ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hambn  (läst 1158 gånger)

2012-01-29, 16:53
läst 1158 gånger

Utloggad Eva Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 23:21
    • Visa profil
Hej!
Jag söker uppgifter om prosten och kyrkoherden i Ytterselö församling Christoffer Hambn född 17 december 1738 död 14 februari 1809 i Ytterselö. Jag söker uppgifter om var han är född och ev föräldrar.
Jag vet att han har en bror Grossör Jonas Hambn och och en syster Anna-Lisa gift Wallgren. Har du stött på denna familj?
 
/Eva Engström

2017-04-05, 00:03
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej Eva


Detta kanske kan vara en ledtråd.


Jag har stött på en Hindrich Hambn, gästgivaren i Nättraby, idag en tätort i Karlskrona kommun. Han gifter sig 1720 med Brita Persdotter Kiörning. Hon omnämns första gången i domböckerna 1716 som gästgiverska i Listerby och 1717 finns hon i Hasselstad där hon köpt en gård till gästgiveri, men denna blev hon av med genom bördsklander. 1719 förestår hon gästgiveriet i Ronneby innan hon året därpå gifter sig med Hindrich Hambn.  Han dör omkring 1730.
 
Karlskrona var nygrundat 1680 och det är en intressant fråga i vilken utsträckning som olika befolkningsgrupper lockades av att flytta till Karlskrona och dess omgivningar. Min hypotes är att Hambn är inflyttad till Blekinge, varifrån är en annan fråga.


Jag fann just att Hndrich Hambn var länsman i Nättraby (1709) innan han blev gästgivare.


MVH/Lars-Åke

2021-07-30, 17:15
Svar #2

Utloggad Roland Liljegren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 744
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 11:06
    • Visa profil
Hej Eva


Jag forskar även i denna familjen  genom Jonas Hambn, f 28/6 1778 i Maria Maddalena fs. Maria magdalena A Ab Cla: 9 sid 46
Hans mor Brita Christina Krietz, död 19/5 1805, i Maria Magdalena fs. gift med Jonas Hambn, som är grosshandlare.


Mvh Roland Liljegren


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna