ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Haller  (läst 910 gånger)

2003-07-12, 00:29
läst 910 gånger

Utloggad Ewa Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2019-02-26, 19:15
    • Visa profil
Haller, Anna Katarina Charlotta född 1861-09-07, men var?
 
Johan Magnus Larsson född 1860-04-18 i Borka, Vilhelminas (AC) hustru A.K.C. Haller. Var kommer hon ifrån? (Flyttar från Lycksele till Tärna 1878-01-24.) I utflyttningslängden för Lycksele står att hon är född i Skellefteå 1861-07-07. Jag hittar inte henne på Indiko i Skellefteå, det finns inte en enda person där som heter Haller. I Sundsvallsregionen finns fyra med samma efternamn. Kanske har hon ett till för mig okänt efternamn? Är det någon som har uppgifter om henne skulle jag bli mycket glad om jag fick ta del av dessa.
 
Varma sommarhälsningar från Ewa

2003-07-12, 07:38
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Hej Ewa,  
enligt folkräkningen 1890 var hon född i Lycksele.
 
Hemförsamling: Tärna Kapell
Hemort: Tengvattnet
Län: Västerbotten
Hushåll nr: 4
Johan Magnus Larsson f. 1860 i Vilhelmina, arendator
Anna Katarina Charlotta Haller f. 1861 i Lycksele
Lars Johan Fritiof f. 1887 i Tärna kapell
Gustaf Leonard f. 1889 i Tärna kapell
-----------------
SVARvolym: 000390  Kort nr: 14
Sida: 12  Rad: 12
 
Även 1900 uppges hennes födelseförsamling vara Lycksele. Familjen bor då i Laxnäs n:o 2 i Tärna. Ytterligare tre barn har fötts, men de uppgifterna antar jag att du har?
 
1890 finns i hela riket 11 (vuxna) personer som heter Haller (kan finnas fler om de är registrerade även med ett patronymikon hos Arkion). Förutom AKC är bara en född i Lycksele: Kajsa Greta Haller f 1853, bosatt med make och barn i Alnö annexförs, Västernorrlands län. Kanske en syster? De flesta övriga Haller är födda i Kopparbergs län (Stora Tuna och Falun).
 
Kajsa Greta Olsdotter Haller f 1853 i Lycksele hittar jag i folkräkningen i Västerbotten 1870 (som är komplett). Hon är då ensamstående piga i Bjurholms förs. Men någon Anna Katarina Charlotta kan jag inte finna detta år, inte heller någon annan med namnet Haller.
 
Inte mycket till hjälp, men det kan väl vara idé att söka AKC:s födelse i Lycksele. Eller har du redan gjort det?
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-07-12, 18:59
Svar #2

Utloggad Ewa Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2019-02-26, 19:15
    • Visa profil
Maud
 
Uppgiften att A.K.C.H. skall vara född i Skellefteå har jag först fått muntligt från ett barnbarn till henne. På Kjell-Åke Lundströms CD över samer och nybyggare finns hon med tillsammans med maken Johan Magnus Larsson och barnen och där står det att hon kommer från Skellefteå, (som jag skrivit av ovan). Eftersom barnbarnet, (min styvfar, nu 68 år) hävdar bestämt att hans farmor kom från Skellefteå utgår jag ifrån att hon mest troligt inte är född i Lycksele som det står i folkräkningen. Jag måste nog titta i in- resp utflyttningslängderna för Lycksele och Tärna. Tack för ditt engagemang.
 
MVH Ewa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna