ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Halmstadius  (läst 1370 gånger)

2015-02-23, 10:07
läst 1370 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jenny Johnsson:
Om en präst vid namn Theodor Thor Mattie Halmstadius på Gotland. Han ska vara född i Halmstad och dog 1680 på Gotland.  
Föräldrarna ska vara Matts Paulsson & Beata.
---
Gabriel Wallgren:
Mats Paulsson (Påvelsen?) ... avskrift av mantalslängden för Halmstad 1663, men där finns de inte med (troligen döda redan).  
 
Namnet på sonen (som blir präst på Gotland) gör dock att jag skulle kunna tänka mig att gissa på att Mats var bror till kyrkoherden i Halmstad pastorat Thore Påvelsen, som ibland går under efternamnet Lubbe eller Lubinus.  
 
Jag vet inte om det finns någon släktutredning för släkten Lubbe/Lubinus, men jag vet att namnet förekommer i Halmstad under slutet av 1500-talet och 1600-talet.
 
Litteraturtips:  
Böcker om Halmstads historia (finns några stycken) samt  
http://www.gamla.halmstad.se med därtill hörande hänvisningar!
 
 
Lubbe / Lubinus
-----------
 
Från Facebook 1500-1600 tals släkter på Gotland:
 
Jens Lerbom:
I Sudertredingen, vintertinget 1663, mål 43, sommartinget samma år, mål 31a och 31b. Det är en arvstvist med Tor Halmstadius i Alskog och Hans Möllebo i Halla som var Pernilla Olofsdotters första make.
 
I Södra häradets dombok, vintertinget 1668, mål nummer 25. Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Gävleborgs län EXIe:3149 (1666-1668) Bild 5030 / sid 541 (AID: v421282.b5030.s541, NAD: SE/RA/42042202)
 
Visby Rådhusrätt 22/3 1666: (Visby RR SHA Gävleborgs län EXIe:3147 fol. 503): 3) Herr Tor i Alskog om hans styvsöner Rasmus, Didrik, Olof och Knut Olofsson avkall på deras fäderne och mödernearv, som ock efter deras farmoder vad dem tillfallet är, vilket skedde med god förlikning. Därförutan var Rasmus och Didrik Olofsson förmyndare för deras morbrors barn Olof Adamsson och Pernilla Adamsdotter gav Herr Tore fullkomligt avkall på deras pupillers vägnar …
 
Lotte Jensen:
Thor Halmstadius var Pernilla Olofsdotters mors andra make.
Thor var präst i Alskog. Gift med Olof Rodeus hustru Maren Didricksdotter, dvs Pernilla Olofsdotters styvfar.
 
Lars Båtelsson Weller. Död vid Stora Weller i Roma. Han var Danneman och Husbonde.  
 
Gift 1:ä med Malin Olofsdotter Rodeus(Rodea?). Född i prästgården i Alskog
 De fick, vad jag vet en son, Botolf 1664-1734
 
2:ä med N.N.
 De fick vad jag vet, sex barn
 
Malin Olofsdotters mor var Maren Didrichsdotter/Didriksdotter. Hon var möjligen syster till en kvinna som var gift med Hans Jörgen Thüritz i Havdhem, dock inte helt styrkt (än).
 
Jens Lerbom:
Tor Halmstadius är gift med Olof Rodeus änka och arvsuppgörelserna handlar om Tors styvbarn varav Pernilla Olofsdotter Rodeus är gift med Hans Möllbos, senare gift med Per Rasmusson.
 
Sebastian Sedersten:  
Hon hade väl fyra barn med Hans, men vet inte om dom hade sentida ättlingar?
 
Per Rasmusson var gift 2 gånger andra gången med Anna Larsdotter död 1727-04-27 Medebys, Ekeby (Barlingbo C:1 sid 469) och efter henne finns bouppteckningen 1727:252.
 
Per var son till Rasmus Detlofsson och hade tre syskon. Detta är Stamfamiljen för Kyrkbingesläkten som jag och Jens Lerbom jobbat med.
 
Pernilla ska vara dotter till Olof Rodeus, kyrkoherde i Alskog.
 
Lotte Jensen:
Jag kollade på prästerna i Alskog och det finns endast EN Olof som passar in. Prästen före hette Pofwel och prästen efter hette Theodor Thor!
 
-------------------------------------------------------------------------------- ----------
 
Lars-Ola Jacobsson:
 
Gundel Jacobsdotter Key skulle ha varit gift med Jöns Börgeson Halmstadius, som var kyrkoherde i Halmstad. Möjligen har denna Gundel gift om sig med Mosaelius.
 
 
 
---
 
Niclas Rosenbalck:
 
Ur Göteborgs stifts historia och herdaminne del 2 (1835) av S.P. Bexell & J.G. Bexell, s 284-285:  
 
[Pastorer i Hishult]  
Jöns Halmstadius, som äfwen kallade sig Börjesön, har undertecknat handlingar i archifvet från 1664 och till 1679, efter denna tid saknas alla upplysningar om honom.  
 
Peder Mozelius war född i Småland, och hade warit Bataillons-Predikant wid Kronobergs Regemente. Han blef af ägaren till Sjöboholm 1680 hitkallad att conservera huset, och gifte sig med Halmstadii Enka Gunnil. Afträdde Pastoratet 1705 och afled 1708.  
 
Anders Mörk, gift med Halmstadii dotter Boël, afled 1715.  
 
Börje Fagerström, Halmstadii son, war förut Comminister i Surteby,  
blef Pastor 1716 här och afled 1731.  
 
Lars Hjerner war gift med Fagerströms dotter Helena. Han war Adjunct och Comminister i Hasslöf, blef Pastor här 1732, och afled 1744.  
 
 
 
-------------------------------------------------------------------------------- ----------------------
 
Jöns Halmstadius, som även kallat sig Börjesön, har undertecknat handlingar i arkivet ifrån 1664 och till 1679. Efter denna tid saknas alla upplysningar om honom.  
Peder Mozelius var född i Småland, och hade varit bataljonspredikant vid Kronobergs regemente. Han blev av ägaren till Sjöboholm 1689 hitkallad att konservera huset, och gifte sig med Halmstadii änka Gunnil. Avträdde  
pastoratet 1705, och avled 1708.  
Anders Mörk, gift med Halmstadii dotter Boel, avled 1715.  
Börje Fagerström, Halmstadii son, blev pastor 1716 och avled 1729.  
Lars Hjerner var gift med Fagerströms dotter Helena. Han var  
adjunkt och komminister i Hasslöv, blev pastor här 1732,  
och avled 1744.
 
Källa: Hallands historia och beskrivning / 31  
(1931)Author: Sven Petter Bexell  
http://runeberg.org/hallhist/0265.html och http://runeberg.org/hallhist/0266.html
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2015-02-28, 16:07
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Sebastian Sedersten:
Mina anor är Botel Jöransson född 1666-03-12 i Stora Veller/Weller, Roma.  
Hans syster var Gertrud Jöransdotter född i Stora Veller/Weller, Roma (Bouppteckning 1696:45e).  
De var barn till Jöran Botelsson och Lisbeth Jakobsdotter.  
Denne Jöran Botelsson borde rimligen vara bror till denne Lars Botelsson Weller och inte Botel Jöransson.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna