ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-15  (läst 4623 gånger)

1999-08-25, 19:42
läst 4623 gånger

G. Johansson

I Konga härad i Småland finns ett antal allmogesläkter som burit namnet Hane/Hahn. Vet att detta intresserar många smålandsforskare. Många frågar sig nog om det finns ett samband mellan dessa Hanar eller om det möjligen rör sig om flera olika släkter etc. Finns det någon som kan svara på detta?

1999-08-26, 22:13
Svar #1

Göran Johansson

1618-08-03 Konga häradsrätt : Måns Olofsson i Fåglasjö (ligger i Vissefjärda socken) bötar för att han ihjälslagit Knut i Yxnanäs.
 
1618-10-01 Konga häradsrätt: Carl Ojarsson, profoss och Per Knutsson i Yxnanäs på sina egna vägnar och på salig Knut Perssons släkts och bördsmäns vägnar .. hade gjort en fri, fullkomlig och oryggelig förlikning med Måns Olofsson i Fåglasjö, som för någon tid sedan haver av daga tagit deras fader och släktman Knut Persson i Fåglasjö..
 
1629-01-23 Konga häradsrätt: Samma dag kom för rätta Per Hane i Fåglasjö och tingsskötte Knut Mattsson halva Skuntamåla gård för penningar 80 daler, vilken halva gård Per Hane köpt av Jöns i Hällasjö och hans hustru Sigrid Mattesdotter för gott gängse mynt efter deras eget brev. Item var Carl Jonsson fullmäktig på Jöns vägnar i Grönadal och Mattessons vägnar i Skuntamåla och Mettessons systrars vägnar Erengunna och Elin och tingsskötte Knut Matsson halva Skuntamåla gård för penningar 50 daler och för ättleves en fyra lod sked.
 
1634-03-20 Konga häradsrätt: Bland nämndemännen vid detta ting och tionderannsakningen i Bogesjö återfinns Peder Hane i Fåglasjö.
 
1654-06-06 Konga häradsrätt:
Gudmund i Fåglasjö fullmäktig på hustru Ingierd i Svartebäck vägnar vilka frivilligt sålt till brodern Per Hane i Bänkeboda 1/4 av Bänkeboda och därför fått tillhopa 60 dr smt. Per Hane hade 8 barn.
 
De fyra första notiserna ovan är hämtade ur en bok om Älmebodas mål vid Konga häradsrätt sammanställda av Karl Olin.  Per Hane omnämns i Älfsborgs  lösen som bonde i Fåglasjö år 1613. Sonen Gumme Hane i Fåglasjö var länsman.
 
Finns det någon som känner till något om personerna ovan? Vet någon hur Hane-släkten från Fåglasjö hänger samman med de andra Hane-släkterna i Konga härad?

1999-10-14, 18:13
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!
 
Det är många som forskar kring Hane-släkten, även jag. Det kan vara en och samma släkt där några av de manliga medlemmarna använt tillnamnet Hane. I den äldsta skattelängden för Konga härad 1538 finns två Hane i Linneryd socken, Knut Hane i Svartabäck och Gumme Hane i Hulta.  
På 1620-talet bor i Linneryd sn fem(!) olika personer som alla bär namnet Per Hane.  
 
Erik Persson i Korrö kallas i Konga dombok någon gång för Hane. Däremot är jag skeptisk att, som jag sett vissa forskare gör, ge tillnamnet Hane åt döttrar och söner som vetterligen aldrig i källmaterialet bär tillnamnet (ej släktnamn i egentlig mening) Hane.
Ska vi här ta och försöka redovisa alla som bär tillnamnet Hane och vilka av barnen som inte gör det?

1999-10-14, 21:13
Svar #3

Göran Johansson

Hej,
 
I Almquists Frälsegodsen del IV förekommer också ett antal personer som kallas Hane. Jag har noterat följande namn: 1)Catharina Hane (s. 645) vars far (enligt Elgenstierna) sägs ha varit en Hans Hane. Hon var g.m. Stig Djurfelt.  2)Christer Hane (s. 210 och 1039) och 3)Gustaf Hane (s.254). Förnamnen skiljer sig från dem som var vanliga i Konga hd och frågan är om också dessa Hanar kan ha haft något samband med de övriga.
 
När det gäller kvinnliga Hanar så kan jag berätta att jag i en dombok funnit den kvinnliga och lite lustiga namnformen Höna - Greta Höna.

1999-10-14, 23:44
Svar #4

Göran Johansson

I Emmaboda, Vissefjärda sn (S. Möre) fanns 1633 en Joann Hane och 1644 Jon Hane och Thore Hane. Ett litet fel smög sig in i mitt förra inlägg. Christer Hane skall vara Christina Hane som var änka (d. 1651) och jordägare i Konga hd.

1999-10-15, 00:09
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
SmH  1538:6, oxeskatten år 1538 nämns  
skattebonden Gumme Hane i Hulta, Linneryd sn
skattebonden Knut Hane i Svartabäck, Linneryd sn
 
skattebonden Håkan i Väckelsång by, Väckelsång sn
skattebonden Jon Hane i Väckelsång by, Väckelsång sn
 
SmH 1561:1  Per Hane i asgunnamåla böta för helgedagzbrott
Truls Hane i Suarttebeck böta för helgedagzbrott
 
I  Småland boskaps- och utsädeslängd 1629:28:2, för Linneryd socken (s 1-8) redovisas följande med tillnamnet Hane:
 
SVARTABÄCK
skattebonde:
Jon Hane, ryttare, (1629)  
 
BASTANÄS
skattebonde
*Per Hane, ryttare
 
BODAHOLM
skattebonde:
Per Hane (1629)
 
FRYGGESTORP,
frälsebonde:
Per Hane ibid (1629)  
 
HEDDAMÅLA
skattebonde:
Per Hane (1629)
 
HULTA
skattebönder:
Jon Hane  (1629)  
Per Hane ibid   (1629)
 
 
I Linneryd sn finns år 1629 fem stycken Per Hane och två Jon Hane.

2000-03-03, 22:53
Svar #6

Utloggad Per-Arne Broms

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2013-05-04, 17:23
    • Visa profil
Hej Niclas!
Du nämner en skattebonde Per Hane i Bodaholm,vet Du mellan vilka år han bodde där?
Jag har för övrigt en del Hane i släkten,för att nämna någon så är det Erik Persson Hane f.1609 i Korrö,hustrun var Märit Nilsdotter.
Barn:Jon f.?
     Peter f.1634 d.1690 Älmeboda
Vet du något mer om dessa personer?
MVH
Per-Arne

2000-03-04, 09:37
Svar #7

Göran Johansson

Nils Hane i Kåralycke har sålt 1/2 Bastanäs tillsammans med bl.a. gamle Per Hane i Bodaholm (Konga hds domb. 1616 17/9)
 
Unge Per Hane i Bodaholm och gamle Per hane ibid. berättade, att de våren 1614 flyttade från Bastanäs till Bodaholm (Konga hds domb. 1616 3/5)
 
Någon som känner till mera? Hanarna i Bastanäs och Bodaholm var tydligen nära släkt med Hanarna i Kåralycke (dvs Furuby- och Lessebohanarna).

2000-04-24, 00:37
Svar #8

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Ehr fremkommen en Suenske Mand wed naffn Niels Thorsson o Hishullt udi Asa Sogn, Som berette att haffue for nogenn Rumb tid forledenn leid enn sinn Mineke thill en Suendsche Mand Joen Hane i Ribbernes i Storkere Sognn hid ud till Rundebye, huor Pedert Hansen borger her sammesteds schall haffue ladet beslagitt samme Mineke...
Denna anteckning återfinns i Ronnebys bybok, den 23 - 2 - 1635. I det här fallet tycks det ju röra sig om en Joen Hane som bor i Sverige, men hyrt ett skepp, eller vad nu en Mineke är för något, och somsedan fått bekymmer nere i Ronneby.
Men det finns åtminstone två stycken som heter Hane i Ronneby utöver den nu nämnde Joen, nämligen
Gumme Hane och Suend Hane, den senare har en svågar vid namn Lauridz Jyde, som han driver en arvssak mot. Jag undrar om det kan ha förhållt sig med släkten Hane som med Dacke, att dom var verksamma på bägge sidor gränsen? Någon som känner till Ribbernes och Storkere socken, som väl rimligen hetat något annat? Och vad i hela friden är en Mineke?
Hoppas på svar,
Happy Svensson

2000-04-24, 21:57
Svar #9

Göran Johansson

Hej Happy,
Roligt att se ditt namn igen.  Jag har ingen aning om släkten Hanes spridning i Danmark men kan bara rent allmänt konstatera att giftermål över gränsen förekom ganska flitigt (av domböckerna för Konga härad att dömma). Ronneby var ju också särskilt intressant som handelsplats för dåtidens smålänningar.
Har du någon aning om var Ribbernes i Storkere sognn kan ligga. Förutsätter att man avsåg en socken  Småland! Tror du man menade t.ex. Stockaryd socken eller vad? Är för övrigt Gumme ett danskt namn? Kanske en utvandrad Smålänning?
Med vänliga hälsningar,
Göran

2000-04-24, 23:24
Svar #10

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Hej igen Göran, likaledes roligt att se dig igen!
Jag börjar bakifrån, lättast så i nuläget!
Gumme är en vardagsvariant för Gudmund, således ett gammalt hederligt hedniskt och vanligt namn i hela Norden. Storkere är säkert någon fördanskning av ett svenskt ortsnamn, ditt förslag låter mycket intressant! Var ligger det?
Ja, det gick väl en mycket gammal handelsled från Småland ner till just Ronneby, det kan ju vara så att ett par av släkten Hane har fastnat här. I boken jag nämner ovan nämns förutom den svenske Joen Hane även Gumme och Suend Hane, dom senare tycks ha varit bofasta på orten. Teorin om att det i alla fall kan röra sig om samma släkt är ju inte helt tagen ur luften, det visar ju det faktum att släkten Dacke väl var lika mycket dansk som svensk.
Ser att det är du som skrivit ett inlägg om svenska frälsegods ovan. Under vilken tidsperiod nämnes dom namn du skrivit där?
Kan man anta att namnet Hane är ett äkta släktnamn, eller är det ett tillnamn av något slag? Om det är ett äkta släktnamn, kan Hane vara en gammal frälsesläkt som plebejiserats?
Det måste ju rimligtvis ha förekommit en viss ståndscirkulation även på den här tiden? Men det får någon annan svara på som är duktig på sånt, själv är jag full av bönder, så det har jag inte haft tid och möjlighet att titta på...
Hälsningar
Happy

2000-04-25, 21:43
Svar #11

Göran Johansson

Hej Happy,
 
Ditt antagande om Hane-släkten, eller en gren av den, som en nedgraderad frälsesläkt kan nog vara korrekt. Några citat ur Almqvists verk om frälsegodsen under Sveriges stormaktstid:
 
Näshult och Välsgärde (Handbörds härad, Småland)uppgives i en äldre arkivundersökning, vid vilken nu förlorade landskapshandlingar varit tillgängliga, åren 1585-1605 hava tillhört Tuve Birgerssons (Lilliehöök) måg Carl Persson till hageby (Vadsbo), från vilken dessa gårder jämte Århult och ett hemman i Skinberga vederkändes av Christoffer Hane, en notis som går igen i frälselängderna ännu 1610. Bortsett från årtalet - Hane dog redan före 1594 - torde sistnämnda notis äga sin riktighet, ty 1629 possiderades åtminstone Välsgärde av Gustaf Hane, som torde gjort anspråk på säterifrihet för denna gård, och längre fram även övriga tillhörande hemman av Honoré Verdelet (d. 1642), vars hustru (d. 1651) var den äldre Hanes dotter. Denna dotter hette Catarina Hane. Christoffer Hane lär också ha haft en son Hans Hane.
 
I en förteckning över Norrköpingsbeslutsdonationer finns en Christina Hane som mottager av 6 hemman i Fiskestad, Väckelsångs socken. Hon är också meddtagen i en förteckning över Första ackvirenter av ärftliga abalienationer 1654. Vem var hon gift med? Någon som vet?
 
Stockaryd ligger i den sydligaste delen av Jönköpings län, ganska nära Växjö.
 
Slutligen Gumme Hane. Alla ver vi ju att Åke Gummeson i Skärfveboda - alla östblekingars stamfader (kanske en lätt överdrift) - var son till en Gumme. Att han hette så vet vi från handlingar från tiden efter försvenskningen. Att Gumme=Gudmnund är också bekant, men var det så också på dansktiden? Borde väl om man ska var riktigt, riktigt petig i alla fall ha varit Gomme eller något i den stilen?
 
Med vänliga hälsningar, Göran

2000-04-25, 22:09
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Stockaryd ligger i Västra härad i Njudung. Grannsocken är (nästan i varje fall) Asa i Norrvidinge härad i Värend.
 
Om man utgår från att skrivaren stavat som han tyckte att namnet uttalades, och ett nutida u uttalas som o, och det tidigare funnits en numera borttappad stavelse, och ö sluddras fram så att det låter som e - skulle inte Storkere kunna vara Sturkö? Att han är svensk behöver ju inte betyda att han nödvändigtvis bor i Sverige.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-04-25, 22:16
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Göran m fl! Namnet Gumme stavat så förekommer i alla nordiska länder under medeltiden. SMP ger flera belägg från både Jämtland och de sydliga då danska landskapen på detta. Gomme kan vi glömma.
 
Av SMP framgår också att namnet hade sitt absolut starkaste fäste i Småland.

2000-04-26, 00:52
Svar #14

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Hej Göran och tack för trådarna. Det är inte lätt att uttala sig om hur den skånska varianten på danska lät för mer än 350 år sedan, Gomme låter ju riktigt så som en dansk skulle uttala det idag, men skånska, blekingska är ju inte ren danska, även om dom nog försökte sig på att skriva så bra som möjligt. Anmärkningen att det kan vara Sturkö kanske skulle kunna vara riktig, som nämnts ovan, det står om män i ovan nämnda bok som varit svenska, men ändå boende i Ronneby, men då nämns dom annorlunda, Svenske Cristian, som exempel. Det står inte vilken socken och hemman dom kommer ifrån i sådana situationer, så jag för min del tror att det är en svensk man. Det gäller att lokalisera något som påminner om namnet Ribbernes i Stockaryd eller i närheten
Tack för all hjälp, hopppas att vi får in lite mera!
Happy

2000-04-26, 07:40
Svar #15

Göran Johansson

Anders,  
tror inte man ska glömma Gomme.
Utdrag ur Rödeby kyrkobok år 1662:
Fest. Ascons. Chr. Begrafuet Gomme Gommesön af Skareboe.

2000-04-26, 12:02
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Göran, om vi talar om namnets grundform i de nordiska länderna kan vi glömma Gomme. Ur SMP (Sveriges Medeltida Personnamn) framgår att Gummi är formen i såväl forndanska, fornvästnordiska som i runsvenska. Finns även på forndanska som tillnamn.
 
Sedan är det en annan sak att uttalsmässiga variationer kan ha letat sig in i de skriftliga beläggen. Faktiskt finns det ett belägg i SMP för Gomme. 1476 upplåter Gomme Ring en gård i Ö Torsås socken. Alltså i Småland.

2000-04-26, 13:42
Svar #17

Göran Johansson

Anders, du har säkert rätt ifråga om namnets grundform. Jag var mer ute efter den uttalsmässiga variation som var praxis på orten. Om Gomme var det normala så skulle möjligen det förhållandet att man i Ronnebys bybok skriver Gumme Hane kunna tyda på att persosnen ifråga ursprungligen kom från dåtidens Sverige. Håller med om att det kan anses vara lite långsökt.  
 
Under en inköpsresa på 1660-talet råkade Per Nilsson Hane från Attsjö by i Småland slå ihjäl sin reskamrat. Det hela skedde i självförsvar och Per blev frikänd (ur Konga hd:s dombok). Ronnebys hade tydligen fortfarande betydelse som handelsplats för Smålänningar och i detta fall just en Hane. Kanske Per Nilsson utöver sitt sillaköp också besökte avlägsna släktingar i staden.

2000-04-28, 17:34
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Enligt Rosenberg finns det en by Repanäs i Stockaryd! Men jag glömde tyvärr att kolla om det också finns ett Hishult eller liknande i Asa.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-04-29, 01:41
Svar #19

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Tack Jörgen, det låter ju väldigt troligt! Tidpunkten när detta skedde var c:a 1635, om det kan vara till någon vägledning. Vilken tings och häradsrätt tillhörde Stockaryd? Är tyvärr inte så bekant med trakten!
Hälsningar,
Happy Svensson

2000-04-29, 08:47
Svar #20

Göran Johansson

Stockaryd tillhörde Västra Härad i Jönköpings län. Västra härad har under 1600-talets första hälft  vissa år tillhört Kronobergs län. Detta bör man vara uppmärksam på om man ska söka i källskrifter från den aktuella tiden. Jag nämnde en Per Nilsson Hane i mitt inlägg ovan. Han kom från Kåralycke by och inget annat.
Hälsningar, Göran

2000-05-11, 21:28
Svar #21

Göran Johansson

Niklas Rosenbalk, Happy Svensson eller någon annan Hane-kännare! Vet ni något om Canutus Hahns far Abraham Knutsson Hane och dennes hustru? Finns det säkra uppgifter om någon av deras föräldrars hemorter? Är det t.ex. självklart att fadern var  från Skye? Gissningsvis vet ni betydligt mer än vad jag gör.
 
Göran

2000-05-21, 15:16
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hittade en notis i Konga dombok. Det verkar som om man betecknade Hane-tillnamnet med Kyckling i detta fall. Det fanns Hanar i Bastanäs och Bänckeboda så det borde ju vara samma släkt.
 
Konga dombok (VaLA) andra tingsdagen (åtminstone efter 14 juni) 1621:
 
dito (f 22v):   Kom för rätta Elin Sonesdötter i Benkebodha, huilcken i sin vngdombs tidh blef gift till Bastanäs vthi norra gården och fyk till man Per Swensson  Kycklingh. Och när Brollopet ahngyk, hafuer Swen Kycklingh mz sin hustrus Kirstines samtyke som åtte allan gården; skenck sin barn hwar sin fierdingh aff gården, En fierdingh fyk Per Swensson och hans hustru Elin Sonesdot: den andra fierdingen fyk Swen Stuut och en fierdingh wille dee gambla beholla sig til fodho. Nu hafuer Swen Persson och Elin Sonesdotr aflat et barn tilhopa, huilcket sedan dödt ähr och derföre ähr Brystarfuet slet vthe. Och den gambla quinnan som gåfuan gaf leffuer ähnu och icke wil bestå gåfuan, sedan sonebarnet dödt war. Detta blef så beslutat at nogra af Nämden skulle i hemvägen rydha dit och förhöra den gamble quinnan, och vinlegia sig om at förlyka parterna etc

2001-08-09, 13:10
Svar #23

Utloggad Birgit Holmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 15:37
    • Visa profil
Jag har hittat namnet Hane i Fliseryd, Kalmar län.
Christina Hane och Jonas Nilsson i Släthult Fliseryd, får 1/5 1727 dottern Catharina och  
14/7 1732 sonen Nils.  
Nils får 21/7 1767 dottern Anna Maja, som så småningom gifter sig med Hemming Löfgren, som omnämnts på annan plats i Anbytarforum.
Har även sett namnen Swän Hane (dopvittne 1715), Olaus Hane (hans dotter döptes 15/4 1733, dopvittne Christina Hane), Maja Stina Hane från Släthult död 6/11 1747, 28 år.
Tacksam för all information om Christina Hane  
Birgit H

2001-08-10, 10:29
Svar #24

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
I Skåne har jag funnit följande Hanar;
 
Lasse Hane, död 1837-10-25 i Maltesholm vid en ålder av 62 år,
 
Christina M Hane, död 1797-03-15 i Eskelstorp, 75 år, gift med Gudmund Ekvall,
 
Margreta Hane, född 1702-06-01 i Färs Härad, död 1761-06-07 i Västra Vram, 60 år, gift med Måns Luxxxxx. Hennes far anges som Clas Hane, länsman.
 
Sedan har jag några vigselnotiser;
1848-06-22, Karl Hane och Elisabet Rosenqvist,TäckingelänN/Vanstp (?)
 
1893-08-03, Olof Fredrik Hane och Bernardina C Herrström, Röddinge/Sövde Prästgård.
 
Källa: CD födda/vigda/döda i Färs och Gärds härad.
 
Lena A L

2001-10-19, 17:10
Svar #25

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Här kommer ett inlägg angående släkten Hane från Sunne i Värmland.
Finns det någon som vet något om mästersmeden vid Skarpeds och Rottna bruk i Sunne Carl Christoffersson Hane. Enligt Sunne husförhörslängd 1750-1757 anges födelsåret 1721 men ej födelseförsamling. Enligt födelse- och dopboken för åren 1720-1722 finns han ej antecknad som född i Sunne. Han ingick 1741 1/10 äktenskap med Maria Danielsdotter Holsten från Rottna bruk och kallas i vigselboken för hammarsmeden Carl Christoffersson Hane vid Rottna bruk.
Carl Christoffersson Hane och Maria Danielsdotter Holsten hade följande barn alla födda i Sunne:
1. Christoffer född 1742 18/6
2. Christina född 1744 17/1
3. Catharina född 1749 7/1. Hon gifte sig med bonden Jan Eliasson. Deras dotter Lisa Jansdotter var min ff fm m
Skulle vara intressant att veta om någon av alla Hane-forskare stött på denna värmlandssläkt Hane!
Tacksam för alla tips!
Mvh
Bengt Örtenholm

2002-02-04, 11:06
Svar #26

Göran Johansson

Värends-Hanar
 
Nedanstående personer sålde 1602 var sin femtedel i Fägerstads gård i Hovmantorp. Gården hade 1620 stått öde och obrukad i hela 16 år, dvs sedan ca 1604. Kronan hade tydligen inte utnyttjat sin rätt att överföra gården från skatte- till kronohemman. Gården dömdes nu (1620) ifrån den gamla släkten in under Håkan Susings änka Karin Arfuedsdotter (Konga hd:s dombok 1620). Troligen avses Fägerstad Susingsgård.
 
1/5 Per Håkansson i Lessebo och hans syster Ingrid Håkansdotter
1/5 Jon Hane i Väckelsång och dennes broder Gudmund Hane
1/5 Per Jonsson i Svartebäck (var d. 1620)
1/5 Måns Korpe i Algunås
1/5 Karin Arfuedsdotter g.m. Håkan Susing (var d. 1620)
 
Domboksanteckningen är intressant eftersom den dels hänför sig till ett tidigt årtal (1602) dels kan bidra till att försöka knyta samman ett antal Hane-familjer i Konga med varandra. Troligen kan säljarna alla ha varit bördiga från Väckelsångs Hanagård. Det innebär i så fall att Svartabäcks-Hanarna, Lessebo-Hanarna, Furuby-Hanarna och Algunås-Hanarna skulle kunna knytas till en och samma familj. Sannolikt finns också ett samband med Botahults-Hanarna och Fiskestads-Hanarna (båda i Väckelsång sn).
 
Någon som vill delta i denna diskussion?

2002-02-04, 20:25
Svar #27

Göran Johansson

Komplettering till föregående inlägg som jag hoppas ska leda till en givande samtal.
 
År 1616 ville herr Lars i Hovmantorp ha tingsskötning på Fägerstads gård. Så ville också Anders i Säfsjö som hade mottagit betalning på hustruns vägnar. Per Korpe (död?) hade arv och laga fång på gården och hans bördemän efter honom var Lasse i Sutaremålen, Per Korpe i Allenås (Långasjö sn) och Per Håkansson i Lessebo. En andra bördeman var Per Korpe i Granås och hans medarvingar som hade såväl fädernes- som mödernesrätt i samma gård. Herr Lars och hans hustru som inte kunde åberopa arv ville antingen ha tingsskötning eller pengarna åter.  Arvingarna fick ett dygn på sig att bestämma sig för om de önskade lösa in gården eller ej. I annat fall skulle prästens köp stå fast.
 
1616 tingsköter Börge Gertonsson med hustru Märit Jonsdotter en halv gård i Väckelsångs by (Hanagården?). Säljare var Håkan Gudmundsson Hane och dnnes syster Ingrid g.m. Börge Gertonsson. Märit Jonsdotter var Håkan Hanes ”närskylde fränka” (släkting).
 
År 1636 sålde Börge Gertonsson i Fiskestad, g.m. Märta Jonsdotter) halva Hanagården Väckelsång till välaktad Knut Mattsson och dennes hustru Elisabet Eriksdotter.  
 
Vid ett ting 1700 sägs att ”Per Hane i Botahult som sålt till Gerton Börgessons fader Backagården Fiskestad...”. Det är känt att Per Hane i Fåglasjö (Vissefjärda socken) troligen var kommen från Botahult (dombok 1628).
 
Sammantaget ger detta en sammahängande väv av Hanar som sträcker sig över hela Värend.
 
VÄCKELSÅNG HANAGÅRD:s släktens äldre släktled kan ha sett ut så här:
 
A) Per Hanes änka Ramborg 1541. Hon var fortfarande änka 1552
 
B1) Jon Persson Hane, son till Per Hane och stamfar för Hane i Svartabäck genom Per Jonsson Hane som var d. 1620. Möjligen var Jon Hane i Svartabäck också far till Märit Jonsdotter g.m. Börge Gertonsson i Fiskestad.  
B2) Gudmund Hane, son till föregående och stamfar
för släkten Hane i Lessebo och Bökås genom sonen Håkan.
B3) Knut Hane i Bökås m.fl.?  
B4) Håkan Persson Hane, d. 1637, g.m. Elin Eriksdotter
 
Niklas och andra Hane-kunniga. Blir besviken om en kritisk analys av mina hypotetiska samband ovan inte framförs!
Vänliga hälsningar
Göran

2002-02-07, 21:15
Svar #28

Göran Johansson

Följande sammanfattningar, kronologiskt ordnade, är hämtade ur mantalslängder, jordeböcker och domböcker för Konga härad. Jag håller på att gruppera informationen och vore mycket tacksam för alla slags kompletterande upplysningar om de personer som omnämns.  
 
 
1571 Sven Hane i Botahult
1599-1600 Håkan Hane i Botahult  
1614-1631 Per Hane i Botahult  
1614-1631 Marcus i Botahult  
1646-1675 Jöns Hane i Botahult
 
1615
Per Hane i Botahult, nämndeman
 
1616
Följande hade arv i Botahult:
a) Johann g.m. Per Ring i Åreda
b) Sigrid i Hanamåla
c) Per Jönsson i Sändehult
d) Per Hane i Botahult
 
1621
Följande hade arv i Botahult:
a) Per Hane i Fåglasjö (Vissefjärda sn)
b) Jon Håkansson
c) Marcus
 
1622
Följande hade arv i Botahult:
a) Per Skräddare i Botahult
b) Marcus i Botahult, g.m. Ingeborg Brittsdotter
c) Johanna i Åreda
d) Per Hane i Fåglasjö (Vissefjärda sn)
e) Jon Håkansson
 
1625
Fader N.N.
a) Marcus i Botahult
b) Joen i Östad
 
1626
Per Hane i Botahult, nämndeman
 
1629
Marcus i Botahult
a) Nils Marcusson, vådasköt sin yngre broder när föräldrarna var i kyrkan
b) N.N. Marcusson, f. ca 1625, d. 1629  
 
1634
Oluf Knutsson i Skye (farbror till biskopen Canutus Hahn) anklagas för tidelag. Bland edemännen som friar honom:
a) Marcus i Botahult
b) Håkan Hane
c) Börge i Hönebol
 
1637
Marcus i Botahult, g.m. Ingeborg Brittsdotter
 
1639
Bröllop ägde rum i Botahult
 
1655
Marcus i Botahult
Hans barn:
a) Måns Marcusson i Botahult
b) Håkan Marcusson i Väckelsång
c) Sven Marcusson i Väckelsång
d) Per Marcusson i Väckelsång
e) Kerstin Marcusdotter
 
1662
Marcus i Botahult
Hans barn:
a) Per Marcusson i Fiskestad
b) Sven Marcusson i Botahult, g.m. Gertrud Månsdotter
c) Håkan Marcusson i Väcklingsö
d) Måns Marcusson
e) Kerstin Marcusdotter
 
1662
Fader ?
Hans barn:
a) Marcus, fogde
b) Gertrud i Botahult
 
1663
Ingeborg i Botahult, g.m. N.N.
Hennes barn:  
a) Sven Månsson i Botahult
b) Dotter N.N. g.m. soldaten Jon  
 
1666
Marcus i Botahult
Hans barn:
a) Sven Marcusson i Botahult
b) Per Marcusson i Fiskestad Mulagård
c) Dotter N.N. g.m. Joen Svensson
 
1687
Sven Hane i Botahult
Hans barn:
a) Per Svensson Hane
b) Abraham Hane
Hans barn: Peter Abrahamssson och Agneta Abrahamsdotter
 
1700
N.N. Hane i Botahult
Hans barn:  
a) Per Hane i Botahult
b) Dotter N.N.  
Hennes barn: Lucia g.m. Marcus i Botahult

2002-02-15, 21:33
Svar #29

Curt Hillgren

Hej!
Jag söker en Johan Hane, han var soldat i Skaraborgs regemente. Han approberade i november 1791. Blev skickad till Norge och tillgångatagen där 1808. Han var född Larsson i Karlskoga.
Tack på förhand.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna