ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hassenbalch  (läst 973 gånger)

2005-11-16, 21:51
läst 973 gånger

Johan Westermark

ursäkta skrev på fel bokstav tidigare. söker då familjesläkterna till Anna elisabeth hassenbalch från gävle född 1740  död 1804...gift 1777 med löjtnant georg andreas Luhr...Någon som känner till hassenbalch?

2005-11-16, 22:32
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Johan Westermark,
Möjligen får Du fler svar om Du delar upp Din fråga i flera delar efter släktnamn eller geografi, dvs landskap och församling - se ovan. Anger Du dessutom källor för Dina uppgifter blir det än lättare att hjälpa till.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-11-17, 21:26
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Anna Elisabeth Hassenbalck var g I med materialist Frans Ulrik Struwe, d 1771 30/5 i Tyska fs, 33 år 10 mån och 16 dagar gammal.  
De hade barnen Johan Bernhard, 5 år och Margareta Elisabeth, 11 månader.
 
Frans Ulrik var son till materialist Johan Bernhard Struwe och Margareta Hammar
 
Källa bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat

2005-11-19, 12:15
Svar #3

Johan Westermark

Jo jag är har kanske brått när jag skriver men om anna elisabeth hassenbalc vet jag inte mer om än att det sägs att hon skulle ha varit från gävle i gästrikland...men en tursam person funnit att Anna E Hassenbalc tydligen har varit bosatt i stockholm.även under första giftet... Dock saknas fortfarande hennes släkt bakåt både fäderne och möderne.

2013-12-20, 07:48
Svar #4

Johan Westermark

Hej har funnit en apotekare Tyge Jacob Hassenbalch född 1700 bosatt Gävle för tiden 1732 hans hustru är född ??? Falk 1709 i Gävle efter föräldrarna apotekaren Jonas falk och Sara Salin. Enl notering skall han Tyge Jacob Hassenbalch vara fr Norge. I samband med att webben ,nätet är så brett så fann jag en släkt Hassenbalch i Danmark, minds ej samhället. Men det fanns en familj Jacob Christiansen Hassenbalch och dennes hustru Anna Elisabeth Tygesdotter Bentzen. De har många barn mellan åren 1693-1711. Året 1700 finns inte min släkting Tyge. Men kombinationen av namn är ju närslående. Jacob efter pappa, Tyge efter morfar. Föräldrarna har ju satt sina namn oftast efter ngn nära släkting. Sedan så har Tyge Jacob Hassenbalch en dotter som just får heta Anna Elisabeth född 1740 gift Luhr. Vad jag undrar över om  är vad Jacob Christiansen Hassenbalch har för yrke i Danmark? Jag kan med en viss reservation ha omkastat Jacob Christiansen Hassenbalch att han egentligen heter Christian Jacobsen Hassenbalch. Men i vilket fall som helst så återkommer namnen ofta. Anna Elisabeth Tygesdotter Bentzen har tydligen en bror som heter Lorents Bentzen. Tyge Jacob Hassenbalch får en son vid namn Lorents 1737 om jag inte minds fel. Så där uppkommer ett släktnamn igen. Så har någon mer än mig letat efter Hassenbalch apotekare i Gävle?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna