någon av dessa, än i de svenska.
 
Återstår domböckerna. Vi vet att Hans Jörgen befann sig i Igelösa mellan 1722-1724, 1729-1730, 1732-1733. Det är bara att finkamma befintliga domböcker. Sannolikheten är betydande att han förekommer i någon av dessa. Det verkar som om de flesta män på den tiden förr eller senare dyker upp där - endera som kärande eller svarande.
 
Sedan har vi båtsmannen Abraham Hansson Friman, som rymmer hemifrån, från hustru och barn 1733-1734, och 1740 slutligen skiljs från hustrun, Christina Nilsdotter. Domböckerna borde även rymma detta fall.
 
Cecilia Jönsdotters oäkta barn, i Gårdstånga 1714 och Odarslöv 1722 borde också nämnas (om vi antar att det är vår Cecilia som avses).
 
Information om var personerna Abraham Hansson Friman och Anna Maria Lundgreen (gift med linvävaren Per Nilsson) befinner sig geografiskt, var i Sverige Jörgen Hansson Krok och Annika Hansdotter befinner sig mellan 1740-1744, samt med vem Ingeborg L?tterberg var gift före äktenskapet med bryggaren från Malmö (det är inte omöjligt att det var en man vid namn Påhl Halling: se Odarslövs nattvardslängd 1712. Kanske densamme som kusken Påhl? Ryktaren på Svenstorp, Bengt Halling, var dopvittne då Cecilias oäkta barn döptes i Odarslöv...) - denna information kan också leda oss till Hans Jörgen.
 
Avslutningsvis har vi generalmönsterrullorna. Jag har svårt att tänka mig att Hans Jörgen inte någon gång under sitt liv var soldat eller ryttare (om i svensk eller dansk tjänst må vara osagt). Att vara kusk är i mina ögon detsamma som att inte ha en yrkesutbildning att falla tillbaka på.
 
Så det går nog.
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-07-31 15:35)

2013-08-08, 22:56
Svar #15

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
En sista sak bara:
 
I Helsingborg förekommer tullskrivaren Tyke Orup och visitören Tufve Pålsson (en ny bekantskap. Son till Påhl Orup i Boo gård?) på samma dop den 3 oktober 1732 (s. 105).
 
I Kristianstad bevittnar visitören Tufve Pålsson dopet av fortifikationskassören och rådmannen Anders Norgrens son den 17 juni 1741 (s.215).
 
Anders Norgren närvarar vid dopet av Johan Hagelbecks dotter i Bosjökloster 1763. Samt dessförinnan vid Johans halvbror Jöns Hansson Lunds dotter i Kristianstad 1736.
 
Det finns en kort levnadsbeskrivning av Anders Norgren själv på nätet. Före tjänstgöringen i Kristianstad arbetade han bl.a. som häradsskrivare i Landskrona län, liksom i Rönneberga, Onsjö och Luggude härader.
 
Med på dopet av Anders Norgrens son Jöran i Kristianstad den 29 juni 1744 fanns en herr -komminister? - Krook (s. 237).
 
Vidare bevittnar Tyke Orup dopet av korpralen och adelsryttaren Bengt Larsson Lustigs son i Helsingborg den 27 februari 1734 (s. 113).
 
Bengt Lustigs hustru, Pernilla, var sannolikt syster till Johan Hagelbecks mor, Cecilia Jönsdotter; som i Igelösa tidvis var inhyst hos de senare. Bengt Lustig övertog kusktjänsten på Svenstorp efter Johan Hagelbecks far, Hans Jörgen Kiebba.
 
Tyke Orup närvarar också vid dopet av Johan Hinrich Hagelbecks dotter i Halmstad 1750. Tullaren Magnus Orups barn gör detsamma vid dopen av sönerna 1757 och 1764. Liksom Tyke Orups son Johan Peter vid dopet 1764.
 
Magnus Orup är sannolikt bror till inspektor Michael Orup, som är dopvittne till Kajsa Mattisdotters son i Sireköpinge 1752.
 
Innan de gifte sig bodde Tyke Orups förmodade mor Ingar Tykesdotter och Påhl Orups hustru Karna Tykesdotter (se Pauls inlägg under Orup den 12 juni 2013) i Getinge vid samma tid som Johan Hagelbecks mormor och morfar. I Gårdstånga förekommer Tykesdöttrar vid samma dop som de senare.
 
Osv. (Det finns fler intressanta kopplingar i Ängelholm: Orup/Lundgren/Ryberg.)
 
Det finns ett samband här!
 
Men nu har energin för att söka källan till sambandet sinat.
 
Tänkte bara meddela vad jag vet.
 
(Jag tror det är något med namnet Gunnarsson också förresten.)
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-08-09 13:25)

2013-08-10, 13:47
Svar #16

Utloggad Henry Gabrielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 08:45
    • Visa profil
Hej!
I en liten utflykt i cyberrymden fann jag följande (kanske inte relevant i den här diskussionen, men ändå):
I Stockholm, Maria Magdalena församling (Maria Magdalena CIa:6 sid 365)
Soldaten Carl Hagelbäck och hustrun Anna Marg Hagerbäck (alt Hägerbäck) döper sin son till Erich 1739-05-08.
 
Med vänlig hälsning
Henry

2013-08-11, 00:06
Svar #17

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil

2014-02-14, 15:34
Svar #18

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Den Elisabet Ulf g med Adolph Lönn, arrendator på Skurhult, vilka diskuterades under
denna rubrik 20130312. Adolpf Lönn dog på Skurhult 17020704. men ingenstans har jag
funnit info när hustrun Elisabet dog.
 
Är det någon som vet.
 
Med vänlig hälsning
 
Hans

2014-03-13, 21:19
Svar #19

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Jag kan dessvärre inte hjälpa dig med det konkreta fallet.
 
Emellertid: efter att ha ögnat igenom mina till hälften otydbara noteringar gällande olika sökningar som jag gjorde vid denna tid förra året, har jag kunnat summera att jag funnit efternamnet Ulf i de tidiga födelseböckerna för Landskrona, Halmstad, Jönköpings Kristina, Nosaby och Färlöv.
 
I Landskrona vill jag minnas att namnet är frekvent förekommande. Jag har dock ingen sprecifik notering.
 
I Halmstad har jag antecknat förekomsten av en ? Ulf på s. 57 (jag tror siffran gäller sidnumret. Annars är det det andra numret, bredvid) i Halmstad födde 1711-25.
 
I födelseboken för Jönköpings Kristina 1713-34 finns noteringar om en Hindrich Ulf på s. 54; samt, tror jag, på en sida före s. 26. (den gällande Carl Hagelbeck).
 
Vad gäller Nosaby födelsebok 1699-1733 omnämns en Isac Ulf och en Måns Ulf på s. 8, Adolph Lönn (!) och Måns Ulf på s.11, Måns Ulf på s. 17 (och kanske 18), Ulf x 2 på s. 48, samt Lönn och Ulf på s. 62.
 
Avslutningsvis lär en ryttare Sven Ulf nämnas i Färlövs tidiga födelsebok, på s. 57.
 
Hoppas något av detta kan hjälpa dig på traven!
 
Christian

2014-08-05, 18:15
Svar #20

Paul Bergström

En liten liten pusselbit till angående smeden Abraham Hagelbeck som levde större delen av livet i Hurva.
 
I mantalslängden 1737 (skriven slutet år 1736) står Abraham som en del av gästgivare Ulbergs hushåll på Hurva 4. Båda två är ogifta.
 
I mantalslängden 1740 (skriven slutet år 1739) har Abraham eget hushåll på Hurva 4 och står som enkling. Ulberg är nu gift.
 
Vi kan nog fastslå det som tidigare spekulerats. Abraham Hagelbeck blev gift åren 1737-38 med en kvinna som sannolikt avlidit 1739.

2014-08-15, 23:47
Svar #21

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Här är målet från Frosta häradsrätt 1752 inkl. stämningslistan, där Johan och Abraham Hagelbeck är inkallade som vittnen. Dessvärre verkar texten inte röja vilken relation de båda hade. Bara att Johan vid tidpunkten bodde i Rolsberga och Abraham i Hurva. Den som känner sig hugad och är bättre skickad för uppgiften än jag, får gärna försöka sig på en texttydning.
 
 
 

 

 

 

 

 
 
 
Meddelandet ändrat av mouchette 2014-08-16 00:07

2014-08-31, 15:26
Svar #22

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Jag har nu gjort så gott jag kunnat med texttolkningen av det mål i Frosta häradsrätt av den 5 oktober 1749, där Johan Hagelbeck och Maria Tranberg står anklagade:
 
[Till] Häradsskrifvaren och Landsmannen Wälb:e Anders [L]underlöf, hadde i anledning af probstens och kyrkoherdens [...] och höglärde Hr Arfvid Stares angifwande laga stembning utwarkat å smeden Johan Hagelbeck uti Rolsberga, samt des hustru Maria Tranberg, för det den sedmera i Ellofte weckan efter wigselen med forunambd sin Mann, skall framfödt et wid [födselen] lefvande men [...] darafter med döden afgångit flickebarn, som Hagelbeck icke skall widkommit att wara fader till, hwarföre [påstås] at rätten Barnafaderen må utnambna och Maria Tranberg med honom för sitt begångna brott lagligen plikta; Wid måhlets företagande instälte sig å Cronoåklagarens wägnar Cronouppbörds och Landsmannen Wälb:e Jacobb Möller och Swarandena [sagfora] pehrsonligen, där Johan Hagelbeck widgår sig i hastighet och då han warit något drucken hafwa för sidsleden juhletid sig om des hustru således utlåtit, som angifwit är, men [förmenlar] sig at slikt des utlåtande nu [mehra] [ångra] och [Det] [samma] aldeles återkalla, [högst] han [sig] warit barnafadern till forunambda des hustrus, Ellofwa weckor efter vigseln framfödda Flickebarn; [Uppå] tillfrågan och förmaning om sanningens rätta [bekennelse] så betygade Maria Tranberg sin oskuld uti angifwandet i det högsta och att hon med sin Laggifta Man och ingen annan haft at beställa; yttrandes sig elligst begge foranambda Swaranden at de för otidigt sängelag med hwarannan för wigselen, [ej] [ännu] de [Kyrkan] tillståndiga böter [ärlagt]; I hänseende till hwilket alt, och som Smeden Johan Hagelbeck i så måtto återkallat de otidiga utlåtelser han om bemälta des hustru brukat, och hwilken till denna anstälta Rättegång [endast] anledning gifvit; [altså] och i [förening] af XVII: Cap: 33 §: Rätteg: B, blifver hustru Maria Tranberg ifrån Cronoåklagarens tilltahl uti detta måhl skäligen befriad, dock förklaras begge ofwannambda Swaranden skyldiga, at enligt egit widgående för begångit otidigt sängelag dem emellan för wigselen, böra hwarthera till sockenkyrkan böta och erlägga Twå dahler Sihl:mt, i [förening] af LIII: Cap: 5: §: Missg: B.[N].
 
Missgärningsbalkens 53:e kapitel avsåg ”Om lönskaläge”. Dess femte paragraf löd: ”Tager man then til ächta, som han lägradt hafwer; gifwe till Kyrkan, för otidigt sängelag, två dahler hwarthera.” (Ur Sveriges lag 1734)
 
Johan och Maria gifte sig i Hofterup 17:e söndagen efter trefaldighet år 1748. Således den 25 september detta år. (Svensk Helgdags Almanacka 1748)
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2014-08-31 21:24)

2014-09-18, 22:24
Svar #23

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Jag tecknade ett enveckasabonnemang på AD i söndags för att reda ut plötsligt uppdykande funderingar. Vissa rätades ut; andra dök upp.
 
Jag började titta lite i de mantalslängder som jag hittills undvikit. Jag följde det Hurva nr 4 som Paul nämner ovan, och som avser gästgivaren och sedermera bildhuggaren Johan Ulbergs hushåll. Efter att Abraham Hagelbeck lämnat detta hushåll 1740 och förmodligen flyttat till Barsebäck, nämns mellan åren 1746-1748 en gesell Johan... Ja, vad står det på de bifogade bilderna från mantalslängderna 1746 och 1748? Johan Eba/Ebe respektive Ebba/Ebbe?  
 

 

 
Kan detta hur som helst vara Johan Hagelbeck? Vars far hette Käbba/Kiebba. När Johan Ulberg flyttar till Finja 1748, försvinner även gesällen Johan från Hurva nr 4. Johan Hagelbeck gifte sig i Hofterup i september 1748. Året efter återfinns han och hustrun Maria Tranberg i Gudmundtorps socken, på Rolsberga nr 14; där de bor fram till 1752, då de flyttar till Hörby.  
 
Minns i anslutning till detta att den gesäll Johan som 1747 finns i smeden Jöns Hansson Lunds hushåll i Kristianstad, sannolikt avser Johan Hagelbeck.  
 
OM detta är Johan Hagelbeck som tillhör gästgivare/bildhuggare Johan Ulbergs hushåll i Hurva några år efter det att Abraham Hagelbeck gjort detsamma - vilken relation hade då denne Johan Ulberg till de båda?
 
Meddelandet ändrat av mouchette 2014-09-18 23:11

2014-09-18, 23:56
Svar #24

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Nå, det är väl lika bra att presentera min egen i källorna helt oförankrade teori till vem denne Johan Ulberg var, och vilken relation han hade till Abraham och Johan Hagelbeck. Huka er! Detta kan vara - och är förmodligen - helt uppåt väggarna.
 
MEN: enligt Niklas Kants inlägg av den 16 december 2012 under namnet Rosenbeck, ska kronolänsmannen/mantalskommissarien/gästgivaren Nils Hansson, far till syskonen Rosenbeck/Rosbeck (Nils/Niklas, Sven, Johan och Maria), ha varit bosatt i just Hurva nr 4 under sin tid som bosatt i just Hurva.  
 
Två gästgivare i Hurva nr 4 således.  
 
Minns vidare att Johan Hagelbecks mor, Cecilia Jönsdotter, i sitt förmodade första gifte, i Skarhult 1705, var gift med en smed Hans Hansson (död i Skarhult 1710).
 
OM denne Hans Hansson var bror till gästgivaren i Hurva, Nils Hansson (eller hans hustru Catharina; vars efternamn vi, mig veterligt, inte känner), skulle detta innebära att Johan Hagelbecks halvbror Jöns Hansson Lund var kusin till syskonen Rosbeck.
 
Vem är alltså den Johannes/Johan Rosbeck som bor hemma hos mor och far i Roslöv nr 4 1724, och som i anslutning till brodern Niklas död 1733 nämns vara visitör i Lund (se Niklas Kants inlägg)?
 
Kan det vara densamme som Johan Ulberg på Hurva nr 4?
 
I så fall skulle det inte vara särskilt konstigt att Johan Hagelbeck bodde hos sin brors kusin i Hurva. Liksom ej heller att han och halvbrodern Jöns bodde hos Niklas Rosbecks (Johan Ulbergs bror, då) änka i Kristianstad.
 
Enligt DDSS var Johan Ulberg född 1708 (Finja dödbok 1778.04.18).
 
Mycket oklart, alltsammans! Och, som sagt, högst ogrundat och taget ur luften.
 
Särskilt tvivel känner jag inför namnbytet Rosbeck-Ulberg.
 
Förmodligen raderar jag detta inlägg i morgon.
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2014-09-19 00:34)

2014-09-19, 00:21
Svar #25

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Och Abraham? Han är såklart halvbror till Johan! Hagelbeck.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna