ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hayden  (läst 1820 gånger)

2000-09-10, 15:42
läst 1820 gånger

Elisabeth Hayden

Jag gör ett nytt försök... Jag är tacksam för all information ang. efternamnet Hayden (Haijden och även stavat med tyskt y). Eventuellt ska Carl Hayden ha passerat Småland eller Dalarna på sin väg mot Hälsingland. Tack på förhand !

2000-09-10, 18:31
Svar #1

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 10:20
    • Visa profil
Kanske är det ett soldat namn. Axel Jonsson, f1844 fick namnet Händel efter att 1855-03 antagits vid Värmlands Fältjägare Regemente som hornblåsare.

2000-09-13, 18:57
Svar #2

Elisabeth Hayden

Hej Anders !
Du har alldeles rätt, Carl Haydn var soldat vid Häls.reg.Han var trumslagare under finska kriget. Ev. var han född i Bälaryd 1793-12-10.
Tacksam för mer info om Haydn !

2000-11-13, 19:13
Svar #3

Börje Waldenstedt

Hej!
Karl Hayden är min FMMFF. I boken Bergsjö - en hembygdsbok har en skollärare Erik Högström interjuvat Karl där han berättar om sin medverkan i 1809 års krig. Han står som trumslagare men jag kan ej finna någon trumslagare i rullorna med namnet Hayden. Kan ej heller återfinna honom i Bälaryd Småland som är uppgivet som hans födelseort. Han återfinns för första gången när han installeras som nr 330 i 30 Compagni i Wade Bersjö. Därifrån kan man följa honom i böckerna fram till hans död 17 juni 1888. Men finns det någon som har uppgifter som är från kriget eller tidigare vore jag väldigt tacksam om ni kunde höra av er.
Börje Waldenstedt

2003-06-11, 22:02
Svar #4

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Hej!
 
Här kommer ett inlägg i den avsomnade Hayden-debatten.
 
I boken Bergsjö sockens historia (Högström, Erik 1921) finns underlaget till den artikel Börje Waldenstedt anger ur boken Bergsjö - En hembygdsbok. På sid 78 i denna bok har Högström gjort en avskrift av sina originalanteckningar och där berättar Hayden att han kom 1806 till Stockholm till sin äldre bror, som där var slaktare; lät värva sig till trumslagare och om sommaren 1808 sändes han jämte tre andra trumslagare till Hälsinge Regementes vargeringar, vilka lågo i Gävle under vapenövning.
 
Känner någon till om någon kollat upp ifall han finns nämnd i någon källa i Stockholm?
 
Vidare står en hel del om kriget. Jag återger här fullständigt de anteckningar som Erik gjort i sin bok (sid 78) och som, vad jag förstår, är en renskrivning av de ursprungliga anteckningar som Erik gjorde vid sitt samtal med Karl:
 
OBS! Ser i förhandsgranskningen att Rötter censurerade bort mina radbrytningar. Hoppas det är läsbart ändå.
 
- - - - - - - - - - - - - -
 
  Han fick det första året 50 kronor och det sista året 400 kronor.
  Han var trumslagare och var den siste, som dog av Sveriges lantvärnister. Född den 10 december 1793 och dog den 17 juni 1888, 94 år, 6 månader och 7 dagar.
  Hans berättelse låter jag följa min anteckning: Han kom 1806 till Stockholm till sin äldre bror, som där var slaktare; lät värva sig till trumslagare och om sommaren 1808 sändes han jämte tre andra trumslagare till Hälsinge Regementes vargeringar, vilka lågo i Gävle under vapenövning. De foro sjövägen till Finland och landstego i Kristinestad den 28 augusti och marscherade under påföljande natt till Lappfjärds kyrkvall, där de, så fort det dagades, uppställdes i slagordning. Klockan sju var skjutningen redan påbörjad. Mot kvällen drogo ryssarna sig tillbaka, och svenska hären kvarstannade där några dagar. Allmogen i trakten uppbådades till gångled att begrava de fallna. Långa gravar eller diken uppgrävdes i skogen, där de fallna hoptals begravdes. Sedan var Hayden med vid Ödmåsa , där dock en flod skilde härarna. Där fick hären order att tåga till Oravajs, och samma dag man dit anlände, började slaget om kvällen, men skjutningen upphörde, när natten inbröt; dock blev hären på sin vakt och så fort det åter dagades började ånyo striden, och stor var manspillan å båda sidor. Emot kvällen drogo sig svenskarna tillbaka och flydde under natten till Nya Karleby. Under flykten undan de förföljande ryssarna var Hayden nära att förlora de flyende kamraterna ur sikte; han snavade därvid och föll i ett dike. En ryss upphann och upplyftade honom, satte på honom trumman och pekade, varthän de flyende voro. Hayden var då 15 år och späd. Blev en tid beroende av sjukhusvård till följd av fältsjuka, men tillfrisknade. År 1809 var han med den del av hären, som tågade till Jämtland för att möta de infallande norrmännen, men dessa avtågade, så att där blev ingen drabbning. Sedan återvände hären norrut, emedan en rysk här landstigit i Västerbotten vid Hörnefors. Ryssarna angrepos vid Sävar och Ratan, och en brittisk flotta höll ryska flottan från kusten vilket föranledde ryssarnas avtåg.
  Kriget kostade Sveriga sjuttio tusen man, 14 millioner riksdaler och Finland.
- - - - - - - - - - - - - -
 
MVH:
 
// Tobias Svedberg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna