ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hedengren  (läst 1283 gånger)

1999-04-21, 19:38
läst 1283 gånger

Claes Bernes

Benedicta Maria Hedengren ska enligt 1824-31 års husförhörslängd i Allerum (M) ha fötts i Malmö den 22 maj 1793, men där har jag inte återfunnit henne, vare sig med eller utan efternamnet Hedengren. Benedicta fick åren 1817-22 tre barn utom äktenskap, ett i Gråmanstorp (L), ett i Källna (L) och ett i Allerum. Hon tjänade tidvis som hushållerska. 1826 flyttade hon till Helsingborg, där hon bör ha avlidit någon gång efter 1874. Är det någon som känner till henne och hennes ursprung?

2004-10-19, 10:00
Svar #1

Mats Persson

I boken Patron på Riseberga kan man läsa om Olof Hedengren, som brukade gården Riseberga i Närke under 1800-talets mitt, följande: Olofs fader tillhörde en gammal bruksägarfamilj som i flera generationer bott i Värmland. Han var en av ortens förnämligaste och förmögnaste män. Det var hans farfar, Olof Svensson Hedengren och farmor Brita Maria von Hofsten som flyttade till Riseberga från Villingsberg år 1769. Brita hade ärvt godset Riseberga. Namnet Hedengren togs av Olofs farfarsfar som var bruksförvaltare på Hedenskogs bruk i Brattfors socken i Värmland.  
Kanske kan din Benedicta Maria Hedengren ha samband med släkten Hedengren från Värmland och Närke? Kan vara värt att kolla upp.  
//Mats Persson, Kumla, Närke.

2005-10-15, 15:33
Svar #2

Utloggad Yrsa Catharina Eddebo

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-02-16, 23:07
    • Visa profil
Känner ngn till Elisabeth Hedengren född på Emaus i Hedemora gift med Israel Malmling (bosatt i Westerås) som drunknade på Aggarön. Mycket snart gifte hon om sig med Johan Westman och  flyttade åter till Hedemora bosatt i staden. I dödboken kallas hon Lisa Hedengren.
Mvh,Yrsa

2013-10-23, 08:20
Svar #3

Utloggad Tove Hedengren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2018-01-21, 21:02
    • Visa profil
Hej!
Jag har sett att det finns en gammal Hedengrens-släkt i Sverige, min släkt kommer dock från Finland, till stor del från Helsingfors. Undrar om något vet om en koppling mellan släkterna. Släkten i Finland är finlandssvensk och pratar svenska som modersmål. Sista namnet jag vet om är Niels Hedengren född 1730, död 1787. Mycket tacksam om någon har mer information om släkten och släktnamnet.

2014-10-26, 14:33
Svar #4

Utloggad Tove Hedengren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2018-01-21, 21:02
    • Visa profil
Rättning: Niels Hedengren tillhör en annan släkt. Anders Hedengren, född 1761, flyttade från Sverige till Finland och gifte sig med Johanna Eriksdotter 1797 i Ekenäs, Finland. Om någon vet något om Anders så skulle det vara underbart. Jag har sökt honom i Sverige men har inte kunnat hitta någon information om var i Sverige han är född.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna