ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Halitzius  (läst 1670 gånger)

2003-06-21, 20:33
läst 1670 gånger

Jari Hiljanen

Finns det någon slags register över efternamn/släkter som levt i Sverige/Finland?
När jag söker efter släkten Hallitius, får jag endast fram ett par namn på präster som levde på 1600- 1700 tal. Det verkar som om släkten/namnet har dött ut.  
Pielijärvis/Lieksas kyrkoherde: Lauri Laurinpoika Hallitius, död 1688 i Pielisjärvi. Han hade i alla fall en dotter som hette Klaara Bergman (!)född 1675 i Pielisjärvi ( gifte sig med en Vallius).
efter denna Klaara och före Lauri finns det inga spår. Tacksam för tips om hur jag ska få veta mer om denna släkt.
 
Mvh Jari

2003-06-21, 22:13
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jari,
 
Om du använder Google och söker på Hallitius så får du träff på ett PDF-dokument med Släkten Savander från Savolax. Där tycks finnas en Sofia Hallitius från Lauritsala, f. i Lauritsala 19.6.1799, död 16.6.1874.  
Jag har inte kollat närmare, men det finns kanske mycket för dig att hämta där.

2003-06-22, 21:49
Svar #2

Jari Hiljanen

Tack, Jan! Det var ju kul att hitta ytterligare en Hallitius. Tyvärr stod det inte så mycket.
Det har verkligen tagit stopp och jag skulle behöva mer tips från fler erfarna släktforskare.
 
Mvh Jari

2003-06-23, 11:56
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jari,
 
Det finns ju en finländsk släktforskarorganisation också. Jag föreslår att du tittar in här och eventuellt kontaktar dem
http://www.genealogia.fi/indexr.htm

2003-06-29, 21:48
Svar #4

Jari Hiljanen

Hej, Jan! Jag har sökt i den finska släktforskarorganisationen, men det finns inga Hallitius. Ev. kan ju även de andra syskonen till Klaara ha tagit sig namnet Bergman, och på det viset försvann efternamnet. Fast det verkar ju konstigt.
 
Mvh Jari

2003-06-30, 19:23
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Om man på HisKi t.ex söker på hela landet, och sätter efternamnet till enbart 'halit' eller 'hallit' så får man upp rätt mycket folk; stavningsvarianterna Halitzius, Halitsius, Halitius, Halitgius, Hallitzur, Halitzii och Hallitza lär ju kunna gälla samma namn/släkt.. 'Halitar' är väl mer tveksamt.
 
Sedan var det ju rätt vanligt att man inte behöll visa prästnamn, utan antog något annat, ofta snarlikt som släktnamn; någras namn som Hallin/Hallin, Halinen osv. andra snarlika namn (som blir mycket vanliga in på 1800-talet) kan ju komma från detta namn.. Eller alltså något helt annat, som 'Bergman' som du nämner - inget ovanligt har jag för mig.
Mvh/Peter

2003-06-30, 19:43
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Denna diskussion bör vi nog för övrigt flytta över till Släkter: Övriga släkter G-I: Halitzius så syns den bättre..
Namnformen Halitzius får nog anses som standardstavning; bl.a. finns en (häradshövding, lagman) Mattias Henriksson? Halitzius, född 1645 i Halikko, Finland som adlades Ehrenhoff 1690. [Svenska adelns ättartavlor, bd II, sid. 444]
Namnet (åtminstone i detta fall) lär nog komma av socknen Halikko.. Just (tidiga) prästnamn som härleddes ur ett sockennamn har jag erfarenhet av att de ibland övergavs/ändrades. (Denne man var prästson verkar det som.)  
 
En titt på Google ger ju också länkar till att släkten finns upptagen i Genealogiska föreningens (GF) släktnamnsarkiv: Släktnamnsregistret låda Ha, flik Hah - Hal. [Halitzius, vitt kort - ref till handskrifter.]
 
-Kanske lite att undersöka..

2003-07-01, 08:02
Svar #7

Jari Hiljanen

Hej! Det här var ju mycket intressant! Jag har kontaktat Genealogiska föreningen och hoppas att det ger något. Jag ska också söka igen på HisKi och gå igenom de olika namnen.
Tack för hjälpen!
 
Mvh Jari

2003-07-15, 23:03
Svar #8

Jari Hiljanen

Hej! Samband Agricola/Halitzius?
I Palmsköldska samlingen 213,sid 165 står följande; Mattias Halitzius, först häradshövding och sedemera lagman uti Finland adlad 15 april 1690. På ett annat ställe på internet fann jag följande:  
Adelsman Matias Halitzius-Ehrenhoff f.1645-1704.
Han fanns på ytterligare ett ställe där Kristina Agricola gifte sig för andra gången med just Matias Halitzius. Det kanske är långsökt, men Lauri Laurinpoika Halitius skulle ju kunna vara släkt med Matias och genom Agricolas vigsel finna Matias födelseplats och föräldrar?...
 
Mvh Jari

2019-01-13, 22:40
Svar #9

Utloggad Carl-Gustaf Leijonhufvud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-01-13, 22:40
    • Visa profil
Hej!
Jag är ättling till Halizius som adlades Ehrenhoff. Jag heter Eherenhoff Leijonhufvud. Min farmor var den sista Ehrenhoff. Agda Anna Bessy Charlotta Ehrenhoff.
Här finns en snygg stamtavla som stämmer bra med det originaldokument jag har.
http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/svenske/E-smaa/Ehrenhoff%20.htm
Jag nås via cgle@svoa.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna